gebroken ketting

Yamahammer

MF'er
18 dec 2013
227
0
berghem
na een ander topic gelezen te hebben over een brekende ketting het volgende:

wat zorgt er nou voor dat een ketting kan breken?

Verkeerd geklonken, slijtage etc, dat snap ik.

Maar komt het verder niet voor dat dit gebeurt?
En waardoor loopt een ketting van het tandwiel?

doordat deze versleten is / uitgerekt? of zijn er ook andere oorzaken.

Het heeft mij n.l. een beetje angst ingeboezemt.

bedankt alvast.
 
Wat ik me afvroeg: Zou het schelen, qua levensduur, als een ketting halverwege de geschatte levensduur, andersom op de tandwielen gemonteerd wordt? Kan zelfs ook nog met dat binnenkant dan buitenkant wordt. Misschien een meer gelijkmatig slijtpatroon?

Soms vraag ik me ook dingen af.... over hoe sommige mensen op sommige ideeën komen :? :+
 
Ben benieuwd of mensen dit wel eens gedaan hebben. Immers, bij autobanden is onderling wisselen (voor / achter) ook gebruikelijk om een gelijkmatig slijtage patroon te krijgen. Weliswaar andere kost, maar wie weet gaat dit op een motorketting ook werken ...
 
Ben benieuwd of mensen dit wel eens gedaan hebben. Immers, bij autobanden is onderling wisselen (voor / achter) ook gebruikelijk om een gelijkmatig slijtage patroon te krijgen. Weliswaar andere kost, maar wie weet gaat dit op een motorketting ook werken ...

Maar wat je (als het goed is) nooit doet, is de draairichting van de banden veranderen ;)
 
Ben benieuwd of mensen dit wel eens gedaan hebben. Immers, bij autobanden is onderling wisselen (voor / achter) ook gebruikelijk om een gelijkmatig slijtage patroon te krijgen. Weliswaar andere kost, maar wie weet gaat dit op een motorketting ook werken ...
Dat heeft meer te makenmet het feit dat voorbanden doorgaans veel harder slijten dan achterbanden, op een auto.
Dat komt door voorwielaandrijving, meet remkracht voor en sturen.
Rouleren is alleen om in één keer 4 banden te hoeven wisselen, ipv 2x2. Een soort gemak dus.
Maar ook dat is relatief, want rouleren kost ook moeite.
En je rijdt er in totaliteit geen km meer mee.
 
Als hier toch druk wordt gepraat over kettingen:

Heb gisteren voor 't eerst een ketting geklonken (ben aanhanger van de visjes-religie) en vraag me af of hij nou goed zit. Het is een DID 530VX.

JTviHdE.jpg


Zat voorheen een DID 530 op en die gebruikte nog een visje! Nee daar was ie niet op versleten. Die rommel om de klink heen is dat montage vet wat je erbij kreeg wat ik schijnbaar te enthousiast had aangebracht (kwam bij erop klemmen er nogal uit geknald).
 
Ben benieuwd of mensen dit wel eens gedaan hebben. Immers, bij autobanden is onderling wisselen (voor / achter) ook gebruikelijk om een gelijkmatig slijtage patroon te krijgen. Weliswaar andere kost, maar wie weet gaat dit op een motorketting ook werken ...

Deze vergelijking klinkt een beetje als "zand ipv zout op je eten strooien, zou dat lekker zijn ? "
 
Als hier toch druk wordt gepraat over kettingen:

Heb gisteren voor 't eerst een ketting geklonken (ben aanhanger van de visjes-religie) en vraag me af of hij nou goed zit. Het is een DID 530VX.

[afbeelding]

Zat voorheen een DID 530 op en die gebruikte nog een visje! Nee daar was ie niet op versleten. Die rommel om de klink heen is dat montage vet wat je erbij kreeg wat ik schijnbaar te enthousiast had aangebracht (kwam bij erop klemmen er nogal uit geknald).
Deze lijkt goed te zitten, en ik vindt zelfs dat je wat weinig vet gebruikt hebt.
 
Dat heeft meer te makenmet het feit dat voorbanden doorgaans veel harder slijten dan achterbanden, op een auto.
Dat komt door voorwielaandrijving, meet remkracht voor en sturen.
Rouleren is alleen om in één keer 4 banden te hoeven wisselen, ipv 2x2. Een soort gemak dus.
Maar ook dat is relatief, want rouleren kost ook moeite.
En je rijdt er in totaliteit geen km meer mee.
Dus je kan beter je voor- en je achter-kettingwiel wisselen, maar wel dezelfde draairichting aanhouden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan