Gebrek aan vermogen tweetakt

kuncing

MF veteraan
2 mei 2004
18.457
16.615
Omgeving Osnabrück
Hoi,

Ik ben sinds enige tijd in het bezit van een Gilera SP 01 (125cc, uit 1990). Toen ik hem kocht reed hij (redelijk), maar een paar weken geleden kreeg ik problemen. Ik had 's ochtends gereden, niets aan de hand. Maar toen ik 's middags weer weg wilde (eerst toch weer netjes laten warmdraaien!), kwam het toerental niet boven de 5000 uit. Het ligt niet aan gaskabel, bougie, oliepomp. Ik ga nu (op aanraden van een monteur) de carbarateur uit elkaar halen om te zien of er misschien ergens vuil zit, of dat de gasnaald verstopt/los is (hij had een aantal jaar stilgestaan). Verder zou het (volgens dezelfde monteur) nog de ontsteking kunnen zijn. Maar ik vraag mij toch af of dat het is. Ik merkte, toen ik hem vanmiddag na ander onderhoud ophaalde, dat hij nu nog nauwelijks boven de 4000 toeren uit wil. Komt iemand dit bekend voor? Iemand een idee over wat ik het best kan doen? Zijn dit tekenen van een warm-/vastloper en wordt het een "gevalletje nieuwe cilinder en zuiger" (opboren en grotere maat zuiger zit er bij deze motor waarschijnlijk niet in ivm een coating aan de binnenkant van de cilinder)? Alle tips zijn welkom!!

Alvast bedankt,
Leontien
 
(Ben helaas niet toegekomen aan sleutelen. Wilde eerst vanochtend met mijn 'gewone' fiets (Yamaha fz750) een eindje toeren, maar deze liet het ook al afweten. Slechts een kapotte bougie, maar degene die de fz750 ooit heeft ontworpen, heeft daarbij verzonnen dat je over het wisselen van een bougie minstens een half uur tot drie kwartier moet doen :( . Vervolgens ff naar de vierdaagsefeesten in mijn woonplaats Nijmegen...en daar gingen de goede voornemens |( )

Dat je toeren steeds wegzakt lijkt sterk op een warmloper, dit kan o.a. ontstaan bij verkoling v/d cilinder.

Maar als nu BTW toch aan de gang gaat kan je mischien het zuigertje ook eens omwisselen. Het zal er toch een keer van moeten komen

Dat is nu precies wat ik vreesde, maar niet wilde horen '( .
Maar dan blijft dat ie 's ochtends nog prima reed en 's middags opeens niet meer wilde... terwijl ik zoals gezegd geen rare dingen heb gedaan. Kan dit zo van het een op het andere moment (tijdens stilstand) gebeuren?

Ik dacht eerst dat het aan de gaskabel lag, en hij heeft het af en toe ook nog wel even goed gedaan tijden het friemelen aan de gaskabel, maar de monteur heeft dit nagelopen en gaskabel, oliepomp etc. werken naar behoren. (toeval dus)
Een losgetrilde of verstopte sproeier sluit ik nog steeds niet uit, maar ja...

Zoals gezegd zit een nieuwe zuiger er bij deze cilinder helaas niet in vanwege de (waarschijnlijk aanwezige) coating aan de binnenkant, misschien maar eens uitzien naar een 160cc cilindertje. Iemand er toevallig nog een liggen (met inlaat op het blok) ;) ?
 
160cc schijnt niet je van het te zijn helaas. Mocht je het toch proberen dan kan er meteen nog een mooie 32/34mm op zeker ;)

Het is mogelijk de cilinderwand opnieuw te laten coaten met nicasil. Dat kost ongeveer 200 euro maar ik denk dat het in dit geval wel de moeite waard is :)
Misschien zuiger, small en bigend, krukaslagers ook meteen nalopen als het open gaat..?

Luchtbak en/of carburatie al bekeken?
 
Je moet heel eenvoudig beginnen en zoals eender al aangegeven, goed je uitlaat nakijken\schoonbranden.
Bij de scooter van een buurmeisje hadden op ze school iets in de uitlaat gestopt waardoor die dezelfde klachten had zoals jij nu beschrijft.
Heb me een dag gekost voor dat ik door had wat er aan de hand was. :(

suc6
 
Die zwarte bougie duidt op te rijk mengsel. Maw: je choke blijft openstaan of (wat mij weleens gebeurd is) je hoofdspoeier is eruitgetrild. verder ben ik het bijna met iedereen :^
Heel belangrijk is om het belangrijkste onderdeel te controleren: je Carburateur. Verder weet ik niet zo veel van tweetakten, een gebrek aan ervaring denk ik })
 
Niet tobben met schoonmaken!!!!



carb.jpg


sproeier.jpg
 
carb los nemen,alle pakkingen eruit,boven gasvlam tot boven de 100graden stoken en dan een paar stappen weg van de vlam,een paar keer beetje thinner in die verdomde lastige kanaaltjes gieten/druppen(heb je een veiligheidsbril?),sisser de sis plof plof en schoon zijn de kanaaltjes met hun onmogelijke bochten erin *D
je kunt de carb ook van te voren een nachtje in een potje met thinner laten weken,komt het vuil ook al deels los.
thinner kost niet veel :)
tis een aardig/gemeen goedje :+
 
He heb je niet toevallig je motor een keer gewassen?? (vast wel want je nieuwe motor wil je elke dag wel poetsen)

om niet gelijk die drastische maatregelen te roepen
(motorblok reviseren / andere cilinder ....) :Z

misschien is er ergens water tussen gekomen, bijvoorbeeld ergens bij bedrading/bougie/ maar vooral je luchtfilterschuim.

vaak is het iets onbenulligs dat simpel te fixen is
 
Is dat "filterschuim" net zo'n plaatje fijncellig zachtschuimplastic als in de brommertjes van Honda en zo (en in fijn-filters van sommige stofzuigers)?

Dat kun je dan toch gewoon in een lekker handwarm afwas-sopje reinigen, goed uitknijpen, na-behandelen met alleen maar schoon warm water, weer goed uitknijpen, even laten na-drogen, scheutje verse versnelling-bak-olie erop/in en weer terugzetten?

Zo staat het ook in de gebruiksaanwijzingen van Honda-brommertjes (en Peugeot met Honda-van-binnen).
 
Daar ga ik iig niet van uit. Ik vermoed zo'n harmonica filter in een cilindervorm in een std airbox. Deze kan je BTW ook wel uit spoelen met benzine denk ik.

Verder gebruik ik 2T-olie gemengd met benzine in de filters. Dit zorgt ervoor dat de olie verdund makkelijk in het filter komt & als de benzine verdampt blijft de olie achter. Mocht er verder nog wat olie door het filter schieten, dan heeft dit nauwelijks nadelige gevolgen voor de verbranding. Het is immers de zelfde 2T-olie die je zowiezo verbrand. Nu moet je enkel niet vreemd opkijken als de 1e paar uren je blokkie staat te roken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan