Geen ABS en Engine Trouble lampje blijft branden. Afkeur?

Zippy1970

Rookie
4 mrt 2023
14
28
Mijn dochter heeft een tweedehands Yamaha YZF 125R uit 2020 gekocht. Deze is altijd gebruikt als Cup Racer en heeft als zodanig nog geen kenteken. De verkoper zou hem weer helemaal straatlegaal hebben gemaakt en omdat dit haar eerste motor is (en ik nog nooit een motor heb gehad) hebben we hem maar op z'n blauwe ogen geloofd.

De motor wordt a.s. maandag gekeurd en al die tijd heeft de motor stil gestaan. We hebben wel de motor een paar keer gestart en hij loopt in principe als een zonnetje. Echter viel ons de laatste keer op dat het ABS lampje en Engine Trouble lampje waren afgeplakt met zwart plakband (dat was ons nog niet opgevallen). We hebben de plakbandjes verwijderd, en na het starten van de motor, bleven de lampjes branden.

We hebben hierover navraag gedaan bij de verkoper en hij zei dat de ABS bij aankoop verwijderd was (vanwege het racen) en daarom uberhaupt niet aanwezig is en er niet meer opgezet. Hij zei echter dat dat geen probleem bij de keuring zou moeten zijn. Ik heb dat bij de RDW nagevraagd en ook de mijnheer die ik aan de lijn kreeg, zei dat het geen probleem zou moeten zijn omdat ze bij de keuring toch niet met de motor gaan rijden.

De vraag is natuurlijk, waarom het Engine Trouble lampje blijft branden. Komt dit omdat de ECU het ABS systeem niet ziet? Dat lijkt me op zich vrij logisch maar zeker weten doen we het niet. De Yamaha dealer zei hierover - zonder overigens de motor gezien te hebben - dat het ook zou kunnen door de uitlaat (die volgens de verkoper weer de originele is dus waarom de ECU hierover zou klagen, weet ik niet).

Maar we maken ons nu natuurlijk best behoorlijke zorgen over de keuring maandag. Die keuring is niet goedkoop (€160) en als hij bij voorbaat al geen kans maakt om goedgekeurd te worden, zeggen we de afspraak liever af en zorgen we eerst dat alles in orde is.

Hopelijk kunnen jullie mijn vraag (uit ervaring) beantwoorden. Zijn bovengenoemde punten reden voor afkeur?

Bij voorbaat dank!
 
ABS is verplicht voor alle motoren na 2016. Lijkt mij wel wonderbaarlijk als er nu een goedgekeurd wordt door de RDW als deze motor het origineel wel had en bouwjaar 2020 is. 'Er niet mee gaan rijden' klinkt mij eerder als verbergen / negeren dan echt goedkeuren...
 
ABS is verplicht voor alle motoren na 2016. Lijkt mij wel wonderbaarlijk als er nu een goedgekeurd wordt door de RDW als deze motor het origineel wel had en bouwjaar 2020 is. 'Er niet mee gaan rijden' klinkt mij eerder als verbergen / negeren dan echt goedkeuren...
Abs is (nog) niet verplicht voor motoren die met het A1 rijbewijs gereden mogen worden.
 
Ik zou de motor teruggeven en mijn geld terug eisen.

Nou dat gaat me ook weer wat ver. Ik heb niet het gevoel dat die man ons willens en wetens een poot heeft uitgedraaid. Een YZF 125R met 2000km op de teller uit 2020 voor (na BPM en eerste keuring) €3.500 is mijns inziens een schappelijke prijs. Daar komt dan misschien nog €350 voor de ABS bij (als ze die er weer op zou willen) en dan praat je nog steeds over een mooie prijs. Mits er geen verborgen gebreken zijn.
 
Nou dat gaat me ook weer wat ver. Ik heb niet het gevoel dat die man ons willens en wetens een poot heeft uitgedraaid. Een YZF 125R met 2000km op de teller uit 2020 voor (na BPM en eerste keuring) €3.500 is mijns inziens een schappelijke prijs. Daar komt dan misschien nog €350 voor de ABS bij (als ze die er weer op zou willen) en dan praat je nog steeds over een mooie prijs. Mits er geen verborgen gebreken zijn.
Het is een ex-cup racer; weet jij hoe er mee gereden/omgegaan is? Ik zou het niet riskeren, maar wie ben ik :Y .
 
V.w.b. abs lampje: gaat deze uit nadat je pakweg een meter met de motor gereden hebt?
Als ie dan alsnog blijft branden is het systeem ruk, en is het beter het te laten maken voor de keuring.
En als het er (verplicht of niet) op zit en t werkt niet, weet ik niet of de desbetreffende keurmeester zich dan strikt aan de regel houd, of toch gaat opmerken dat je m niet goedgekeurd krijgt a.g.v. die abs?
 
V.w.b. abs lampje: gaat deze uit nadat je pakweg een meter met de motor gereden hebt?
Als ie dan alsnog blijft branden is het systeem ruk, en is het beter het te laten maken voor de keuring.
Eerst even de openingspost lezen?

We hebben hierover navraag gedaan bij de verkoper en hij zei dat de ABS bij aankoop verwijderd was (vanwege het racen) en daarom uberhaupt niet aanwezig is en er niet meer opgezet
 
De Yamaha dealer zei hierover - zonder overigens de motor gezien te hebben - dat het ook zou kunnen door de uitlaat (die volgens de verkoper weer de originele is dus waarom de ECU hierover zou klagen, weet ik niet).
_O- 8)7

Wat een logica.
Het RDW start de motor niet eens.
Ik ben er afgelopen november nog doorheen geweest met een Acrapoviç racesysteem.
Dat was wel een beetje geluk denk ik.

Bij vertrek heb ik de motor wel even van het terrein geduwd voordat ik ging starten.
De BMW klinkt met koude motor extra rauw en loopt even wat hoger in toeren. O-)
 
Het motorstoring lampje brandt heel waarschijnlijk gewoon omdat de ABS verwijderd is.
Een Yamaha dealer kan uitlezen waarom dat lampje brandt.
Het probleem is nu natuurlijk dat je nooit iets gaat weten als er een ander probleem ontstaat,want dat lampje gaat altijd blijven branden.
 
Het motorstoring lampje brandt heel waarschijnlijk gewoon omdat de ABS verwijderd is.
Een Yamaha dealer kan uitlezen waarom dat lampje brandt.
Het probleem is nu natuurlijk dat je nooit iets gaat weten als er een ander probleem ontstaat,want dat lampje gaat altijd blijven branden.
Simpele oplossing: draadje naar lampje doorknippen :Y .

Volg mij voor meer technische tips :+.
 
Het motorstoring lampje brandt heel waarschijnlijk gewoon omdat de ABS verwijderd is.
Een Yamaha dealer kan uitlezen waarom dat lampje brandt.
Het probleem is nu natuurlijk dat je nooit iets gaat weten als er een ander probleem ontstaat,want dat lampje gaat altijd blijven branden.
En wat doet dat lampje nog meer dan?
Oh, die andere ja.
Ik dacht alleen het ABS lampje.
De module zal er uit zijn, maar die kon de vorige eigenaar dan toch terug zetten. :?
 
Laatst bewerkt:
ABS is zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van een moderne motorfiets, veel belangrijker dan bij een auto.
 
ABS op de motorfiets zorgt zeker voor meer veiligheid. Ben ook van mening dat je je moet kunnen redden op een motorfiets zonder.

Laten we heel eerlijk zijn over het aanbod A1 motorfietsen: Er is vrij weinig aanbod rond de €3500,- dus ik begrijp je keuze.

Of een circuit fiets kopen een slimme zet is twijfel ik aan. Wordt toch ietswat meer van gevraagd dan de wegfiets. Wat ik wel geloof is dat de motorfiets er netjes bij kan staan. Ik denk dat dit valt of staat met het onderhoud wat is uitgevoerd.

Heb je foto’s van de YZF 125R?
 
Koplamp, achterlicht, knipperlichten en het kuipwerk wordt altijd gedemonteerd voor race gebruik.
Dus dat is dan ook als nieuw. ;)
 
ABS is zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van een moderne motorfiets, veel belangrijker dan bij een auto.

Als je dat echt denkt, dan adviseer ik je te stoppen met rijden.




Met de oog op verkoop op een later tijdstip zou ik proberen het abs systeem te herstellen.

Maar voor de keuring zou ik me geen zorgen maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan