Gebruik achterrem bij bv keren op de weg

zut

MF veteraan
11 jun 2001
2.160
0
Achterhoek
Tijdens mijn motorrijles moest ik bij de bijzondere verrichtingen mijn achterrem gebruiken. Dat werkte inderdaad prima. Na het behalen van mijn rijbewijs heb ik mijn bijzondere verrichtingen niet meer uitgevoerd. Ik heb afgelopen zondag toch weer eens een poging gewaagd. Dat viel dus niet mee :( Het leek op de lesmotor allemaal toch veel makkelijker te gaan. Op de bandit van mijn vriendin is het ook wat makkelijker uit te voeren. Wie gebruikt zijn achterrem nog bijvoorbeeld het keren op de weg?
 
Ik niet, maar is wel makkelijker denk ik, zal het eens proberen.

Meestal keer ik niet zo vaak.
 
Het keren op de weg met trekkende motor zonder gebruik van de achterrem lijkt mij heel erg moeilijk....anders word het steppen ;)
 
Hangt er een beetje vanaf hoe breed de weg (en dus de draaicirkel) is, maar ik gebruik hem eigenlijk bijna altijd. Is gewoon makkelijk, loop je geen kans dat je motor afslaat en daardoor omvalt, omdat je het gas wat verder open kunt houden en de achterrem doseert.
 
gebruik 'm nog altijd met keren.

jouw Beemer heeft tocg Dual Brake System? dan grijpt ie bij remmen met achterrem toch ook voorrem mee?

ow, ON topic, gewoon stoppy en dan omkeren...beetje leunen naar een kant "valt" ie vanzelf in de goede richting.. :)
 
Laatst bewerkt:
Keren op de weg ging best met lessen, maar op m'n eigen fiets hou ik toch altijd een voetje bij de grond. Zo'n lesmotor kan je nog een keer om laten vallen, maar dat risico wil ik met m'n eigen fiets niet lopen.
 
Keren op de weg ging best met lessen, maar op m'n eigen fiets hou ik toch altijd een voetje bij de grond. Zo'n lesmotor kan je nog een keer om laten vallen, maar dat risico wil ik met m'n eigen fiets niet lopen.

Met een lesmotor zijn de bijzondere verichtingen idd wat makkelijker, want als het fout gaat maakt het niet zoveel uit. Met je eigen fiets ben je dan vaak iets te voorzichtig.. Ik moet binnekort ook maar weer eens wat gaan oefenen denk ik..
 
Door de zithouding isset toch echt stukke lastiger op een R1/GSXR enz enz enz dan op een Fazer of bandit ofzo hoor...

dus ik gebruik hem een beetje...
 
Op donderdag 14 maart 2002 11:14 schreef Unstable het volgende:jouw Beemer heeft tocg Dual Brake System? dan grijpt ie bij remmen met achterrem toch ook voorrem mee?
nop, nooit gehad.

edit:
en als we het dan toch over die beemer hebben: als je echt vol in de remmen gaat wil je je achterrem wel gebruiken, anders haalt de achterkant de voorkant in.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik mijn achterrem helemaal nooit meer. Als ze m'n remblokjes zouden jatten, zou ik het never in de gaten krijgen.

Zelfs niet standby bij wheelies.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik mijn achterrem helemaal nooit meer. Als ze m'n remblokjes zouden jatten, zou ik het never in de gaten krijgen.

:^
Alleen als ik heel hard in de ankers moet...
Ik heb nog nieuwe remblokken op de plank liggen. Dacht 5000 kilometer geleden dat ze waren versleten, zijn nu nog steeds niet aan vervanging toe ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:^
Alleen als ik heel hard in de ankers moet...
Ik heb nog nieuwe remblokken op de plank liggen. Dacht 5000 kilometer geleden dat ze waren versleten, zijn nu nog steeds niet aan vervanging toe ;)

Als ik heel hard rem zweeft mijn achterwiel boven het asfalt. Achter remmen helpt dan niet echt meer. Misschien is het bij nat weer wel beter om hem te gebruiken, maar dat doe ik zo weinig dat ik het ben afgeleerd.
 
Oh, die truc was ik helemaal vergeten. Ik vond mijn draaicirkel de laatste tijd erg groot. Moet dus weer gaan oefenen. Zit de achterrem er tenminste niet voor niks op...
 
Bij een noodstop is het volgens mij zelfs af te raden:
- ideale noodstop: achterrem gebruiken voor de motor te stabiliseren en ondertussen de druk met de voorrem progressief opbouwen (ook niet te traag !). Terwijl je de druk met de voorrem opbouwt, de remkracht op de achterrem verminderen aangezien er minder gewicht op je achterwiel komt bij stevig remmen en het dus sneller in een slip komt met het risico dat het je voorbijsteekt. Dit alles lukt wonderwel als je een noodstop oefent
- realistische noodstop: je denkt toch niet dat je die voet van de achterrem haalt als het erop aankomt ? Dus je achterwiel blokkeert wat soms onaangename gevolgen kan hebben.

en zoveel verkort je remweg echt niet als je je achterrem ook gebruikt. Dus niet doen voor de veiligheid.

Ik gebruik ze enkel bij manoeuvreren omdat ik zo hoger in de toeren kan blijven en toch nog aandrijving heb waardoor mijn motor stabieler blijft.
 
Ik gebruik de achterrem eigenlijk bijna altijd met het keren.

Nu moet ik zeggen dat ik op mijn les motor de CB 500 veel makkelijker kon keren en rondjes draaien als op mijn huidige motor. :)
 
Ik gebruik m'n achterrem altijd om te remmen, gewoon samen met de voorrem. Lijkt me niet dat dit voor niets wordt geleerd.
Verder gebruik ik de achterrem bij keren, stapvoets rijden e.d., zeg maar de bijzondere verrichtingen.
 
Ik zal er weer eens op gaan letten, nooit meer aan gedacht om dat ding te gebruiken..

Ik wil er alleen nog wel eens te hard op trappen tijdens hard remmen.
 
ik dual brake system..dus dat gaat niet meer...
als ik namelijk achter mee rem...

wordt een hele boel naar de voorrem gedrukt...en val je dus bijna om.. :(
 
Gewoon keren zoals een auto met de handrem.
FF vol op de achterrem en slippen maar!!! :+
Ik oefen een enkele keer.
Mijn broer wil ook gaan lessen en vroeg:"Kan je dat ook allemaal met de motor die je nu hebt?".
Mijn reactie: "Tuurlijk kan ik dat 8-) .
Moest ik maar een demonstratie geven. Kon dus niet aankomen met: "Sorry, nu lukt het ff niet"
 
Terug
Bovenaan Onderaan