Heren en dames Vespafans,
ik ben op zoek naar iemand met wellicht hetzelfde probleem met zijn Vespa GTS 300 want ik ben ten einde raad. Het verhaal is als volgt:
vorig jaar september Vespa GTS 300 super uit 2011 gekocht bij een motorzaak. De Vespa bleek geïmporteerd uit Italië. Ik heb er een paar honderd km mee gereden tot de winterstop. Vanaf het voorjaar begonnen de problemen.
Wanneer de motor warm is, vaak na 40 km gereden te hebben, houdt deze soms in. Dat gebeurt alleen wanneer de motor of op constante snelheid loopt of wanneer de motor bijna geen benzine krijgt (bijvoorbeeld lage toeren of gas bijna dicht draaien in bocht) en daarna het gas weer open wordt gedraaid. Op die momenten komt het voor dat de motor in houdt of begint te stotteren. Dat is niet constant zo. Op een moment toen ik achter een auto met lage snelheid sloeg de Vespa zelfs af. Dat was niet handig op een 80 km weg.
De laatste tijd wilde de Vespa ook niet meer of slecht starten met een warme motor.
Gebeld met de Vespa Garage in Biest Houtakker. Daar werd hel en verdoemenis gesproken over uit Italië geïmporteerde Vespa's. Die zouden namelijk voorzien zijn van andere software dan de Vespa uit de Benelux. Zou te maken hebben met luchtdruk (?). Dit verschil in software zou er voor zorgen dat de motor een andere verhouding lucht - benzine - verbranding zou hebben dan de Benelux modellen.
Geprobeerd te bellen of contact te krijgen met de Piaggo importeur om te controleren of dat ook echt zo is. Dat heb ik na drie dagen bellen en mailen opgegeven. Geen contact mee te krijgen. Echt ongelofelijk.
Andere Vespa dealers zoals Motoport in Breda en NDF motoren in Oisterwijk hadden nog nooit van dat verschil in software gehoord.
Inmiddels had ik begrepen dat de startproblemen veroorzaakt werden door de brandstofpomp en dat dat mogelijk ook de oorzaak is van het stotteren of smoren tijdens rijden met warme motor. Vespa weggebracht voor een onderhoudsbeurt en vervangen van de brandstofpomp. Gisteren opgehaald en wat bleek:
- de problemen met het starten zijn verholpen.
- na 40 km smoorde de Vespa wederom en stotterde even.
Dat probleem is dus duidelijk niet verholpen met het vervangen van de brandstofpomp. Bij de garage weten ze ook niet wat het kan zijn. Bougie is vernieuwd als ook het kapje.
Voordat ik de rest van mijn haren ook uit mijn hoofd trek, hoop ik dat iemand hier een idee heeft wat het smoren/stotteren/inhouden kan veroorzaken en/of dat iemand dat verhaal over de software kan bevestigen.
Alvast enorm bedankt
ik ben op zoek naar iemand met wellicht hetzelfde probleem met zijn Vespa GTS 300 want ik ben ten einde raad. Het verhaal is als volgt:
vorig jaar september Vespa GTS 300 super uit 2011 gekocht bij een motorzaak. De Vespa bleek geïmporteerd uit Italië. Ik heb er een paar honderd km mee gereden tot de winterstop. Vanaf het voorjaar begonnen de problemen.
Wanneer de motor warm is, vaak na 40 km gereden te hebben, houdt deze soms in. Dat gebeurt alleen wanneer de motor of op constante snelheid loopt of wanneer de motor bijna geen benzine krijgt (bijvoorbeeld lage toeren of gas bijna dicht draaien in bocht) en daarna het gas weer open wordt gedraaid. Op die momenten komt het voor dat de motor in houdt of begint te stotteren. Dat is niet constant zo. Op een moment toen ik achter een auto met lage snelheid sloeg de Vespa zelfs af. Dat was niet handig op een 80 km weg.
De laatste tijd wilde de Vespa ook niet meer of slecht starten met een warme motor.
Gebeld met de Vespa Garage in Biest Houtakker. Daar werd hel en verdoemenis gesproken over uit Italië geïmporteerde Vespa's. Die zouden namelijk voorzien zijn van andere software dan de Vespa uit de Benelux. Zou te maken hebben met luchtdruk (?). Dit verschil in software zou er voor zorgen dat de motor een andere verhouding lucht - benzine - verbranding zou hebben dan de Benelux modellen.
Geprobeerd te bellen of contact te krijgen met de Piaggo importeur om te controleren of dat ook echt zo is. Dat heb ik na drie dagen bellen en mailen opgegeven. Geen contact mee te krijgen. Echt ongelofelijk.
Andere Vespa dealers zoals Motoport in Breda en NDF motoren in Oisterwijk hadden nog nooit van dat verschil in software gehoord.
Inmiddels had ik begrepen dat de startproblemen veroorzaakt werden door de brandstofpomp en dat dat mogelijk ook de oorzaak is van het stotteren of smoren tijdens rijden met warme motor. Vespa weggebracht voor een onderhoudsbeurt en vervangen van de brandstofpomp. Gisteren opgehaald en wat bleek:
- de problemen met het starten zijn verholpen.
- na 40 km smoorde de Vespa wederom en stotterde even.
Dat probleem is dus duidelijk niet verholpen met het vervangen van de brandstofpomp. Bij de garage weten ze ook niet wat het kan zijn. Bougie is vernieuwd als ook het kapje.
Voordat ik de rest van mijn haren ook uit mijn hoofd trek, hoop ik dat iemand hier een idee heeft wat het smoren/stotteren/inhouden kan veroorzaken en/of dat iemand dat verhaal over de software kan bevestigen.
Alvast enorm bedankt