Gebruik je wel of geen tussengas?

Wel of geen tussengas?

• Ja, ik ben een poser!

Stemmen: 8 16,0%
  • Ja, gaat toch wat soepeler!

Stemmen: 19 38,0%
  • Ja, voor het posen en lekker soepel!

Stemmen: 9 18,0%
  • Nee, ben geen poser!

Stemmen: 10 20,0%
  • Nee, ik hoef mijn blok niet naar de kl*te?

Stemmen: 2 4,0%
  • Anders, namelijk..

Stemmen: 2 4,0%

• Totaal aantal stemmers
    50

CasGas

MF veteraan
30 mrt 2003
2.856
70
Achterhoek
Wie van jullie gebruikt bij het terugschakelen tussengas, en waarom wel of waarom niet?

Omdat mijn sv'tje bij de dealer staat heb ik een gloednieuwe gsx-r600 meegekregen (stond net 700km op de teller) tot aanstaande woensdag.

Nu heb ik gemerkt dat het terugschakelen bij dat ding toch wel wat soepeler gaat als je tussengas gebruikt, het gaat iets vloeiender. En natuurlijk het hoge posergehalte als je pijp weer staat te brullen :)

Ik ga het ook maar is toepassen als ik me sv'tje weer terug heb..

<edit> nu met polletje! </edit>

ik doe het alleen omdat ik het leuk vind. de motor schakelt net zo lekker terug zonder gas.

Tussengas? Moderne bakken hebben synchromessen hoor.. Alleen een klein beetje gas bij als je de koppeling op laat komen zodat je niet direct op je tank ligt, maar wel de juiste toeren hebt.

Is niet slecht voor een 4 tact, want die word altijd gesmeerd. Een 2 tact is een ander verhaal, die word gesmeerd door de olie die bij de benzine zit, dus daar is het remmen op de motor wel slecht voor. Niet dat als je dat een paar keer doet je hele zuiger en cilinder aan gort liggen. Maar als je het HEEL erg vaak doet zul je het wel merken in onderhouds kosten :P

Maarja het klinkt wel altijd leuk als je remt op de motor vind ik.

Laatst bewerkt:
Liever niet, fractie van een beweging en mijn motor braakt er een hoop PK's en koppel uit waar je eng van wordt. Voor je het weet heb je een wheelie waar je op dat moment niet op zit te wachten. 8-)

Wel posen, maar geen tussengas wat mij betreft!

Even recapituleren:
Je hebt een SV650 en je stapt op een gixxer600. En dan vindt je vervolgens dat die gixxer veel motorrem heeft :? Als je het verhaal andersom had verteld dan had ik nog met je mee kunnen komen, maar nu is het realiteitsgehalte imho ver te zoeken. Zeker bij 4-in-lijn motoren is tussengas geven absoluut overbodig. Bij twins met zware motorrem zou het eerder van toepassing zijn, al blijft het feit dat goed afgestelde vering veel problemen kan voorkomen. Dat en het bij lager toerental terugschakelen. Dus niet bij 8k maar bij 6k. Ook dan blijft je motor veel stabieler.

Ik gebruik ook tussengas, totaal nutteloos op een oud brik, het klinkt gewoon gaaf. Vooral de roffels in de pijp bij het uitrijden richting stoplicht *D

Bij mij is het een aangeboren afwijking...ik doe het altijd ik deed het met mn 5 turbo ook altijd al....maar waarom...geen idee¿? |(

Bij mijn Guzzi 850 gebruik ik zeker tussengas, al was het alleen maar omdat de bak dan beter vrij komt, en dus soepeler terugschakelt. Met opschakelen gebruik ik het alleen als ik ver in de versnelling doortrek, en dus ( voor een Guzzi ) i het hoge toerengebied terechtkom, anders begint die bak te ratelen.

Bij het terugschakelen bij hoge toeren geef ik wel een beetje tussengas. Dan gaat het net een beetje soepeler (slijt de achterband ook wat minder O-) )

Even recapituleren:
Je hebt een SV650 en je stapt op een gixxer600. En dan vindt je vervolgens dat die gixxer veel motorrem heeft :? Als je het verhaal andersom had verteld dan had ik nog met je mee kunnen komen, maar nu is het realiteitsgehalte imho ver te zoeken. Zeker bij 4-in-lijn motoren is tussengas geven absoluut overbodig. Bij twins met zware motorrem zou het eerder van toepassing zijn, al blijft het feit dat goed afgestelde vering veel problemen kan voorkomen. Dat en het bij lager toerental terugschakelen. Dus niet bij 8k maar bij 6k. Ook dan blijft je motor veel stabieler.

Ik ben er dit weekend ook pas mee gaan spelen, maar ik vindt dat het alleen soepeler gaat, niet dat de gsx-r veel motorrem heeft..

Hiervoor heb ik een cbr gehad en die was van nature wat soepeler, bij die gixxer gaat het allemaal niet vanzelf :) (En dat is maar goed ook :) )

Die olie zit bij een twee-takt toch in een olie pompje. Ik snap het verschil met de vier-takt niet.
Is niet slecht voor een 4 tact, want die word altijd gesmeerd. Een 2 tact is een ander verhaal, die word gesmeerd door de olie die bij de benzine zit, dus daar is het remmen op de motor wel slecht voor. Niet dat als je dat een paar keer doet je hele zuiger en cilinder aan gort liggen. Maar als je het HEEL erg vaak doet zul je het wel merken in onderhouds kosten :P

Maarja het klinkt wel altijd leuk als je remt op de motor vind ik.

Terug
Bovenaan Onderaan