Gear indicator

BMWTouring

MF'er
12 jul 2011
88
0
Groningen
Zelf ben ik net in het bezit van een BMW R1100S en merk ik dat er geen Gear Indicator aanwezig is. Nu ga ik proberen om zelf een te bouwen. Zijn er nog meer die hier belang bij hebben?
 
Hoe bedoel je hier belang bij hebben? Als je bedoelt zodat je bepaalde materialen groot kan inslaan; ik ben al een tijd opzoek naar een Gear Indicator voor mijn ZZR. Er was er ooit 1 op de markt maar inmiddels niet meer, alle bestaande werken niet met carbs en geen pulsgever.
 
Ik kan de versnelling aflezen uit de onderlinge stand van de snelheidsmeter / toerenteller. (snelheid loopt voor op rpm= 5e, gelijke stand = 4e, rpm loopt beetje voor= 3e etc. Getallen interpreteren hoeft niet, alleen stand bekijken).
Werk alleen met (duh) ouderwetsche analoge klokken.
Ik heb overigens absoluut geen behoefte aan een versnellings indicator, je voelt toch gewoon of je lekker in de rpm range zit?

Als het toch electronisch moet zou ik iets met een arduino processorboardje maken, 2 puls signalen met elkaar vergelijken.
 
Het schijnt dat sommige types een voltage bereik afgeven per versnelling en de 'neutraal' zit dan op 5.00V. Dus met een ADC (Analoog to Digitaal) is dit makkelijk te converteren naar een versnelling.

De andere optie is om het aantal RPM's te koppelen aan de snelheid. Alleen zelf werk ik met een Arduino board, maar ik vind deze te groot. Zelf wil ik het zo klein mogelijk houden.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer het lukt zal de indicator universeel zijn. Alleen wanneer er wordt gekozen voor een RPM/snelheid match kan het zijn dat de sensoren ergens anders geplaatst moeten gaan worden. Ik zal eens kijken of de Suzuki GSX-R ook voltages afgeeft bij de versnellingsbak. Optie 1 (ADC) is namelijk mooier...
 
Arduino board, maar ik vind deze te groot. Zelf wil ik het zo klein mogelijk houden

Dan word het een PIC of AVR toch? Als er geen signalen kunnen gebruikt worden, heb je nog altijd het neutraal signaal als referentie, en dan plaats je zelf 1 of 2 micro switchen bij.

Toerental vs snelheid kan ook, maar is niet precies, sterk motor afhankelijk en niet universeel.
 
Laatst bewerkt:
@Sleor
Ja een PIC. Ik probeer de signalen rechtstreeks uit de ECU te verkrijgen. Ben nu aan het kijken naar OBD oplossingen. De RPM/Speed-oplossing kan altijd nog. Heb hier al wel een oplossing voor liggen. Maar wil nu kijken naar andere "universele" oplossing.

Vroeger wel met auto's gedaan, maar sinds kort in bezit motor rijbewijs (had ik vroeger direct moeten doen ;)) Vandaar dat ik bij de motoren alles opnieuw moet gaan bekijken.
 
@Testa-Rossa (Ik zou hier een Ducati verwachten;))

Voor mij wel. Aangezien ik nog maar net me rijbewijs en motor heb, merk ik dat ik net zo schakel als vroeger op mijn brommers. Namelijk altijd zeker weten dat ik in de 1ste sta. Dus net zolang trappen totdat je het zeker weet. Persoonlijk vind ik het prettig dat ik zie in welke versnelling ik sta (of rij). En of het direct of indirect mijn versnellingsbak (of motor of schakelpedaal) ontlast is een bijkomend voordeel.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft de Suzuki een schakelaartje net zoals bij een Yam.

Als dit zo is zou onderstaande oplossing wel eens kunnen werken,

How Too: Gear indicator bouwen

Robert

de suzuki's uit de tijd dat ik begon met motorrijden hadden al een gearindikator
bv de gs750 , is dat later achterwege gebleven dan ?
nu ik terug denk : mijn gsx750r van 85 toendertijd had het niet meer
 
@Testa-Rossa (Ik zou hier een Ducati verwachten;))

Voor mij wel. Aangezien ik nog maar net me rijbewijs en motor heb, merk ik dat ik net zo schakel als vroeger op mijn brommers. Namelijk altijd zeker weten dat ik in de 1ste sta. Dus net zolang trappen totdat je het zeker weet. Persoonlijk vind ik het prettig dat ik zie in welke versnelling ik sta (of rij). En of het direct of indirect mijn versnellingsbak (of motor of schakelpedaal) ontlast is een bijkomend voordeel.

Tsja euh... schakelpedaal is nou niet direct een ding dat aan slijtage onderhevig is ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan