Geen kenteken en papieren meer

Moto65Man

Die hard MF'er
In memoriam
22 mei 2017
764
623
Gouda
Ik kan een motor kopen voor onderdelen. Geen probleem zou je zeggen. Dat is het ook niet zolang het alleen om de onderdelen zou gaan. Maar deze motor is toch wel redelijk compleet te maken. Blok is prima en het betreft eigenlijk alleen wat onderdelen zoals spatborden, verlichting e.d. om de motor weer compleet te maken. Het wordt wel zoeken maar dat is geen probleem.

Wat ik me afvraag, is het te doen om weer een nieuw kenteken aan te vragen als je alleen het framenummer en motorbloknummer hebt? Wat zijn dan de kosten? Moet er dan opnieuw gekeurd worden? Ook al is de motor volledig standaard?

Wie heeft zoiets wel eens gehad/gedaan?
 
Is de identiteit vast te stellen? Met andere woorden. Hoe weet je zeker dat deze motor niet gejat is?

db
 
Ga ik maar van uit. De huidige eigenaar heeft 'm ook zo gekocht. Op zich koop ik 'm voor onderdelen. dan maak het niets uit, maar compleet maken is ook leuk. Dan moet er een kenteken bij. Vandaar.
 
Inderdaad.

Goede opmerking direct van db!

Ze jatten motoren hierin NL, die gaan naar Duitsland en komen vervolgens terug naar NL met papieren!

Een fiets zonder papieren daarvan ik niet zomaar voor zoete koek aannemen dat daar nooit iets mis mee was.

Assumption is the mother of all fuck ups!
 
Laatst bewerkt:
Ik kan een motor kopen voor onderdelen. Geen probleem zou je zeggen. Dat is het ook niet zolang het alleen om de onderdelen zou gaan. Maar deze motor is toch wel redelijk compleet te maken. Blok is prima en het betreft eigenlijk alleen wat onderdelen zoals spatborden, verlichting e.d. om de motor weer compleet te maken. Het wordt wel zoeken maar dat is geen probleem.

Wat ik me afvraag, is het te doen om weer een nieuw kenteken aan te vragen als je alleen het framenummer en motorbloknummer hebt? Wat zijn dan de kosten? Moet er dan opnieuw gekeurd worden? Ook al is de motor volledig standaard?

Wie heeft zoiets wel eens gehad/gedaan?

Ligt eraan wat de administratieve status van het motorvoertuig op dit moment is.
En daar heb je dus geen idee van.
Enige manier om daarachter te komen is met het VIN-nummer bij het RDW langs gaan.

Het kan alle kanten op, van 'onmogelijk, deze komt nooit meer op de weg' tot 'betaal een paar tientjes en je kan het oorspronkelijke kenteken weer krijgen/gebruiken.


Over het algemeen.... bij motoren is er als kentekenhouder nog de mogelijkheid bij het RDW om een motor de status "gesloopt in eigen beheer" te laten geven. Je stuurt je kenteken dan op en die krijgt de status 'gesloopt in eigen beheer, kenteken vervallen'
Dit lijkt me het meest waarschijnlijke wat ook bij de motor die je zou kunnen kopen is gebeurd.
Uit m'n hoofd geen idee of er dan nog een weg terug is., dat kan het RDW je vertellen maar hoe dan ook zal het dan wel een volledig functionele motorfiets moeten zijn, alleen op een frame krijg je nooit een kenteken.
 
Laatst bewerkt:
Ligt eraan wat de administratieve status van het motorvoertuig op dit moment is.
En daar heb je dus geen idee van.
Enige manier om daarachter te komen is met het VIN-nummer bij het RDW langs gaan.

Het kan alle kanten op, van 'onmogelijk, deze komt nooit meer op de weg' tot 'betaal een paar tientjes en je kan het oorspronkelijke kenteken weer krijgen/gebruiken.


Over het algemeen.... bij motoren is er als kentekenhouder nog de mogelijkheid bij het RDW om een motor de status "gesloopt in eigen beheer" te laten geven. Je stuurt je kenteken dan op en die krijgt de status 'gesloopt in eigen beheer, kenteken vervallen'
Dit lijkt me het meest waarschijnlijke wat ook bij de motor die je zou kunnen kopen is gebeurd.
Uit m'n hoofd geen idee of er dan nog een weg terug is., dat kan het RDW je vertellen maar hoe dan ook zal het dan wel een volledig functionele motorfiets moeten zijn, alleen op een frame krijg je nooit een kenteken.
Als dat ooit is gedaan, kun je met een complete motor naar een rdw station, en indien ok, komt het eerder ingeleverde kenteken terug.
 
Precies.
Even een belletje met het RDW zodat men jouw framenummer (dus bij de hand houden!) even kan opzoeken im het register.
Verwacht dat ze je erover moeten terugbellen..dit kan even duren.

Leg uit wat je situatie is, dus of het zin heeft deze motor weer op (z'n oorspronkelijke) kenteken te krijgen.
Ik heb het jaren terug ook gedaan met een sloper, kostte toen iets van 150,-
Je moet met de motor straks terug naar het RDW voor een herkeuring.
 
Als ze er over moeten terugbellen is de ICT daar wel heel erg achteruit gegaan, 10 jaar geleden was het direct zichtbaar voor de klantenservicemedewerkers.

Als je geen antwoord krijgt maar het advies om het bij de politie na te vragen, kun je er ook vanuit gaan dat er iets niet klopt trouwens....
 
Vwb inleveren kentekenplaat,

dat hoefde ik niet te doen toen ik een motor aan een Fin verkocht.
Hij is ermee naar Finland gereden (op mijn WA verzekering) en heeft 'm daar laten registreren. Een kopie van dit document was voor het RDW voldoende om mijn registratie ongedaan te maken.
 
Dan ben jij heel goed van vertrouwen...
Ik zou dat niet doen.
Normaal exporteer je het voertuig bij een rdw station, daarbij moet jij je plaat ook inleveren. (Als je geen plaat hebt dan dus een nieuwe laten maken, en die vervolgens inlevereb)
Je krijgt dan vrijwaring en de Fin krijgt exportpapieren. Hij moet vervolgens zelf maar kijken hoe hij het in Finland krijgt.
 
Dan ben jij heel goed van vertrouwen...
Ik zou dat niet doen.
Normaal exporteer je het voertuig bij een rdw station, daarbij moet jij je plaat ook inleveren. (Als je geen plaat hebt dan dus een nieuwe laten maken, en die vervolgens inlevereb)
Je krijgt dan vrijwaring en de Fin krijgt exportpapieren. Hij moet vervolgens zelf maar kijken hoe hij het in Finland krijgt.

Ik ken Keny al jaaaaaaaren :-)
En voor zover wij konden nagaan moest ie voor elk land waar ie door wilde reizen een plaat aanvragen.
Nu kon ie in (1x) 23 uur naar Stockholm rijden im de veerboot te halen. Crazy Viking...
 
~
Is de identiteit vast te stellen? Met andere woorden. Hoe weet je zeker dat deze motor niet gejat is?

db [quote}


Ga ik maar van uit. De huidige eigenaar heeft 'm ook zo gekocht. Op zich koop ik 'm voor onderdelen. dan maak het niets uit, maar compleet maken is ook leuk. Dan moet er een kenteken bij. Vandaar.


Besef je dat je hier eigenlijk zegt dat je als je een motor koopt voor onderdelen dat het dan niet uitmaakt of ie gejat is? Vind ik op zijn zachtst gezegd een tikkie vreemd.
 
\
Is de identiteit vast te stellen? Met andere woorden. Hoe weet je zeker dat deze motor niet gejat is?

db [quote}Besef je dat je hier eigenlijk zegt dat je als je een motor koopt voor onderdelen dat het dan niet uitmaakt of ie gejat is? Vind ik op zijn zachtst gezegd een tikkie vreemd.

Geen smeuige verhaaltjes verzinnen, je kan ook lezen dat het eigenlijk niet uitmaakt of hij er wel of geen kenteken op krijgt mocht dat niet lukken.
 
Ik ken Keny al jaaaaaaaren :-)
En voor zover wij konden nagaan moest ie voor elk land waar ie door wilde reizen een plaat aanvragen.
Nu kon ie in (1x) 23 uur naar Stockholm rijden im de veerboot te halen. Crazy Viking...

Dat klinkt al heel anders dan 'een Fin' ;)
Dan is het een ander verhaal
 
Ik ken Keny al jaaaaaaaren :-)
En voor zover wij konden nagaan moest ie voor elk land waar ie door wilde reizen een plaat aanvragen.
Nu kon ie in (1x) 23 uur naar Stockholm rijden im de veerboot te halen. Crazy Viking...
Ik weet niet waar jij in Nederland woont, maar ik doe er echt geen 23 uur over naar Stockholm hoor :?
 
Wel als onderweg het vacuum slangetje naar de benzinekraan het begeeft (voordat je beseft dat DAT de oorzaak is van een stotterende en uitvallende motor) terwijl je over The Bridge gaat.... Gelukkig heeft de accu een overloopslangetje dat prima dienst kon doen En je ketting het visje blijkt kwijt te zijn :-)

En een VF500F2 is geen Hayabusa Autobahn rocketship.... ;-)
gallery_880_2173_680149.jpg




Maar we dwalen af, ik zou ff bellen met of langsgaan bij de RDW. In mijn leven 2x geweest (Nieuwegein) en kan alleen maar positief zijn over hoe men daar praktisch kijkt naar de invoer/toelatingsregels. YMM
 
Dan ben jij heel goed van vertrouwen...
Ik zou dat niet doen.
Normaal exporteer je het voertuig bij een rdw station, daarbij moet jij je plaat ook inleveren. (Als je geen plaat hebt dan dus een nieuwe laten maken, en die vervolgens inlevereb)
Je krijgt dan vrijwaring en de Fin krijgt exportpapieren. Hij moet vervolgens zelf maar kijken hoe hij het in Finland krijgt.
Klopt precies Zo heb ik het vorige week ook gedaan met een motor naar Denemarken.
 
Even een 'update':

Het compleet maken van de motor wordt nog een klusje. Ik heb al het e.e.a. al bij elkaar gesprokkeld. Ik ben nu zo ver dat ik bijna kan gaan testen of alles het doet en functioneel is. De essentiële onderdelen die nog nodig zijn, kan ik desnoods 'lenen' van m'n ander goede motor als ik een kenteken zou willen aanvragen bij de RDW.
Maar dat is nog niet m'n doel. Het is namelijk ook een uitstekend leerproces om de 'in's-and-out's' van de motor te leren kennen. Ik noem het maar 'verkennend sleutelen'.

Overigens hebben de diverse tip's hier me wel verder geholpen. Dank daar voor!!
 
Even een 'update':

Het compleet maken van de motor wordt nog een klusje. Ik heb al het e.e.a. al bij elkaar gesprokkeld. Ik ben nu zo ver dat ik bijna kan gaan testen of alles het doet en functioneel is. De essentiële onderdelen die nog nodig zijn, kan ik desnoods 'lenen' van m'n ander goede motor als ik een kenteken zou willen aanvragen bij de RDW.
Maar dat is nog niet m'n doel. Het is namelijk ook een uitstekend leerproces om de 'in's-and-out's' van de motor te leren kennen. Ik noem het maar 'verkennend sleutelen'.

Overigens hebben de diverse tip's hier me wel verder geholpen. Dank daar voor!!

Mooi!
Had je al contact met de RDW gehad over de administratieve status van de motor?
 
:^ Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Niet alleen voor de TS interessant, maar ook dat anderen er wat van opsteken.

Hopelijk komt TS hier nog even langs met de uitkomst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan