Gedrag politie in achtervolging overtreder

Zippo

MF'er
8 jun 2005
148
0
Bunde
De programma's "blik op de weg" en "wegmisbruikers".

Je ziet soms mensen in die programma's die inderdaad te hard rijden
(nee nee, rustig maar, ik ben geen moraalridder, maak me er zelf ook regelmatig schuldig aan). De politie zit er dan achter en doen de metingen.

Wat mij dan opvalt is dat de politieauto lang, naar mijn gevoel, achter de overtreder blijft rijden, soms ook binnen de bebouwde kom.

Waarom doet de politie dit? Waarom zetten ze de gevaarlijke overtreder niet sneller aan de kant?
Je hoort ze in hun auto praten over het gevaar dat de "snelheidsmaniak" in hun ogen veroorzaakt, maar ze blijven er wel achter aan gaan, terwijl ze al lang een meting hebben gedaan en ze al lang de betreffende bestuurder langs de kant konden zetten. Doen ze dit nu om meer tijd te creëren om zo eventuele andere overtredingen te kunnen constateren? Of zit er nog een andere gedachte achter?

Stel nu, de poltie zit al een minuut of 10 achter een snelheidsovertreder aan. Metingen hebben ze al lang gedaan, mogelijkheden om de overtreder langs de kant te zetten zijn er ook geweest. De snelheidsovertreder veroorzaakt een ongeluk. Is de politie, die achter hem/haar aanzat, dan ook op enige manier aansprakelijk? Ze hadden de overtreder immers al lang aan de kant kunnen zetten?

Typisch gevalletje voor de rijdende rechter? :+

Ben echt eens benieuwd!
 
Ik heb geen idee maar ik erger me altijd dood aan die gasten van blik op de weg. Zeiken hoe gevaarlijk de overtreder wel niet rijdt (en vaak niet geheel onterecht) maar zelf er precies op dezelfde manier achter aan gaan.

Bijv. dubbele streep overschrijden, inhalen terwijl er een tegenliggers aan komen en vlak voor de tegenligger weer invoegen (wat als deze van schrik op de rem stampt en een kettingbotsing veroorzaakt??), fietsers met hoge snelheid inhalen, door rood rijden, verkeerde kant de rotonde nemen..... nee, zij hebben zeker "speciale" training gehad B| ja, het is een lange zin en taalkundig niet verantwoord

PS: Ik gok op meer overtredingen om het grote bonnenboek en de zak van ome Spee te vullen.
 
De programma's "blik op de weg" en "wegmisbruikers".

Je ziet soms mensen in die programma's die inderdaad te hard rijden
(nee nee, rustig maar, ik ben geen moraalridder, maak me er zelf ook regelmatig schuldig aan). De politie zit er dan achter en doen de metingen.

Wat mij dan opvalt is dat de politieauto lang, naar mijn gevoel, achter de overtreder blijft rijden, soms ook binnen de bebouwde kom.

Waarom doet de politie dit? Waarom zetten ze de gevaarlijke overtreder niet sneller aan de kant?
Je hoort ze in hun auto praten over het gevaar dat de "snelheidsmaniak" in hun ogen veroorzaakt, maar ze blijven er wel achter aan gaan, terwijl ze al lang een meting hebben gedaan en ze al lang de betreffende bestuurder langs de kant konden zetten. Doen ze dit nu om meer tijd te creëren om zo eventuele andere overtredingen te kunnen constateren? Of zit er nog een andere gedachte achter?

Stel nu, de poltie zit al een minuut of 10 achter een snelheidsovertreder aan. Metingen hebben ze al lang gedaan, mogelijkheden om de overtreder langs de kant te zetten zijn er ook geweest. De snelheidsovertreder veroorzaakt een ongeluk. Is de politie, die achter hem/haar aanzat, dan ook op enige manier aansprakelijk? Ze hadden de overtreder immers al lang aan de kant kunnen zetten?

Typisch gevalletje voor de rijdende rechter? :+

Ben echt eens benieuwd!

Je moet eens naar de tellertjes kijken (tijd en afstand) hoelang ze achter bepaalde voertuigen rijden. Je zou bijna denken dat ze bewust zoeken naar overtredingen :X (is natuurlijk wel hun taak, maar ik bedoel het net zolang achter iemand rijden totdat deze de fout ingaat)
 
Volgens mij mogen ze niet achtervolgen als de snelheid meer als 30 km boven de toegestane maximum snelheid ligt.
 
Volgens mij mogen ze niet achtervolgen als de snelheid meer als 30 km boven de toegestane maximum snelheid ligt.

Ja hoor, mag wel maar als ze dan een ongeluk veroorzaken is het op eigen risico. Als ze tot +30km/u een ongeluk veroorzaken wordt het van onze belasting centen betaald. :X toch :?
 
Je moet eens naar de tellertjes kijken (tijd en afstand) ....

Over die tellertjes, er wordt dus geen afstand tov de snelheidspiraat :+ gemeten.
Dat uitlopend waar ze het steeds over hebben is dus puur op zicht. Als ze er vlak achter zitten kan ik daar inkomen maar soms zitten ze er best een stuk achter en zou ik niet kunnen zeggen of ze gelijk opgaan. Misschien dat dat irl makkelijker te zien is, of ik heb een bril nodig.

En ook ik denk dat ze er wat langer achter blijven pakken om te kijken of die 50+ gehaald gaat worden :( , maar ja, dat is dan weer hun werk he. Geloof niet dat ze iemand lang met 100 door de bebouwde kom laten scheuren.
 
Volgens mij mogen ze niet achtervolgen als de snelheid meer als 30 km boven de toegestane maximum snelheid ligt.

Zou kunnen, maar volgens mij heb ik wel vaker gezien dat ze dat wel deden.
Maar het kan best dat je gelijk hebt.

Zippo nodigt plisie-mf'ers uit om opheldering te komen geven
 
Zou kunnen, maar volgens mij heb ik wel vaker gezien dat ze dat wel deden.
Maar het kan best dat je gelijk hebt.

Zippo nodigt plisie-mf'ers uit om opheldering te komen geven


Werd vanavond nog besproken tijdens wegmisbruikers.
Er is geen limiet zolang het maar 'in het kader van hun werk' is.
En zolang het veilig blijft natuurlijk/
 
Zou kunnen, maar volgens mij heb ik wel vaker gezien dat ze dat wel deden.
Maar het kan best dat je gelijk hebt.

Zippo nodigt plisie-mf'ers uit om opheldering te komen geven
Ik werk ook voor de plisie, welliswaar geen agent, maar ik weet dat die discussie op het werk speelde.

In onze regio is het tegenwoordig ook niet meer toegestaan medische transporten te begeleiden door motorrijders, die dan alle kruispunten afzetten. Heeft ook weer met de veiligheid en aansprakelijkheid te maken.

Maar misschien kan een echte agent hier opheldering over geven.
 
Volgens mij mogen ze niet achtervolgen als de snelheid meer als 30 km boven de toegestane maximum snelheid ligt.

Jawel.




en als ze een junk zien die een raam binnenklimt mogen ze ook wachten tot hij weer met de TV naar buiten komt zodat ze hem op heterdaad kunnen aanhouden....

Overigens zijn er ook genoeg stukjes war ze achter iemand aanrijden en die weliswaar niet netjes rijdt, maar voor wie het te pietluttig is om diegene een prent te schrijven....en die laten ze dan gewoon gaan....maar die stukjes wil niemand zien.. :? :? :?

Het gebeurd ook vaak genoeg dat ze direct ingrijpen als het onverantwoord is en direct gevaar oplevert en ja, ik denk dat ze een bepaalde verantwoording op zich nemen door te blijven volgen, daar zijn zij zich ook van bewust!!
 
Ja hoor, mag wel maar als ze dan een ongeluk veroorzaken is het op eigen risico. Als ze tot +30km/u een ongeluk veroorzaken wordt het van onze belasting centen betaald. :X toch :?

Onzin.



Zou kunnen, maar volgens mij heb ik wel vaker gezien dat ze dat wel deden.
Maar het kan best dat je gelijk hebt.

Zippo nodigt plisie-mf'ers uit om opheldering te komen geven
Done }) O-)
 
Ik werk ook voor de plisie, welliswaar geen agent, maar ik weet dat die discussie op het werk speelde.

In onze regio is het tegenwoordig ook niet meer toegestaan medische transporten te begeleiden door motorrijders, die dan alle kruispunten afzetten. Heeft ook weer met de veiligheid en aansprakelijkheid te maken.

Maar misschien kan een echte agent hier opheldering over geven.

Is regionaal nogal rommelig, ik doe het wel regelmatig en vind het ook dat leuk en waardevol werk, MITS je als voorrijder (en deelnemende collega's) over voldoende verkeersinzicht beschikt om het veilig te doen.

Ik ken regio's die het niet doen, en die het wel doen, in de loop der jaren zal er wel weer een landelijke regeling voor komen....
 

Gracias!

Maarre, zou je ook antwoord kunnen geven op de tweede vraag die ik stel? Als plisie iemand lang volgt en diegene veroorzaakt ongeluk. Is de politie dan op een of andere wijze (deels) verantwoordelijk? Of is de veroorzaker alleen verantwoordelijk?
 
Jawel.




en als ze een junk zien die een raam binnenklimt mogen ze ook wachten tot hij weer met de TV naar buiten komt zodat ze hem op heterdaad kunnen aanhouden....

Overigens zijn er ook genoeg stukjes war ze achter iemand aanrijden en die weliswaar niet netjes rijdt, maar voor wie het te pietluttig is om diegene een prent te schrijven....en die laten ze dan gewoon gaan....maar die stukjes wil niemand zien.. :? :? :?

Het gebeurd ook vaak genoeg dat ze direct ingrijpen als het onverantwoord is en direct gevaar oplevert en ja, ik denk dat ze een bepaalde verantwoording op zich nemen door te blijven volgen, daar zijn zij zich ook van bewust!!

ik wel
*O*

maar als ze dat elke uitzending zouden doen, wordt het ook weer ééntonig :P


[offtopic]
je 3e klik doet het niet :?
 
Gracias!

Maarre, zou je ook antwoord kunnen geven op de tweede vraag die ik stel? Als plisie iemand lang volgt en diegene veroorzaakt ongeluk. Is de politie dan op een of andere wijze (deels) verantwoordelijk? Of is de veroorzaker alleen verantwoordelijk?
Het lijkt mij dat iedereen nog altijd verantwoordelijk is voor zijn eigen daden. Of de politie je nou volgt of niet, jij bent toch degene die te hard rijdt?
 
weet je wat ik vaak erg dom/stom/achterlijk/gevaarlijk vind.
Houden ze bijv een brommertje aan in de zeikende regen en die blijkt een erg kale band te hebben.
Die jongen krijgt een boete en er wordt aan hem verteld hoe gevaarlijk het wel niet is om zo in de regen te rijden.

Vervolgens schudden ze elkaar de hand en de bromfietser neemt de bon in ontvangst zet z'n helm op en mag vrolijk in de regen verder.

Zo is het ook een keer voorbij gekomen met een crx zonder bumper, erg link volgens de cops maar na het geven van en bon mag de crx wel verder rijden.
Zo nog veel meer van deze rar geintjes gezien :X
 
Is de politie, die achter hem/haar aanzat, dan ook op enige manier aansprakelijk? Ze hadden de overtreder immers al lang aan de kant kunnen zetten?

Typisch gevalletje voor de rijdende rechter?
Hier meester Frank Visser:

De politie is in deze niet aansprakelijk.

De man had dat ongeluk ook gekregen als ze niet
achter hem hadden gereden.

Dat is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen :P

:+
 
weet je wat ik vaak erg dom/stom/achterlijk/gevaarlijk vind.
Houden ze bijv een brommertje aan in de zeikende regen en die blijkt een erg kale band te hebben.
Die jongen krijgt een boete en er wordt aan hem verteld hoe gevaarlijk het wel niet is om zo in de regen te rijden.

Vervolgens schudden ze elkaar de hand en de bromfietser neemt de bon in ontvangst zet z'n helm op en mag vrolijk in de regen verder.

Zo is het ook een keer voorbij gekomen met een crx zonder bumper, erg link volgens de cops maar na het geven van en bon mag de crx wel verder rijden.
Zo nog veel meer van deze rar geintjes gezien :X

wat moeten ze dan doen?
boel weg laten slepen/in beslag nemen? ze moeten die bekeuring als waarschuwing zien.
 
Hier meester Frank Visser:

De politie is in deze niet aansprakelijk.

De man had dat ongeluk ook gekregen als ze niet
achter hem hadden gereden.

Dat is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen :P

:+


Ok, zit wat in, maar plisie had het kunnen voorkomen door overtreder sneller aan de kant te zetten. toch?

Weet wel dat het vergezocht is, maar ben gewoon nieuwsgierig daarna!
 
Over die tellertjes, er wordt dus geen afstand tov de snelheidspiraat :+ gemeten.
Dat uitlopend waar ze het steeds over hebben is dus puur op zicht. Als ze er vlak achter zitten kan ik daar inkomen maar soms zitten ze er best een stuk achter en zou ik niet kunnen zeggen of ze gelijk opgaan. Misschien dat dat irl makkelijker te zien is, of ik heb een bril nodig.


En ook ik denk dat ze er wat langer achter blijven pakken om te kijken of die 50+ gehaald gaat worden :( , maar ja, dat is dan weer hun werk he. Geloof niet dat ze iemand lang met 100 door de bebouwde kom laten scheuren.
Daar ken ik me ook zo over opnaaien ja...maar waarschijnlijk dient daar die correctie voor...? 'hij loopt uit, hij loopt uit, hij loopt nog steeds uit...' het enigste wat je ziet is een f*cking stippie dat niet groter of kleiner wordt :X

Is het niet zo dat ze proberen een beeld te vormen van de desbetreffende bestuurder, waarvoor ze dus aardig wat tijd nodig hebben? O-) :r
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan