Gebruik van Tri Star Lube toevoeging

super-sport

Die hard MF'er
25 feb 2004
297
0
deventer
Om in de wintermaanden naar m'n werk te gaan ben ik in het bezit van een oud koekblik (Opel Kadeddilac) en daar hebben we aan de motor- en versnellingsbakolie TSL (Petro-based Tri Star Lube) toegevoegd. Dit spul wordt veel op beurzen verkocht, dus inclusief demonstratie-apparaat en verkooppraat. In m'n Opeltje heeft het aardig geholpen, de nokkenas en bak maken wat minder lawaai en vooral bij een (koud)start loopt de motor veel minder rauw. Leuk spul dus dat ik best in een oude afgeschreven auto durf te gieten. Nu de vraag, zijn er ook mensen met ervaring met TSL in een nieuwe(re) motorfiets. M'n Duc is nog lang niet afgeschreven en daar ben ik dus erg voorzichtig mee. Omdat ik alleen de uiteraard positieve verkoopverhalen ken, vroeg ik me af of er ook wat meer kritische verhalen zijn... dus ook eventuele nadelen, de zin of onzin van toepassing etc.
De motor is trouwens een Ducati 900SS van 1999.
 
Om in de wintermaanden naar m'n werk te gaan ben ik in het bezit van een oud koekblik (Opel Kadeddilac) en daar hebben we aan de motor- en versnellingsbakolie TSL (Petro-based Tri Star Lube) toegevoegd. Dit spul wordt veel op beurzen verkocht, dus inclusief demonstratie-apparaat en verkooppraat. In m'n Opeltje heeft het aardig geholpen, de nokkenas en bak maken wat minder lawaai en vooral bij een (koud)start loopt de motor veel minder rauw. Leuk spul dus dat ik best in een oude afgeschreven auto durf te gieten. Nu de vraag, zijn er ook mensen met ervaring met TSL in een nieuwe(re) motorfiets. M'n Duc is nog lang niet afgeschreven en daar ben ik dus erg voorzichtig mee. Omdat ik alleen de uiteraard positieve verkoopverhalen ken, vroeg ik me af of er ook wat meer kritische verhalen zijn... dus ook eventuele nadelen, de zin of onzin van toepassing etc.
De motor is trouwens een Ducati 900SS van 1999.

Nergens voor nodig; in "gewone" olie zitten al genoeg dopes (toevoegingen) in verwerkt.
 
die wonderdopes kunnen de wrijving verminderen van zwaar aanvretend metaal.

Normaal gebeurd dat niet in een motor, dus is zinloos (behalve voor de verkoper $$$) heeft het zin)

In een heel ouwe bak, reeds bijna overleden, met al aanvretend metaal, daar kan je het einde nog even uitstellen.

Zon demo apparaat is vaak een op druk belaste kogel die draait en ... aanvreet...
Ja inderdaad met wonderlube is hij maar 1 mm ingevreten terwijl bij gewone olie wel 2mm. Wel de conclusie is duidelijk: beide kogels zijn kapot.

Maar het verklaard wel de wonderstories uit parijs-dakar, dat iemand met een kapotte bak en een scheutje wonderlube de rit nog heeft kunnen uitrijden (en daarna toch de bak wegdonderen)

als je (zoals vaker in een ouwe auto) de olie een beetje lang laat zitten, is die olie erg slecht geworden. Verdunt met benzine, de lange ketens kapot, dus lage oliedruk. Na een oliewissel looptie inderdaad merkbaar stiller.

voor de rest is het niet bepaald een objectieve test.
 
Terug
Bovenaan Onderaan