Geen knipperlichten meer. Zekering is goed.

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
Hallo,

Alle 4 de knipperlichten van mijn SV1000K3 zijn er mee opgehouden.

- Gelijk "signal fuse" gecontroleerd, die was nog goed. Alsnog maar vervangen, geen effect.
- Het is niet de schakelaar, want de hazard knop doet ook niks. Dit is een apart circuit dus loopt niet via de normale schakelaar.
- Ik heb 12v op het knipperrelais, hier:

1603890091069.png

Nu heb ik twee vragen:
  1. Op bovenstaande foto gaat het lichtblauwe snoertje (Lbl) naar de + van de knipperlichten. Ik lees op internet ook dat op dit Lbl snoertje dus de pulserende 12v naar de knipperlichten is. Maar waarom noemen ze dit dan "-"?. Hier meet ik 0V met knipperlicht aan. Conclusie: relais stuk?

  2. Als ik de "signal fuse" eruit trek heb ik nog steeds 12V op het knipperrelais. Daarna gaat de 12V direct naar de knipperlichten. Zit de zekering dan op de massadraad? Als ik de signal fuse volg kom ik in de speedometer en dan is het onduidelijk waar hij naar toe gaat.
Als ik het goed begrijp heb ik echter sowieso gewoon een pulserend 12V signaal nodig op het lichtblauwe draadje. Ik meet tussen daar Lbl en de accupool (-) dus zou dan alle eventuele draadbreuken/zekeringen moeten omzeilen.
 
Laatst bewerkt:
De kans dat alle 4 de lampen er tegelijkertijd mee opgehouden zijn is niet zo groot🤓 De grootste kans is dat het knipperlichtrelais kapot is.
 
Plus van de knipperlichten, zal de middencontact van de schakelaar wel zijn... zet eens 12 V op Lbl, dan zouden je knippers constant branden, als je schakelt Li of Re. Dan kan je het relais de schuld geven
 
Of het relais is kapot of de schakelaar op je stuur of bedrading daarvan.
Het relais kan je eenvoudig testen. Als het relais maar 2 aansluitingen heeft moet je die met elkaar verbinden,. De raws gaan dan branden aan de kant waar je schakelaar heen staat.
 
Of het relais is kapot of de schakelaar op je stuur of bedrading daarvan.
Het relais kan je eenvoudig testen. Als het relais maar 2 aansluitingen heeft moet je die met elkaar verbinden,. De raws gaan dan branden aan de kant waar je schakelaar heen staat.
Schakelaar lijkt me niet want zoals gezegd heb ik ook hazard lights (zowel rechter als linker RA gaan knipperen) en dit is een apart circuit.
Het relais heeft 7 aansluitingen.. ik het is mij ook niet helemaal duidelijk want de andere 5 doen, maar het gaat denk ik om de + en - op het plaatje.

Het lijkt mij dat de + de 12V input is en de - de 12V output, daarom vind ik het - symbool wat verwarrend.
Ik was inderdaad van plan om zoals @Rob RD zei 12V zetten op het Lbl snoertje.. wat dus eigenlijk neer komt op het omzeilen van het relais door de 12V in/out door te verbinden. Zo dus:

1603910637820.png
 
Inderdaad even de 2 met elkaar verbinden zoals je met rood aan gaf. Gaan ze dan niet oplichten aan de kant waar de schakelaar heen staat is het niet het relais en moet je gaan meten naar de stuurschakelaar e.d.
 
Zojuist Lbl en Br doorverbonden, en voila, knipperlichten gingen branden!

Relais eruit gehaald.. toch maar even open maken, altijd nieuwsgierig:

1603979090679.png


Hm... hier klopt iets niet 🤔

1603979136435.png


Soldeerijzer erbij... (let vooral niet op mijn soldeerskills...)

1603979223163.png


Great success! *O*



Hopelijk blijft et zo goed, had eigenlijk hele ding opnieuw moeten solderen maar goed.

Thanks allen!
 

Bijlagen

  • 1603979194935.png
    1603979194935.png
    533,2 KB · Weergaven: 6
Er is meestal wel een reden waarom die dingen er mee op houden. Ik zou voor de zekerheid eentje op voorraad leggen.

Ik heb het zelf ooit eens gehad met een relais van de koelfan van een bmw k100. Daar was eerst een diode doorgefikt en daarna zat er ook zo'n soort schade op het printje.
 
Er is meestal wel een reden waarom die dingen er mee op houden. Ik zou voor de zekerheid eentje op voorraad leggen.

Ik heb het zelf ooit eens gehad met een relais van de koelfan van een bmw k100. Daar was eerst een diode doorgefikt en daarna zat er ook zo'n soort schade op het printje.
Hm ja goeie, zaterdag maar even stuk rijden en een tijd de hazardlights aanlaten. Hou het in de gaten...
 
Vond het ook vreemd dat alleen daar een stuk printspoor aan de buitenkant zit.
Printspoor viel helemaal uit elkaar toen ik er in prikte. Alsof het doorgeroest is.

edit: op deze foto van alixpress zie ik het ook wel zitten

1603999410527.png
 
Er is meestal wel een reden waarom die dingen er mee op houden. Ik zou voor de zekerheid eentje op voorraad leggen.

Ik heb het zelf ooit eens gehad met een relais van de koelfan van een bmw k100. Daar was eerst een diode doorgefikt en daarna zat er ook zo'n soort schade op het printje.
Ben bang dat je gelijk had, knippers hielden er na 5min al mee op.
Gelijk maar even een nieuwe gescoord..
 
Laatst bewerkt:
The plot thickens... :(

Nieuw relais erin.. werkt perfect. Voor de zekerheid 5min even op alarmlicht laten staan, geen probleem.
Vandaag mooi weer dus met de motor.. Bij eerste stoplicht weer geen knippers :(. Knipperlicht lamp blijft nu aan maar knippers doen beide niet.

Hoe kan dit nou?
Accu gemeten.. gewoon strak 14.5V bij 1000-5000 toeren.
 
Hmm..... naar knipperlicht....

1604756916757.png



edit: draadjes opnieuw gesoldeerd en met krimpkous...
Oude relais weer opnieuw gesoldeerd.. op hoop van zegen.

edit2: Vandaag 100km gereden, knippers doen het nog! *O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan