Geen haren meer dankzij Vespa GTS 300

RobJ

Rookie
4 jun 2017
10
0
Heren en dames Vespafans,

ik ben op zoek naar iemand met wellicht hetzelfde probleem met zijn Vespa GTS 300 want ik ben ten einde raad. Het verhaal is als volgt:

vorig jaar september Vespa GTS 300 super uit 2011 gekocht bij een motorzaak. De Vespa bleek geïmporteerd uit Italië. Ik heb er een paar honderd km mee gereden tot de winterstop. Vanaf het voorjaar begonnen de problemen.

Wanneer de motor warm is, vaak na 40 km gereden te hebben, houdt deze soms in. Dat gebeurt alleen wanneer de motor of op constante snelheid loopt of wanneer de motor bijna geen benzine krijgt (bijvoorbeeld lage toeren of gas bijna dicht draaien in bocht) en daarna het gas weer open wordt gedraaid. Op die momenten komt het voor dat de motor in houdt of begint te stotteren. Dat is niet constant zo. Op een moment toen ik achter een auto met lage snelheid sloeg de Vespa zelfs af. Dat was niet handig op een 80 km weg.
De laatste tijd wilde de Vespa ook niet meer of slecht starten met een warme motor.

Gebeld met de Vespa Garage in Biest Houtakker. Daar werd hel en verdoemenis gesproken over uit Italië geïmporteerde Vespa's. Die zouden namelijk voorzien zijn van andere software dan de Vespa uit de Benelux. Zou te maken hebben met luchtdruk (?). Dit verschil in software zou er voor zorgen dat de motor een andere verhouding lucht - benzine - verbranding zou hebben dan de Benelux modellen.
Geprobeerd te bellen of contact te krijgen met de Piaggo importeur om te controleren of dat ook echt zo is. Dat heb ik na drie dagen bellen en mailen opgegeven. Geen contact mee te krijgen. Echt ongelofelijk.
Andere Vespa dealers zoals Motoport in Breda en NDF motoren in Oisterwijk hadden nog nooit van dat verschil in software gehoord.

Inmiddels had ik begrepen dat de startproblemen veroorzaakt werden door de brandstofpomp en dat dat mogelijk ook de oorzaak is van het stotteren of smoren tijdens rijden met warme motor. Vespa weggebracht voor een onderhoudsbeurt en vervangen van de brandstofpomp. Gisteren opgehaald en wat bleek:
- de problemen met het starten zijn verholpen.
- na 40 km smoorde de Vespa wederom en stotterde even.

Dat probleem is dus duidelijk niet verholpen met het vervangen van de brandstofpomp. Bij de garage weten ze ook niet wat het kan zijn. Bougie is vernieuwd als ook het kapje.

Voordat ik de rest van mijn haren ook uit mijn hoofd trek, hoop ik dat iemand hier een idee heeft wat het smoren/stotteren/inhouden kan veroorzaken en/of dat iemand dat verhaal over de software kan bevestigen.

Alvast enorm bedankt
 
Voordat je helemaal kaal bent, heb je al eens geprobeerd om je tankdop eraf te halen als hij stottert?
eea klinkt als vacuum in de tank
 
Op deellast/weinig gasgeven wordt er geregeld op de Lambdasonde.
Is de werking daarvan goed?
De aansluitingen daarvan?

Als er al sprake zou zijn van andere software, waarom schieten ze er dan niet de "Nederlandse" software in??
Overigens rijd ik met mijn in België gekochte Vespa door heel Europa, ook erg veel in Italië en ik heb daarbij geen last van gestotter of uitvallen.

Wel heb ik een aanpassing gemaakt met een aantal weerstanden in de bedrading van de Lambdasonde om bij deellast een "armer mengsel" te faken zodat er meer brandstof wordt ingespoten.
Daarbij kreeg ik op den duur wel wat gehaper/gestotter bij half gas, dat kwam omdat er een van de soldeer verbindingen slecht was geworden en er dus een volledig fout signaal binnen kwam.
Dus check of laat zeker de lambda checken.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties.
Ik de tip met de tankdop proberen. Kwam mijn schoonpa gisteren ook al mee. Zou de ontluchting verstopt kunnen zijn? Die zit naast de dop toch?

Lambdasonde had ik niet aan gedacht, maar laat ik zeker controleren.

Zou het de injector of bobine kunnen zijn?
 
injectie huis schoon maken wil ook wel is helpen de idle valve kan verstop zitten

onder de vlinderklep zit een gat dat is de idle valve
 
Laatst bewerkt:
Vandaag 6o km gereden zonder tankdop. Dat had niet het gewenste resultaat want na 24 km haperde de Vespa voor het eerst een halve seconde om dit in totaal vier keer te doen. Het ligt dus niet aan vacuüm trekken in de tank. Ik las op een Engels formum dat anderen exact hetzelfde probleem hadden en dit te maken had met update of het gebrek daar aan van dr ECU software bij modellen gts 300 voor 2015. Ik ga eerst naar de dealer om te kijken of er een update nodig is.
Zodra ik meer weet zal ik het hier posten.
 
Vandaag 6o km gereden zonder tankdop. Dat had niet het gewenste resultaat want na 24 km haperde de Vespa voor het eerst een halve seconde om dit in totaal vier keer te doen. Het ligt dus niet aan vacuüm trekken in de tank. Ik las op een Engels formum dat anderen exact hetzelfde probleem hadden en dit te maken had met update of het gebrek daar aan van dr ECU software bij modellen gts 300 voor 2015. Ik ga eerst naar de dealer om te kijken of er een update nodig is.
Zodra ik meer weet zal ik het hier posten.

Hallo Rob,

Ik heb een aantal jaren geleden (2010-2012) ook een Vespa GTS 300 Super gehad. Na enige tijd heb ik een vergelijkbaar probleem gehad. Op de snelweg (et constante snelheid) had ik ook het probleem van het soms haperen van de motor, hij houdt even in en gaat dan terug verder. Ik heb dit meermaals bij de dealer laten nakijken en men vond niets. Op een zeker ogenblik heeft de dealer hem een paar dagen gehouden om er zelf mee te gaan rijden en stelde ook het probleem vast. Hij heeft vervolgens de injector vervangen en het probleem was toen opgelost. Wellicht kan dit ook eens worden getest met die van jou?

Mvg,

Domi.
 
Even afkloppen, nog nooit een probleem gehad met me Muze.....
succes
AJ
 
Laatst bewerkt:
De ECU even resetten en het probleem is waarschijnlijk verholpen. Ik heb dit ook diverse keren gehad op mijn eerste GTS uit 2009.
Resetten doe je door de accu-polen los te halen en enige tijd tegen elkaar te houden.
Groet, Bart
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor al jullie reacties.
Ik ben er mee naar de Vespa dealer geweest en er was geen noodzaak tot een software update. Wel stonden er twee (historische) foutmeldingen in die er uit zijn gehaald.
Ik heb 98 getankt nu en vooralsnog gedurende 40 km geen problemen gehad. Zou het dan toch of was het uitlezen van de ECU al voldoende?
Volgens de dealer mo
 
Bedankt voor al jullie reacties.
Ik ben er mee naar de Vespa dealer geweest en er was geen noodzaak tot een software update. Wel stonden er twee (historische) foutmeldingen in die er uit zijn gehaald.
Ik heb 98 getankt nu en vooralsnog gedurende 40 km geen problemen gehad. Zou het dan toch of was het uitlezen van de ECU al voldoende?
Volgens de dealer moet het vlinderklephuis (?) worden vervangen indien probleem zich voor blijft doen?

Ik vond dit op internet
https://touron2wheels.wordpress.com/2017/03/19/my-vespa-gts-300-i-e-super-is-repaired/
Lijkt geschreven door een Nederlander.

Ik ga de komende dagen een paar stukken rijden en kijken wat er gebeurd.
 
Vandaag 60 km gereden en Vespa begon (uiteraard) op het laatste stuk te stotteren. Octaan gehalte 98 en uitlezen ECU module heeft dus geen nut gehad.
 
Daar lijkt het wel op. In eerste instantie was de ECU alleen uitgelezen en de foutmeldingen er uit gehaald. Dat had geen resultaat. Daarna is die pas op mijn verzoek ge-reset.
 
@ zuinig : Brandstofpomp is vervangen en dat had geen effect op het probleem
 
Daar lijkt het wel op. In eerste instantie was de ECU alleen uitgelezen en de foutmeldingen er uit gehaald. Dat had geen resultaat. Daarna is die pas op mijn verzoek ge-reset.
Thanks rob voor je extra uitleg.
Hopen dat de storing weg blijft nu dan.
 
Heren en dames Vespafans,

ik ben op zoek naar iemand met wellicht hetzelfde probleem met zijn Vespa GTS 300 want ik ben ten einde raad. Het verhaal is als volgt:

vorig jaar september Vespa GTS 300 super uit 2011 gekocht bij een motorzaak. De Vespa bleek geïmporteerd uit Italië. Ik heb er een paar honderd km mee gereden tot de winterstop. Vanaf het voorjaar begonnen de problemen.

Wanneer de motor warm is, vaak na 40 km gereden te hebben, houdt deze soms in. Dat gebeurt alleen wanneer de motor of op constante snelheid loopt of wanneer de motor bijna geen benzine krijgt (bijvoorbeeld lage toeren of gas bijna dicht draaien in bocht) en daarna het gas weer open wordt gedraaid. Op die momenten komt het voor dat de motor in houdt of begint te stotteren. Dat is niet constant zo. Op een moment toen ik achter een auto met lage snelheid sloeg de Vespa zelfs af. Dat was niet handig op een 80 km weg.
De laatste tijd wilde de Vespa ook niet meer of slecht starten met een warme motor.

Gebeld met de Vespa Garage in Biest Houtakker. Daar werd hel en verdoemenis gesproken over uit Italië geïmporteerde Vespa's. Die zouden namelijk voorzien zijn van andere software dan de Vespa uit de Benelux. Zou te maken hebben met luchtdruk (?). Dit verschil in software zou er voor zorgen dat de motor een andere verhouding lucht - benzine - verbranding zou hebben dan de Benelux modellen.
Geprobeerd te bellen of contact te krijgen met de Piaggo importeur om te controleren of dat ook echt zo is. Dat heb ik na drie dagen bellen en mailen opgegeven. Geen contact mee te krijgen. Echt ongelofelijk.
Andere Vespa dealers zoals Motoport in Breda en NDF motoren in Oisterwijk hadden nog nooit van dat verschil in software gehoord.

Inmiddels had ik begrepen dat de startproblemen veroorzaakt werden door de brandstofpomp en dat dat mogelijk ook de oorzaak is van het stotteren of smoren tijdens rijden met warme motor. Vespa weggebracht voor een onderhoudsbeurt en vervangen van de brandstofpomp. Gisteren opgehaald en wat bleek:
- de problemen met het starten zijn verholpen.
- na 40 km smoorde de Vespa wederom en stotterde even.

Dat probleem is dus duidelijk niet verholpen met het vervangen van de brandstofpomp. Bij de garage weten ze ook niet wat het kan zijn. Bougie is vernieuwd als ook het kapje.

Voordat ik de rest van mijn haren ook uit mijn hoofd trek, hoop ik dat iemand hier een idee heeft wat het smoren/stotteren/inhouden kan veroorzaken en/of dat iemand dat verhaal over de software kan bevestigen.

Alvast enorm bedankt

Ik heb exact , maar dan ook exact hetzelfde probleem met een parellelimport Supersport GTS300 van 2012. Het is om de muren van op te lopen... Weet je welke waarden er gereset zijn bij de dealer ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan