Mijn dochter heeft een tweedehands Yamaha YZF 125R uit 2020 gekocht. Deze is altijd gebruikt als Cup Racer en heeft als zodanig nog geen kenteken. De verkoper zou hem weer helemaal straatlegaal hebben gemaakt en omdat dit haar eerste motor is (en ik nog nooit een motor heb gehad) hebben we hem maar op z'n blauwe ogen geloofd.
De motor wordt a.s. maandag gekeurd en al die tijd heeft de motor stil gestaan. We hebben wel de motor een paar keer gestart en hij loopt in principe als een zonnetje. Echter viel ons de laatste keer op dat het ABS lampje en Engine Trouble lampje waren afgeplakt met zwart plakband (dat was ons nog niet opgevallen). We hebben de plakbandjes verwijderd, en na het starten van de motor, bleven de lampjes branden.
We hebben hierover navraag gedaan bij de verkoper en hij zei dat de ABS bij aankoop verwijderd was (vanwege het racen) en daarom uberhaupt niet aanwezig is en er niet meer opgezet. Hij zei echter dat dat geen probleem bij de keuring zou moeten zijn. Ik heb dat bij de RDW nagevraagd en ook de mijnheer die ik aan de lijn kreeg, zei dat het geen probleem zou moeten zijn omdat ze bij de keuring toch niet met de motor gaan rijden.
De vraag is natuurlijk, waarom het Engine Trouble lampje blijft branden. Komt dit omdat de ECU het ABS systeem niet ziet? Dat lijkt me op zich vrij logisch maar zeker weten doen we het niet. De Yamaha dealer zei hierover - zonder overigens de motor gezien te hebben - dat het ook zou kunnen door de uitlaat (die volgens de verkoper weer de originele is dus waarom de ECU hierover zou klagen, weet ik niet).
Maar we maken ons nu natuurlijk best behoorlijke zorgen over de keuring maandag. Die keuring is niet goedkoop (€160) en als hij bij voorbaat al geen kans maakt om goedgekeurd te worden, zeggen we de afspraak liever af en zorgen we eerst dat alles in orde is.
Hopelijk kunnen jullie mijn vraag (uit ervaring) beantwoorden. Zijn bovengenoemde punten reden voor afkeur?
Bij voorbaat dank!
De motor wordt a.s. maandag gekeurd en al die tijd heeft de motor stil gestaan. We hebben wel de motor een paar keer gestart en hij loopt in principe als een zonnetje. Echter viel ons de laatste keer op dat het ABS lampje en Engine Trouble lampje waren afgeplakt met zwart plakband (dat was ons nog niet opgevallen). We hebben de plakbandjes verwijderd, en na het starten van de motor, bleven de lampjes branden.
We hebben hierover navraag gedaan bij de verkoper en hij zei dat de ABS bij aankoop verwijderd was (vanwege het racen) en daarom uberhaupt niet aanwezig is en er niet meer opgezet. Hij zei echter dat dat geen probleem bij de keuring zou moeten zijn. Ik heb dat bij de RDW nagevraagd en ook de mijnheer die ik aan de lijn kreeg, zei dat het geen probleem zou moeten zijn omdat ze bij de keuring toch niet met de motor gaan rijden.
De vraag is natuurlijk, waarom het Engine Trouble lampje blijft branden. Komt dit omdat de ECU het ABS systeem niet ziet? Dat lijkt me op zich vrij logisch maar zeker weten doen we het niet. De Yamaha dealer zei hierover - zonder overigens de motor gezien te hebben - dat het ook zou kunnen door de uitlaat (die volgens de verkoper weer de originele is dus waarom de ECU hierover zou klagen, weet ik niet).
Maar we maken ons nu natuurlijk best behoorlijke zorgen over de keuring maandag. Die keuring is niet goedkoop (€160) en als hij bij voorbaat al geen kans maakt om goedgekeurd te worden, zeggen we de afspraak liever af en zorgen we eerst dat alles in orde is.
Hopelijk kunnen jullie mijn vraag (uit ervaring) beantwoorden. Zijn bovengenoemde punten reden voor afkeur?
Bij voorbaat dank!