gebroken ketting

Yamahammer

MF'er
18 dec 2013
227
0
berghem
na een ander topic gelezen te hebben over een brekende ketting het volgende:

wat zorgt er nou voor dat een ketting kan breken?

Verkeerd geklonken, slijtage etc, dat snap ik.

Maar komt het verder niet voor dat dit gebeurt?
En waardoor loopt een ketting van het tandwiel?

doordat deze versleten is / uitgerekt? of zijn er ook andere oorzaken.

Het heeft mij n.l. een beetje angst ingeboezemt.

bedankt alvast.
 
De zwakste schakel :)

Je kan problemen voorkomen door de ketting regelmatig controleren op:

De juiste spanning
Vaste schakels
Kettingwielen op slijtage


Als je ineens in korte tijd de ketting regelmatig moet spannen, kan je er donder op zeggen dat de ketting aan eind is.

Uiteraard regelmatig smeren, om de tankbeurt zeg maar.
 
Laatst bewerkt:
hij kan eraf lopen als hij over je middenbok en bijna op straat hangt :+ maar je merkt eerder al dat je hem met vol gas over het tandwiel heen trekt. dan kan je nog 200km doorrijden om niet meer verder te kunnen komen _O-
 
Deze angst is volledig terecht. Ik ben in het bezit van een Honda CBR1100xx en het is mij al 2 keer gebeurt dat de ketting tijdens de rit afbrak. De laatste keer was in Duitsland op de snelweg tussen Kaltenkirchen en Norderstedt met een snelheid van ong. 220 km/pu. De oorzaak bleek dat de ketting te droog was door te weinig smeren.
 
Deze angst is volledig terecht. Ik ben in het bezit van een Honda CBR1100xx en het is mij al 2 keer gebeurt dat de ketting tijdens de rit afbrak. De laatste keer was in Duitsland op de snelweg tussen Kaltenkirchen en Norderstedt met een snelheid van ong. 220 km/pu. De oorzaak bleek dat de ketting te droog was door te weinig smeren.
Vat het niet verkeerd op maar dan is het niet helemaal de schuld van de ketting O-)

Verder wel een goeie keus qua fiets :+
 
Toch was er naar mijn idee sprake van een technisch mankement, aangezien ik de ketting gewoon na iedere 7500 km smeer. Ik ben terug geweest naar de garage waar ik de motor had gekocht, maar geen soelaas: ik kreeg de ketting en bijkomende schade niet vergoed.
 
Toch was er naar mijn idee sprake van een technisch mankement, aangezien ik de ketting gewoon na iedere 7500 km smeer. Ik ben terug geweest naar de garage waar ik de motor had gekocht, maar geen soelaas: ik kreeg de ketting en bijkomende schade niet vergoed.
Dat meen je niet, toch? |(
Ik zou dat 20 keer zo vaak doen, namelijk elke 300km......

Wordt het niet eens tijd voor een bezoekje aan een Blackbird-specialist? :+
 
Laatst bewerkt:
Ooit eens een motor net aangekocht, rij de garage uit (motoport) en sta drie kilometer verderop bij een verhoogde rotonden met een kapotte ketting. Mijn schuld hun schuld? Viel niets op tijdens aankoop en proefrijden. Die eikels vergoeden trouwens dan ook helemaal niets :-(

Zal wel pech geweest zijn of net een klein schakeltje niet goed.
 
Toch was er naar mijn idee sprake van een technisch mankement, aangezien ik de ketting gewoon na iedere 7500 km smeer. Ik ben terug geweest naar de garage waar ik de motor had gekocht, maar geen soelaas: ik kreeg de ketting en bijkomende schade niet vergoed.
:')


spuit hem elke 250 kilometer in ergste geval een keer bij 500( 2 tankbeurten ongeveer)

En na elke rit in de regen.


Nog een vraag hoelang geleden was het dat je hem kocht gezien je hem elke 7500 km smeert :P
 
Laatst bewerkt:
Dat meen je niet, toch? |(
Ik zou dat 20 keer zo vaak doen, namelijk elke 300km......

Wordt het niet eens tijd voor een bezoekje aan een Blackbird-specialist? :+
Ben ik geweest Super Blackbird. Was bij van den Brink Tweewielers in Eerbeek. Dat is eigenlijk een fietsenzaak, maar hadden een tijdje geleden ook een 3 jaar oude CBR1100xx staan. Was door iemand ingeruild voor een electrische fiets.
 
Laatst bewerkt:
7500 km :? zal wel bruin zijn geworden .

Breken :? nog nooit meegemaakt.
Maar echt gebroken of sluitschakel weg ?

Ik smeer de ketting na iedere flinke rit.
Flinke draai aan het achterwiel en uit het spuitbusje 1 keer de ketting rond.
Lijkt overdreven na iedere rit maar beter vaker een klein beetje vet erop dan af en toe flink inspuiten.
Als ik weet dat het gaat regenen dan smeer ik voor de rit de ketting in met good old Duckhams.
 
Ik smeer mijn ketting per 2 tankbeurten. Nu nog met injectiespuitje met motorolie die ik onder het zadel heb. Motor op de bok, 1e versnelling en druppelen maar. Max 1 minuutje werk. Op termijn wil ik een soort van Osco maken. Ik ben niet bezorgd om het breken van een ketting, ook niet omdat ik het zelden lees of hoor. M.i. zijn de onderstaande punten van belang:

  • Ketting beter te los dan te strak
  • Tandwiel goed oplijnen t.o.v. de ketting en dus niet het wiel t.o.v. de brug
  • Regelmatig smeren, i.i.g. vaker dan per 7500 km
  • Schakel op de juiste manier klinken of 'visje' juist monteren en evt. naklinken
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan