Gebrek aan vermogen tweetakt

kuncing

MF veteraan
2 mei 2004
18.100
15.941
Omgeving Osnabrück
Hoi,

Ik ben sinds enige tijd in het bezit van een Gilera SP 01 (125cc, uit 1990). Toen ik hem kocht reed hij (redelijk), maar een paar weken geleden kreeg ik problemen. Ik had 's ochtends gereden, niets aan de hand. Maar toen ik 's middags weer weg wilde (eerst toch weer netjes laten warmdraaien!), kwam het toerental niet boven de 5000 uit. Het ligt niet aan gaskabel, bougie, oliepomp. Ik ga nu (op aanraden van een monteur) de carbarateur uit elkaar halen om te zien of er misschien ergens vuil zit, of dat de gasnaald verstopt/los is (hij had een aantal jaar stilgestaan). Verder zou het (volgens dezelfde monteur) nog de ontsteking kunnen zijn. Maar ik vraag mij toch af of dat het is. Ik merkte, toen ik hem vanmiddag na ander onderhoud ophaalde, dat hij nu nog nauwelijks boven de 4000 toeren uit wil. Komt iemand dit bekend voor? Iemand een idee over wat ik het best kan doen? Zijn dit tekenen van een warm-/vastloper en wordt het een "gevalletje nieuwe cilinder en zuiger" (opboren en grotere maat zuiger zit er bij deze motor waarschijnlijk niet in ivm een coating aan de binnenkant van de cilinder)? Alle tips zijn welkom!!

Alvast bedankt,
Leontien
 
Haal de bougie eruit en eventueel vernieuwen. Aan de kleur valt ook veel te zien. Maar eerst inderdaad carburateur reinigen, zeker naar jaren van stilstand kan er veel "rommel" in de tank zitten dus deze wellicht ook uitspoelen.
 
Jee het kan aan heel veel dingen liggen:

carburateur, membraan, pakkingen, zuigerveren, keerringen, luchtfilter.


-zoals altijd begin je met alle vloeistoffen te vervangen.

-Dan reinig je alle filters benzine, olie, lucht.

-Daarnaast reinig je de carburateur

-Je controleert de membraanplaten op gaten (vooral die van carbon) & op de spanning. TIP: draai de platen om, dan hebben ze meestal de correcte spanning weer

-Je kan de uitlaatpoort nog controleren op verkooling, doe dit vooral als je een Power Valve hebt.

-Als je het hele zaakje mechanisch schoon genoeg hebt om te draaien (& dat deel had je blijkbaar al). Chek je altijd de bougie kleur, koffiebruin moet hij zijn. Als dit niet het geval is dan moet denken je aan een foute carb afstelling, valse lucht, of een verstopte luchtfilter. Maar ook foute olie verhouding, of lekke keerringen kan men hieruit herleiden.

-Controleer de compressie, uit mijn brommer tijd was 11bar redelijk normaal (tip: zoek de fabriekswaarden ff op). Als je compressie lager is & de bougie had een andere kleur dan zuig je valse lucht aan. Anders zijn waarschijnlijk je zuigerveren aan vervanging toe. Compressie opmeten kan bij iedere garage, of brommerboer. Maar je kan ook eventueel dit spul huren.



Meest interressante is momenteel je bougie kleur
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is een beetje: hij was vanmiddag bij een monteur voor iets anders (remmen, aan dat afbijtmiddel dat remvloeistof heet, begin ik liever niet zelf). Deze monteur had eigenlijk ook niet echt een (concreet) idee wat het kan zijn. Hij heeft de bougie vervangen (was geen overbodige luxe), en de gaskabel en oliepomp nagelopen/gecontroleerd (verder had hij helaas geen tijd om zich er verder in te verdiepen). Er zijn inderdaad zo veel dingen waar het aan kan liggen en de vraag is dan " waar begin ik"? Zal wel de carb worden, maar eigenlijk hoopte ik dat iemand het beschreven probleem van het toerental herkent, en dan vooral het feit dat dat toerental langzaam verder 'zakt' (van max 5000 2 weken geleden naar max 4000 vandaag). Ik wil niet de cilinder de soep in draaien!
 
De bougie die er vanmiddag uit kwam, was zwart (roet) en nat. Het "boogje" (sorry, weet de juiste term ff niet) is verkoold.
Dat betekent een te rijk mengsel of je onsteking niet optijd uit mijn hoofd. Controleer je luchtfilter en je ontsteking eens, misschien ligt er wel een doekje op het gat van je luchtfilterdoos oid.
 
Ook dit kan meerdere oorzaken hebben:

Of er zit een bougie van de verkeerde hitte-graad in, die te koud is:
Maar dat geeft meestal geen motor die slechter gaat lopen, want hij zal zeker niet zo snel overhitten met een te koude bougie. Alleen wordt hij na een tijd rijden onrustig (gerommel op lage tpm) & dan geeft hij vaker een misfirering

Of de verbranding is slecht door een te veel aan olie:
Bij een redelijk normale rij stijl is 1:40 goed genoeg. Je kan ff op mengsmering rijden om te kijken of het een verbetering te weeg brengt

Of je keerringen zijn lek & laten je versnellingsbak-olie in de carterruimte. Hou dan voornamelijk in het oog of je versnellingsbak olie op peil blijft

Of de verbranding is slecht door een te kort aan zuurstof, of er is een te veel aan brandstof:
Dit kan er idd voorzorgen dat je vermogen behoorlijk terugzakt. Dit is meestal geheel aan je carburateur & luchtfilter te wijten. Dit betekent in de praktijk een te grote sproeier, de gasnaald een clipje te laag gezet, of de filter is zo stijf als een plank van het vuil, luchtschroef dichtgedraaid. Maar soms kun je hele exotische problemen krijgen met carburateurs, als je ze niet helemaal schoon zijn
 
Inderdaad duizend "kleinigheden" mogelijk.

Ik denk nog/ alweer aan:
- bougieKAPJE (kwaliteit vaak door "meten" niet te bepalen)
- haperend sluitende choke
- indien vlotter-pennetje met plastic sluit-tipje: vervormd/ versleten sluit-tipje, kan (wisselend) verzuipneiging of wegvallen brandstof veroorzaken (bekijken onder vergrootglas)
- erger, want moeilijk bereikbaar: verslechterde keerring op de krukas, héél kritisch in een tweetakt want moet van 2 kanten druk en brandstof/ lucht/ olie tegenhouden onder om-kerende druk.
Die keerring gaat maar bij SOMMIGE rijders kapot, foute gewoonten:
# net iets te arme afstelling waardoor oververhit
# koud wegjanken
# hard en/of lang stationair draaien
# te vroeg (vóór geleidelijke door-warming) groot gas geven
# te weinig LANGE ritten maken
 
kijk eens door de uitlaatpoort naar binnen naar het geval dat heen en weer zwoegt,zitten de zuigerveren zonder breuk erin,met zuiger naarbenee zitten er krassen op/in de cill.wand?
schut je losse uitlaat eens,liggen er stukjes zuigerveer in?
 
en als je erop rijdt voelt het dan echt alsof de motor hard moet werken om die 4000 te halen? Als het de ontsteking of een verkeerd mengsel is zou ik zeggen dat de motor ook niet mooi loopt. Hij schokt bijvoorbeeld, of lijkt af en toe een slag te maken waarin het mengsel niet verbrand.
Bij een vriend die ook een 125cc heeft heb ik het ook wel is meegemaakt dat ie in toeren zakte. Als je erop reed liep ie gewoon goed, alleen kwam ie met geen mogelijkheid boven de 7000 toeren uit in de 4,5 en 6e versnelling. Toen waren de krukaslagers op.
Ik denk dat als het je cilinder of oliepomp was geweest dat ie wel al in de soep was gedraait.
 
Wat is de teller stand dan kun je je zuiger/cilinder ook alvast uitsluiten. Ik heb het ook eens gehad en bij mij was het de bougie. Maar ontsteking denk ik haast niet. Dit is waarschijnlijk electronisch geregeld dus kan weinig in fout gaan.(uitgezonderd CDI/Bobine)

Edit: Blijft hij hangen op dat toerental of zakt hij ook in.
 
De km-stand is ca 24000, zou wat dat betreft dus de zuiger kunnen zijn (weet niet of hij al eens is gereviseerd, maar ik weet bijna zeker van niet). Het vreemde is dat dit probleem echt van het ene moment op het andere is gekomen, zonder dat ik rare dingen heb gedaan; ik heb hem netjes warm laten draaien, niet hoog in de toeren gereden oid.
Maar hij start prima en loopt stationair als een zonnetje, alleen als ik ga rijden komt hij niet boven de 4000 toeren uit. Hij 'danst' daar dan een beetje op: probeert het wel, maar zakt dan weer in, probeert het weer en zakt weer in, enz. Als ik dan toch meer gas geef, dan klinkt hij een beetje 'hol', als een motor waarvan de benzine op is. Wat dat betreft dacht de monteur aan de hoofdsproeier, maar ja, het kan zo veel zijn.
Aan ideeën iig geen gebrek hier. Iedereen alvast bedankt voor de suggesties tot nu toe :} .
Ik pak zo de gereedschapskist er maar eens bij, zien of ik met behulp van de hierboven genoemde tips erachter kan komen wat het is :?
 
Laatst bewerkt:
creeer met een lichaamsdeel/plakband(met een kleinere doorgang erin uitgeknipt) voor/op de luchtinlaat extra vacuum in de carb en kijk of ie dan wel weer volluit wil gaan *D
doet dat de truuk,dan weet je dat de carb een verkeerd mengsel doorgeeft en hoef je enkel daar je aandacht nog aan te besteden. :)
 
Maak je wel voldoende lange ritten? Meer dan enige andere motor moet een tweetakt zich rustig doorwarmen en schoon-rijden en dat red je heus niet als je niet minstens 1x per week meer dan 200km in 1x wegdraait want daar wordt zelfs een brommer inwendig vuil en sloom door.
 
De km-stand is ca 24000, zou wat dat betreft dus de zuiger kunnen zijn (weet niet of hij al eens is gereviseerd, maar ik weet bijna zeker van niet). Het vreemde is dat dit probleem echt van het ene moment op het andere is gekomen, zonder dat ik rare dingen heb gedaan; ik heb hem netjes warm laten draaien, niet hoog in de toeren gereden oid.
Maar hij start prima en loopt stationair als een zonnetje, alleen als ik ga rijden komt hij niet boven de 4000 toeren uit. Hij 'danst' daar dan een beetje op: probeert het wel, maar zakt dan weer in, probeert het weer en zakt weer in, enz. Als ik dan toch meer gas geef, dan klinkt hij een beetje 'hol', als een motor waarvan de benzine op is. Wat dat betreft dacht de monteur aan de hoofdsproeier, maar ja, het kan zo veel zijn.
Aan ideeën iig geen gebrek hier. Iedereen alvast bedankt voor de suggesties tot nu toe :} .
Ik pak zo de gereedschapskist er maar eens bij, zien of ik met behulp van de hierboven genoemde tips erachter kan komen wat het is :?

Hmmm als het plotsteling is, dan kan het haast niet de afstelling v/d carburateur zijn. Een sproeier wordt immers niet spontaan een slag groter. Ik denk sterk aan vervuiling v/d carb/filter's of een lekkage in de keerringen. Verder vertrouw ik nooit geen oliepomp.

Dat je toeren steeds wegzakt lijkt sterk op een warmloper, dit kan o.a. ontstaan bij verkoling v/d cilinder. Bij compressie verlies heb je meestal juist op de lagere toeren problemen. Bij een te koude bougie keuze zijn het eveneens de lage toeren. Mebraanplaten schelen ook enkel op lage toeren.

Maar als nu BTW toch aan de gang gaat kan je mischien het zuigertje ook eens omwisselen. Het zal er toch een keer van moeten komen
 
Terug
Bovenaan Onderaan