Gearindicators!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Honda VF400 F

Die hard MF'er
6 jun 2004
513
0
Twente
Hoi allemaal :) !

Ik had beloofd dat ik de gearindicator, voor motoren met aanpasbare neutraal sensor, verder zou ontwikkelen. En ik heb de afgelopen weken niet stil gezeten. Eerst een nieuw schema ontworpen en vervolgens een bijpassende layout van de printplaat gemaakt. Deze door een professioneel bedrijf laten etsen. Het resultaat is dat ik nu in staat ben om een groter aantal van de gearindicators te bouwen. Op dit moment heb ik de mogelijkheid om er 15 te leveren. De prijs heb ik laag kunnen houden, 38 euro voor een compleet exemplaar in een behuizing en met het display en alle kabels er al aan gemaakt. Het enige wat jullie nog moeten doen is de (aangepaste!) neutraal sensor aansluiten op de unit en de + en – aansluiten. En uiteraard het display een plekje geven.
Om de kabel aan te sluiten hoef je alleen maar de 6 of 7 draden (afhankelijk hoeveel versnellingen) op de neutraalsensor te solderen of klemmen. (een gebruiksaanwijzing met foto’s zal ik er bij leveren.

Filmpje van hoe het eruit ziet op mijn motor (in het donker gemaakt):
http://media.putfile.com/Gearindicator_final (Klik hier om de Gearindicator te bekijkenl)

De welkomst tekst is wat je ziet als je het contact van de motor aanzet. Alles is mogelijk zolang het maar op een 7 segement display kan (dus geen n,m,x etc). Als je wil is het mogelijk om in de neutraal een animatie te zien (zie mijn filmpje) maar het is ook mogelijk alleen twee streepjes te zien of een 0.

Als extra service is het software veranderen altijd gratis! Als je de microcontroller eruit haalt en in een enveloppe naar me toe stuurt (met een postzegel voor de terug reis), dan verander ik alles naar je nieuwe wensen. :]

Om te bestellen kun je het onderstaande lijstje invullen en mailen naar me. Ik heb veel blauwe displays en 1 witte op voorraad.

Nickname:
Naam:
Adres:
Postcode + plaats:
Aantal:
Ophalen/Verzenden (+ € 3):
Welkoms tekst:
Animatie/beeld bij Neutraal:
Kleur display oranje, rood, groen, blauw of wit(uitverkocht):

Zoals het er nu uitziet is de levertijd ongeveer 7 dagen. De afmeting van de behuizing is (lxbxh) 72*50*22mm, de lengte van de kabel naar het display is ca 60 cm. De unit kan mooi onder de tank worden weggebouwd. De werkspanning is 12 V (7..18 V) en het stroomverbruik maximaal 30 mA.

Nog wat foto's over hoe het eruit ziet:

http://putfile.com/pic.php?pic=7/18610310883.jpg&s=f10 (Op de motor)

http://putfile.com/pic.php?pic=7/18610291349.jpg&s=f10 (De binnenkant)

http://putfile.com/pic.php?pic=7/18610330416.jpg&s=f10 (Het display)

http://putfile.com/pic.php?pic=7/18610321379.jpg&s=f10 (Compleet)


Het leuke van dit type is dat hij de werkelijk versnelling afleest en zich dus nooit vergist en ook een aanduiding geeft als je de koppeling inknijpt. Belangrijk is wel dat je motor een neutraal sensor heeft die je kunt uit breiden met opneem pinnetjes (messing spijkertjes b.v) en dat hij met massa schakeld (maar dat doen ze allemaal geloof ik).

De aanpasbare sensor ziet er ongeveer als volgt uit (deze is al aangepast, normaal zie je maar 1 aansluiting):

http://putfile.com/pic.php?pic=7/18610360936.jpg&s=f10 (Dit type sensor werkt met de gearindicator)


Groeten Honda VF400 F (of S@m op de FZRclub :Y )

[EDIT]
Motoren waarop de sensor aan te passen is, zijn tot nu toe:
-Kawasaki ZX7R
-Yamaha FZ(R) (waarschijnlijk alle Yamaha's, behalve de nieuwste types)
-Yamaha Yzf750
-Yamaha Diversion XJ600S
-Suzuki GSXR 1100 (al geheel voorbereid zelfs)
-Suzuki Bandit
-Suzuki TL1000R
-Suzuki RF

Op welke het niet kan:
-Kawasaki ZXR400
-Kawasaki ZXR750
-Kawasaki Z1000 (nieuw model)
-Kawasaki ZX6R
-Honda CBRxxx (waarschijnlijk heeft geen enkele Honda deze sensor :N )
-Honda VFR 750 (1992)
-Yamaha FZ6 (2004)
-Yamaha R6 (2000)
-Aprilia rsv 1999
-Suzuki sv1000s (2005)

[/EDIT]
 
Laatst bewerkt:
hoe zit dat met die neutraal sensor?
ik heb een aprilia rsv zit die daar op?
of hoe maak je die erop?
misschien domme vragen maar ik heb geen idee hoe het moet

wel vind ik het een leuk idee wat je gedaan hebt
 
Het is aan iedereen zelf om even te kijken welk type sensor er op zijn/haar motor zit. Ik weet dat veel Yamaha's dit type sensor hebben, maar met andere merken ben ik niet zo bekend.

