Geel Licht op de Motor

Pevanz

MF'er
26 okt 2004
100
0
Breda
Ik heb sinds vorig jaar in één van mijn beide lichten een gele lamp om zo beter op te vallen tussen het overige verkeer. Het maakt je bv beter herkenbaar als je tussen een file door rijdt. Ik zie ook steeds meer motoren met gele verlichting. Heb zelfs een briefje aan de overheid gewaagd om mijn gedachten hierover kenbaar te maken. (Uiteraard nog geen reactie gehad). Zijn er meer motorrijders die er zo over denken ?
IMG_4033.jpg
 
op zich geen slecht idee, alleen niet alle motoren hebben 2 koplampen.

als ik kon en mocht kiezen, ging ik echter wel voor blauw ipv geel *O*
maar op jouw manier is het tenminste wel legaal :p
 
Laatst bewerkt:
Je valt zeker meer op. Je ziet weinig auto's meer met geel licht. Echter wil ik ook graag in het donker kunnen rijden met goed zicht en dan is het "standaard" witte licht wel beter.

Ik hou het bij: "Ik kijk zelf maar wat extra goed uit mijn doppen."
 
Ik heb sinds vorig jaar in één van mijn beide lichten een gele lamp om zo beter op te vallen tussen het overige verkeer. Het maakt je bv beter herkenbaar als je tussen een file door rijdt. Ik zie ook steeds meer motoren met gele verlichting. Heb zelfs een briefje aan de overheid gewaagd om mijn gedachten hierover kenbaar te maken. (Uiteraard nog geen reactie gehad). Zijn er meer motorrijders die er zo over denken ?
[afbeelding]
De regering een briefje gestuurd?????Ben je nou helemaal van de pot........ B|

Heb ik net xenon in me motor zitten, kan ik het er straks uithalen omdat de regering in al haar wijsheid gaat beslissen dat die gele lamp voor motoren verplicht wordt B|




:+
 
Laatst bewerkt:
op zich geen slecht idee, alleen niet alle motoren hebben 2 koplampen.

als ik kon en mocht kiezen, ging ik echter wel voor blauw ipv geel *O*
maar op jouw manier is het tenminste wel legaal :p

foutje dit is niet legaal
wet schrijft voor OF geel, OF wit
combinatie hiervan mag helaas niet, maar of de dienders dat weten ????????
 
foutje dit is niet legaal
wet schrijft voor OF geel, OF wit
combinatie hiervan mag helaas niet, maar of de dienders dat weten ????????


Dat weten de dienders... ;)

Of ze er wat aan zullen doen als ze je zien rijden hangt van de diender af. Ik hou het, nets als Roy R, wel bij m'n 'gewone' witte lichtbundel. Aangezien je daar toch meer mee ziet, volgens mij, in het donker...
 
Je valt zeker meer op. Je ziet weinig auto's meer met geel licht. Echter wil ik ook graag in het donker kunnen rijden met goed zicht en dan is het "standaard" witte licht wel beter.

Ik hou het bij: "Ik kijk zelf maar wat extra goed uit mijn doppen."
ik rij met mijn xjr 1200 ook met geel licht kleurt goed bij de motor :+
in het het donker zie je voldoende vindt ik .
Overigens heb ik een geel glaasje over het standaard lampje heen geklemd en dat blijft nog goed zitten ook.


gr Driver
 
Rijd ook al heel lang met een gele koplamp eerst een gele lamp en tegenwoordig met zo'n geel kapje kan je overzetten naar de volgende lamp.
Als ik onderweg soms iemand tegenkom met ook geel licht zie je die er echt wel tussenuit komen tussen al die witte pitten.
 
foutje dit is niet legaal
wet schrijft voor OF geel, OF wit
combinatie hiervan mag helaas niet, maar of de dienders dat weten ????????

Klopt, geel en wit gecombineerd is wettelijk gezien niet toegestaan.

Overigens... je eigen plaats op de weg en kijktechniek verbeteren helpt meer als een andere kleur licht.
 
Of het voeren van alleen maar geel licht toegestaan is is mij nog niet erg duidelijk. (Een combinatie van geel/wit is is natuurlijk niet toegestaan maar valt wel op en lokt misschien een mooie discussie uit.) Nu men wettelijk wil invoeren om auto's ook met verlichting overdag te willen laten rijden (en al was dat in Nederland al meer regel als uitzondering behalve in omringende landen), is het tijd dat de motorrijders duidelijk te onderscheiden zijn van het overige verkeer. Met alle respect voor de overige weggebruikers maar men neemt steeds minder de tijd om te kijken. Vaak genoeg zie je dat bij automobilisten ondeling er hun auto er gewoon "voor gooien" (al dan niet moedwillig). Het is niet goed te praten maar dat is het gevolg van het drama op ons wegennet. Als het voeren van geel licht, enkel toegestaan op de motor niet wettelijk wordt geregeld, zie je straks ook van die figuren die vinden dat het wel stoer staat op de auto en zijn we terug bij af . Als er dan motorrijders zijn die "witte" xenon verlichting willen voeren als dat geheel hun vrije keuze.
En al kijk je nog zo goed uit je doppen....., zij moeten jou ook zien !
 
Laatst bewerkt:
Mijn rij-instructeur reed altijd met geel licht op zn Pan-european.

Wist je ook meteen waar hij was als hij zich weer probeerde te verstoppen ergens achter je.


op zich geen slecht idee, alleen niet alle motoren hebben 2 koplampen.

als ik kon en mocht kiezen, ging ik echter wel voor blauw ipv geel *O*
maar op jouw manier is het tenminste wel legaal :p

Xenon is toch ook legaal ;)
 
xenon is alleen legaal als het WIT licht uitstraalt, en bij auto's wordt dat echt bij de APK gecontroleerd...
Kheb al menig juppie met z'n gepimpte SEAT naar huis moeten sturen omdat de lampen te blauw( lees goedkoop) waren
 
voor mij is licht gewoon licht
geel valt wel meer op in de zin van hey een voertuig met een apart licht,
maar volgens mij niet dat je hem minder snel over t hoofd ziet.
dat lijkt misschien zo omdat t wat apart is
en genoeg oude autos hebben geel licht. die zie ik ook niet sneller dan een andere auto
je moet zorgen dat je goed op je weghelft rijdt goed in t zichtveld
 
xenon is alleen legaal als het WIT licht uitstraalt, en bij auto's wordt dat echt bij de APK gecontroleerd...
Kheb al menig juppie met z'n gepimpte SEAT naar huis moeten sturen omdat de lampen te blauw( lees goedkoop) waren

Een yup in een Seat? _O-


Ach, die 6000k xenon is ook al gauw blauw, vooral op afstand. Net als daglicht met een blauwe lucht.
 
Ik heb sinds vorig jaar in één van mijn beide lichten een gele lamp om zo beter op te vallen tussen het overige verkeer. Het maakt je bv beter herkenbaar als je tussen een file door rijdt. Ik zie ook steeds meer motoren met gele verlichting. Heb zelfs een briefje aan de overheid gewaagd om mijn gedachten hierover kenbaar te maken. (Uiteraard nog geen reactie gehad). Zijn er meer motorrijders die er zo over denken ?
[afbeelding]

Ik rij al jaren met gele verlichting rond en dat valt op!

DSC06499.jpg


Ik heb er deze in zitten. Een H4 met geel overzetglas/kap.....

188361.jpg
 
Op zich vind ik het okee staan, het valt tenminste op en dat is waar de TS het voor bedoeld heeft.

Overigens is xenon tot 8000K gewoon wettelijk toegestaan.
Daarboven gaat het licht richting blauw --> paars wat niet is toegestaan :N

Ik heb er 8000K inzitten en dat word ook goed gezien door de koekblikkers :)
 
Geel licht valt zeker veel meer op dan wit of het nieuwe modeverschijnsel, xenon.
Verder, voor de verlichting van de weg kun je beter je licht goed afstellen (je ziet er zoooooo veel met heel veel (xenon) licht vlak voor de motor/auto en niet in de verte, en laat vlak voor je motor nou net niet de plek zijn waar je je licht wilt hebben).
Verder is tegenwoordig (vooral in de Randstad) al bijna elke vierkante cm weg verlicht (als ze echt wat aan het milieu willen doen schakelen ze daar een groot deel van uit, gaat men ook voorzichtiger rijden) dus zoveel licht heb je niet nodig, en als er geen wegverlichting is kun je met een goed afgestelde halogeenlamp erg goed uit de voeten.
 
Laatst bewerkt:
stroboscoopje in je koplamp niet een velle maar een die gewoon opvalt weten we allemaal dat er een motor aan komt , maar ja mag weer nait he

maar die gele opzet stuk is echt goed hoor heb ik ook altijd gehad meer geel en vel geel in je lamp en die valt echt goed op
 
Laatst bewerkt:
voor in de file valt geel idd op :Y

maarrrr hebben jullie de kleur van de straatverlichting gezien??
Ook gelig he?

Als je 's nacht een keer alleen rijdt op je motor met geel licht en een bestuurder van een motorvoertuig wil de weg opdraaien en ziet vervolgens alleen maar die natrium lampen, ben je dus weer onzichtbaar.
Je rijdt dan meestal ook met een hogere snelheid dan wanneer je in de file rijdt......
 
Terug
Bovenaan Onderaan