Gear Indicator

boss_leox

Die hard MF'er
25 mei 2008
691
0
Haarlem
beste leden

ik heb een vraagje
ik heb zo'n gear indicator gekocht voor mn honda cb-1 op ebay
maar ik weet echter niet waar je het moet aansluiten

er staa wel "easy installaion" maar easy is het niet volgens mij

486704955_o.jpg


er staat op

A total of 6 lines, according to the following colors to connect:

Red white --- power "+"

Green --- 0 Stall


Brownish yellow --- 1 Stall

Black Green --- 2 Stall

Green Blue --- 3 Stall

Yellow and blue --- 4 Stall

Reddish brown --- 5 Stall
 
Laatst bewerkt:
very easy
Voor dit type indicator heb je een opnemer nodig.
Dit is net zo een ding als het contactje dat op de
schakelwals zit en het neutraal lampje laat branden.
Maat dan zit er voor elke versnellin een contact.

Sommige oude suzukies hebben dat standaard
maar dan niet met een led diplay maar een rij
gloeilampjes achter de cijfers.
 
Ik heb ook zoiets op mijn gsxr 7/11W racer.

Is in feite gewoon een optel en aftrek schakelaar.

Of anders gezegd, een magneet dat op een beugel staat via je versnellingspook passeerd langs 2 sensoren.

Vrij eenvoudig maar niet echt kwalitatief, positionering van de sensoren is een beetje zoekwerk en de magneet verschuift tijdens het rijden. De gearindicator telt ook niet altijd de versnellingen.

Ach ja leuk genoeg voor de 5-10€ dat het kost.

scaled.php
 
Laatst bewerkt:
Ik denk gezien er 1 op de + (15) zit en de rest er niets bij staat, de draad waar massa op komt bepaald welke versnelling er weergegeven wordt.

Hang de rode draad maar eens aan + en de groene draad aan - . Dan zal hij neutraal weergeven ;)
 
maar nu weet ik nog steeds niet waar het echt precies hoord, waar is de sensor voor honda cb1, waar ,en hoe ziet t eruit en waar moet t ongeveer liggen, en hoe moet je t aansluiten, ben wel technisch maar als ik dit zie....
 
Je hebt iets gekocht waar je geen ene reet mee kan doen, daar komt het op neer.
Je moet inderdaad een schakelwals hebben met massa schakelaars erop/naast.
Plus erin, en net welke positie je geschakeld hebt geeft een massa; LCD geeft dan de versnelling of neutraal aan.

Kortom, hier kun je dus niks mee.

8-)
 
DE matrix die de segmenten aanstuurt zit ingebouwd in die behuizing.

Ik weet alleen niet of de motor van de vraagsteller 5 of 6 versnellingen heeft.

Bij 6 versnellingen is dit waarschijnlijk een miskoop omdat deze tot max. 5 gaat.

Hier wordt de montage van zo'n teller beschreven:

dick m in "Yamaha GTS1000 krijgt een opknapbeurt"

Ook even een paar pagina's terug bladeren voor de opnemer.
 
Laatst bewerkt:
Maar het zijn zwaar overschatte dingen hoor... je weet toch al welke versnelling en zo niet dan VOEL je dat toch?
- te weinig oempf als je gas geeft: terug schakelen
- te veel toeren terwijl je constante snelheid rijdt; opschakelen

ik bedoel maar: eigenlijk doen de nummertjes er niet echt toe toch?
 
Maar het zijn zwaar overschatte dingen hoor... je weet toch al welke versnelling en zo niet dan VOEL je dat toch?
- te weinig oempf als je gas geeft: terug schakelen
- te veel toeren terwijl je constante snelheid rijdt; opschakelen

ik bedoel maar: eigenlijk doen de nummertjes er niet echt toe toch?

Haha, grappig hier hetzelfde weet voor 50% van de tijd niet eens welke versnelling ik gebruik hoewel even kijken naar het toerental/snelheid vaak genoeg indicatie geeft op de momenten dat ik het zou moeten weten ... :? mischien 1 keer in het jaar dat ik op een bocht af kom en me dan afvraag hmm 4 of 3 en dan per ongeluk toch in de 3 zat en dus terug schakel naar de 2.

maar of ik daar nou een ongelofelijk lelijk LCD schermpje voor zou willen hebben...
hoewel het op het circuit weer zeer handig is, maar dan zou ik gewoon mijn tellerhuis van de motorslopen de toerenteller in het middelplakken en zelf een grafisch LCD schermpje gebruiken voor snelheid en een enorme versnellingsindicator + ronde tijden.
 
Toch best vervelend als je op het circuit een bocht induikt en er achter komt dat je net 1 versnelling te veel of te weinig hebt terug geschakeld.... Het is een fijn hulpmiddel, zeker bij het leren kennen van een nieuw circuit.
 
We moeten even niet vergeten dat dit hele ding $5,50 kost incl verzenden. Ik heb hem ook, op mijn suzuki van 1978, en ja de 6e versnelling heeft ie niet. Bij mij was de originele versnellings indicatie kapot.

Maar ja, wat wil je nu voor dat geld. Ik ben er blij mee!

Marc
 
Even een schopje :p

Ik heb ook zo'n dinged (compleet) maar vraag me 2 dingen af:
-waar moet ik dat neutral draadje op aansluiten? ja op het lampje van netraa, maar op de plus of min?
-hoeveel V mag dat ding hebben maximaal?
 
Even een schopje :p

Ik heb ook zo'n dinged (compleet) maar vraag me 2 dingen af:
-waar moet ik dat neutral draadje op aansluiten? ja op het lampje van netraa, maar op de plus of min?
-hoeveel V mag dat ding hebben maximaal?

Als je motor geen versnellings indicator heeft , heb je niets aan alleen dat tellertje
Als je motor dat wel heeft , even een paar posts terug naar die link lijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan