Geen beveiligde verbinding

jaap43

MF veteraan
11 aug 2008
25.238
6.638
Capelle aan den IJssel
Op een laptop met Windows-XP en Google-Chrome kreeg ik aan het begin van de avond bij het verversen van een pagina van Motor-Forum ineens de melding:
"de site kan geen beveiligde verbinding leveren
www.motor-forum.nl gebruikt een niet onderdteund protocol

Met als detail: ERR_SSL_VERSIOM_OR_CIPHER_MISMATCH
… RL4 nodig heeft, niet langerals veilig gezien wordt.

Wat is hier fout of hoe is dat op te lossen?
 
Van de meer dan ca. 60 links naar websites (archieven/motorfora) zijn de meeste HTTPS enzijn er maar 2 of 3 die bovenstaand foutmelding geven.

Op Google krijg ik bij zoeken naar een oplossing dit te lezen:

'Deze webpagina is niet beschikbaar' of 'ERR_SSL_VERSION_OR_CIPHER_MISMATCH'
Deze fout wordt weergegeven als je naar een website probeert te gaan die verouderde beveiligingscode bevat. Chrome beschermt je privacy door je geen verbinding te laten maken met deze sites.
Als je eigenaar bent van deze website, kun je je server instellen op gebruik van TLS 1.2 en TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_128_GCM_SHA256 in plaats van RC4. RC4 wordt niet meer als veilig beschouwd. Als je RC4 niet kunt uitschakelen, zorg je ervoor dat andere niet-RC4-codes zijn ingeschakeld.

Wat kan ik hieraan doen of moet de beveiliging van de web-site een update krijgen met een beter certificaat?

Jaap.
 
Chrome ondersteund(net zoals Microsoft) geen Windows XP meer. Hierdoor kunnen sommige nieuwe certificaten niet meer goed werken. Ik raad je ook sterk aan om de laptop minimaal naar Windows 7 te upgraden en het liefst naar Windows 10, daar Windows 7 ook bijna niet meer supported is. Omdat XP geen beveiligings updates meer krijgt loop je een hoog risico op virussen ed.
 
Omdat XP geen beveiligings updates meer krijgt loop je een hoog risico op virussen ed.
XP is in de loop van de jaren voldoende dicht getimmerd voor wat betreft bugs. Verder is XP niet meer interessant voor hackers vanwege het kleine aantal dat nog actief is.

Ik gebruik XP omdat ik voor mijn hobby een aantal DOS-programma's heb die op XP zonder verdere aanpassingen in een vol scherm werken in een echte DOS-omgeving.

Maar de foutmelding kwam ineens bij het verversen van een Motor-Forum pagina die tot dat tijdstip probleemloos geladen werd.
 
XP is in de loop van de jaren voldoende dicht getimmerd voor wat betreft bugs. Verder is XP niet meer interessant voor hackers vanwege het kleine aantal dat nog actief is.

Ik gebruik XP omdat ik voor mijn hobby een aantal DOS-programma's heb die op XP zonder verdere aanpassingen in een vol scherm werken in een echte DOS-omgeving.

Maar de foutmelding kwam ineens bij het verversen van een Motor-Forum pagina die tot dat tijdstip probleemloos geladen werd.

Nieuwe exploits zullen altijd gevonden worden en wanneer er geen ondersteuning meer is zullen deze dus nooit meer gedicht worden.
Voldoende dichtgetimmerd bestaat niet in dit kat en muisspel.

Het is juist interessant voor hackers aangezien de nieuw gevonden lekken niet meer gepatched worden en dus voor altijd bruikbaar zullen blijven.

Zeer af te raden dat oude besturingssysteem te gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan