Gear position sensor Thunderace

Phoenix83

MF'er
29 aug 2021
124
94
Emmer-Compascuum
Goedemiddag,

Daar ben ik weer als motor newbie met een vraagje 😅

Ik wil op mijn Thunderace graag een Gear Indicator bouwen. Nu heb ik een aantal mooie mogelijkheden gezien op een Facebook groep, waar het display netjes achter het originele Neutral lampje wordt gemonteerd. Nu ben ik er inmiddels achter dat deze vrij makkelijk is aan te sluiten, maar moet worden afgemonteerd op de Gear position sensor (GPS). Ook ben ik erachter dat de tandwiel kap er dan af moet. Mijn vraag is, kan dat zomaar gedaan worden, aangezien hier ook de koppeling cylinder op gemonteerd zit, en zit daar ook iets van pakkingen tussen etc ? Misschien dat iemand daar een gedetailleerde foto o.i.d. van heeft wat precies los te bouwen?

Mvg, Chris
 
Nou, inmiddels staat alles weer in elkaar, de kap even goed schoongemaakt en ontdaan van alle vuil en kettingvet, en heb de kabels toch maar aangesloten.

Ik heb de kabels parallel over de bestaande bekabeling heen gezet, zodat ook de signalen naar de ECU gewaarborgd blijven. Kabels netjes naar de voorkant weg gewerkt.

Hopelijk werkt het allemaal, ongeacht de scheurtjes in de sensor. Later maar een keer kijken voor een andere, zodra er weer een beschikbaar is bij Boonstra of ergens anders. Nu alleen nog even connectoren aanbrengen, en de boel aansluiten. Hopelijk werkt het in een keer. 🥺

Alleen om die sensor los te halen en te vervangen moet waarschijnlijk ook de waterpomp los. Nu hoop ik dat dat een gesloten systeem is, en ik die ook veilig kan loshalen, zodat ik de sensor kan wisselen.

Valt niet mee om dit alles te doen zonder een motorbrug 😂 moest alles doen liggend op de grond tussen de muur en de motor.

Het mooie is wel dat je op deze manier wel je motor goed leert kennen !
 
Ik hoop voor je dat de 6 baksensorposities in de hogere versnellingen een beetje overeenkomen met de posities van je 5bak, 1 2 en drie gaat dan nog wel, toevalliger wijs, 4 zal misschien niet branden of 5 aangeven en 5 geeft 6 aan. theoretisch gedacht. en er vanuit gaande dat er geen 6bak in zit natuurlijk
 
Ik hoop voor je dat de 6 baksensorposities in de hogere versnellingen een beetje overeenkomen met de posities van je 5bak, 1 2 en drie gaat dan nog wel, toevalliger wijs, 4 zal misschien niet branden of 5 aangeven en 5 geeft 6 aan. theoretisch gedacht. en er vanuit gaande dat er geen 6bak in zit natuurlijk
Er zit zeker weten geen 6 Bak in inderdaad. Die sensor zit standaard in de ace, en de 6e versnellings positie wordt niet gebruikt. Ik heb nu in totaal 6 kabels aangesloten, Neutraal, en dan 1 t/m 5 op de corresponderende aansluitingen. Ik heb eerder al een foto gepost hoe de indeling van de versnellingen zou moeten zitten, en is dood meerdere mensen op die manier aangesloten.

Hier staat een linkje naar het artikel, en iemand die het ook zo heeft aangesloten:

 
Er zit zeker weten geen 6 Bak in inderdaad. Die sensor zit standaard in de ace, en de 6e versnellings positie wordt niet gebruikt. Ik heb nu in totaal 6 kabels aangesloten, Neutraal, en dan 1 t/m 5 op de corresponderende aansluitingen. Ik heb eerder al een foto gepost hoe de indeling van de versnellingen zou moeten zitten, en is dood meerdere mensen op die manier aangesloten.

Hier staat een linkje naar het artikel, en iemand die het ook zo heeft aangesloten:

Het gaat wel werken en zelfs als het zo is als ik omschrijf zou je dan, zonder dat ik kijk, 4 op sensorpositie 5 en 5 op sensorpositie 6 aan kunnen sluiten. Ik heb hier nog een 4FM blok liggen, als daar een sensor in zit mag die gerust van eigenaar wisselen. In de tijd dat de sensor nog niet besond maakten velen hem zelf door er spijkertjes of iets doorheen te smelten, precisieklusje maar wel bevredigend
 
Hey Gerlof.

De Gear indicator die ik heb geïnstalleerd is geen Gipro, maar een universele van Ali express. Ook is het op deze manier niet nodig om signaal van de krukas sensor af te halen, en aangezien de ace standaard is voorzien van een voorbereide Gear Position Sensor ( dus alle contacten aanwezig) is het enkel een kwestie van een constante 12v (waarschijnlijk gebruik ik die van het bestaande neutral lichtje) en dan een extra kabel trekken met 6 aders naar de Gear Position Sensor) per contact vormt dit een afzonderlijke massa per versnelling. Zeer simpel, maar effectief.
Hoi Poenix83.

Bedankt voor de tip; van alles opgezocht op internet.
Nooit ergens tegen gekomen dat de Ace al voorbereid was met een Gear Position Sencor.
Had ik gelijk de vraag maar op het Motor- Forum gezet!
Dan had ik niet een dure Gipro X-Type G2 gekocht, maar zoals je zelf noemt een universele bij Ali Express!
Maar zal de Gipro nu toch wel moeten monteren. Ben al een paar tips tegen gekomen op het forum hoe uit te vinden welke draad ik moet hebben die vanaf de krukas-sensor komt.
Mocht dit toch niet lukken dan volg ik jou advies op en bestel ik een universele.
Ben ergens tegen gekomen dat er één past op de plaats in het dashboardje waar nu het neutraal lampje zit. De Gipro past daar in elk geval niet in!
Weet je misschien welke dat kan zijn
Alvast reuze bedankt!!

Vriendelijke groet,

Gerlof!
 
Hallo Gerlof. Ik heb er een besteld waarbij de neutraal ook daadwerkelijk groen is, en de rest van de versnellingen zijn rood. Ik moest wel even met de veil aan de slag om het passend te maken, daarna het display even getest, maar werkt gelukkig nog.

€ 5,86 20%OFF | Mortorcycle Onderdelen Rode LED Universal Digital Gear Indicator Weergave Schakelversteller Sensor

Wel moet de metalen heatsink verwijderd worden uit de behuizing van de teller.

Ik heb wel foto's bij mijn voorgaande posts staan waar zichtbaar is waarop de kabels moeten worden aangesloten.

Vandaag ga ik even kijken dat ik er connectors op zet. En ik moet nog even een constante +12v vandaan haal bij het dashboard. Ik wil eigenlijk niet die van de verlichting gebruiken.
 
Hallo Gerlof. Ik heb er een besteld waarbij de neutraal ook daadwerkelijk groen is, en de rest van de versnellingen zijn rood. Ik moest wel even met de veil aan de slag om het passend te maken, daarna het display even getest, maar werkt gelukkig nog.

€ 5,86 20%OFF | Mortorcycle Onderdelen Rode LED Universal Digital Gear Indicator Weergave Schakelversteller Sensor

Wel moet de metalen heatsink verwijderd worden uit de behuizing van de teller.

Ik heb wel foto's bij mijn voorgaande posts staan waar zichtbaar is waarop de kabels moeten worden aangesloten.

Vandaag ga ik even kijken dat ik er connectors op zet. En ik moet nog even een constante +12v vandaan haal bij het dashboard. Ik wil eigenlijk niet die van de verlichting gebruiken.
Hoi Phoenix83,

Wederom weer bedankt voor de info, en welke ik eventueel kan bestellen met een groene neutraal bij al Aliexpress1
En voor dat geld kan je altijd wagen om met een vijl het display passend te maken!

Vriendelijke groet.

Gerlof.
 
Het gaat wel werken en zelfs als het zo is als ik omschrijf zou je dan, zonder dat ik kijk, 4 op sensorpositie 5 en 5 op sensorpositie 6 aan kunnen sluiten. Ik heb hier nog een 4FM blok liggen, als daar een sensor in zit mag die gerust van eigenaar wisselen. In de tijd dat de sensor nog niet besond maakten velen hem zelf door er spijkertjes of iets doorheen te smelten, precisieklusje maar wel bevredigend
Ik wil me sowieso we aanbevolen houden voor de sensor, mocht je die nog over hebben. Laat dan maar even weten wat je ervoor wil hebben. De kabel die eraan zit is in principe niet nodig, zou alles 1op1 overzetten. Voor nu werkt het eerst, maar vraag me af hoelang dat goed gaat met een scheur erin.
 
Net nog even onder de motor gecheckt, maar lag toch een plasje olie onder.... Nu hoop ik dat het de kruipolie was die ik gebruikt had met het los proberen te krijgen van de schroefjes op de neutral switch.... Of dat het toch lekt door de scheur in de neutral switch 😕
 
Lijkt toch een olie lekkage te zijn. Heb even de oliën getest die ik heb gebruikt voor het loshalen, maar komen qua kleur, viscositeit en geur niet overeen met de olie die er lekt. Het kunnen nu twee dingen zijn, of de olie lekt dus door de scheur in de Neutral switch, of de olie komt uit de koppeling slave cilinder ergens vandaan... Laatst genoemde zou ik zo even niet snel weten hoe dit op te lossen / waarnaar te kijken. Als ik me niet vergis zit er achter de neutral switch ook olie toch? Aangezien daar ook een keerring / O-ring geplaatst zit. De pushrod keerring zag er goed en droog uit, dus daar lijkt niets te lekken. Misschien maar eens op zoek naar een expert in de buurt die eens zou kunnen kijken.
 
Ik heb een vermoeden dat het dus de koppeling slave cilinder is. Ik weet niet of iemand het een beetje kan herkennen aan de olie kleur, maar ik meen me te herinneren dat deze bij demontage al een klein beetje drupte, maar ik dacht dat dat normaal was als die los werd gehaald. Het loopt netjes langs de carter plug naar beneden. (Die lekt overigens niet) ik heb even een foto toegevoegd ter verduidelijking.
 

Bijlagen

  • IMG20210913204503.jpg
    IMG20210913204503.jpg
    288 KB · Weergaven: 10
  • IMG20210913204500.jpg
    IMG20210913204500.jpg
    285,3 KB · Weergaven: 11
  • IMG20210913204332.jpg
    IMG20210913204332.jpg
    243,4 KB · Weergaven: 11
  • IMG20210913204400.jpg
    IMG20210913204400.jpg
    222,3 KB · Weergaven: 10
Zou dit ook kunnen gaan passen op een YZF750R.

Zelfde blok ongeveer.

Hoe kan ik dit het beste controleren?
Ik heb zo geen idee of dit gaat passen. Om dit te controleren zou je de tandwiel kap eraf kunnen halen, en kijken of er een Gear position sensor achter zit die volledig is voorzien van contacten (zie foto). Als dat het geval is, dan is het relatief eenvoudig aan te sluiten. Een en ander zou ook in het werkplaats handboek moeten staan ga ik vanuit.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2021-09-05-20-03-40-74.jpg
    Screenshot_2021-09-05-20-03-40-74.jpg
    69,5 KB · Weergaven: 13
Ik heb even gekeken, maar zover ik kan zien is de yzf 750 r voorzien van een Gear position sensor met enkel een contact voor de neutraal. Dus vergt wat aanpas werk. Nu heb ik eerder in dit topic ergens gelezen dat je de huidige zou kunnen aanpassen door er een spijkertje o.i.d. doorheen te smelten op de juiste punten, of kijken of er een Gear position sensor / neutral switch assy (zoals ze ook wel te vinden zijn) te krijgen is met alle contacten voorbereid.

Hier is het voorbeeld van jou motor :
 

Bijlagen

  • Screenshot_2021-09-13-22-34-53-06_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2021-09-13-22-34-53-06_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    62,4 KB · Weergaven: 8
  • Screenshot_2021-09-13-22-34-59-43_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2021-09-13-22-34-59-43_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    62,4 KB · Weergaven: 7
Als ik het zo op die foto van het wph zie, dan zou je wel eens geluk kunnen hebben. Op die afbeelding ziet het er naar uit dat ook deze GPS volledig is voorbereid. Dan is het een kwestie van een kabel trekken van GPS maar cockpit, Gear indicator bestellen en aansluiten maar. Kabel wel onderlangs aansluiten, anders kon je nog wel eens in de knoei komen met je tandwiel 😅. De +12v kun je gebruiken van je huidige neutral light op het dashboard.
 
Als ik het zo op die foto van het wph zie, dan zou je wel eens geluk kunnen hebben. Op die afbeelding ziet het er naar uit dat ook deze GPS volledig is voorbereid. Dan is het een kwestie van een kabel trekken van GPS maar cockpit, Gear indicator bestellen en aansluiten maar. Kabel wel onderlangs aansluiten, anders kon je nog wel eens in de knoei komen met je tandwiel 😅. De +12v kun je gebruiken van je huidige neutral light op het dashboard.
Yes, motor is van mn vrouw, die zat er om te zeuren, toen heb ik uitgelegd dat dat 100 euro kost als je niet tot 6 kan tellen.

Maar voor een tientje van Alie wil ik het zeker proberen.
 
Nou, wederom een update. Vandaag toch maar weer de tandwiel cover eraf gehaald om te kijken waar de lekkage nu vandaan komt. Het irritante is nu..... Ik kan niets echt ontdekken waar de olie exact weg komt, en langs de carter plug naar beneden drupt. De pushrod keerring is zo goed als droog, de koppeling slave cilinder lijkt ook niet te lekken, die kwam er ook zo goed als droog uit, en zelfs bij de Gear position sensor was het "droog" wat ik me nog zou kunnen bedenken is dat het vet en smeer wat daar zit vermengd is met de kruipolie en wd40 die ik heb gebruikt om de boel schoon te maken .... Hierbij nog even een paar foto's, misschien iemand met ideeën ? Wel zweet hij een klein beetje bij de schakelas, maar niet gigantisch veel. Heb het nu weer even droog gemaakt en maak het zo even schoon (ja het is echt een dikke bende daar) , en dan kijken of er weer druppels olie ontstaan.
 

Bijlagen

  • IMG20210914182733.jpg
    IMG20210914182733.jpg
    247,3 KB · Weergaven: 13
  • IMG20210914182745.jpg
    IMG20210914182745.jpg
    332,3 KB · Weergaven: 11
  • IMG20210914182752.jpg
    IMG20210914182752.jpg
    205,2 KB · Weergaven: 8
  • IMG20210914182756.jpg
    IMG20210914182756.jpg
    250,6 KB · Weergaven: 8
  • IMG20210914182808.jpg
    IMG20210914182808.jpg
    275,7 KB · Weergaven: 11
Even goed schoonmaken inderdaad, dan krijg je meer beeld waar het vandaan komt.
Nu is alles vet en lijkt het heel dramatisch, terwijl het waarschijnlijk reuze meevalt. ;)
 
Even goed schoonmaken inderdaad, dan krijg je meer beeld waar het vandaan komt.
Nu is alles vet en lijkt het heel dramatisch, terwijl het waarschijnlijk reuze meevalt. ;)
Ik heb hem inderdaad even wat schoongemaakt, dikste vet is er nu uit en vanaf. Toen ik in de tandwiel cover keek, lag daar ook nog een plasje olie in, dus het komt wel ergens vandaan. Nu heb ik toch stiekem mijn vermoedens dat het de pushrod toch wel eens zou kunnen zijn. Aangezien de motor schuin staat, loopt de olie vrij makkelijk langs die Rod die kap in, en zoekt zo langs het blok zijn weg naar de grond. Heb de Rod er even uitgehaald en schoongemaakt. Maar moet eerlijk zeggen dat ik de seal niet echt lekker om de Rod vind aansluiten. Alleen... Staat de olie zo hoog in het blok als de motor stilstaat ? Deze heeft een aantal weken niet gedraaid omdat een van de carbs waarschijnlijk doorloopt. Dus benzine kraan is dicht en brandstofpomp losgekoppeld (zodat ik de Gear indicator kon testen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan