Geëtter met startkabels

Paisley

MF veteraan
28 jul 2008
2.253
0
Als ik mijn oude lijkje wil starten met startkabels met behulp van mijn andere motor, komt de startmotor maar nauwelijks tot leven. Als ik de oorspronkelijke, min of meer defecte accu vervang met de donor-accu, draait de startmotor goed rond.

Nouja, hij start nog steeds niet. Maar hij doet zn best.

Ik heb de weerstand van mijn startkabels gemeten, 0,6 ohm.

Snapt iemand wat hier mis gaat?
 
Laatst bewerkt:
De min klem direct op het blok (nog beter: startmotor) aansluiten van de te starten motor wil ook wel eens helpen, hierdoor heb je met minder overgangsweerstanden te maken.
De min klem op de hulpmotor wel direct op de accu zetten.
 
die dunne kabels werken alleen als de accu van de 'patient' nog goed is.

de 'donor' wordt met lopende motor via de kabels aangesloten op de 'patient'. De lege accu van de patient neemt nu snel lading op vanuit de generator van de donor. Dit moet je zo'n 10 tot 15 minuten volhouden. Hangt een beetje vanaf hoe makkelijk de patient normaal gesproken al startte, als het altijd een moeilijk geval is moet je langer wachten (accu eerst verder vol laten raken)

Op deze manier hoeven de startkabels alleen maar de oplaadstroom van de patient accu te transporteren, en eventueel een extra zetje geven tijdens het daadwerkelijke starten.


Om te kunnen jumpstarten als in 'aansluiten, knetter, lopen' en jumpstarten naar een rotte patient accu moet je inderdaad minimaal een 25 kwadraat kabel hebben. Maar dan maakt het nog uit hoe en waar je hem aansluit...
 
die dunne kabels werken alleen als de accu van de 'patient' nog goed is.

de 'donor' wordt met lopende motor via de kabels aangesloten op de 'patient'. De lege accu van de patient neemt nu snel lading op vanuit de generator van de donor. Dit moet je zo'n 10 tot 15 minuten volhouden. Hangt een beetje vanaf hoe makkelijk de patient normaal gesproken al startte, als het altijd een moeilijk geval is moet je langer wachten (accu eerst verder vol laten raken)

Op deze manier hoeven de startkabels alleen maar de oplaadstroom van de patient accu te transporteren, en eventueel een extra zetje geven tijdens het daadwerkelijke starten.


Om te kunnen jumpstarten als in 'aansluiten, knetter, lopen' en jumpstarten naar een rotte patient accu moet je inderdaad minimaal een 25 kwadraat kabel hebben. Maar dan maakt het nog uit hoe en waar je hem aansluit...

Klopt, als je hem op het achterlicht aansluit...........
 
Als ik mijn oude lijkje wil starten met startkabels met behulp van mijn andere motor, komt de startmotor maar nauwelijks tot leven. Als ik de oorspronkelijke, min of meer defecte accu vervang met de donor-accu, draait de startmotor goed rond.

Nouja, hij start nog steeds niet. Maar hij doet zn best.

Ik heb de weerstand van mijn startkabels gemeten, 0,6 ohm.

Snapt iemand wat hier mis gaat?

-het spanningsverlies over de startkabels is te hoog. maw de koperen kern is te dun.
-het kontactvlak van de klemvlakken is teklein of vuil. maw te grote overgangsweerstand, dus spanningsverlies.
-combinatie van beide.
 
Ah hij loopt al. Iedereen bedankt voor de tips.
Conclusie is dat mijn startkabels slecht zijn (geen idee waar ze vandaan komen, heb ze gekregen) en dat mijn zekeringhuis verrot is, wat ook niet echt hielp in het proces.
Hij loopt inmiddels ook weer op de oude accu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan