gebruik motor mover met krappe deur

Infernoss

MF'er
3 jul 2019
102
71
Amsterdam
Dag Allen,

Ik ben momenteel nog bezig met mijn motorrijbewijs. Desalniettemin ben ik aan het kijken naar motorren die een optie kunnen zijn voor mij.
Met een optie bedoel ik motoren die niet te breed zijn en in mijn berginshok passen. Waarom, omdat mijn deur van het berginshok maar 70 cm breed is. Nu heb ik redelijk wat ruimte om in de gang de motor er juist in te steken en is mijn bergingshok groot genoeg om met een motor te draaien, maar lijkt mij het toch handig om een motormover te gebruiken hiervoor. Nu heb ik een vraag, is het mogelijk om bij gebruik van de motor mover je voorkant/het stuur erin te draaien.

In mijn geval eerst het stuur er rechts in te draaien en dan links? Ik heb geen drempel waar hij ook nog over heen moet.

Ik zit overigens aan een Yamaha FZ6N te denken, die 75cm breed is (aldus motorspecs).

Hierbij een beetje een plattegrond hoe het eruit ziet (afmetingen van de gang helaas zo niet bij de hand, maar een motor er in de lengte inzetten gaat hem niet worden dat weet ik wel zeker.
1567677868849.png
 

Bijlagen

  • 1567677624730.png
    1567677624730.png
    1,4 KB · Weergaven: 5
Die 75cm is niet de stuurbreedte.
Mijn 83,5cm breede Versys kan niet zonder slingeren door een duur van 93cm
De V-strom van mijn vrouw die op papier ook 83,5cm is, is in de praktijk nog breder..
Ik weet niet hoe ze de maten bepalen maar zeker niet op de uiteinden van het stuur of de spiegels.

Dus een fiets die op papier 75cm is gaat echt niet door een deur van 70cm...
hmmm oke, dat wordt dan sowieso opmeten.
 
Als je een motor koopt met een middenbok, dan kan je daar een mover voor kopen.
Dan kan je het stuur gewoon draaien.
 
De motormover is gewoon een soort van plankje op zwenkwielen. Je zet de middenbok van de motor erop, en dan kun je de motor heel krap draaien. Het voorwiel blijft gewoon te draaien met het stuur. Ik gebruik zo een ding om mijn Yamaha RD250 in de schuur te zetten. Je kunt dus gewoon je stuur de deur doordraaien, en vervolgens met de mover de achterkant van je motor omzetten zonder door je rug te gaan.
 
Zoals eerder gemeld is een motormover misschien een oplossing.
Maar als je stuur breder is dan de deur kan je de motor ook iets kantelen en het stuur door de deuropening heen "scheppen".
De motor zelf is meestal minder breed dan het stuur.
Dus als het stuur erdoorheen is kan de rest ook.
1568108321098.png
1568108340690.png
 
Die linker heb ik. Die andere, de lange, daar kun je de motor in zijn geheel opzetten en de zijstandaard gebruiken. Veel sportieve motoren hebben nu eenmaal geen middenbok.
 
Vergeet ook niet zo'n ding. Die heb ik en is echt heel erg handig.. Hiermee is het voorwiel dus ook goed te gebruiken. Recht-op staand neemt een motor over het algemeen een stuk minder ruimte in.


1568109293371.png
1568109293371.png
 
Bovenstaande mover heb ik ook gekocht om mijn motor te verplaatsen maar ik gebruik hem nooit. Waarom: ten eerste met wat steken lukt het ook zonder mover, ten tweede: wanneer de ondergrond niet vlak is is het toch lastig om hem stabiel te houden. Bij ging het om 20x30 tegels. Vergeet niet dat er heel wat krachten loskomen bij het heen en weer bewegen van de mover + motor. Vond het persoonlijk wat "link" wanneer de motor aan de bobins hing en ik eraan ging trekken om hem te verplaatsen. Plus hij moet ook weer van de mover af met kans op vallen.

Wat voor soort ondergrond heb je @Infernoss
 
Sowieso werkt geen enkele mover op een niet- vlakke vloer. Die kleine zwenkwieltjes zijn nogal gevoelig voor oneffenheden. Op tegels kan je het al zo goed als vergeten, een betonvloer gaat wel, hoe dichter hoe beter. Drempels zijn al helemaal niet te doen. Ik heb zo'n mover onder de middenbok, daar heb ik mijn motor er tijdens het "moven" al een keer afgeduwd omdat een van de wieltjes plotseling blokkeerde door een steentje op de vloer.
 
Met een beetje draaien van je stuur en kantelen van je motor krijg je een te breed stuur meestal wel door een smalle deur; ik heb m'n stuur -wat nog een stukje breder is door de handkappen- wel eens door een tuindeur van ongeveer een centimeter of 10 smaller geperst.

Of het handig is... neuh. Zou het ook niet dagelijks willen moeten doen. Maar het kan.

Maar heb je écht geen andere opties voor opslag?
 
Als je het echt zeker wil weten dan gewoon eerst passen. De ene motor is de andere niet. Het hangt ook nog af van de hoek waarin de deur ten opzichte van de gang is geplaatst. Ook al is de deur misschien wel breed genoeg, als je de motor er niet in de juiste hoek voor krijgt kan het best zijn dat hij er alsnog niet doorheen komt.
 
Thanks voor alle berichten.

Bovenstaande mover heb ik ook gekocht om mijn motor te verplaatsen maar ik gebruik hem nooit. Waarom: ten eerste met wat steken lukt het ook zonder mover, ten tweede: wanneer de ondergrond niet vlak is is het toch lastig om hem stabiel te houden. Bij ging het om 20x30 tegels. Vergeet niet dat er heel wat krachten loskomen bij het heen en weer bewegen van de mover + motor. Vond het persoonlijk wat "link" wanneer de motor aan de bobins hing en ik eraan ging trekken om hem te verplaatsen. Plus hij moet ook weer van de mover af met kans op vallen.

Wat voor soort ondergrond heb je @Infernoss

Ik heb een vlakke betonnen ondergrond. In mijn opslag zelf is er zat ruimte om te moven. Ik twijfel alleen aan de gang naar de deur, of ik de motor er goed voorkrijg om door enigzins kantelen het stuur er in te krijgen.

Met een beetje draaien van je stuur en kantelen van je motor krijg je een te breed stuur meestal wel door een smalle deur; ik heb m'n stuur -wat nog een stukje breder is door de handkappen- wel eens door een tuindeur van ongeveer een centimeter of 10 smaller geperst.

Of het handig is... neuh. Zou het ook niet dagelijks willen moeten doen. Maar het kan.

Maar heb je écht geen andere opties voor opslag?

Ik zou mogelijk een garagebox kunnen huren voor 130 euro pm, maar aangezien ik neit van plan ben om de motor voor werk woon verkeer te gebruiken ga ik liever voor de af en toe kantelen optie.

Ik had al in een ander topic gevraagd om de breedte van het stuur van de motor die ik in gedachte heb. Dat zou ong 75 cm zijn, nu is mijn deur 70 cm breed dus zal het kantelen worden. Dat moet wel lukken, enige waar ik over twijfel is of ik de motor er goed voor krijg. Vandaar de motormover vraag en of ik dan nog wel mijn motor kan kantelen. Wat uit bovenstaande reacties blijkt wel mogelijk moet zijn.

Ga sowieso voordat ik een motor koop goed meten.
 
Dat moet wel lukken, enige waar ik over twijfel is of ik de motor er goed voor krijg. Vandaar de motormover vraag en of ik dan nog wel mijn motor kan kantelen. Wat uit bovenstaande reacties blijkt wel mogelijk moet zijn.

De motor kantelen op de motormover gaat niet lukken, niet met een mover onder de middenbok in ieder geval. Dan moet je hem kantelen op één poot van de middenbok, kost waarschijnlijk al heel veel kracht, en als de mover er onderuit schiet ligt het hele spul op zijn kant. Eerst recht voor de deur zien te krijgen, evt met mover, en dan gewoon op de wielen door de deur manoeuvreren. Stuur een beetje schuin insteken, en dan de motor kantelen.
 
De motor kantelen op de motormover gaat niet lukken, niet met een mover onder de middenbok in ieder geval. Dan moet je hem kantelen op één poot van de middenbok, kost waarschijnlijk al heel veel kracht, en als de mover er onderuit schiet ligt het hele spul op zijn kant. Eerst recht voor de deur zien te krijgen, evt met mover, en dan gewoon op de wielen door de deur manoeuvreren. Stuur een beetje schuin insteken, en dan de motor kantelen.

ja ik denk er ook aan om er 1 dan aan te schaffen die je op het achterwiel plaatst.
 
ja ik denk er ook aan om er 1 dan aan te schaffen die je op het achterwiel plaatst.
Die hydraulische? Die krengen zijn gigantisch en zwaar, maar hebben grotere zwenkwielen en zijn daardoor beter met oneffenheden (en geen drempel is beter!), Gezien je gang denk ik dat een moto mover wel een must is. De stuuruitslag van een motor is weinig, en je moet een stuk zwengelen met het stuur door de deur heen.

Ik rij mijn eigen motor achterwaarts de deuren door, kantel mijn stuur, beschadig mijn chinalu spiegels een beetje als ik een foutje maak, krijg wel eens een streep op mijn uitlaat van de muur, ram met mijn stepje tegen de deurpost en muur, maar niets ernstigs. Ik heb echter geen knik/hoek op het laatst, maar gewoon 1 gang waar mijn deur aan zit.

Ik zou het testen, ken je iemand met een motor? Wanneer je de achterkant moet optillen weet je dat je eigenlijk een mover nodig hebt. Overigens kun je een beetje slepen, maar voor je rug doe je dit beter niet te vaak.
 
Laatst bewerkt:
Die hydraulische? Die krengen zijn gigantisch en zwaar, maar hebben grotere zwenkwielen en zijn daardoor beter met oneffenheden (en geen drempel is beter!), Gezien je gang denk ik dat een moto mover wel een must is. De stuuruitslag van een motor is weinig, en je moet een stuk zwengelen met het stuur door de deur heen.

Ik rij hem achterwaarts de deuren door, kantel mijn stuur, beschadig mijn chinalu spiegels een beetje als ik een foutje maak, krijg wel eens een streep op mijn uitlaat van de muur, ram met mijn stepje tegen de deurpost en muur, maar niets ernstigs.

Ik zou het testen, ken je iemand met een motor? Wanneer je de achterkant moet optillen weet je dat je eigenlijk een mover nodig hebt. Overigens kun je een beetje slepen, maar voor je rug doe je dit beter niet te vaak.

Medunkt dat hij d'r zo'n een bedoelt.

imgen


Die heb je ook met 'n verlengstukje voor je jiffy:

imgen


Dan staat je stuur al een stukje gekanteld, en met 'n beetje draaien en kloten... misschien? Ik ziet het wel gebeuren, maar ik zie het net zo makkelijk nét niet passen.

Alleen als je het probeert, weet je het. En helaas kun je het alleen proberen als je alle meuk al in huis gehaald hebt... probeer en deel de resultaten ter leering en ter vermeack, zou ik zeggen.

EDIT: Also, als het te voordehandliggend is, so be it; maar als je 't op deze manier gaat doen, zet 'm in z'n 1; niet in neutraal. Anders rol je 'm d'r vanaf en lig je straks ergens klem onder een motor in de gang. 😋
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een motormover thuis. Gekocht op voorhand toen ik net verhuist was zodat ik vanuit de steeg de (voor een motor) smalle poort door kon.

Eén keer gedaan en wat een gekloot. Daarna maar gewoon gaan steken en vandaag de dag kan ik concluderen dat dit prima werkt (kon ik mij toen niet voorstellen).
Als ik het met wat geluk in 1 keer goed doe hoef ik geen eens te steken.

Het beweegt ook vreemd vind ik. Je verwacht dat je scherpe hoeken makkelijk kan maken, maar dat valt nog best tegen. Zit je te kloten totdat je beseft dat je gewoon beter het zonder kan leren doen.
Ook in de schuur wel eens geprobeerd om de circuitmotor te draaien of verder tegen de kant aan te krijgen (weinig stuuruitslag). Ook dat heb ik afgeleerd. Rij wel gewoon paar keer naar voren en achteren of ik draai hem op de jiffy. Gaat veel sneller.

Dat is mijn ervaring tenminste.

*edit:
Ik heb toevallig zo'n ding als op de afbeelding hierboven. Hydraulisch, tilt het wiel op.

Ik rij overigens nu achterwaarts mijn tuin in vanaf de schuur! Voorkant eerst wordt lastig, maar achter gaat prima. Zoals aangegeven, met geluk geen eens 1 keer steken. Met wat pech soms 2 keer.
 
Bovenstaande mover heb ik ook gekocht om mijn motor te verplaatsen maar ik gebruik hem nooit. Waarom: ten eerste met wat steken lukt het ook zonder mover, ten tweede: wanneer de ondergrond niet vlak is is het toch lastig om hem stabiel te houden. Bij ging het om 20x30 tegels. Vergeet niet dat er heel wat krachten loskomen bij het heen en weer bewegen van de mover + motor. Vond het persoonlijk wat "link" wanneer de motor aan de bobins hing en ik eraan ging trekken om hem te verplaatsen. Plus hij moet ook weer van de mover af met kans op vallen.

Wat voor soort ondergrond heb je @Infernoss

Ik dacht aan deze. Maar ergens denk ik dat met wat steken hij er ook wel in moet. Ook vind het wel een goede tip om met de achterkant eerst te gaan. Thanks!
 
Terug
Bovenaan Onderaan