Geef ik abs te veel eer?

girlygirl

MF'er
28 jan 2014
51
0
Ede
Dag allemaal ik heb echt jullie advies nodig

Gaat om het volgende ben op zoek naar mn eerste motor dit moet een naked gaan worden. Met lessen gereden op bandit 650 met abs. Tijdens alle remproefen/noodstop nooit abs ingegrepen. 1x gelest op motor zonder abs (wist ik niet) noodstop gedaan toen alleen geblokkeerd achterwiel.

Ik ben weg van een soes sv 650, honda hornet 600 zonder abs maar ook een erg mooie soes gsr 600 uit 2007 (wel geen abs is mij nog niet duidelijk) budget is zn 3000 euro max 3500. (Soes gladius }) staat bovenaan maar net ff te duur)

Mn eerste keus zou zijn de honda hornet echter geen abs. Nu wil ik best gaan oefenen om te kijken hoe ver ik kan gaan voor ik de grens bereik wbt blokkeren echter ik ben bang dat ik toch altijd met lichte angst en dus minder vertrouwen zal rijden :/

Voor de duidelijkheid abs is puur gevoelsmatig zal er niet anders door gaan rijden omdat ik er vanuit ga dat de abs me wel red zn.

Iemand ervaring met soortgelijke hersenspinsel?
Alternatieve motor opties zijn natuurlijk welkom :)
 
90% van de mensen rijdt op een motor zonder abs. 99% van de mensen heeft nog nooit abs gemerkt op hun motor.

Zelf inschatten en proefrijden en zo.
 
Je moet behoorlijk gek doen om jezelf onderuit te remmen.
Met slecht weer is het natuurlijk anders, maar zelfs dan kan je behoorlijk hard remmen voordat je voorband grip verliest.
ABS is een extra zekerheidje, dat wel.. maar ik zou me er niet te veel door laten sturen.
 
ABS is toch verdomde handig. Als je in een onverwachte situatie vaak plotseling moet remmen, loop je een grote kans dat je (kortstondig) je wielen blokkeert en onderuit gaat. Het is net als een valhelm. Je merkt er weinig van totdat je op je plaat gaat en merkt hoe nuttig het is.

Voor het normale motorrijden maakt het niks uit, maar in penibele situaties....
Als je nu nog keuze hebt ging ik voor ABS. Ook als pluspunt voor de restwaarde bij inruilen later.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vrouw is 2x gevallen met de motor. Beide keren had dit voorkomen kunnen worden door ABS.
Het gaat nu al 7 jaar goed, maar de volgende motor zal toch echt ABS moeten hebben.
 
Afgelopen weekend nog, een ervaren MF-er op een vreemde motor. Maakt noodstop en gaat ogenblikkelijk onderuit. Ik heb het zelf nooit gehad en ik leef nog. Maar als je de keus hebt, en je voelt je er goed bij: doen.
 
ABS is altijd een pluspunt, zeker wanneer je net begonnen bent met rijden. Je rijd dan nog wat onzeker, wanneer dan iets onverwachts gebeurd kun je een schrikreactie krijgen en vol in de voorrem gaan knijpen.

Ik rijd zelf 365 dagen per jaar op een motor met ABS, in de 30K km die ik ermee heb gereden heb ik afgelopen week voor de eerste keer ABS nodig gehad. Een automobilist verleende geen voorrang, dit terwijl ik al bijna ter hoogte van de auto was! Toen was ik blij dat ik ABS had, door de schrikreactie ging ik vol in de voorrem. In plaats van te vallen, alleen de motor afgeslagen omdat ik vergeten was de koppeling erbij te pakken.
Normaal kan ik zonder problemen tot op de grens van een motor remmen en normaal nooit last van schrikreacties. Maar deze automobilist was zo dichtbij en het scheelde zo ontzettend weinig dat ik, zelfs met 100K+ kms nog zo erg schrok en vol de voorrem inkneep.

Kortom, ABS JA!!!
 
Mijn 1e had het niet, 2x onderuit geremd, 1x omdat ik de grens wilde weten -don't even ask me why- 2e keer omdat ik bijna in een bus zat die mij mistte en uit schrik vol de hand en voetrem in... achterwiel wilde er wel even voorbij. Nu met abs, nooit nodig gehad al merk ik dat het bij mn huidige motor relatief snel ingrijpt.

Zoals voorgaande reacties: heb je de keuze en voel je je er prettig bij, neem het.
 
Ik deel de mening van de pro-ABS'ers, het is verdacht handig dat het erop zit op het moment dat je het nodig hebt.

Je moet wel een ongelooflijk (als in, echt niet te geloven) koele kikker zijn om in een plotselinge levensbedreigende situatie niet die rem in te knallen.

Je hoort vaak genoeg over ongevallen waarbij men ofwel zichzelf onderuit heeft geremd ofwel niet genoeg heeft durven remmen. Iets wat naar mijn mening beide met ABS, tot op zekere hoogte, 'opgelost' kan worden. Ook geeft ABS het vertrouwen om eens in je vrije tijd lekker noodstopjes te oefenen op verschillende ondergronden.
 
bij voorbaat ja, abs heb je maar zelden nodig (behalve als je een kneus bent) :P maar als je het nodig hebt dan kan (lees; kan) het je redding zijn...
 
Ik deel de mening van de pro-ABS'ers, het is verdacht handig dat het erop zit op het moment dat je het nodig hebt.

Je moet wel een ongelooflijk (als in, echt niet te geloven) koele kikker zijn om in een plotselinge levensbedreigende situatie niet die rem in te knallen.

Je hoort vaak genoeg over ongevallen waarbij men ofwel zichzelf onderuit heeft geremd ofwel niet genoeg heeft durven remmen. Iets wat naar mijn mening beide met ABS, tot op zekere hoogte, 'opgelost' kan worden. Ook geeft ABS het vertrouwen om eens in je vrije tijd lekker noodstopjes te oefenen op verschillende ondergronden.

Idd

Bij mij heeft de ABS geholpen ,nadat ik na een bocht ineens op een weg reed waar de asfalt verdwenen was door wegenwerken bij 120km /u..
 
Afgelopen weekend nog, een ervaren MF-er op een vreemde motor. Maakt noodstop en gaat ogenblikkelijk onderuit. Ik heb het zelf nooit gehad en ik leef nog. Maar als je de keus hebt, en je voelt je er goed bij: doen.
Was et ook wel een ervaren motorrijder? :+
 
Geen toevoegingen.

Ik heb het afgelopen vakantie ook mogen ervaren. Ben toch blij dat het erop zat. Hierdoor kom ik zonder enige kras op mijn prachtige metallic groene motor terug van vakantie.

Niet bezuinigen op veiligheid.
 
Nooit gehad, nooit gemist.
Ook niet bij noodstops.


Dit was exact mijn instelling/denkwijze....tot ik een soort slipcursus voor de motor ging doen (incl. rijden met zijwielen). Toen pas gingen mijn ogen open wat betreft het verschil mocht je het ooit nodig hebben. Verschil tijdens een remactie (op een gladde ondergrond uiteraard) met en zonder abs is echt belachelijk, zelfs bij snelheden tot 50 km per uur.
 
Als je vind dat je ABS nodig hebt, moet je best een motor zoeken met ABS anders zal je je nooit goed voelen op de motor.
M'n voorwiel is al vaak geblokkeerd, maar ik ben nog geen een keer gevallen of het gevoel gehad dat ik zou vallen.




Ik deel de mening van de pro-ABS'ers, het is verdacht handig dat het erop zit op het moment dat je het nodig hebt.

Je moet wel een ongelooflijk (als in, echt niet te geloven) koele kikker zijn om in een plotselinge levensbedreigende situatie niet die rem in te knallen.

Je hoort vaak genoeg over ongevallen waarbij men ofwel zichzelf onderuit heeft geremd ofwel niet genoeg heeft durven remmen. Iets wat naar mijn mening beide met ABS, tot op zekere hoogte, 'opgelost' kan worden. Ook geeft ABS het vertrouwen om eens in je vrije tijd lekker noodstopjes te oefenen op verschillende ondergronden.
Nou, ik heb nog geen motor met ABS gehad en oefenen noodstopjes op verschillende ondergronden.
Ik beschik ook over een gebrek aan zenuwen/stress, waardoor ik in noodsituaties nog goed kan nadenken en keihard die rem aantrekken is een reflex. Als je jezelf de reflex aanleert om dat niet te doen, zal dat ook je eerste reflex zijn.

Ik ben geen fan van ABS door het vermindere remgevoel en op losse ondergronden heb je helemaal geen remmend vermogen meer.
 
Laatst bewerkt:
Net een heel monoloog weg gebackspaced. :P

Komt er op neer voor ieder wat wils. Vind je het nodig omdat het je meer vertrouwen geeft? Doen! Altijd voor het volste vertrouwen gaan. Twijfelend op de motor zitten is nooit goed. Krijg je juist brokken van.

Ik zelf vind het niet nodig. En daarbij heb het meest geleerd van mn angst en poep momentjes.
Anderzijds kan abs misschien wel voorkomen om plat op je bek te gaan. Zoals onverwacht grind op de weg of op gravel en daarop afremmen.
 
Als ik mag kiezen dan liever met ABS. We zijn alleen nog lang niet op het punt dat de meeste tweedehands motoren ABS standaard hebben dus om er nu mijn keuze door te laten bepalen vind ik ook weer zoiets. Goede banden, vering, geometrie is minstens zo belangrijk. Andersom zie ik geen enkele reden om het niet te hebben op de motor als je kan kiezen. De huidige systemen kun je harder mee remmen dan je zelf durft vaak dus echt ingrijpen doen ze niet snel.
 
Ik dacht ook altijd dat ik t nooit nodig had. jaar terug rbw gehaald, nu 50.000km verder. Reed vandaag tussen de file door, moest remmen voor een remmende motor voor me. Opeens floep, voorwiel weg, ik plat. GVD ik denk dat het een olieplekje was. Vermoed dat ABS me wel gered had.
 
Ga een VRO doen, dagje oefenen met bijzondere verrichtingen. Stel jezelf dan de vraag of ABS een optie is om te overwegen > ABS is een lifesaver (maar overschat het ook weer niet)
 
Bij de anwb en knmv voortgezette rijopleiding demonstreren ze de remweg met en zonder abs.
Het verschil was veel groter dan ik dacht. Iedereen die zegt dat hij beter zonder ABS remt is volgens mij de nieuwe rossi.
 
Als je vind dat je ABS nodig hebt, moet je best een motor zoeken met ABS anders zal je je nooit goed voelen op de motor.
M'n voorwiel is al vaak geblokkeerd, maar ik ben nog geen een keer gevallen of het gevoel gehad dat ik zou vallen.Nou, ik heb nog geen motor met ABS gehad en oefenen noodstopjes op verschillende ondergronden.
Ik beschik ook over een gebrek aan zenuwen/stress, waardoor ik in noodsituaties nog goed kan nadenken en keihard die rem aantrekken is een reflex. Als je jezelf de reflex aanleert om dat niet te doen, zal dat ook je eerste reflex zijn.

Ik ben geen fan van ABS door het vermindere remgevoel en op losse ondergronden heb je helemaal geen remmend vermogen meer.
dus je hebt nooit een fiets gehad met abs maar je weet toch dat het een verminderd remgevoel geeft ? '( .
het word gewoon tijd dat alle fietsen dit krijgen je merkt pas dat je het nodig hebt als het te laat is.
 
Dank allemaal voor de reactie's

Stefan750 geeft idd duidelijk aan waar voor mij knelpunt zit en dat is dat ik idd met minder vertrouwen zou motorrijden zonder abs. En dat leidt ws eerder tot brokken. Verder lijkt meerendeel toch wel overtuigd van toegevoegde waarde van abs in noodsituatie.

En hoe toevallig zojuist getipt over een honda cbf500 met abs uit 2007, lijkt me ook zeer fijne fiets om op te beginnen. Dus daar gaan we een kijkje en proefritje doen. Er gaat iemand met me mee die verstand van zaken heeft maar tips blijven welkom
 
Terug
Bovenaan Onderaan