Wellicht dat iemand anders dat beter weet?

Groeten Sam :]
 
Ik krijg inmiddels al aardig wat mailtjes over de vraag waar die sensor zit *O*

Van de FZR heb ik redelijk veel technische kennis, maar ik weet echt niet van andere motoren (lees andere merken) waar deze sensor zit en welk type het is :?

Meestal zal hij aan de linker kant zitten bij de versnellings pook (in het geval van de FZR zit hij achter het tandwielkapje). Je kunt testen of je de juiste sensor hebt gevonden door het draadje er af te halen en dan te kijken of je neutraal lampje uit blijft (in neutraal uiteraard). Zo ja dan heb je de goede :Y

Wellicht dat je naar een merk dealer kunt bellen om te vragen of er een sensor met sleep contact wordt gebruikt voor de neutraal. (eentje die de positie van de schakelwals afleest bedoel ik dus).

Je kunt me alles vragen over de gearindicator zelf, maar ik kan niet alle motoren en dus moet ik antwoord over de neutraal sensor schuldig blijven ;)
 
maar dat is over de neutraal sensor.. maar pakt hij het signaal van de neutraal sensor af?

Dus hoe weet dat ding in welke versnelling je rijdt.

Gaat dit qua snelheidsmeting, toerenmeting of vanuit die sensor...
 
Dat is een verdomd mooi principe wat je hebt bedacht... Alleen snap ik er geen bal van hoe de neutraal sensor alle 6 versnellingen kan voelen. op een schakelwals zit toch alleen 'pikkie' voor de neutraal... Wanneer die langs de sensor draait gaat je lampie toch branden?
Of heb ik een heel acherhaald type in m'n hoofd? |(

Ik heb er wel interesse naar, als het op elke motor mogelijk is, dan klint dit toch heel mooi :) . Mooi klein display ook :Y
Edit: Wat zijn de afmettingen van het display eigenlijk?
 
Laatst bewerkt:
Dat is een verdomd mooi principe wat je hebt bedacht... Alleen snap ik er geen bal van hoe de neutraal sensor alle 6 versnellingen kan voelen. op een schakelwals zit toch alleen 'pikkie' voor de neutraal... Wanneer die langs de sensor draait gaat je lampie toch branden?
Of heb ik een heel acherhaald type in m'n hoofd? |(

Ik heb er wel interesse naar, als het op elke motor mogelijk is, dan klint dit toch heel mooi :) . Mooi klein display ook :Y
Edit: Wat zijn de afmettingen van het display eigenlijk?
Zoals het er nu uitziet is de levertijd ongeveer 7 dagen. De afmeting van de behuizing is (lxbxh) 72*50*22mm, de lengte van de kabel naar het display is ca 60 cm. De unit kan mooi onder de tank worden weggebouwd. De werkspanning is 12 V (7..18 V) en het stroomverbruik maximaal 30 mA.

lezen!!! ;)
 
Het zijn 18 mm displays en dat is precies een mooie maat vind ik zelf. Lekker duidelijk, maar niet overheersend.
 
maar dat is over de neutraal sensor.. maar pakt hij het signaal van de neutraal sensor af?

Dus hoe weet dat ding in welke versnelling je rijdt.

Gaat dit qua snelheidsmeting, toerenmeting of vanuit die sensor...

Het signaal gaat dus vanuit de sensor. Hier zit nogmaal inderdaad maar één 'pikkie'aan, maar die zul je dus moeten uitbreiden met nog 6 pinnetjes. Waar die moeten komen kan je duidelijk zien aan de loop sporen op de achterkant van de sensor. Op die plek boor je b.v 3 mm gaatjes en daar doe je dan 3 mm dikke messing staafjes in (kan je bij de ijzerboer halen). Zorgen dat ze onder gelijk zitten met het orginele 'pikkie' en evt wat kit aan de andere kant om het af te dichten (was bij mij niet eens nodig).

Op die manier komt er dus voor elke versnelling een signaaltje van de sensor af.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk?? :)
 
op welke motoren heb je er al 1 gebouwd?
je eigen? en nog meer?

Ik bouw ze niet in ;)

Er zijn nu ongeveer 10 FZR-en die met dit type rond rijden :Y (en dat aantal zal nog wel ff door groeien) Het principe van de sensor enzo is beproefd en werkt beter dan enig andere vorm van versnelling bepalen.
:Y
 
Ik denk dat een plaatje hierbij wel handig is als je echt iets wilt verkopen.
Dit is nog best vaagjes en zal voor de meesten die dit gewoon als speeltje willen monteren te omslachtig zijn.
Het is een mooi idee, maar nu effe het marketinggedeelte en half MF zal ermee rijden. :)
 
Zoals het er nu uitziet is de levertijd ongeveer 7 dagen. De afmeting van de behuizing is (lxbxh) 72*50*22mm, de lengte van de kabel naar het display is ca 60 cm. De unit kan mooi onder de tank worden weggebouwd. De werkspanning is 12 V (7..18 V) en het stroomverbruik maximaal 30 mA.

lezen!!! ;)
Ik heb heel goed gelezen, en zie dat 72x50x22mm niet echt overeenkomt met het display op het voorbeeldfotootje... ;) :P
Maar 18mm is een mooie maat :) .

@TS: Thnx voor je extra uitleg. Ik ben alleen bang dat Kawasaki een veel kleinere sensor heeft, en dit voor mij niet op gaat.
Ik snap het principe nu wel :) .
Thnx!

Edit: Correctie... Ik kijk net onder m'n motort en zie dat er wel een knoert van een sensor op zit :) .
Die ga ik er eens afschroeven :P .
 
Laatst bewerkt:
Het signaal gaat dus vanuit de sensor. Hier zit nogmaal inderdaad maar één 'pikkie'aan, maar die zul je dus moeten uitbreiden met nog 6 pinnetjes. Waar die moeten komen kan je duidelijk zien aan de loop sporen op de achterkant van de sensor. Op die plek boor je b.v 3 mm gaatjes en daar doe je dan 3 mm dikke messing staafjes in (kan je bij de ijzerboer halen). Zorgen dat ze onder gelijk zitten met het orginele 'pikkie' en evt wat kit aan de andere kant om het af te dichten (was bij mij niet eens nodig).

Op die manier komt er dus voor elke versnelling een signaaltje van de sensor af.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk?? :)
nou word het duidelijk en begrijp ik iig wat je bedoeld
zal eens kijken naar die van mij of die ook die mogelijkheid bied
 
Edit: Correctie... Ik kijk net onder m'n motort en zie dat er wel een knoert van een sensor op zit :) .
Die ga ik er eens afschroeven :P .

Kijk dat is nu precies wat een ieder met deze vragen even moet doen. :} :} :}
Je kunt het zelf echt redelijk eenvoudig ontdekken en ik weet gewoon niet van alle motoren hoe het werkt. Zover ik van anderen (!) heb gehoord zijn alle Yamaha's uitgerust met een vergelijkbare sensor als op de FZR.

Hou je ons op de hoogte Gewoonkevin (evt met foto)?
 
Ik denk dat een plaatje hierbij wel handig is als je echt iets wilt verkopen.
Dit is nog best vaagjes en zal voor de meesten die dit gewoon als speeltje willen monteren te omslachtig zijn.
Het is een mooi idee, maar nu effe het marketinggedeelte en half MF zal ermee rijden. :)

Ik zal binnenkort nog eens een plaatje zoeken van de sensor, maar er staat er al een in de start van het topic.

Achja, marketing is niet mijn sterkste kant (ik vind het ook gewoon leuk om te doen, want er echt aan verdienen doe ik niet ;) )
 
Dit moet hem bij mij wezen :) .
full


Maar ik ga van het weekend op vakantie, dus ik ga nog even helemaal nergens in boren en doen ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
ik heb er een accumen op laten zetten door motoport, maar er weer af laten halen nadat deze een storing veroorzaakte. Kortweg gezegd gaf hij de verkeerde snelheid aan.

ik zie dat je uit Hengelo komt, ik heb wel interesse zou ik bij je langs kunnen komen? zou jij deze voor mij erop kunnen zetten?
;)
 
Heb bij mijn monstertje ook lopen zoeken maar kan het niet vinden.
Jij zie onder het afdekkapje van het voortandwiel.
Kunnen ze ook ergens anders zitten??

MVG Jeroen
 
Even zien... Toch heb ik het sensortje er net af geschroefd, ik was zo nieuwsgierig :P .

Dit is bij mij de achterzijde van de sensor.
full


Het loopspoor van de het 'pikkie' is mooi te zien, dus daar zou ik lekker op kunnen boren... Alleen ben ik bang dat ik met het draadje van z'n neutraal in de knoei kom |( . Ik denk dat ie precies door de 4 heen loopt :N .

Links de eerste versnelling en rechts de zesde ingeschakeld...
full
full


Het pikkie op de schakelwals word met een veer tegen de sensor aan geduwd dus helemaal vlak hoeven de nieuwe contactpuntjes niet te worden... :)

Ik zie er wel mogelijkheid in... Ik ga alleen opzoek naar een extra tweedehands sensor. Ik heb liever een werkende achter de hand mocht ik toch het draadje doorboren |(

Misschien gebruikt Kawasaki deze schakelaar ook op meerdere modellen. Ik hoop dat iemand anders er ook wat aan heeft :) .
 
He joh helemaal top dat je meteen hebt gekeken! :}

Jouw sensor lijkt inderdaad erg veel op die van Yamaha en het zou dus ook zeker moeten lukken. Wat je zegt over de draad kan inderdaad waar zijn, wellicht dat je een stukje van de vulling kan weg krabben om te kijken hoe de draad loopt. Ik heb dit laats ook gedaan met iets anders en dat lukte toen het best nadat ik hem flink heet had gemaakt met een fohn.

Ik neem aan dat het nu voor een hoop anderen duidelijk wordt wat je aan je sensor moet doen om een perfecte gearindicator te krijgen :]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan