Gebruiken van de achterrem

Gebruik jij je achterrem?

  • Ja

    Stemmen: 258 76,1%
  • Nee

    Stemmen: 81 23,9%

  • Totaal aantal stemmers
    339
In een bocht remmend idd GEEN achterrem gebruiken.

Ik neem aan dat je hier gewoon doorremmen bedoelt.. (met de intentie om tot stilstand te komen?)

Volgens mij hoor je nl, indien nodig, in een bocht bij te remmen met de achterrem.. (licht) omdat je bij het remmen met de voorrem (en het gas loslaten)een gewichtsverplaatsing krijgt richting het voorwiel, waardoor de fiets wijder gaat lopen.. (en dan heb ik het nog niet over het duiken in de vering)

voor een noodstop dus de voorrem pakken en bij licht bijremmen (net iets te hard een bocht in) licht de achterrem..?

verder bij korte draaien, stapvoets en voor het stabiliseren bij het aanremmen..

lees ook vaak dat mensen het bij kort werk niet doen, maar dat zal ook wel iets met 2-cilinder (v-twin) vs. 4-cilinder te maken hebben.. (4 loopt onderin soepeler..)
 
ik heb altijd geleerd dat bij juist gebruik, een voor/acheterrem verhouding bij flink remmen iets van 80/20 is... dus hey, met achterrem 20% meer rem vermogen *O*

ik gebruik hem veel.


Precies zo heb ik het ook geleerd.
Bij de noodstop ook, wel met het verschil dat het remmen bij de noodstop voornamelijk op de voorrem geschied en de achterrem ter ondersteuning is. dus dan iets van 90/10.

In een ander topic heb ik zelfs gelezen dat iemand gezakt was op het niet gebruiken van zijn achterrem.
 
Ik gebruik eigenlijk alleen mijn voorrem. Achterrem gebruik ik nooit meer, omdat deze wel erg snel blokkeerd. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik deze te strak heb afgesteld ;) . Ook wordt op CRT-dagen verteld van de achtterrem af te blijven. Alhoewel de echte coureurs wel met achterrem bijremmen, want deze zit er immers niet voor niets op. Voor ons, als gewone stervelingen, zal het wel afgeraden worden, omdat deze wel erg snel blokkeerd :? .
 
Wel knap dat sommige mensen precies op de procent af kunnen remmen, knap!

Ik gebruik op m'n CB350F m'n achterrem wel omdat de voorkant al zo belabberd remt en dus alle remkracht welkom is.
Maar op m'n vorige FZR600 en nu m'n huidige SV650S gebruik ik hem maar weinig. Zeker met de SV, dan is afremmen tijdens normaal rijden al een aardige vertraging. Dan het laatste stukje soms met de achterrem, hangt er vanaf welke ik leuker vind op dat moment.
Bij doorrijden gebruik ik alleen de voorrem tot nu toe.
 
ik heb altijd geleerd dat bij juist gebruik, een voor/acheterrem verhouding bij flink remmen iets van 80/20 is... dus hey, met achterrem 20% meer rem vermogen *O*

ik gebruik hem veel.
Als de verhouding inderdaad 80/20 is, levert het zelfs 25% meer remvermogen op :Y
 
Dit ben ik niet met je eens... Een band heeft maar een beperkte hoeveelheid grip (de som van de krachten in alle richtingen die een band kan verwerken is (min of meer) constant, volgens de cirkel van Kamm). Wanneer je in een bocht ligt, wordt een belangrijk deel van die grip gebruikt om de zijdelingse kracht op te vangen zodat je niet onderuit gaat. Er is dus nog maar een beperkte hoeveelheid grip 'over' voor het verwerken van krachten in de rijrichting (remmen of accelereren). Zodra je gaat remmen, verplaatst het gewicht van de motor zich naar voren. Dit betekent dus je achterwiel nog minder druk en dus nog minder grip krijgt. Zeker wanneer je al tegen de grens zit, kan zelfs een klein beetje remmen er dan al toe leiden dat je achterwiel wegschuift. Door die gewichtsverplaatsing komt er op je voorwiel juist meer druk te staan en dat kan dus meer hebben. Áls je moet remmen in de bocht, zou je dat dus altijd met je voorrem moeten doen.

Enige is dat de motor zich op wil richten als je remt met de voorrem in een bocht. Als je hier niet op bedacht bent, zou je er van kunnen schrikken en rechtdoor kunnen gaan. Je kunt hier echter eenvoudig voor corrigeren door wat druk op het stuur uit te oefenen. Als je dit regelmatig gecontroleerd oefent (dus remmen met je voorrem in een bocht), hoef je er ook niet van te schrikken wanneer het een keer onverwachts nodig is en kun je dus gewoon remmen in de bocht wanneer dit nodig is.


tja dat kan...
Remmen met je voorrem kan idd. alleen is niet aan te raden voor de gemiddelde motorrijder ;)

zelf kan ik behoorlijk hard remmen in de bocht zonder de fiets recht op te moeten zetten... en ja, dit gebeurt met de voorrem...
Maar we hebben het in dit topic over het gebruik van de achterrem 8-)

Bij remmen met de achterrem kan idd. slippen (blokeren) van het achterwiel teweeg brengen, zelf vind ik dit niet erg ;) maar als je goed gelezen had...
kon je lezen dat dit HEEL rustig gaat en niet op de manier hoe je je voorrem zou bedienen... Hier kom je dus in het kleine stukje grip wat er nog over is...

De manier die ik gebruik om bij te remmen met de achterrem leidt er toe dat de bocht krapper kan worden gemaakt... dit komt zoals je al zei: Doordat het gewicht deels naar voren/zijwaards wordt verplaatst... hierdoor de voorvork en achterbrug iets inveert en het frame ook deels verder doorbuigt...
Maar zoals al gezegd: Dit doe ik alleen wanneer ik de bocht ietsje te snel ben ingegaan...
Wanneer ik veels te snel zou gaan, rem ik hem op de voorrem (al dan niet recht opzetten voor ca. 1mtr)

maar dit gebeurt eigenlijk nooit...
je moet de bocht gewoon goed inschatten en dan rustig aanrijden en snel er weer uit... maar je kan natuurlijk altijd een inschattingsfout maken ;)


:+
 
Wel knap dat sommige mensen precies op de procent af kunnen remmen, knap!

Ik gebruik op m'n CB350F m'n achterrem wel omdat de voorkant al zo belabberd remt en dus alle remkracht welkom is.
Maar op m'n vorige FZR600 en nu m'n huidige SV650S gebruik ik hem maar weinig. Zeker met de SV, dan is afremmen tijdens normaal rijden al een aardige vertraging. Dan het laatste stukje soms met de achterrem, hangt er vanaf welke ik leuker vind op dat moment.
Bij doorrijden gebruik ik alleen de voorrem tot nu toe.

Ik rijd wel eens op de Honda CB250 (bouwjaar `76) van mijn vader en hier gebruik ik de achtterem wel bij. In vergelijking met mijn CBR600RR heeft deze twee-en-een-half namelijk niet zoveel remvermogen voor. Maar wat wil je ook, deze fiets is al meer dan 25 jaar oud.
 
Precies zo heb ik het ook geleerd.
Bij de noodstop ook, wel met het verschil dat het remmen bij de noodstop voornamelijk op de voorrem geschied en de achterrem ter ondersteuning is. dus dan iets van 90/10.

In een ander topic heb ik zelfs gelezen dat iemand gezakt was op het niet gebruiken van zijn achterrem.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen de noodstop en de stopproef.
Bij de stopproef gaat het erom dat je technisch goed remt en stopt. Dat wil dus zeggen: voorrem, achterrem, koppeling in, terugschakelen voor je stilstaat, goeie voet aan de grond, etc. De stopafstand is dan minder vvan belang. Daarnaast heb je nog de noodstop. Hierbij moet je zo snel mogelijk tot stilstand komen (zonder de controle over je motor te verliezen). Hierbij hoef je niet de achterrem te gebruiken. Ook het terugschakelen voor je stilstaat en je goeie voet aan de grond zetten hoeft dan niet persé.
 
Gouden regel bij het remmen op de motor(ongeacht of het nu de voor- of de achterrem betreft):

Niet de absolute remkracht is doorslaggevend voor de stopafstand maar de dosering er van.....
 
Ik neem aan dat je hier gewoon doorremmen bedoelt.. (met de intentie om tot stilstand te komen?)

Volgens mij hoor je nl, indien nodig, in een bocht bij te remmen met de achterrem.. (licht) omdat je bij het remmen met de voorrem (en het gas loslaten)een gewichtsverplaatsing krijgt richting het voorwiel, waardoor de fiets wijder gaat lopen.. (en dan heb ik het nog niet over het duiken in de vering)

voor een noodstop dus de voorrem pakken en bij licht bijremmen (net iets te hard een bocht in) licht de achterrem..?

verder bij korte draaien, stapvoets en voor het stabiliseren bij het aanremmen..

lees ook vaak dat mensen het bij kort werk niet doen, maar dat zal ook wel iets met 2-cilinder (v-twin) vs. 4-cilinder te maken hebben.. (4 loopt onderin soepeler..)

Ik had even geen tijd om eea uitgebreid uit te typen, maar dat heeft Orpheus inmiddels gedaan: Post van Orpheus in topic 'Gebruiken van de achterrem.' en Post van Orpheus in topic 'Gebruiken van de achterrem.'


Slepend de achterrem gebruiken voor stabiliteit op een rotonde is dus prima, maar bij alles waar het echt op remmen gaat lijken never de achterrem gebruiken.
Het zich oprichten compenseer je door wat meer gewicht op de binnenste stuurhelft, je drukt de motor dus als het ware dieper de bocht in.
En echt...het lijkt heel wat, maar probeer het eens rustig en voorzichtig uit, het werkt prima en stelt uiteindelijk niet eens zo heel veel voor ;)
 
Ik gebruik de achterrem ook bijna altijd, een noodstop heb ik nog maar zelden hoeven maken en van een blokkerend achterwiel als je in een rechte lijn rijdt, schrik ik niet :)

Verder gebruik ik de achterrem bij omhooggaande haarspeldbochten en stapvoetssituaties :)
 

remmen in de bocht is sowieso al een laatste redmiddel...
Wanneer je dan de voorrem intrekt is de kans groot dat men dit te hard/snel doet ... waardoor de vork dusdanig inveert (of het wiel blokkeerd) dat ie zijn grip verliest... hetgeen waar je het in je vorige post al over had, je hebt namelijk nog maar een klein deel grip over...

met alle gevolgen van dien ;)
 
Gebruik de achterrem nooit bij normaal remmen of noodstop.

Wel bij krappen bochten (haarspelden, keren op de weg) en bij de afdaling van de parkeergarage bij mij werk. Spekglad beton, waar een blokkerend achterwiel makkelijker op de vangen is dan een blokkerend voorwiel. Ook bij stapvoets rijden O-)
 
remmen in de bocht is sowieso al een laatste redmiddel...
Wanneer je dan de voorrem intrekt is de kans groot dat men dit te hard/snel doet ... waardoor de vork dusdanig inveert (of het wiel blokkeerd) dat ie zijn grip verliest... hetgeen waar je het in je vorige post al over had, je hebt namelijk nog maar een klein deel grip over...

met alle gevolgen van dien ;)
Remmen in de bocht is idd een laatste redmiddel. Maar als je het achter doet heb je dan net zoveel kans dat je het te lomp doet als wanneer je het voor doet. En aangezien ie achter dan véél sneller gaat glijden dan voor, kun je het dus beter voor doen dan achter. En zorgen dat je het een paar keer onder gecontroleerde omstandigheden geoefend hebt, zodat je weet wat je kunt verwachten.
 
Ik gebruik m alleen bij haarspeldbochtjes :)


In een bocht rem je met je voorrem. Je kunt in een bocht nog heel hard remmen met je voorrem. Met je achterrem remmen in een bocht is een uitstekende manier om op je gezicht te gaan. Uitzondering hierop is haarspeldbochten. Dan kan (slepend) gebruik van de achterrem de bochten wel soepeler maken.

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen je achterrem laten "slepen" in een bochtje om de motor stabiel te houden of dat je echt de bedoeling hebt af te remmen !!

Grappig! in mijn eerdere topic (zie Beste bochtentechniek in haarspeldbochten ) over het gebruik van de achterrem in haarspeldbochten waarbij ik stelde dat je met een slepende achterrem stabieler door de bocht gaat werd ik hier en daar afgebrand.... hier zie ik hetzelfde ineens als suggestie.... grappig!
Ik heb het zoals ik eerder schreef zelf ondervonden in de haarspeldbochten (en geloof me je ziet er heel wat als je de routes des Grandes Alpes afrijd): de motor is veel stabieler. Maar inderdaad NIET doen om sec af te remmen. En als je het heeeeeeeel vaak doet dan gaat je remvloeistof koken hahaha
 
Ik gebruik altijd de achterrem als ik moet afremmen (in combinatie met de voorrem), alleen in bochten niet zo snel.

hier staat het ook wel leuk uitgelegd.

Wel is het trouwens belangrijk om te weten hoe snel je achterrem het wiel blokkeerd. Bij mijn vorige motor ging er best hard de achterrem op. Bij huidige deed ik dat dus automatisch ook, en was meteen aan t slipperen.....
Als je je motor maar goed zat kent, dan weet je zelf wel hoever je kunt gaan. Bochten is idd een ander verhaal imo.
 
Remmen in de bocht is idd een laatste redmiddel. Maar als je het achter doet heb je dan net zoveel kans dat je het te lomp doet als wanneer je het voor doet. En aangezien ie achter dan véél sneller gaat glijden dan voor, kun je het dus beter voor doen dan achter. En zorgen dat je het een paar keer onder gecontroleerde omstandigheden geoefend hebt, zodat je weet wat je kunt verwachten.

je leest/begrijpt me denk ik verkeerd... ;)


drom zei ik ook: Niet voor de gemiddelde motorrijder *D

ik heb het over mijn eigen rijden en niet over dat van een ander ...
en daar komt bij dat het een niet veel voorkomende situatie is waarin ik mijn achterrem gebruik om de bocht krapper te maken...
In de situatie waarin ik mijn achterrem gebruik is de kans om op je muil te gaan, bijna niet aanwezig... dus in beide gevallen nihil te noemen ... bij gebruik van de voorrem zal de motor uitwijken naar buiten, iets wat ik in die situatie niet wil... vandaar de achterrem ;)


8-)

klein editje ;)
 
Laatst bewerkt:
'k gebruik de achterrem alleen bij noodstop en bij een langzame bocht...
En bij een langzame bocht is het meer het id dat je remt dan dat ie werkelijk ook iets doet :)
 
Gebruik hem alleen bij keren op de weg en het maken van andere krappe langzame acties.

Verder nooit.

Heb er voor een jaar terug nieuwe blokken op gezet. Volgens mij zijn die nog niet ingeremd :X
 
Precies zo heb ik het ook geleerd.
Bij de noodstop ook, wel met het verschil dat het remmen bij de noodstop voornamelijk op de voorrem geschied en de achterrem ter ondersteuning is. dus dan iets van 90/10.

In een ander topic heb ik zelfs gelezen dat iemand gezakt was op het niet gebruiken van zijn achterrem.

Denk ook dat het veel verschilt per motor. Bij een lesmotor zijn de remmen toch niet zo goed als die van bijv. een supersport motor, waardoor de achterrem meer bijdraagt aan de remkracht. Bij mijn YZF 750 kon je wel iets bijremmen met de achterrem, maar veel deed het niet (of blokkeren). Bij mijn R1 doet de achterrem al helemaal niets (waarschijnlijk zijn de remblokken gaar omdat de vorige eigenaar ze ook niet gebruikte :) ).
Vorige week nog een noodstop moeten maken van 250 km/u naar stilstand en dan heb je dus echt geen tijd om de achterrem er nog eens bij te pakken. Denk trouwens dat mijn achterwiel de grond bijna niet geraakt heeft tijdens het remmen.
 
Gebruik altijd de achterrem want mijn remlichtschakelaar voor doet het niet. En vind het toch wel fijn dat de koekblikkers achter me weten dat ik aan het remmen ben.

En waarschijnlijk heb je gelest op een motor met abs ofzo en kan je nu dus minder hard remmen achter. Maar toch... Achterrem gebruik je altijd, maar alleen ter ondersteuning, gewoon heel licht.
 
Dan rem ik juist vooral achter bij.. Een wegglijdend achterwiel is nog wel op te vangen. Een wegglijdend voorwiel al veel minder.
FOUT, bij een noodstop in een bocht rem je alleen met je voorrem. Dit leer je ook met een VRO, achter glijdt ie sowieso weg vanwege het ontbreken van druk, voor graaft ie zich juist in het asfalt. Als je dan ook nog de motor dwingt z'n lijn te houden kun je heel precies stoppen midden in een bocht.
Edit: was dus al duidelijk gemaakt :P

Ik gebruik 'm veel, op rotondes, in korte bochten, met manouvreerwerk, laatste meters bij rustig remmen, bij stoplichten, op hellingen... enzovoort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan