gecupte voorband

motoraddicted

Rookie
2 mrt 2008
3
0
ola,

onlangs hoorde ik van iemand die op mijn BMW K100 reed, dat mijn voor band "gecupt" is. Is er iemand die mij in simpel Nederlands kan vertellen wat dat precies inhoud en hoe ik dat misschien kan voorkomen?? Merk van de band is Bridgestone BT euh nog wat.
 
De meest uitgebreide manier om hier antwoord op te krijgen is even de zoekfunctie gebruiken-->http://www.motor-forum.nl/forum/fin...=&data[age_start]=&data[topicstatus]=#results

Er zijn namelijk al vele topics aan gewijdt
Het heeft iig geval te maken met een bepaald slijtagepatroon en vooral Bridgestone (voor?)banden schijnen hier vrij veel last van te hebben. eenvoudigste remedie is dus ander merk banden kopen.
 
Net lid dus hij mag die vraag nog wel ff hier stellen ;)

Misschien een BT 45 ? die staat erom bekend.
Als je een band hebt met veel kleine profiel vlakken/jes kunnen die door diverse oorzaken schuin afslijten waardoor je een soort traktorband krijgt dat gebeurt heel geleidelijk vandaar dat de meesten het niet eens in de gaten hebben pas zoals in jou geval er iemand anders op rijd ja die merkt het meteen.
Veel banden hebben tegenwoordig een zacht/zachtere samenstelling waardoor bij zijdelingse druk(bocht) of hard optrekken/stevig doorrijden de profielblokjes makkelijker kunnen kantelen, en slijten in deze schuine stand het proces verergert steeds waardoor na een tijdje er niet lekker meer mee te rijden is.
Sommige zeggen ook dat een lage bandenspanning de oorzaak is?
Voorbeeld Michelin Pilot power kijk eens naar dat profiel bijna alle uitsnijdingen lopen min of meer in de lengte richting met een soortgelijk profiel zal je in alle rijstijlen minder last van cuppen hebben dus niet merk gebonden gewoon een soortgelijk profiel zoeken.
 
Laatst bewerkt:
ola,

ja na mijn vraag gesteld te hebben benk ff gaan snuffele in met de search kwam dus tig pagina's tegen over dit onderwerp. Kga dus, als tie op is, maar weer terug naar het huismerk van BMW Metzler, kdacht probeer ns wat anders. Niet doen dus, bedankt in ieder geval. Hebben jullie nog suggesties voor een merk?
 
bt45 waarschijnlijk. Heb deze band zelf ook en cupt idd. Maare, ik kan nog steeds tot aan de schaamrandjes door de bocht terwijl deze er al 13000km op ligt. Heb er voor de rest geen last van.
 
Ik heb ook de bt45 voor en achter. Alleen de voorband heeft er last van. Het ligt niet aan de balhoofdlagers, remschijven, of voorvorkveren.
Het is denk ik dan ook een eigenschap van dit type band. Weinig aan te doen.
Ik blijf er gewoon mee doorrijden, totdat het profiel op is, dan weer een nieuwe erop.
Het cuppen zorgt ervoor dat shimmy optreedt op bepaalde momenten.
Het stuur komt in resonantie met trillingen links/rechts/links etc.. die alsmaar heftiger worden.
Dit gebeurd overigens als ik rijd met 60-90 km/h en ik laat heel even het stuur los.
Met een nieuwe voorband heb ik daar absoluut geen last van, alleen als de BT45 voor gecupt is.
Weet nog niet of ik een keer bijv. Michelin ga proberen voor.
Ben eigenlijk heel tevreden over de Bridgestone band, ook bij nat weer. Daarom ga ik niet gauw wat anders proberen.
Het is niet gevaarlijk, hooguit storend. Maar ik ben er inmiddels aan gewend.
 
De voorband op mn VF500 heeft het ook en dat voel je gewoon op rotondes.
En dat is, hoe kan het ook anders, een BT45....
Wat mensen verder in die dingen zien is me nog nooit duidelijk geworden, want ik vind het ongelooflijke kutbanden, zeker in de regen.
 
De voorband op mn VF500 heeft het ook en dat voel je gewoon op rotondes.
En dat is, hoe kan het ook anders, een BT45....
Wat mensen verder in die dingen zien is me nog nooit duidelijk geworden, want ik vind het ongelooflijke kutbanden, zeker in de regen.

Bijzonder...
Zo zijn ieders ervaringen anders, de BT45 vond ik juist ontzettend prettig doen onder alle omstandigheden, in natte sneeuw, en zelfs zonder profiel in de stromende regen.
En ik moet zeggen dat ik er flink mee doorreed...

Misschien dat hij het net onder een VF500 niet goed doet, maar de algemene tendens is toch wel dat het een goede en goedkope toersport band is (alhoewel er natuurlijk allang al veel betere zijn)

Met een beetje afwijkende (lees oudere) bandenmaat is dit toch al snel 'de te kopen band' die het goed doet.
 
Het is niet mn eerste BT45, zit dr geregeld mee opgescheept als ik weer een motor of wiel gekocht heb ;)
Op diverse motoren qua gewicht en vermogen.
Droog is dr goed mee te rijden, maar zodra het wegdek een beetje vochtig is :X
 
@loSBol Met een beetje afwijkende (lees oudere) bandenmaat is dit toch al snel 'de te kopen band' die het goed doet.

Was voor mij de reden om de wielen te wisselen voor 17" kan nu mijn eigen keuze/smaak bepalen, was trouwens toch meer werk als dat ik dacht maar wel gelukt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan