Gebroken ketting R1

11 okt 2002
193
0
maastricht
Graag zou ik even jullie advies hebben over het volgende,
Ik heb sinds twee maanden een R1 uit 2001, nu ben ik gisteren aan het rijden in de Ardennen en bij het inhalen van een auto breekt zonder enige aanleiding mijn ketting. gelukkig heeft een vriend van mei een busje waar ik de motor kon inladen.
Maar nu mijn vraag:is dit normaal, ik smeer mijn ketting na iedere rit, en ben nooit aan de kettingspanning geweest, wel heb ik een half jaar garantie op mijn motor, zou dit een garantiegeval zijn of is het gewoon domme pech die niet onder garantie valt??

Hen de motor een dikke twee maanden en in die tijd heb ik 3000km gereden en heb na iedere rit mijn ketting gesmeert, gemiddelde van een rit is ongeveer 350km, aan de kettingspanning ben ik niet geweest omdat deze altijd goed is geweest.

Raar, moet m'n ketting elke 1500 km wel even beetje spannen...

Maar als je het zo verteld geloof ik je wel , gewoon ff dealer bellen.

Maar ik denk dat de dealer gaat zeggen > : Slijtage onderdeel > geen gar...

Lijkt mij een garantiegeval.

Wat is de km-stand? Ik bedoel: is het de eerste (originele) ketting nog, of is ie ooit al eens vervangen?

Ben je er zelf zonder verwondingen afgekomen?
Heb je verder nog schade aan het blok?

Km stand is 16000km, de ketting is zo te zien nog de orginele, tandwielen waren nog niet aan vervanging toe, maar moeten nu wel vernieuwd worden als er een nieuwe ketting op komt.

Blok is op het eerste blik nog in orde, mijn motorkameraden die achter mij reden hebben het zien gebeuren en verklaarde dat de ketting gewoon netjes afrolde op straat.

Wees voorlopig even zuinig op je beschermengeltjes: zoveel als je er op dat moment had is niet normaal :+

:X

[me]Xenon is eigenlijk wel heel benieuwd te zien waar/hoe de ketting is gebroken. Piccie? [/me]

Zoals je ziet ik hij precies op de schakel gebroken.

Foto kwaliteit is helaas niet optimaal maar je ziet genoeg

full

Stond je op de achterbrug al uitgespannen, of had je nog wat te gaan?
Want normaal gesproken (!!!) zal een ketting eerst een heel end rekken, voordat ie breekt. Als ie al ooit breekt! Deze dus blijkbaar wèl B| .

Toch moet ik zeggen dat ik de busjes en randjes wel èrrug aan de glimmende kant vind voor een om de 350km gesmeerde ketting. Ikzelf hou nl ook ongeveer die interval aan en heb nog noooooit ook maar iets zien glimmen. Euhm.. van m'n ketting dan :X .

Probeer eens of je ergens een merk en type van één van de schakels kunt achterhalen en zo ja, of dat nog origineel is voor de R1. Het zou nl ook kunnen zijn dat de originele ketting al is vervangen door een voor je R1 qua sterkte ondermaats type. Zo ja: zeker garantie!

Zo wilde men op mijn Gixxer ooit eens een Tsubaki Alpha (<100pk) erop leggen (vanwege de gunstigere prijs), terwijl de sterkere Sigma (>100pk, +40 Euri) vereist is.

Ketting gaat aardig richting de 40.000 km mee op een R1 bij normaal onderhoud.
Beweegt heel je ketting soepel, of zitten er harde stukken in.
En je heb absoluut mazzel gehad, want net zo makkelijk slaat zo'n ketting een gat in je blok.
Tsja, garantie????? in 3000 km kan je een hoop slopen, maar een ketting kan je aardig beoordelen op onderhoud als je hem in je handen heb.
Ik zou het zekers melden bij je dealer, maar of die er wat mee doet???

Zie ik daar die witte spray? das troep lijkt vanaf de buitenkant dat de boel nog vettig is maar van binnen loopt de boel allang droog aan je rolletjes te zien
zit daar ook geen vet meer op die glimmen als een spiegel.

Je gebruikt de maximale power van zo`n ketting in z`n twee hoog in de toeren
dan zou tie kunnen breken.Wat hiervoor al genoemd is de schakel waardes achterhalen en kijken of de goede ketting erwel opzat!
Je heb echt wel mazzel gehad.

Mazzelpik ! Je hebt dus echt geluk gehad, of je been had een mooie tweebaansweg erin gegraveerd kunnen hebben, of je blok was naar de filistijnen geweest. (Of misschien wel allebei) En jij hebt niets! Prijs jezelf zeer gelukkig. Ik denk overigens dat je claim zal worden afgewezen, tenzij je kunt aantonen dat er wellicht een te zwakke ketting was gemonteerd.

Bij 16.000 zou dit niet moeten kunnen tenzij hij gewoon slecht onderhouden is. Ik zou zeggen terug naar de dealer en kijken wat hij doet. Je hebt wel mazzel gehad dat er niks beschadig is!

Ketting gaat aardig richting de 40.000 km mee op een R1 bij normaal onderhoud.
Beweegt heel je ketting soepel, of zitten er harde stukken in.
En je heb absoluut mazzel gehad, want net zo makkelijk slaat zo'n ketting een gat in je blok.
Tsja, garantie????? in 3000 km kan je een hoop slopen, maar een ketting kan je aardig beoordelen op onderhoud als je hem in je handen heb.
Ik zou het zekers melden bij je dealer, maar of die er wat mee doet???
40.000km??
mijn R1 heeft nu 15.000 gelopen (ofzo) en de ketting is al aardig aan het slijten.
ik denk dat er nog 1.000 a 2.000 kilometer mee gereden kan worden, maar dan zal ik hem toch moeten vervangen.
(ben niet de eerste eigenaar, dus weet ook niet hoe er met de ketting is omgegaan)

Nou ik heb net gebelt met motoport echt waar ik hem ook gekocht heb, in eerste instantie was het geen garantiegeval omdat zij een gebroken ketting ook niet kunnen klaimen bij de leverancier, maar omdat ik een goede klant ben en er al vijf motors waarvan drie nieuwe heb gekocht wil hij toch water bij de wijn doen, morgen ga ik hem brengen en dan zouden ze bekijken wat de mogelijkheden zijn, dus in het ergste geval moet ik de helft zelf betalen en daar kan ik goed mee leven.
Wel moeten denk ik de ketting EN de tandwielen vernieuwd worden!anders heb ik straks weer een gebroken ketting en twee keer zoveel geluk op geen schade zal ik wel niet hebben.
Bedankt voor jullie reakties!!! :}

40.000km??
mijn R1 heeft nu 15.000 gelopen (ofzo) en de ketting is al aardig aan het slijten.
ik denk dat er nog 1.000 a 2.000 kilometer mee gereden kan worden, maar dan zal ik hem toch moeten vervangen. (ben niet de eerste eigenaar, dus weet ook niet hoe er met de ketting is omgegaan)
Dan is dat ding dus volgens mij bijna nooit gesmeerd!

...dus in het ergste geval moet ik de helft zelf betalen en daar kan ik goed mee leven....
Lijkt me een nette oplossing!

Terug
Bovenaan Onderaan