Gebruik hefbok?

Mefra

Die hard MF'er
9 mrt 2004
607
47
Assen
He mensen, ik heb een tijdje terug een hefbok aangeschaft, voornamelijk omdat dat lekker makkelijk werkt met ketting smeren e.d.. Nou zit ik alleen met 1 probleem. Hoe hanteer je zo'n ding in je eentje? O-) Ik ben namelijk een beetje bang dat de motor me omdondert ofzo :X .

Er zal vast wel een handigheidje ofzo zijn, en als ik het 1x heb gedaan is het ook geen probleem meer, maar tot nu toe alleen nog maar met 2 man gedaan...


Oh ja, voor de duidelijkheid, het gaat om deze hefbok:

http://www.motozoom.nl/pics/fotoGroot/10003368_890_FR_06.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gewoon achter je motor gaan staan, recht zetten, bok eronder en bok omlaag, haha.

Als je motor recht staat is ie meestal goed genoeg in balans zodat ie niet zomaar omvalt. Anders effe hulp vragen van iemand in de buurt ;)
 
Op zijn jiffy zetten, bok eronder doen. dan de bok rustig omhoog laten komen zodat je motor helmeaal recht komt te staan, en dan doordrukken.. En gewoon met je hand aan de rechterkant steunen zodat hij niet die kant omvalt ;)
 
Gewoon achter je motor gaan staan, recht zetten, bok eronder en bok omlaag, haha.

Als je motor recht staat is ie meestal goed genoeg in balans zodat ie niet zomaar omvalt. Anders effe hulp vragen van iemand in de buurt ;)


Heel fijn dat recht zetten, maar hoe blijft die vervolgens dan recht staan, terwijl je de bok er nog onder moet zettten...
 
Laatst bewerkt:
Op zijn jiffy zetten, bok eronder doen. dan de bok rustig omhoog laten komen zodat je motor helmeaal recht komt te staan, en dan doordrukken.. En gewoon met je hand aan de rechterkant steunen zodat hij niet die kant omvalt ;)

Hmm...en dat gaat dan gewoon goed. Het leek me ook dat het op die manier moest, maar ik was bang dat die dan niet goed in evenwicht zou blijven en op een of andere manier om zou donderen.
 
Ik haal altijd mijn buddykap eraf en kan zo het sub-frame beetpakken en rechtop houden.
Daarna is het even mikken. :Y

Veiligste blijf om iemand even erbij te roepen.
 
Laatst bewerkt:
Hmm...en dat gaat dan gewoon goed. Het leek me ook dat het op die manier moest, maar ik was bang dat die dan niet goed in evenwicht zou blijven en op een of andere manier om zou donderen.

Ik zou het niet doen op deze manier, aangezien de motor rechtop komt.
Bij het rechtop zetten verplaats je dus ook de achterbrug een paar cm opzij, waardoor je nooit de bok er goed onder kan zetten. :?

Ik ben dan ook erg benieuwd hoe hij dat doet. :Y
 
Ik haal altijd mijn buddykap eraf en kan zo het sub-frame beetpakken en rechtop houden.
Daarna is het even mikken. :Y

Veiligste blijf om iemand even erbij te roepen.

Probleem is dat ik momenteel op mezelf woon en er dus niet altijd even iemand kan helpen...Ik weet dat het te doen is in je eentje, nou alleen nog die handigheid krijgen...
 
Probleem is dat ik momenteel op mezelf woon en er dus niet altijd even iemand kan helpen...Ik weet dat het te doen is in je eentje, nou alleen nog die handigheid krijgen...

Geen gezellige buurvrouw die je er even bij kan helpen? Moet uiteraard daarna even flink worden bedankt :Y
 
Ik heb precies dezelfde .

Was de eerste keer even tobben met het vriendinnetje om de motor voor de zekerheid even beet te houden, maar het is gewoon even een handigheidje vinden.

Ik zet em op de jiffy, zet dan zo goed mogelijk de hefbok eronder terwijl ik zelf aan de linkerkant van de motor blijf staan.
Dan is het de motor zachtjes rechtop zetten en de bok naar beneden drukken tot de hele boel in evenwicht is.

Dan is het een kwestie van doordouwen en klaar is Kees (of Jan of Piet of wie er dan ook mee bezig is)
 
Laatst bewerkt:
Beter is om bobbins te gebruiken als je die optie hebt. :Y
2 schroeven in je achterbrug draaien kan ook een goeie tijdelijke optie zijn.
Alleen heb je nu al de bok gekocht, wat dan jammer is. :+
 
Ik sta altijd naast mn motor, beetje richting de achterkant... recht houden, tegen het been aan laten leunen dan de GP-standaard tegen de motor aan en zodra je hem naar beneden drukt gaat de motor helemaal rechtop staan. Hoeft hij niet meer tegen het been te leunen en hoppa klaar ben je
 
Probleem is dat ik momenteel op mezelf woon en er dus niet altijd even iemand kan helpen...Ik weet dat het te doen is in je eentje, nou alleen nog die handigheid krijgen...

Het blijft gekl*&t, maar het is zeker ook een handigheidje. Ik trap de motor met de voet op de bok zodat ik de motor met 2 handen vast kan houden. Als die echt uit het lood is hou je 'm overigens toch niet meer, maar op die manier heb je net even meer grip. Wel van te voren zorgen dat de achterbrug goed in de steunen valt (even goed afstellen).
De motor van de bok halen is simpel, voetje voor het wieltje van de bok en de motor er af duwen. Omdat de bok er met een aardige klap onder vandaan kan schieten wikkel ik er altijd een dikke poetslap om greep van de bok.
Of het afhalen in omgekeerde volgorde ook werkt weet ik niet, noodgedwongen heb ik zo dit een tijdje op deze manier moeten doen en dat ging tot nu toe zonder problemen....
 
ik vraag mn pa altijd *D

maar ja ik woon nog thuis dus das makkelijk, altijd wel iemand in de buurd om mij te helpen ;)


alleen dit werk doen vind ik een betje gevaarlijk :Y
maar ik weet zeker dat als je het een beetje oefend dat het wel aleen kan.




GR NEMO
 
Ik doe het ook alleen met mijn XJR van dik 240 Kg :X

zet 'm inderdaad op de jiffy en druk 'm dan rechterop met mijn lichaam tegen de zijkant... hou ondertussen met links de passagiersbeugel vast en met rechts zet ik de bok eronder... en dan hoeplakee... doorduwen en gaan... dan staat ie als een huis ;)

full
 
Ik heb een blokje van een pallet gerukt waar ik m'n motor met het standaard op zet.

daarop leuntie nog net naar links en kan ik gewoon de motor loslaten en de haken om de bobbins steken
als ik dan lift komtie maar een klein stukje opzij en omdattie rechts al in de haak steekt
kan die er niet naast schieten
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een blokje van een pallet gerukt waar ik m'n motor met het standaard op zet.

daarop leuntie nog net naar links en kan ik gewoon de motor loslaten en de haken om de bobbins steken
als ik dan lift komtie maar een klein stukje opzij en omdattie rechts al in de haak steekt
kan die er niet naast schieten

Dit is een nuttige tip!!!! *D



Als je eerst de standaard eronder zet en dan langzaam recht laat komen, dan staat die standaard nooit goed en recht onder de achterbrug, of hij staat scheef of je staat er een stukje naast............
 
Hee die hebben wij ook

Gebruik ik voor de fiets van mijn vrouw (gixxer)

We hebben er ook 1 bij voor het voorwiel, zo staat die fiets in de winter met het voorwiel en achterwiel van de grond, en krijg je dus geen vlakke plekken op de banden.

We gebruiken de set alleen voor der winterstalling, maar staat zeer stevig
 
Ik heb precies dezelfde .

Was de eerste keer even tobben met het vriendinnetje om de motor voor de zekerheid even beet te houden, maar het is gewoon even een handigheidje vinden.

Ik zet em op de jiffy, zet dan zo goed mogelijk de hefbok eronder terwijl ik zelf aan de linkerkant van de motor blijf staan.
Dan is het de motor zachtjes rechtop zetten en de bok naar beneden drukken tot de hele boel in evenwicht is.

Dan is het een kwestie van doordouwen en klaar is Kees (of Jan of Piet of wie er dan ook mee bezig is)

:^

Zo deed ik het ook, het koste mij alleen iedere keer 2 of 3 pogingen om de motor goed/stabiel op de bok te krijgen. Dat gedoe (en bang voor beschadigen/laten donderen van motor) was ik zat en heb uiteindelijk een Liftstick van loius.de besteld.

10003338_910_FR2_07.jpg


Gewoon motor of jiffy, handrem vastzetten, ding onder rechterkant van de achterbrug en draaien tot achterwiel vrij is. Werkt perfect en is erg makkelijk zeker als je in je uppie bent *O*
 
Hé Roadrad,

Zo te zien staat jouw motor op een metalen onderplaat. Kan je die ergens kopen? Ik heb mijn motor namelijk bij mijn ouders in de garage staan en dit lijkt me een schone en nette oplossing.

Alvast bedankt voor een reaktie.
 
Hé Roadrad,

Zo te zien staat jouw motor op een metalen onderplaat. Kan je die ergens kopen? Ik heb mijn motor namelijk bij mijn ouders in de garage staan en dit lijkt me een schone en nette oplossing.

Alvast bedankt voor een reaktie.
Hoi....

hmm...metalen onderplaat... ehhh...tja.. er zit nog een heftafel onder :P die is verzonken in de vloer gemonteerd.... en daar zie je het bovendeel van :9

Maar een ijzeren traanplaat kun je bij iedere goed gesorteerde ijzerhandel kopen hoor ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan