Ik gebruik de achterrem bijna altijd. Alleen als ik ongepland moet remmen (zoals bij een noodstop) gebruik ik alleen de voorrem. Dit wordt je ook geleerd bij een VRO. (Normaal) remmen met de achterrem erbij is prima. Het stabiliseert je fiets. Bij heel hard remmen kan echter je achterwiel blokkeren en kun je in een schrik reactie beide remmen loslaten. Daarom bij een noodstop alleen de voorrem.
Overigens kan een blokkerend achterwiel verder weinig kwaad. Het is alleen ff schrikken.
tsja, ik gebruik hem juist wel bij hard remmen. Toch al een paar keer meegemaakt dat ik hard moest remmen en begon met alleen de voorrem, zag dat ik het niet ging halen en de achterrem erbij genomen. Dit ging telkens perfect. Daarbij wil ik opmerken dat mijn achterrem niet zo snel blokkeert geloof ik. Soms doe ik het wel eens min of meer gepland en schrikken doe ik daar niet van dus mijn achterwiel zou nog mogen blokkeren bij een noodstop.
Waar ik wél van schrik is het oprichten van de motor in de bocht. Zo heb ik wel een redelijke schrikervaring. Dus ook daar ben ik eerder geneigd om (zachtjes) de achterrem te gebruiken. Maar eigenlijk remt mijn motor nogal sterk af op de motor dus meestal valt met het gas wel genoeg te corrigeren.
Ik denk dat het belangrijker is (zoals hier al voor is verteld) om je motor goed te kennen dan om een algemene regel te formuleren. Als je weet dat je achterwiel snel blokkeert moet je maar wat minder die achterrem gebruiken. Kun je wel stevig afremmen met de achterrem, dan kan dit zijn voordelen hebben...