Geen ABS en Engine Trouble lampje blijft branden. Afkeur?

Dan vraag ik me echt af waarom al die ouwe motorrijders hier nog leven! :?
Omdat de (trommel) remmen waardeloos waren? :+
Je kan er een hoop ellende mee voorkomen.
Ik zie het meer als een waarschuwingssysteem, en als overbrugging van de “schrikseconde” :t


Misschien ook dat de ouderen wat rustiger en meer anticiperend rijden, in de gaten houden wie er tijdens het rijden in de auto met zijn mobiel zit te spelen en niet op een halve meter achter een bumper kleven..:+
 
Mijn dochter heeft een tweedehands Yamaha YZF 125R uit 2020 gekocht. Deze is altijd gebruikt als Cup Racer en heeft als zodanig nog geen kenteken. De verkoper zou hem weer helemaal straatlegaal hebben gemaakt en omdat dit haar eerste motor is (en ik nog nooit een motor heb gehad) hebben we hem maar op z'n blauwe ogen geloofd.

De motor wordt a.s. maandag gekeurd en al die tijd heeft de motor stil gestaan. We hebben wel de motor een paar keer gestart en hij loopt in principe als een zonnetje. Echter viel ons de laatste keer op dat het ABS lampje en Engine Trouble lampje waren afgeplakt met zwart plakband (dat was ons nog niet opgevallen). We hebben de plakbandjes verwijderd, en na het starten van de motor, bleven de lampjes branden.

We hebben hierover navraag gedaan bij de verkoper en hij zei dat de ABS bij aankoop verwijderd was (vanwege het racen) en daarom uberhaupt niet aanwezig is en er niet meer opgezet. Hij zei echter dat dat geen probleem bij de keuring zou moeten zijn. Ik heb dat bij de RDW nagevraagd en ook de mijnheer die ik aan de lijn kreeg, zei dat het geen probleem zou moeten zijn omdat ze bij de keuring toch niet met de motor gaan rijden.

De vraag is natuurlijk, waarom het Engine Trouble lampje blijft branden. Komt dit omdat de ECU het ABS systeem niet ziet? Dat lijkt me op zich vrij logisch maar zeker weten doen we het niet. De Yamaha dealer zei hierover - zonder overigens de motor gezien te hebben - dat het ook zou kunnen door de uitlaat (die volgens de verkoper weer de originele is dus waarom de ECU hierover zou klagen, weet ik niet).

Maar we maken ons nu natuurlijk best behoorlijke zorgen over de keuring maandag. Die keuring is niet goedkoop (€160) en als hij bij voorbaat al geen kans maakt om goedgekeurd te worden, zeggen we de afspraak liever af en zorgen we eerst dat alles in orde is.

Hopelijk kunnen jullie mijn vraag (uit ervaring) beantwoorden. Zijn bovengenoemde punten reden voor afkeur?

Bij voorbaat dank!
En.. en.. en.. bij het RDW? ;)
 
Het is een ex-cup racer; weet jij hoe er mee gereden/omgegaan is? Ik zou het niet riskeren, maar wie ben ik :Y .
zal geen cup geweest zijn.

in het technische reglement van de yamaha R125 cup staat:
2.06.6.2.9 Waarschuwingslampje
Het 'waarschuwingslampje motorstoring' moet normaal functioneren.
 
Oh, soms vergeet je op "Plaats reactie" te klikken... Kan gebeuren... :D

Maar de motor is goedgekeurd. Maar de snelheidsmeter bleek ook niet te werken. Ik vermoed omdat in de nieuwe modellen wellicht de ABS- en Speed Sensor één en dezelfde sensor zijn (die er dus niet meer op zit)?

Eerst maar even op het kentekenbewijs wachten, dan rijden we er wel mee naar de Yamaha dealer.

ABS zal (inclusief arbeidsloon) denk ik zo'n €350 kosten. + €140 keuringskosten + €308 BPM en m'n dochter heeft een YZF-R125 uit 2020 voor zo'n €3.300 (aankoopprijs was €2.500, niet €3.500 zoals ik eerder meldde - dat was typo). Bodywork is inderdaad hageltje nieuw (omdat de originele er weer opgezet was), uitlaat, schokdempers, banden ook hagelnieuw. Motor loopt als een zonnetje. Dus tja... het is even afwachten of het "too good to be true" is...
 
Laatst bewerkt:
Dan zou ze op een hele mooie prijs uitkomen inderdaad.
Dan is het alleen nog afwachten of het blok verder netjes is...het blijft tenslotte een gebruikte racer.
 
Oh, soms vergeet je op "Plaats reactie" te klikken... Kan gebeuren... :D

Maar de motor is goedgekeurd. Maar de snelheidsmeter bleek ook niet te werken. Ik vermoed omdat in de nieuwe modellen wellicht de ABS- en Speed Sensor één en dezelfde sensor zijn (die er dus niet meer op zit)?

Geen snelheidsmeter, dat betekend dat de ODO teller ook niet is bijgehouden en er misschien wel veel meer km's mee is gereden dan de 2000 die nu op de teller staat.
 
Krom frame, voorvork, wielen, remschijven.

Dat zou je allemaal moeten merken/voelen onder het rijden, en hij rijdt gewoon prima. Ik heb er alle vertrouwen in dat de motor verder gewoon helemaal goed is. De man die hem verkocht, had meerdere motoren in z'n garage staan en hij sleutelde er zelf (met z'n zoons) aan. De reden dat hij hem verkocht, was omdat er niet meer op gereden werd (z'n zoon was een klasse hoger gegaan) en hij ruimte nodig had voor een andere motor. Het ging hem eigenlijk aan het hart om hem weg te doen zo zei hij.

Ik heb zelf vroeger gekart en ik weet hoe *wij* met de motoren omgingen. Om competitief te blijven, werden de motoren zeer goed onderhouden - eigenlijk kwam het er op neer dat de motoren in nieuwstaat werden gehouden. De enige manier om een motor af te schrijven, was door een vastloper te krijgen. En dat kwam dan niet door slijtage, maar verkeerde mengverhouding van de benzine, verkeerd "choken" of verkeerde onderdelen. Ik heb het ook wel eens gehad dat de monteur verkeerde bouten had gebruikt en daarom m'n motor opeens honderd meter achter me in de berm lag. :D In het kort, de motor was óf als nieuw, óf compleet afgeschreven. Iets er tussenin bestond niet.
 
Geen snelheidsmeter, dat betekend dat de ODO teller ook niet is bijgehouden en er misschien wel veel meer km's mee is gereden dan de 2000 die nu op de teller staat.

Yep, alles is mogelijk. Zo ook dat hij gewoon de waarheid vertelt en de motor in nieuwstaat verkeerd. De tijd zal het leren.

Ik snap alle terughoudendheid - ik zelf ben inmiddels zo vaak opgelicht bij het kopen van tweedehands spullen die "als nieuw" verkocht werden... Maar mijn dochter heeft op één of andere manier altijd zo vreselijk veel geluk met het kopen van 2de hands spullen... Zo heeft ze een paar maanden geleden nog een 2 maanden oude laptop voor €1000 gekocht (nieuwprijs: €1900). De verkoper bleek de CEO van één of ander groot bedrijf te zijn en hij had "per ongeluk" een gaming laptop gekocht. Hij vond hem te groot en te zwaar en had een MacBook gekocht. Geld interesseerde hem verder niet. En hij was blij dat hij er iemand anders blij mee kon maken.
 
Een ceo van een groot bedrijf die zijn eigen laptop koopt, dan moet hij/zij/onzijdig toch wel heul erg ontevreden zijn over de ict afdeling.:+

hahaha nee hoor

Als je heel veel geld verdient/hebt, lijkt me niets leukers dan gewoon "on a whim" een winkel binnen te lopen en het duurste te kopen dat er is. Gewoon omdat het kan. 😁

Helaas spreek ik niet uit ervaring - daarom dat we altijd op koopjesjacht zijn 😉
 
Geen snelheidsmeter, dat betekend dat de ODO teller ook niet is bijgehouden en er misschien wel veel meer km's mee is gereden dan de 2000 die nu op de teller staat.
Geen kenteken dus nooit op de weg gereden. Schokkend veel kilometer zal er niet mee gereden zijn op het circuit gedurende een jaartje of 2. Teller heeft dus wel ooit gewerkt, lijkt me dat de ABS er direct is afgegooid, dus denk dat er iets anders aan de hand is met de kilometerteller.
 
Ding heeft dus 2,5k gekost. (zomenteen met ABS 3k) waar een normale YZF R125 8-9k kost, Die motor is dus waarschijnlijk helemaal afgeragd tijdens het racen, anders wordt hij niet voor maar 2,5k verkocht.

Een nette MT125 met ABS was geen optie?
 
Ding heeft dus 2,5k gekost. (zomenteen met ABS 3k) waar een normale YZF R125 8-9k kost, Die motor is dus waarschijnlijk helemaal afgeragd tijdens het racen, anders wordt hij niet voor maar 2,5k verkocht.

Een nette MT125 met ABS was geen optie?

6300 nieuw in 2020 inclusief btw en bpm... Dus als die zakelijk gekocht is betaal je circa 4000 euro en prive 5000. Heb je twee jaar gereden voor 1500/2500 afschrijving.
 
6300 nieuw in 2020 inclusief btw en bpm... Dus als die zakelijk gekocht is betaal je circa 4000 euro en prive 5000. Heb je twee jaar gereden voor 1500/2500 afschrijving.
Ik bedoel hier de prijs die ts ervoor betaald heeft.. Tweedehands gaan YZF R125's voor veel meer geld weg.
 
Ik bedoel hier de prijs die ts ervoor betaald heeft.. Tweedehands gaan YZF R125's voor veel meer geld weg.

Ja 2500, ik redeneer hoe de vorige eigenaar mogelijk gerekend heeft. Als je twee jaar kan racen voor dus 1500 of 2500 afschrijving is dat lang niet gek. Ex racer brengt ook gewoon een stuk minder op dus hij is er misschien gewoon tevreden mee.
Een nieuwe r125 kost nu trouwen 7000.
 
Er staat 1 circuitmotor op marktplaats voor 3000 euro met vergelijkbare kilometerstand, en dat is bij een bedrijf. Dus ik denk dat de TS voor 2000 euro een koopje heeft, maar ook weer niet perse de loterij er mee heeft gewonnen. Vind ook maar een koper voor een 125 cc circuitmotor. Je kan er niets eens (verantwoord) mee rijden op normale circuitdagen, worden volgens mij alleen bij junior klassen ingezet.
 
Top dat deze is goedgekeurd.
Nu willen we wel foto’s zien natuurlijk. 😁

1678463440443.png



1678463535106.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan