Gebruik Supercorsa's

Griffen

MF veteraan
18 okt 2002
2.186
0
Boxtel
Afgelopen jaar heb ik een aantal circuitdagen gedaan en hiervoor heb ik regelmatig een setje ex circuit bandjes opgehaald bij Alex Janissen. Jullie allemaal vast wel bekend. :)

Alex rijdt volgens mij over het algemeen met een SC2 voorband en een SC2 achterband. En dus ik neem ze ook in die combinatie van hem over. Nu zat ik vanochtend te kijken op de website van Pirelli en als ik het schema goed begrijp is een combinatie van 2X SC2 heel onlogisch. Voor normale warme conditie's is een SC2 voorband en een SC1 of 0 achter wenselijk. En onder koude omstandigheden kun je beter SC1 voor en SC2 achter monteren.

Waarom rijden de top zaccers dan toch met die SC2 achter?

Linkje naar de site:
http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/sheet/diablo_supercorsa_sc.html?url=%3Fsubtype%3Dtrack%26use%3D1 (DIABLO™ SUPERCORSA SC, Motorcycle Tyres | Pirelli)

Plaatjes:
Front:
tb_1.jpg

Rear:
tb_2.jpg
 
Zolang je geen ONK/IDM tijden rijd maak t niet zoveel uit. Daarnaast gaat de SC2 wat langer mee. En we zijn allemaal makke schapen die elkaar achterna lopen, dus wat de een doet doet de ander ook.
En ja wat Pirelli zegt klopt, maar zelf uitzoeken werkt ook goed. Dus gewoon die oude rommel van Alex blijven rijden.
 
In het advies van Pirelli zit wel wat marge, maar geven de plaatjes in grote lijnen aan hoe de banden te gebruiken. Het ene circuit is het andere niet en heeft de structuur van het asfalt en de lay-out van het circuit invloed op de slijtage. Ook type motor en vermogen speelt een rol.
 
Ik weet niet hoe je Duits is.
Maar deze Carsten beschrijft precies wanneer en waarom hij een bepaalde Pirelli/metzeler compound pakt.
Zie Carsten Merz Racing: Reifen Seminar
De genoemde bandenspanningen hou ik min of meer ook aan (+/- 0.1).

Op www.racing4fun.de geniet deze Carsten(R6) een zekere aanzien m.b.t. Pirelli/Metzeler banden.

Wat Carsten zegt komt eigenlijk 90% overheen met wat Pirelli adviseert. Enige vreemde vind ik dat hij een SC3 achter zou pakken bij temperaturen tussen de 10-20 graden?
En die SC2 achterband wordt dus eigenlijk gemonteerd vanwege levensduur, ondanks dat dit niet de ideale combinatie is qua grip.
 
Wat Carsten zegt komt eigenlijk 90% overheen met wat Pirelli adviseert. Enige vreemde vind ik dat hij een SC3 achter zou pakken bij temperaturen tussen de 10-20 graden?
En die SC2 achterband wordt dus eigenlijk gemonteerd vanwege levensduur, ondanks dat dit niet de ideale combinatie is qua grip.

SC3 (alleen in 16.5 inch) wordt al jaren niet meer gemaakt. De SC2 kan je voor deze temperaturen gebruiken of de Superbke pro. De Pro doet het goed wanneer het koud is en het asfalt veel grip heeft.
 
Bij mij heeft de K2 achterband het bij asfalttemperaturen van <15°C moeilijk.
Tijdens het rijden kan ik hem met mijn rondetijden/rijstijl niet goed op temperatuur houden, direct na binnenkomst is de band dan maar ca. 50°C (ondanks bandenwarmers).
Hij wordt dan wat opgevreten.
De vroegere K3 en nu de Pro/compK zullen bij die temperaturen minder snel oprijten.
 
De enige die ECHT gas geeft is Jos
en die heb 5000Nm
maar ja, hij rijdt op Bridgestones......

Kende toch beter op Pirelli overstappen he Erik O-)

weet nog dat ook wij verbaasd waren over de geadviseerde SC1 achterband
en mijn vriendin zegt dat ik altijd gelijk heb *O*
 
weet nog dat ook wij verbaasd waren over de geadviseerde SC1 achterband

Ik had de afbeelding met de Diablo SC1 groot in het midden ook gezien en blijkbaar zou die ook het beste moeten passen bij de gemiddelde omstandigheden (voor de Dragon is dit dus niet het geval, daar is de SC2 de meest veelzijdige)
helaas was het een beetje wisselvallige dag op Zandvoort toen ik de Pirelli Diablo SC1 voor het eerst uitgeprobeerd heb en direct in de 1e sessie heb ik m'n PR met ruim 3 seconden verbeterd! een superband met grip ohne ende. Door het wisselvallige weer was de asfalttemperatuur wat aan de lage kant en was de band na de 2e sessie ook al aan het vreten :(
ik heb daarna eigenlijk alleen nog SC2 banden gereden omdat ik 2 goede sessies en dan de band kapot eigenlijk een beetje teveel..ehh te weinig van het goede vind.
misschien de SC1 nog eens proberen in de zomer als het bloedje heet is...
maar goed, alle Pirelli info die ik tot nu toe heb kunnen vinden geven wel aan dat de SC1 simpelweg geen lange levensduur heeft....

maar dat ik alleen nog Pirelli rij, da's zeker :)
alleen bij hoge uitzondering.. als er bv weer een Bridgestone- of Michelindag georganiseerd wordt 8-)
 
Laatst bewerkt:
Gebruikte banden van Alex?? Die zijn zwaar verkracht!!! :+

Camiel heeft misschien ook nog wel een paar regenbandjes voor je :o ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je een paar weken terug in mn verkoop topic dat ik zulke versleten regenbanden probeerde te verkopen? Nou deze zijn kaal en die van mij kon je zeker nog goed op rijden.
Dat was op een ander forum, daar waar je niet alles even serieus moet nemen ;). Die banden van jouw zagen er nog prima uit, dat waren alleen dunlops, waar ik geen ervaring mee heb.
 
Laatst bewerkt:
SC3 (alleen in 16.5 inch) wordt al jaren niet meer gemaakt. De SC2 kan je voor deze temperaturen gebruiken of de Superbke pro. De Pro doet het goed wanneer het koud is en het asfalt veel grip heeft.


Henk, ik heb je bijdrage op het forum altijd gewaardeerd, maar nu zit je er met die SC3 toch echt naast. Tijdens de laatste ZAC race (3e in de S3) heb ik toch echt met een Pirelli Diablo SC3 gereden (de 1e sessie trouwens ook en mijn laatste CUP race ook). De SC3 zit tussen de SC1 en de SC2 in qua hardheid. De band is mij goed bevallen (1.47.9).
Maat 190/55/ZR17.
 
Henk, ik heb je bijdrage op het forum altijd gewaardeerd, maar nu zit je er met die SC3 toch echt naast.

Roel, kijk eens naar de dot code van de band.

idd een fijne band die oude SC3, een combinatie van het Supercorsa karkas met de compound van de Superbike SC1.
 
Laatst bewerkt:
Roel, kijk eens naar de dot code van de band.

idd een fijne band die oude SC3, een combinatie van het Supercorsa karkas met de compound van de Superbike SC1.

Henk, ik heb even gekeken. DOT is 2111. Blijkbaar weer in productie genomen. Yme Jan Hofstee heeft er ook veel mee gereden de laatste 2 jaren.
 
Het nare is dat de compounds van de SC1, 2 en 3 de laatste jaren nogal onderling wisselden. Zo was de hardheid in sommige jaren oplopend: SC1, SC2, SC3 terwijl een jaar later de SC3 tussen de SC1 en SC2 in zat. Je kunt er dus soms geen pijl op trekken en je moet dus ook kijken naar de DOT code zoals Henk al aangaf.
 
De hamvraag voor volgend jaar is of verschil zit in grip-level tussen de Supercorsa's en de Superbike slicks.
wie weet gaan we in de ZAC nog rijden met slicks....
wie heeft er ervaring?
 
Laatst bewerkt:
De hamvraag voor volgend jaar is of verschil zit in grip-level tussen de Supercorsa's en de Superbike slicks.
wie weet gaan we in de ZAC nog rijden met slicks....
wie heeft er ervaring?
Ik heb er geregeld mee gereden, over het algemeen vind ik het moeilijker voor een slick om een goede afstelling te vinden. Ik rij ze relatief sneller kapot dan supercorsa's. Ik heb het idee dat ze gevoeliger zijn voor een verkeerde veringafstelling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan