Geen kaas gegeten van elektrisch schema. Toch knutselen..

  • Onderwerp starter Anoniempje118
  • Startdatum
A

Anoniempje118

Guest
Het is einde motorseizoen voor mij en ik was al een hele tijd van plan om het dashboard van mijn Vmax te modden. Ik heb vorig seizoen al een digitale KOSO teller aangesloten, dus wilde ik nog twee coole digitale metertjes in het dashboard ipv die ouwe meuk. Ik ben dus aan het knutselen gegaan. Als eerste het ding demonteren en de stekkers loskoppelen. Deze dus:

IMG_20181110_190204.jpg


Vervolgens het hele binnenwerk vakkundig slopen met een boormachine, dremel, bijtel en tang, zodat de meters er in passen. Van het originele dashboard is dus alleen het omhulsel nog aanwezig. Geen bedrading. Geen connectoren. Resultaat:

IMG_20181112_151032.jpg


"Zoooo".
"Klaaaaar."
"Oh shit..."
"Knipperlichten, koplamp en remlicht werken niet."
"Hmm... even uitvogelen welke draden ik aan elkaar moet knuppen van de connectoren die ik heb losgehaald."

Nou... Da's niet zo simpel. Mijn kennis is enigszins beperkt. O-)_O-

Dit is mijn kennis van electronica:

- "Rood staat spanning op en zal tegen de 12v zijn."
- "Zwart is aarde en moet 0v zijn."
- "Spanning en aarde draden niet tegen elkaar aanhouden, dat geeft kortsluiting."

Ik heb dus van een hele middag allerlei draden tegen elkaar gehouden om de combinatie te vinden zodat de verlichting weer werkt. Tenminste... Alles behalve koplamp. Als het lampje er uit is, dan werken de knipperlichten en het remlicht. Steek ik het lampje echter in de koplamp... Dan is het knipperlichtrelais bezig om dood te gaan.

Deze dus:

Knipperlicht relais vmax.jpg


Wat heb ik gedaan?

===============

Ik heb de grijze kabel van de witte connector verbonden met een kabel die 12v krijgt nadat de motor op contact staat.

en

Ik heb de bruine kabel van de rode connector aangesloten op de oranje kabel van de KOSO teller aangesloten.

===============

Iets anders lukt niet. Dan werken de knipperlichten en het remlicht niet.

Maar goed. Nog steeds geen koplamp dus. En als ik een los lampje op een andere bron uit het circuit aansluit, krijg ik hetzelfde probleem. Het knipperlicht relais is dan stervende.

Ik heb dus van alles gedaan, behalve het goede. Wie helpt mij uit de brand? Welke kabel(s) moet ik waarmee verbinden om een fatsoenlijk werkend circuit te krijgen? Ik heb al iets gehoord als: "Je moet een diode plaatsen", maar dan moet ik wel weten welke / waar en hoe zit het met de rest van de kabels.

Hier zijn de schema's:

IMG_20181114_191849.jpg


en

IMG_20181114_191733.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, bedankt.

Hier de metingen op de draden die normaalgesproken naar het relais gaan. Deze heb ik losgekoppeld.

Relais:

GELE draad van de koplamp, met de zwarte draad van het relais geeft de meter 0,14 Ohm aan. De rest van de relais draden doormeten geeft als resultaat: 1.

GROENE draad van de koplamp, met:

Bruin/witte draad van het relais geeft 8,9 Ohm aan.
Zwarte draad van het relais geeft 1.1 aan.

Koplamp:

IMG_20181117_104545.jpg


Geel = links
Groen = boven

Geel met aarde (frame) meten, geeft 4.5 Ohm aan.
Groen met aarde (frame) meten, geeft 4,5 Ohm aan.

Oh ja.. Koplamp gaat niet aan.
 
Het is een "custom" lamp, geen originele. Deze zat er al op toen ik 'm kocht. Heeft ook altijd gefunctioneerd. Er zaten gewone lampjes in, maar die heb ik een jaar geleden al omgeruild voor LED.

IMG_20181117_125901.jpg


IMG_20181117_130117.jpg


(Het blauwe losse draadje ging naar de moskee teller, voor het knipperlicht lampje. Andere kant net zo, maar die heb ik gisteren al verwijderd.)
 
Er is in ieder geval aardig geknipt en, verlengt met verschillende kleuren draden;( dat maakt het lastig om dan nog het draadschema toe te passen.

Ik zou die dubbele draden van je koplamp losmaken en, dan je dimplicht aan zetten.
Dan moet je op 1 draad 12 volt meten en, 0 volt als je het dimlicht weer uit zet.
Alleen die sluit je dan aan voor dimlicht.
Dit doe je ook met de schakelaar op grootlicht en, ook alleen die sluit je aan op de koplamp.
dan heb je 1 draad over en, dat zou massa moeten zijn.
Om dat te controleren zet je de meter weer op 200 en, meet je met de multimeter tussen dat draad en frame, blijft die op 1 staan is dat je massa, ook die sluit je aan.
Nu zou je lamp moeten werken.
 
Er gebeurde niets, dus heb de hele zooi maar gestript, totdat ik alleen nog de originele bedrading over heb gehouden.

IMG_20181117_171244.jpg


Alle draden doorgemeten, alleen de blauwe draad heeft spanning. 14,1 volt.

(De KOSO teller is ook niet meer aangesloten.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
is dat schema wel van jouw motor ?
10 draden :
wit groen -> pinkerrelais of kleine dashboard rechts
geel -> dashboard links of stuur links
bruin -> dashboard links of pinkerrelais
blauw zwart -> stuur links of start switch
blauw -> dashboard links of dashboard rechts
licht groen -> dashboard midden of diode of fuel pump
donker groen -> dashboard midden of stuur links
3 massa draden
ik zie geen enkele mogelijkheid hoe die volgens het schema uit gezamelijke stekkers kunnen komen waarvan de som 10 draden is.
 
Ja, dat schema komt rechtstreeks uit de Haynes manual. Mijn vmax is van '98.
 

Bijlagen

  • IMG_20181117_184642.jpg
    IMG_20181117_184642.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 2
Ik heb inmiddels maar een origineel dashboard gekocht, voor het geval ik er straks helemaal niet meer uit kom. De kabels van het dashboard zijn nu immers ook niet aangesloten, terwijl dit toch een onderdeel is van het circuit.

Edit:

Het originele dashboard is als backup, ik wil met jullie hulp uiteraard wel gewoon proberen om de boel werkend te krijgen vanuit de situatie zoals het er nu voorstaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er gebeurde niets, dus heb de hele zooi maar gestript, totdat ik alleen nog de originele bedrading over heb gehouden.

Bekijk bijlage 1339156

Alle draden doorgemeten, alleen de blauwe draad heeft spanning. 14,1 volt.

Geel grootlicht.
LichtGroen dimlicht.
Donkergroen knipperlicht rechts.
Donkerbruin knipperlicht links.
3x zwart massa.
Donkerblauw contact sleutel (als het goed is staat daar alleen stroom op als de sleutel op de On stand staat?)
Blauw/zwart komt van de lichtschakelaar op het stuur ( ik vermoed dat op dit draad een geschakelde + draad moet komen).
Groen/wit ik gok dat die van de knipperrelais is :?
Maargoed dat kan je allemaal doormeten, je weet nu hoe dat moet.
Wel je witte en, rode stekkerblok dan weer in elkaar zetten en, waarschijnlijk moet de sleutel ook op contact On staan.

Hier nog een draadschema vanaf pagina 44:
Yamaha v MAX Service Manual | Ignition System | Motor Oil
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het net nog even getest en donkerblauw staat inderdaad alleen stroom op als de contactsleutel op "on" staat.

Ik had gehoopt om de witte en rode stekker om te kunnen leiden, of hoe we dat ook moeten noemen. Als ik deze stekkers op het originele dashboard aan zal sluiten, dan werkt de boel (waarschijnlijk) wel weer, maar heb ik dus niets aan mijn "custom" dashboard dat ik gemaakt heb.

Mijn doel is dus eigenlijk om het hele circus werkend te krijgen, zonder de witte en rode stekker aan te sluiten zoals het bedoeld is.

Ik krijg het originele dashboard over enkele dagen thuisgestuurd. Het lijkt me handig dat ik dan een foto maak van de bedrading zoals die is vastgemaakt aan het dashboard. Dat bestond namelijk ook uit allerlei vertakkingen. Misschien dat het dan duidelijker wordt hoe de boel geschakeld is? (Niet voor mij, gaat mijn pet te boven, maar voor jou.)
 
Oké ga eerst is kijken of je 3 zwarte massa draden contact maken met elkaar en, het frame.
Multimeter op 200.

Als die allemaal contact maken dan zet je de multimeter op 20 volt.
Contactsleutel op On.
Dimlicht schakelaar aan.
Rode draad multimeter op lichtgroendraad en, zwarte draad multimeter op zwarte massa draad of, tegen frame.
Meet je nu 12 volt?
 
1. De drie massa draden maken contact.

2. Ik meet geen stroom. Alleen de blauwe kabel heeft stroom.

3. De lichtgroene draad en de blauw-zwarte draad maken contact.
 
Terug
Bovenaan Onderaan