Geen kaas gegeten van elektrisch schema. Toch knutselen..

  • Onderwerp starter Anoniempje118
  • Startdatum
A

Anoniempje118

Guest
Het is einde motorseizoen voor mij en ik was al een hele tijd van plan om het dashboard van mijn Vmax te modden. Ik heb vorig seizoen al een digitale KOSO teller aangesloten, dus wilde ik nog twee coole digitale metertjes in het dashboard ipv die ouwe meuk. Ik ben dus aan het knutselen gegaan. Als eerste het ding demonteren en de stekkers loskoppelen. Deze dus:

IMG_20181110_190204.jpg


Vervolgens het hele binnenwerk vakkundig slopen met een boormachine, dremel, bijtel en tang, zodat de meters er in passen. Van het originele dashboard is dus alleen het omhulsel nog aanwezig. Geen bedrading. Geen connectoren. Resultaat:

IMG_20181112_151032.jpg


"Zoooo".
"Klaaaaar."
"Oh shit..."
"Knipperlichten, koplamp en remlicht werken niet."
"Hmm... even uitvogelen welke draden ik aan elkaar moet knuppen van de connectoren die ik heb losgehaald."

Nou... Da's niet zo simpel. Mijn kennis is enigszins beperkt. O-)_O-

Dit is mijn kennis van electronica:

- "Rood staat spanning op en zal tegen de 12v zijn."
- "Zwart is aarde en moet 0v zijn."
- "Spanning en aarde draden niet tegen elkaar aanhouden, dat geeft kortsluiting."

Ik heb dus van een hele middag allerlei draden tegen elkaar gehouden om de combinatie te vinden zodat de verlichting weer werkt. Tenminste... Alles behalve koplamp. Als het lampje er uit is, dan werken de knipperlichten en het remlicht. Steek ik het lampje echter in de koplamp... Dan is het knipperlichtrelais bezig om dood te gaan.

Deze dus:

Knipperlicht relais vmax.jpg


Wat heb ik gedaan?

===============

Ik heb de grijze kabel van de witte connector verbonden met een kabel die 12v krijgt nadat de motor op contact staat.

en

Ik heb de bruine kabel van de rode connector aangesloten op de oranje kabel van de KOSO teller aangesloten.

===============

Iets anders lukt niet. Dan werken de knipperlichten en het remlicht niet.

Maar goed. Nog steeds geen koplamp dus. En als ik een los lampje op een andere bron uit het circuit aansluit, krijg ik hetzelfde probleem. Het knipperlicht relais is dan stervende.

Ik heb dus van alles gedaan, behalve het goede. Wie helpt mij uit de brand? Welke kabel(s) moet ik waarmee verbinden om een fatsoenlijk werkend circuit te krijgen? Ik heb al iets gehoord als: "Je moet een diode plaatsen", maar dan moet ik wel weten welke / waar en hoe zit het met de rest van de kabels.

Hier zijn de schema's:

IMG_20181114_191849.jpg


en

IMG_20181114_191733.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nope.

Ik ben meer van het type dat niet kan wachten en daarom maar allerlei dingetjes gaat afknippen en uitproberen. (Heb o.a. ADHD)

Vandaar ook dit topic. Eigenlijk doet alles het nu, behalve het olielampje.

Uiteraard kon ik niet wachten met mijn zenuwachtige hoofd, dus heb de motor twee keer gestart om te kijken bij welke combinatie van draden het lampje wel uit ging.

Gevolg... 3 zekeringen er door. _O-

(Hoe dom het ook allemaal mogelijk zijn, de intentie is wel om er echt wat van te leren.)
 
Oh ja, als alles eenmaal werkt, wordt de boel natuurlijk wel netjes gemaakt / weggewerkt met kabelschoenen, krimpkous, isolatie tape en dergelijke. Zoals het er nu bij hangt is allemaal om te testen.
 
1 van de 2 rood/zwart draden moet de massa zijn.
Die Rood/Zwart massa gaat van het olie lampje naar het diodeblok, op het diodeblok is dat draad Groen daar moet die op aangesloten zijn (NIET de groene van je koplamp).
 
Van je koso meter is het olie lampje de Grijze draad, er staat tussen haakjes (-) dus daar moet de geschakelde massa draad Rood/zwart op.
De + van het olielampje word in het paneel zelf geschakeld.
Dan moet natuurlijk wel de rode van meter op + zijn aangesloten en, de zwarte van meter op frame/massa

Ik zie 3 rode en, 3 zwarte draden uit je meter komen als je die ook allemaal hebt afgeknipt en, veranderd kan ik er ook geen kaas meer van maken:)
als je het tape eraf haalt kan je dan de orginele kleuren nog zien van je meter draden?

Ik denk niet dat je naar de diode block hoeft te kijken, het lijkt me niet dat daar wat veranderd is.
 
Laatst bewerkt:
Nee, het enige wat ik heb losgeknipt, zijn de stekkers van de bedrading naar het dashboard (instrument panel).

Ik neem aan dat dit het diode blok is?

15427250575294454282542001375098.jpg


15427250992862494288942711869681.jpg
 
Ik zie 3 rode en, 3 zwarte draden uit je meter komen als je die ook allemaal hebt afgeknipt en, veranderd kan ik er ook geen kaas meer van maken:)
als je het tape eraf haalt kan je dan de orginele kleuren nog zien van je meter draden?/
Klopt.

Je ziet namelijk geen normale meter, maar slechts het omhulsel daarvan. Het hele binnenwerk en alle kabels bestaan niet meer. Daarom zijn er ook geen stekkers meer. :+

Ik heb er twee custom metertjes (voltmeter + olietemperatuurmeter) in gezet en een rood lampje die ik als waarschuwingslampje voor de olie wil gebruiken.
 
De rood-zwarte kabel op de grijze KOSO kabel werkt. Het lampje gaat branden en gaat uit als ik de motor start.

Nu de vraag... Hoe ga ik er voor zorgen dat het op mijn custom lampje gaat werken? Daar zit dus alleen plus en min op.
 
Je blauwe contact draad is ook een geschakelde plus, die zou je kunnen proberen als alternatief.
Meet je wel 12 volt op het Zwart/Rood + draad met sleutel op On stand?

Kijk is of die zwart/rode massa draad überhaupt wel schakelt.
Multimeter op 200.
1 draad multimeter op zwart/rood,
1draad tegen frame of zwart massa draad.
En dan sleutel op on stand draaien dan moet die contact maken.
Als je de sleutel weer op off zet moet die geen contact maken
 
Het werkt wel als ik de rood-zwarte draad op de grijze kabel van de KOSO verbind, dus van daar even verder testen.

De min van het lampje meeverbinden op de grijze draad van de KOSO en de rood-zwarte draad.

De plus van het lampje verbinden met draad dat 12v maakt bij contact aan.

Nu werkt het wel. Vraag me alleen af of het simpeler kan.
 
Het werkt wel als ik de rood-zwarte draad op de grijze kabel van de KOSO verbind, dus van daar even verder testen.

De min van het lampje meeverbinden op de grijze draad van de KOSO en de rood-zwarte draad.(Dat houdt dus in dat de zwart/rood draad werkt en, massa schakeld)

De plus van het lampje verbinden met draad dat 12v maakt bij contact aan.

Nu werkt het wel. Vraag me alleen af of het simpeler kan.
Dit lampje heeft alleen een + en - nodig simpeler kan het niet.
dus de zwart/rood geschakelde massa die werkt en, de blauw contact draad die ook werkt moet genoeg zijn om je olie lampje werkend te krijgen
 
Ja, het gekke is dus... Dat dat niet werkt. Op de 1 of andere manier moet ik de grijze KOSO draad er bij betrekken.

Is ook niet echt een drama, want ik heb sowieso nog meerdere draden die ik naar de KOSO teller moet verbinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan