Geen achterste pinkers op moto strafbaar in Belgie?

Podenco

MF veteraan
10 dec 2006
1.518
0
Er is mij zowel door rijschool, als door een vriend, als door een goede vriend ( politie agent in spe ) verteld dat indien een moto geen pinkers heeft ( originele staat of niet ) deze niet verplicht zijn.

Of het nu vanvoor is of vanachter.. 8-)

Ik wil het voor de zekerheid toch even navragen want ik moet enkele weken wachten op mijn ingebouwde pinkers achteraan -O-

En wil toch blijven rijden *D
 
zou het niet weten , maar kun je niet tijdelijk iets in elkaar knutselen, zodat de mensen achter je toch nog kunnen zien welke kant je opgaat, het lijkt me in sommige situaties nog best link als ze dat niet kunnen zien.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon je hand uitsteken als je een bocht gaan maken. Snappen ze wel hoor. :Y
 
Gewoon je hand uitsteken als je een bocht gaan maken. Snappen ze wel hoor. :Y

Dat dee ik vroeger met mijn motodax ook, maar ree alleen in het dorp natuurlijk..
( lees: waar er nooit smurfen komen ) })
 
Laatst bewerkt:
Als je motor van voor 91 is hoeft die geen pinkers te hebben. Zitten ze er wel op moeten ze ook werken. Dat is in Nederland zo, correct me if I'm wrong.
 
Dat dee ik vroeger met mijn motodax ook, maar ree alleen in het dorp natuurlijk..
( lees: waar er nooit smurfen komen ) })


precies, tegenwoordig heeft de gemiddelde automobilist het al moeilijk met het herkennen van een knipperlicht. laats staan dat je zonder knipperlicht en dus met een hand gebaar in het donker aangeeft links af te willen.

nehh dan laat ik hem wel die paar weekjes maar staan, met die randdebielen op de weg.
 
precies, tegenwoordig heeft de gemiddelde automobilist het al moeilijk met het herkennen van een knipperlicht. laats staan dat je zonder knipperlicht en dus met een hand gebaar in het donker aangeeft links af te willen.

nehh dan laat ik hem wel die paar weekjes maar staan, met die randdebielen op de weg.

Redelijk moeilijk als je er met de bus niet geraakt |(
 
In België is het zo:

Als de motor origineel (bij aankoop) geen pinkers heeft is het niet verplicht.
Had hij bij aankoop wel pinkers (zoals bij u) is het wel verplicht.

Ben daar toch 95 % zeker van...
 
In België is het zo:

Als de motor origineel (bij aankoop) geen pinkers heeft is het niet verplicht.
Had hij bij aankoop wel pinkers (zoals bij u) is het wel verplicht.

Ben daar toch 95 % zeker van...

Dat vind ik raar, want op nen dax staan er origineel pinkers op en ree ofwel in het drop ofwel naar school in brasschaat. En aan het school had ik om de 4 maand wel control. Nooit niets over gemoved :X En die deden toch moeite om iets of iemand te beboete..
 
Nog niets veranderd tegenover vroeger he, bij andere forums zijn de mannen juist blij dat er vrouwe zijn die motorijden en op het forum zitten, bij andere forums jagen ze ze weg..
 
Laatst bewerkt:
Als je motor van voor 91 is hoeft die geen pinkers te hebben. Zitten ze er wel op moeten ze ook werken. Dat is in Nederland zo, correct me if I'm wrong.

Ok bij deze, you're wrong :+

Tot '97 zijn richtingaanwijzers niet verplicht, echter mits gemonteerd moeten ze werken.

Hand uitsteken wil opzich prima (met gepast defensief rijgedrag) alleen rechts aangeven is verrot omdat dat verplicht afremmen op de motor is, meestal links het handje, rechts de voet O-)

In NL dus hé, België geen flauw idee.
 
Laatst bewerkt:
niet verplicht. maar als je er hebt, moet je ze wel alle 4 hebben, dus niet enkel voor of achter, EN moeten ze alle 4 werken.
belgische logica trouwens: heb je geen knippers, kan je geen boete krijgen. maar als je er vier hebt, en eentje werkt niet, kan dat wel.
 
Dat is in Nederland niet anders, sterker nog er is recentelijk nog een campagne van start gegaan O-)
Ojaaaa?

126740_657_1193125230213-goed_licht_beter_zicht.gif



Wel mede mogelijk gemaakt door leveranciers en reparateurs, en natuurlijk het CJIB in Ljouwert.
 
Laatst bewerkt:
je idd tot 1997 zijn ze niet verplicht maar zitter ze er op moeten ze wel werken

ik heb een ktm lc4 omgebouwd na sm en hebben dus geen knippers is van 1989
en of ik nou in nl rijd of in belgie (mijn voertuig is geregistreerd in nederland dus heb ik me te houden aan de nederlands wet (en wet's eisen) en heb ik in dit geval niks te maken met wat ze daar van vinden in belgie (je moet uiteraard wel je hand uit steken)
anders krijg je een boete voor het niet laten weten of je afslaat

deze regel (van voor 1997) geld ook voor spiegels (alleen 1 linker spiegel verplicht )
als je motor van voor 1997 is
 
Motorfietsen MOGEN voorzien zijn van knippers, niet moeten.
Indien ze aanwezig zijn moeten ze wel aan welbepaalde voorschriften voldoen.
Heeft niets te maken met leeftijd van motorfiets, het geldt voor ALLE motoren.
Let wel: als je motor gehomologeerd is MET pinkers, dan moeten die erop blijven. Je mag ze er niet afhalen. Wel vervangen door andere die aan de voorschriften voldoen.

Of het verstandig is om zonder te rijden is een ander paar mouwen :N

knipperlichten
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=24&node=art13#art13.6

NIET verplichte lichten
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=24&node=tab3

WEL verplichte lichten
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=24&node=tab2
 
Laatst bewerkt:
Mogen de knippers wel in het achterlicht zitten dan ??

Dus vlak bij elkaar ,zeg maar eigenlijk tegen elkaar aan.

het is wel mooier,maar volgens mij is het niet echt veilig.

weet dus ook niet of het mag van oom agent in nederland
 
Mogen de knippers wel in het achterlicht zitten dan ??

Dus vlak bij elkaar ,zeg maar eigenlijk tegen elkaar aan.

het is wel mooier,maar volgens mij is het niet echt veilig.

weet dus ook niet of het mag van oom agent in nederland

:N
 
Terug
Bovenaan Onderaan