Gebruiken van de achterrem

Gebruik jij je achterrem?

  • Ja

    Stemmen: 258 76,1%
  • Nee

    Stemmen: 81 23,9%

  • Totaal aantal stemmers
    339
Ik gebruik de achterrem bijna altijd. Alleen als ik ongepland moet remmen (zoals bij een noodstop) gebruik ik alleen de voorrem. Dit wordt je ook geleerd bij een VRO. (Normaal) remmen met de achterrem erbij is prima. Het stabiliseert je fiets. Bij heel hard remmen kan echter je achterwiel blokkeren en kun je in een schrik reactie beide remmen loslaten. Daarom bij een noodstop alleen de voorrem.

Overigens kan een blokkerend achterwiel verder weinig kwaad. Het is alleen ff schrikken.

tsja, ik gebruik hem juist wel bij hard remmen. Toch al een paar keer meegemaakt dat ik hard moest remmen en begon met alleen de voorrem, zag dat ik het niet ging halen en de achterrem erbij genomen. Dit ging telkens perfect. Daarbij wil ik opmerken dat mijn achterrem niet zo snel blokkeert geloof ik. Soms doe ik het wel eens min of meer gepland en schrikken doe ik daar niet van dus mijn achterwiel zou nog mogen blokkeren bij een noodstop.
Waar ik wél van schrik is het oprichten van de motor in de bocht. Zo heb ik wel een redelijke schrikervaring. Dus ook daar ben ik eerder geneigd om (zachtjes) de achterrem te gebruiken. Maar eigenlijk remt mijn motor nogal sterk af op de motor dus meestal valt met het gas wel genoeg te corrigeren.

Ik denk dat het belangrijker is (zoals hier al voor is verteld) om je motor goed te kennen dan om een algemene regel te formuleren. Als je weet dat je achterwiel snel blokkeert moet je maar wat minder die achterrem gebruiken. Kun je wel stevig afremmen met de achterrem, dan kan dit zijn voordelen hebben...
 
:? aaahrg.. ik lees net deze toppic vluchtig door, ik heb dus sinds 2 weken mijn rijbewijs en een paar dagen een motor... Ik lees hier over remmen in een bocht.. bij noodstop alleen de voorrem en dan weer het tegenover gestelde.. :? :?

Mijn instructeur werd altijd pissig als hij m'n remlicht aan zag gaan in de bocht
'uitwijken of remmen, maar niet allebij!' schreeuwde hij dan in m'n oor.

Bij alle 3 de remproeven van de bijzonderen verrichtingen moest ik altijd de achterrem gebruiken.
Kan me herinneren (tijdens het rijde op de openbare weg) dat hij ook heel verbaasd aan me vroeg 'zie ik je nu allen met je voorrem remmen? wil je dat nooit meer doen! altijd je achterrem erbij gebruiken!' later legde hij uit, dat je 75% met je achterrem vaart mindert en de rest met de voorrem..
Als ik alleen/of te hard mijn voorrem zou gebruiken kon ik nog wel eens een koprol voorover maken..
Ik vond het best geloofwaardig eigenlijk.. nog steeds.. maja ik ben maar een puppie motorrijder.. waarschijnlijk kom ik daar de komende tijd wel achter :Y :Y

groetjes Lotte :]
 
..
..later legde hij uit, dat je 75% met je achterrem vaart mindert en de rest met de voorrem..
:? :? :? Ik denk dat je instrukteur 't niet helemaal begrepen heeft. Sterker nog, hij lult uit z'n nek.

Is wat afhankelijk van 't type motor, maar probeer 't maar 's gewoon.
Op een parkeerplaats gewoon rustig 20 km/u gaan rijden, en zo hard mogelijk met alleen je achterrem remmen. Blokkeert meteen zonder noemenswaardige vertraging.
Nu hetzelfde, maar alleen met je voorrem. (nee, je gaat niet over de kop bij 20 km/u) Dan sta je dus een stuk eerder stil.
 
Ik zou 't niet eens meteen merken wanneer iemand zonder dat ik 't wist de remvloeistof van m'n achterrem af zou tappen....
 
:? aaahrg.. ik lees net deze toppic vluchtig door, ik heb dus sinds 2 weken mijn rijbewijs en een paar dagen een motor... Ik lees hier over remmen in een bocht.. bij noodstop alleen de voorrem en dan weer het tegenover gestelde.. :? :?

Mijn instructeur werd altijd pissig als hij m'n remlicht aan zag gaan in de bocht
'uitwijken of remmen, maar niet allebij!' schreeuwde hij dan in m'n oor.

Bij alle 3 de remproeven van de bijzonderen verrichtingen moest ik altijd de achterrem gebruiken.
Kan me herinneren (tijdens het rijde op de openbare weg) dat hij ook heel verbaasd aan me vroeg 'zie ik je nu allen met je voorrem remmen? wil je dat nooit meer doen! altijd je achterrem erbij gebruiken!' later legde hij uit, dat je 75% met je achterrem vaart mindert en de rest met de voorrem..
Als ik alleen/of te hard mijn voorrem zou gebruiken kon ik nog wel eens een koprol voorover maken..
Ik vond het best geloofwaardig eigenlijk.. nog steeds.. maja ik ben maar een puppie motorrijder.. waarschijnlijk kom ik daar de komende tijd wel achter :Y :Y

groetjes Lotte :]

Andersom kan ik me nog iets bij voorstellen :?

En dat van die koprol is gewoon kolder. Moet je nog een hoop voor doen om je achterkant zo ver omhoog te krijgen :Y
 
later legde hij uit, dat je 75% met je achterrem vaart mindert en de rest met de voorrem..
groetjes Lotte :]


Die 75% op je achterrem heb ik als mede puppie niet geleerd, nog altijd andersom. Die 10% van de achterrem bij een noodstop is meer voor het idee, ik moest hem er steeds bij pakken, maar de echte vertraging en het opbouwen van de remdruk deed ik nog altijd op de voorrem.

Maargoed had dit topic gestart om eens duidelijkheid te krijgen hoe of wat.

Merk al wel dat dit niet mijn "ik zie het licht" moment qua remmen gaat worden :+
 
Bij hard remmen pak ik de achterrem erbij om de motor stabiel te houden. Verder in de bochtjes zachtjes de achterrem erbij om bij te remmen, en met speciale verrichtingen natuurlijk om de motor te controleren en trekkend te houden. Maar het is wel behoorlijk wennen (met hier en daar een schrik momentje) als je al je vaardigheden (plus voortgezette opleidingen) op een BMW K1100 met abs heb geleerd. Dan kan je gewoon op je pedaan gaal staan zonder moeite(ff zeker weten dat het abs wekt natuurlijk). Moet je op motor zonder abs niet te snel doen natuurlijk....
 
Bij hoge snelheden blokkeerd je achterrem bijna niet pas bij lage snelheden heb je grotere kansen. Ook als je hard met je voorrem remt dan is de kans dat als je je achterrem er ook bij pakt groot dat je achterband slipt. Dus ik snap die mensen niet die zeggen dat ze bij lage snelheden wel achter remmen en bij hoge snelheden niet :?
 
En mocht de achterkant wat van de grond af omhoog komen bij remmen, geen nood, je heb net de basis voor je stoppie gelegd :}
Remmen kan best leuk zijn (als je het maar niet onverwachts moet doen) *O*

kleine aanpassing dan maar *D
 
Laatst bewerkt:
Achterrem waar zit dat? :+
De achterrem gebruik ik gewoon niet.
Ook met hard remmen, alleen voorrem.
Achterrem is leuk voor slip sporen :+
Maar goed doe gewoon wat je lekkerst vind rijden.
Op circuit wordt ook bijna nooit de achterrem gebruikt.
 
Die 75% op je achterrem heb ik als mede puppie niet geleerd, nog altijd andersom. Die 10% van de achterrem bij een noodstop is meer voor het idee, ik moest hem er steeds bij pakken, maar de echte vertraging en het opbouwen van de remdruk deed ik nog altijd op de voorrem.

Maargoed had dit topic gestart om eens duidelijkheid te krijgen hoe of wat.

Merk al wel dat dit niet mijn "ik zie het licht" moment qua remmen gaat worden :+

Doe wat je zelf het prettigst vind ;)

Dat werkt vaak het beste :Y
 
:? aaahrg.. ik lees net deze toppic vluchtig door, ik heb dus sinds 2 weken mijn rijbewijs en een paar dagen een motor... Ik lees hier over remmen in een bocht.. bij noodstop alleen de voorrem en dan weer het tegenover gestelde.. :? :?

Mijn instructeur werd altijd pissig als hij m'n remlicht aan zag gaan in de bocht
'uitwijken of remmen, maar niet allebij!' schreeuwde hij dan in m'n oor.

Bij alle 3 de remproeven van de bijzonderen verrichtingen moest ik altijd de achterrem gebruiken.
Kan me herinneren (tijdens het rijde op de openbare weg) dat hij ook heel verbaasd aan me vroeg 'zie ik je nu allen met je voorrem remmen? wil je dat nooit meer doen! altijd je achterrem erbij gebruiken!' later legde hij uit, dat je 75% met je achterrem vaart mindert en de rest met de voorrem..
Als ik alleen/of te hard mijn voorrem zou gebruiken kon ik nog wel eens een koprol voorover maken..
Ik vond het best geloofwaardig eigenlijk.. nog steeds.. maja ik ben maar een puppie motorrijder.. waarschijnlijk kom ik daar de komende tijd wel achter :Y :Y

groetjes Lotte :]
Beetje afhankelijk van je motor. Met een gewone straatmotor tot en met een supersport rem je voornamelijk met je voorrem, en een beetje met je achterrem. Bij een noodstop tijdens de VRO3 werd ons alleen de voorrem aangeleerd (met 140 vol er in...) dan heb je al je aandacht daarbij, bovendien komt je achterwiel dan (bijna) los en heeft je achterwiel zo weinig wrijving dat ie heel snel blokkeert, nagenoeg geen toegevoegde waarde dus.
als je een dikke chopper hebt dan werkt juist je achterrem weer beter omdat het meeste gewicht daar boven zit en je voor vork (omdat ie zo erg onderuit staat en verder naar voren) minder druk heeft.
Maar met een gewone motor (dus ook een CB 500) rem je vooral met vóór, en als je je over de kop remt, dan heb je of veel te hard geknepen, of veel te abrupt. Doe eens een VRO 1, daar leer je een hoop en je kunt je tijdens die cursus ook verzekeren 9of je huidige verzekering dekt het). Je leert echt een hoop!
 
En dat van die koprol is gewoon kolder. Moet je nog een hoop voor doen om je achterkant zo ver omhoog te krijgen :Y
Nou, ik heb al een paar keer een motor op de kop zien liggen, dus steunend op stuur, tank en buddyseat... gewoon over de kop geremd dus.
 
Achterrem waar zit dat? :+
De achterrem gebruik ik gewoon niet.
Ook met hard remmen, alleen voorrem.
Achterrem is leuk voor slip sporen :+
Maar goed doe gewoon wat je lekkerst vind rijden.
Op circuit wordt ook bijna nooit de achterrem gebruikt.
Ja dat hoor je zovaak, totdat de grote GP coureurs vertellen dat zij ook veel de achterrem gebruiken, dan gebruiken ineens de 'snelle' jongens ze ook... Net als toen Doohan vanwege z'n enkel de duimrem gebruikte, ging ineens het halve GP veld ook over op de duimrem. Hetzelfde geldt voor de screamer en Big bang motorblokken maar dat is hier minder van toepassing...
 
ik gebruik mijn achterrem ook regelmatig, als ik stil sta op een heuveltje.

Voor de rest heeft mijn achterrem nog nooit enige moeite hoeven te doen om mijn motor ook maar enigzins te vertragen.
 
Ja dat hoor je zovaak, totdat de grote GP coureurs vertellen dat zij ook veel de achterrem gebruiken, dan gebruiken ineens de 'snelle' jongens ze ook... Net als toen Doohan vanwege z'n enkel de duimrem gebruikte, ging ineens het halve GP veld ook over op de duimrem. Hetzelfde geldt voor de screamer en Big bang motorblokken maar dat is hier minder van toepassing...
Euh... 'k gebruik 'm echt niet. (of nauwelijks) :N Sorry.
Ik heb echt in heel m'n leven nog nooit achterremblokken vervangen...
 
Nou, ik heb al een paar keer een motor op de kop zien liggen, dus steunend op stuur, tank en buddyseat... gewoon over de kop geremd dus.


Tja, tegen gewoon lomp de remhendel tegen je handvat plompen doe je natuurlijk niet zoveel -O-

Als jij goed aanlegt en je laat je motor in de veren duiken en bouwt dan vlot de remdruk op, moet je flink je best doen om hem over de kop te krijgen.

Mij is dat iig nog niet gelukt en rem toch ook wel eens flink door.
Niet omdat het moet, maar is een leuke oefening, voor als het een keer wel moet :Y

Maar dat had je zelf ook al aangegeven zie ik nu ;)

Maar met een gewone motor (dus ook een CB 500) rem je vooral met vóór, en als je je over de kop remt, dan heb je of veel te hard geknepen, of veel te abrupt.
 
Ja dat hoor je zovaak, totdat de grote GP coureurs vertellen dat zij ook veel de achterrem gebruiken, dan gebruiken ineens de 'snelle' jongens ze ook... Net als toen Doohan vanwege z'n enkel de duimrem gebruikte, ging ineens het halve GP veld ook over op de duimrem. Hetzelfde geldt voor de screamer en Big bang motorblokken maar dat is hier minder van toepassing...
Uit de Superbike-magazine van deze (of vorige) maand, 50 tips om beter te rijden (magazine voor de sportieve rijder). Tip van Niall Mackenzie (3 maal BSB kampioen en voormalig GP-rijder): "als je graag de achterrem gebruikt, doe dat dan. Ben je liever volledig geconcentreerd op de voorrem, dan is dat ook goed. Het gaat er om waarbij jij je het lekkerst voelt. Ik gebruik de achterrem alleen als ik iets te wijd ga in een linker bocht [RED: dus toch achterrem in een bocht], in een rechter bocht kan je immers niet bij het rempedaal. Of wanneer ik over heuvels de voorkant omlaag wil houden. Het gaat om de persoonlijke voorkeur."
 
Uit de Superbike-magazine van deze (of vorige) maand, 50 tips om beter te rijden (magazine voor de sportieve rijder). Tip van Niall Mackenzie (3 maal BSB kampioen en voormalig GP-rijder): "als je graag de achterrem gebruikt, doe dat dan. Ben je liever volledig geconcentreerd op de voorrem, dan is dat ook goed. Het gaat er om waarbij jij je het lekkerst voelt. Ik gebruik de achterrem alleen als ik iets te wijd ga in een linker bocht [RED: dus toch achterrem in een bocht], in een rechter bocht kan je immers niet bij het rempedaal. Of wanneer ik over heuvels de voorkant omlaag wil houden. Het gaat om de persoonlijke voorkeur."
:}

dat bedoel ik ;)


*O*
 
Ja, ik gebruik mijn achterrem.
Altijd? Nee, alleen als het nodig is.
Wanneer is dat dan? NIET als ik hard ga remmen tijdens het rijden op hogere snelheid, wel als ik normaal rem, bij normale snelheden.
Als ik op lage snelheid iets moet doen gebruik ik hem ook, denk maar weer eens aan je langzame slalom, slippende koppeling, slepende rem, beetje gas ;) .
Ik rijd ook nooit de weg op vanuit een inrit zonder die rem; wegrijden uit parkeervak?
Bij het stapvoets rijden, gebruik ik hem ook.
Ik ben blij dattie erop zit.

.......Mee eens, he-le-maal mee eens
 
ik durf geen achterrem te gebruiken...
want een motor schakelt links en de ander rechts.
en versnellingsbakken zijn duur ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan