Gedrag op de rand ..

rEPLICa

Die hard MF'er
1 okt 2001
331
1
Eindhoven
Zoals jullie weten was afgelopen zaterdag een heel bijzondere dag. Het was ongenadig mooi weer voor de tijd van het jaar dus zijn we allemaal lekker gaan :]

Ik had me voorgenomen om eens te kijken of ik het voor elkaar kon krijgen om de steuntjes aan de grond te rijden. Dat is me dus niet gelukt :(

Ik reed rondjes op een mooie strakke rotonde en durfde niet nog harder en platter omdat ik het idee had dat ik dan de motor wel eens kon gaan verliezen. Waarschijnlijk door mijn eigen onervarendheid, maar toch.

Er zijn mensen zat hier die weten hoe het voelt om op en over :+ het randje te gaan. Mijn vraag is, wat kan je in het algemeen verwachten als je met een motor als de FZR op het randje zit? (niet dat ik daar al zit hoor)

Achter glijden? voor glijden? is dat te corrigeren door te schrikken en het gas los te laten? Wat moet je wel en niet doen?

Mijn gevoel zegt: \"wielen glijden is vallen\", maar volgens mij valt dat wel mee in de praktijk (die ik dus nog niet ken)
 
Bij snelle bochten ga je achter het eerst glijden, wat over het algemeen goed onder controle te houden is (gas iets dicht, motor komt dan meestal weer op het goede spoor).
Voor wegglijden wil je niet meemaken, volgens mij kan je daar dan weinig meer aan doen. Nog niet meegemaakt en dat wil ik graag zo houden.

Nu was het zaterdag wel mooi weer, maar het asfalt en de bandjes konden nog niet goed genoeg op temperatuur komen. Komt nog wel :) .
 
De mijne glijd ook regelmatig.
Met name achter, vooral bij uit acceleren van een bocht, dit voelt niet \"eng\" maar ligt voor een groot deel ook aan je banden en vering (instelling), hoe de motor reageert.

Zorg in ieder geval dat je banden goed op temperatuur zijn, koude banden kunnen nogal onverwacht wegglijden en door glijden waardoor je op je plaat gaat. (uit eigen ervaring :( ).

Voor glijden is ook weleens gebeurt maar dit vondt ik niet zo\'n fijn gevoel, maar ging toch goed.

Misschien dat een ander je meer kan vertellen.

Maar ik denk dat je banden en vering een belangrijke rol spelen in glijden of glijden.
 
ga \'t in iedergeval niet proberen op een berg zand. Glijd je voorwiel weg en lig je ;)
Volgens mij moeten je bandjes wel lekker op temperatuur zijn, en vergeet niet hij kan altijd schuiner door de bocht mocht je \'t bochtje verkeerd ingeschat hebben.
 
heb voorwiel glijden 1 keer meegemaakt met goede afloop. Bij nat weer op een putdeksel in een grote routonde. (wie dat verzonnen heeft zal zelf nooit op de motor hebben gezeten).
Gelukkig had ik na een cm of 5-10 (voor mijn gevoel) alweer grip op het asfalt en was de boel nog net onder controle te houden. Je hart slaat dan wel een paar slagen over.
 
Probeer het eens uit met het uitaccelereren als je van een rotonde af gaat. :P
Bij mij gaat de achterkant slingeren. Om dit effect wat sneller op gang te brengen kun je heel goed die witte streepjes gebruiken.

Volgens mij is dit een redelijk veilige manier om dat uit te proberen omdat zoiets vooral met veel gas gebeurt en de motor dus nog niet zo plat ligt.
(Let wel op tegenliggers!)

Volgens mij zijn de plaatsen Haaksbergen en Zutphen het meest geschikt voor deze hobby.
 
de banden waren zaterdag niet warm te krijgen. Veel bochten geoefend met vriendin achterop en ging wel lekker (stukken beter dan 5 maanden geleden).

Wel nog even wheelies geoefend.

Maar om nog even terug te komen op je vraag:
rustig blijven en dan ook rustig reageren. Als je snel handelt word de motor ook zenuwachtig en dat wil ik niet hebben in de bocht.
 
Ik ben met eenzelfde FZR 600 ook bezig geweest op een rotonde. Na verloop van tijd kreeg ik de steuntjes wel aan de grond maar niet mijn knie. Vooral in langzame bochten waar je de motor echt in kunt zwiepen ging ik plat. Bij echt hoge snelheid had ik er minder vertrouwen in en ging er daardoor niet ver genoeg naast hangen.

Een keer is mijn achterband weggegleden. Dat was de eerste keer (en de laatste) dat ik met de FZR een knee-down maakte. Ik had het gas bijna dicht in zijn twee en liet de motor rollen terwijl ik een 180 gradn bochtje maakte. Halverwege de bocht draaide ik het gas dicht. Omdat me dit toch niet zo\'n goed idee leek draaide ik het gas weer een heeeeeeeeel klein beetje open. Waarschijnlijk weet je al wel wat een FZR dan doet....het vermogen komt er met een klein schokje in. Omdat ik al erg plat lag was dit kleine schokje helaas te veel. De gevolgen waren beperkt maar toch nog steeds te bewonderen op mijn pak.
 
Tja, wat moet/kan aan al deze tips en adviezen nog aan toegevoegd worden. De kunst is vooral om alles met beleid te doen, dus niet abrupt het gas erop, maar zeker er ook niet in 1 keer er af gooien. Dan raakt je motor in onbalans en is de kans groot dat je hem kwijt raakt.

Veel bochtjes oefenen en dan komen de stepjes op een dag wel aan de grond (op- en afritten lenen zich hier ook heel goed voor).

Een keer is mijn achterband weggegleden. Dat was de eerste keer (en de laatste) dat ik met de FZR een knee-down maakte. Ik had het gas bijna dicht in zijn twee en liet de motor rollen terwijl ik een 180 gradn bochtje maakte. Halverwege de bocht draaide ik het gas dicht. Omdat me dit toch niet zo\'n goed idee leek draaide ik het gas weer een heeeeeeeeel klein beetje open. Waarschijnlijk weet je al wel wat een FZR dan doet....het vermogen komt er met een klein schokje in. Omdat ik al erg plat lag was dit kleine schokje helaas te veel. De gevolgen waren beperkt maar toch nog steeds te bewonderen op mijn pak.

Tja, da\'s niet handig om je gas er af te halen (dat is op zich al een reden om je motor in onbalans te brengen) en vervolgens het gas er weer op. Jammer maar shit happens. Leer je weer van.
 
ben diverse keren bij het uitacc van een bocht een stukje over de witteblokken weggegleden(achter).
geeft alleen een bizar gevoel, en het gevoel dat je je fiets onder controle hebt :)

in een bocht nog nooit met het voorwiel weggegleden, volgens mij is dat 99 van de 100 keer eind verhaal.

op rechte stukken bij afremmen voel ik me voorwiel af en toe wel eens een stukkie glijden, gewoon rem los en weer aan gaan leggen en dan moet het volgens mij goedkomen....
 
Op woensdag 06 februari 2002 19:09 schreef jkoehorst het volgende:
...Om dit effect wat sneller op gang te brengen kun je heel goed die witte streepjes gebruiken...
ja leuk als het nat is!!
 
in een bocht nog nooit met het voorwiel weggegleden, volgens mij is dat 99 van de 100 keer eind verhaal.
mmm.. tis mij niet honderden keren overkomen, en toch voel ik de voorkant wel es glijden, ook beidde wielen, maar ja, je moet ook geen oprit oprammen in de ochtenddauw....

nu vangt een sm veel meer op, maar het helpt ook om nauwelijks te reageren. Ik verstijf niet zozeer maar probeer geen plotselinge dingen te doen... en dan merk ik dat de biek ook niet onderuit wilt en zich weer hersteld. :}
 
als je die SM gasten bekijkt tijdens een wedstrijd..

die doen niet anders dan driften met voorwiel en achterwiel ...

dus ..

voorwiel glijden is geen probleem als je prof. bent ...

tot die tijd

blijven oefenen (incl. ikzelf)
 
de banden waren zaterdag niet warm te krijgen.

Hoe weten jullie nu of je banden warm genoeg
zijn of niet, ik heb nooit ergens last van
en zaterdag het laatste glimrandje weggewerkt
zonder problemen (ook rechts :) ) (maar nog niks
aan de grond gereden :( )

Later op de dag n.a.v. wat foto\'s van een
MF-meeting :) ook voorzichtig mijn knie maar eens
uitgetoken (gaat beroerd met mijn leren broek)
komen er net wat coppers me tegemoet knipperend
met hun lichten terwijl ik gewoon 80-85 reed.. :j
Maar goed, die knie was nog geen succes....
(zie er het nut ook niet zo echt van in, meer
voor als het \"showtime\" is om wat voor reden dan ook)



Btw... hier zitten best aardig wat mensen die
volgens mij een aardig rondje kunnen rijden, maar
afgelopen week weer een R6 te koop zien staan met
glimranden van 5cm aan elke kant....(serieus)
Rijden er zoveel wannabe\'s rond ?
Mijn fiets had bijvoorbeeld ook nog dik 3cm
aan elke kant.
 
*ZUCHT*

Waarom is iemand met 5 cm glimrandjes aan ze banden dan een wannabe?!
Waarom zou hij minder genieten van zijn bloedmooie fiets dan jij? Omdat jij wat harder kan :?
 
nou Pooh, zo bedoel ik het niet...

Ik rijd zelf net 2 weken rond dus ik
besef wel dat 99% van de mensen beter en/of harder
rijdt dan ik...

Maar je koopt toch een fiets die bij je past
of niet? :?

Je koopt toch een supersport omdat je er
sportief mee wil rijden zo af en toe?
Maar je hebt ook van die gasten volgens mij
die er een kopen hem 4x per jaar uit de garage
halen om te showen aan de rest zo van \'kijk mij\'....

Dan ben je toch een wannabe ?
 
Laatst bewerkt:
zelf heb ik 1x meegemaakt dat het voorwiel ging glijden, bij het insturen van de ramsbocht op assen. voor m\'n gevoel ging het voorwiel een halve meter opzij, maar er gebeurde verder nix (behalve dat ik de pits in moest, naarstig op zoek naar schoon ondergoed) :+
 
nou Pooh, zo bedoel ik het niet...

Ik rijd zelf net 2 weken rond dus ik
besef wel dat 99% van de mensen beter en/of harder
rijdt dan ik...

Maar je koopt toch een fiets die bij je past
of niet? :?

Je koopt toch een supersport omdat je er
sportief mee wil rijden zo af en toe?
Maar je hebt ook van die gasten volgens mij
die er een kopen hem 4x per jaar uit de garage
halen om te showen aan de rest zo van \'kijk mij\'....

Dan ben je toch een wannabe ?
En mensen die een HD kopen? Waar willen die dan op lijken; lid van de Village People?
 
Inderdaad, ramshoek op assen,en bij uitkomen van stekkenwal kun je aardig met je achterste van je motot glijen, vering is inderdaad een grote faktor. heb er nu een ohlins achterschokbreker onder, en een metzeler rennsport, en... glijden doet ie niet meer.
Voorband heb ik nog nooit voelen glijden, wat wil je ook met een dunlop, beste band om een 16inch voorwiel (ja heb nog zo´n suffe oude blade). Hulde aan dunlop, mensen die zo´n band voelen gloijden, doen iets fout, in de regen werd m´n dunlop voor 60 graden, en metzele MeZ3 achter 30 graden (gemeten met zo´n infrarood dingetje).
Mar bovenal rustig blijven als het gaat schuiven. Is moeilijk i kweet het
 
Terug
Bovenaan Onderaan