Geen 'klik' meer..

meisjepeer

MF'er
10 mrt 2009
222
0
Oud Beijerland
Hallo beste MF'ers..

Tis wat... de winter weer voorbij, lekker de motor weer naar buiten en het volgende probleem doet zich voor.

Gisteren 23/03/10 was het chaos op de weg in omgeving Rotterdam. Beneluxtunnel afgesloten, hele A20 vast, dus ik dacht slim te zijn en binnendoor via Vlaardingen naar Rotterdam te rijden. Bleek niet slim te zijn :N. Heb er 3,5 uur over gedaan, FILERIJDEND! Niet erg prettig dus...

Drie dingen..
Allereerst al gemerkt dat als ik motor in neutraal zette dat het lampje dat dat bevestigd het niet helemaal goed deed. Knipperde beetje, dan weer uit, dan weer aan. Versnelling stond wel goed.

Ten tweede, motor even korte tijd uitgezet omdat ik voor bruggetje stond in R'dam. Daarna sleutel weer omgedraaid startknop ingedrukt en jahoor.. Geen 'klik'.
Lampjes als olie controle lampje en neutraal lampje brandden wel. Gelukkig een lieve jongen tegen gekomen die me heeft aangeduwd (Bedankt Dennis! :Y )
Motor stationair laten draaien, jas weer aangetrokken, helm op, handschoenen aan, je kent het wel... Eindelijk ingepakt en 'plob' motor uit. GVD!
Stationair wat hoger afgesteld (voor de zekerheid) en nogmaals aangeduwd. Dit maal met nog een motorrijder (dank je wel), stationair stond toen op 3500 toeren, beetje te veel van het goede. Iets terug gedraaid naar 2500 toeren en toen snel naar huis gegaan voor ie weer 'plob' zou zeggen.

Oke, mijn mening (en die van Geert, mijn steun en toeverlaat in deze situaties):

- Accu kan het niet zijn, stroom heb ik.
- Startmotor kan het niet zijn, (is vorig jaar gereviseerd) + dan zou ik op z'n minst
een 'klik' horen.
- Dynamo....??? Kon het ook niet zijn, weet even niet meer waarom niet.
- Conclusie: We kwamen uit bij de startrelais.

Nu gaan we dus aan het sleutel straks en alle tips en tricks zijn welkom.

- Weet iemand hoe je deze kan controleren op werkzaamheid?
- Kan het eventueel nog iets anders zijn?

BTW, het gaat om een Honda CBR 600 F, model 1998.

Bedankt alvast voor de gezelligheid en alle tips.

Groetjes...

Maaike
 
Accu. Niet genoeg prik om de handel rond te krijgen, nog net wel genoeg prik om wat lampjes te laten branden.

Start hem eens even over met kabels oid om dat te proberen. Of meet hem gewoon even door... nog makkelijker...
 
Laatst bewerkt:
andere optie: losse contactjes of vieze contactjes. vooral stekkertjes en schakelaars willen het nog wel eens laten afweten. (vanwege het knipperende lampje)
En je hoeft er maar 2 te hebben die problemen veroorzaken, met de meest wazige storingen.
 
startrelais kun je controleren door de stekker met de dunne draden door te meten.
als je op de startknop drukt moet er spanning op de 2 aanstuurdraden staan.
als er spanning op staat, en het relais geeft dan geen ook nog klik geeft is het relais stuk.
als er geen spanning op de dunne draden staat, is er iets anders aan de hand.

een andere methode is de dikke kabels op het startrelais doorverbinden met een schroevendraaier.
als de startmotor gaat draaien is het relais waarschijnlijk stuk.
als er niets gebeurt, is de startmotor stuk.
 
Laatst bewerkt:
Oke.... :+ impulsief als ik kan zijn...


Heb natuurlijk bij thuiskomst van mn werk eerst topic geplaatst en daarna pas gekeken of ie wilde starten.

Blijkt nou... hij start..

Maar... Nieuwsgierig als ik kan zijn, vraag ik me toch af wat goster het probleem kan zijn geweest. Omdat ik er namelijk niet van hou om plosteling stil te komen te staan. Zeker niet als zoiets voor een stoplicht oid gebeurd.

Kan het iets te maken hebben met het feit dat ik gister zo lang heb gereden, veel met slippende koppeling, Motor was warm, ven sloeg wel goed aan, hoorde ik. Motor is geen moment TE warm geworden (volgens meterje)
 
startrelais kun je controleren door de stekker met de dunne draden door te meten.
als je op de startknop drukt moet er spanning op de 2 aanstuurdraden staan.
als er spanning op staat, en het relais geeft dan ook nog klik geeft is het relais stuk.
als er geen spanning op de dunne draden staat, is er iets anders aan de hand.


Met en zonder spanning erop stuk? of mag ie met spanning erop juist geen klik zeggen?
 
oeps foutje in de tekst.
als er spanning op de draden staat en het relais geeft GEEN klik, is het relais stuk.

als de motor nu wel start, controleer dan eens de laadspanning om te kijken of de dynamo wel voldoende bijlaadt.
ook is het handig om de startspanning te meten, tijdens het starten.
 
Laatst bewerkt:
dat de accu onbelast 12v geeft zegt niet zoveel over de accu.
meet de spanning eens tijdens het starten.
als de accu niet sterk genoeg meer is, zakt de spanning teveel onder belasting.
 
lijkt mij eerder iets aan de zwakke kant.
herhaal de test eens met een goed opgeladen accu.

edit: lees niet goed, de 9 volt is een fractie van een seconde.
 
Laatst bewerkt:
Net gedaan. Voor starten 12 volt. Tijdens starten fractie van een seconde naar 9 (lijkt logisch) en daarna op 12.3 volt. Lijkt dus goed te zijn.
Een goede en volle accu moet onbelast ten minste 12,8 V hebben. Bij het starten mag dat even een stuk lager gaan door de aanloopstroom van de startmotor. Bij doorstarten moet dat weer stijgen tot boven de 11 volt. Bij draaiende moter (ca. 3000 t/min) moet dat boven de 13,4 volt komen. Dit alles dus op de accupolen gemeten.
 
TS heeft waarschijnlijk na het stilvallen wel normaal door kunnen rijden.
Toen is de accu waarschijnlijk wel redelijk opgeladen.

Laatst met die sneeuw bij Amsterdam was er ook een MF'r die stilviel.
Ook omdat zijn accu leeg was door file rijden .

Gewoon opladen die accu .



Ben het er mee eens... Laatste stuk naar huis geen file en heeft accu op kunnen laden. Nu 8-10 keer gestart en start alle keren, zonder problemen.

Alle kappen er dus weer op en morgen lekker weer op de motor naar 't werk...


Bedankt voor 't meedenken!
't Was weer gezellig!


Ciao,

Maaike :W
 
............. veel met slippende koppeling, ..........
Kon je niet in een lagere versnelling dan? Beter voor je koppelingsplaten èn voor je accu want meer toeren = meer laadstroom.

Koppeling dient alleen voor zo kort/snel mogelijk wisselen van versnelling, "frictie-rijden" geeft extra slijtage en maakt dat je grip op de weg verliest en al je bochten vergroot.

"Wheelie" is natuurlijk weer wat anders maar de bedrijvers daarvan houden van tevoren al rekening met hoge slijtage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan