Geen oliedruk..

Slak

MF'er
11 sep 2004
119
0
Zwolle
Mischien weten jullie iets...
Ik ben druk doende een Kawa LTD 454 (Klaartje a.k.a. Scrap Heap Challenge) van 0 af aan op te bouwen.
Op dit moment ben ik zover dat ik het blok zijn eerste slinger ga geven (helemaal uit elkaar, nieuwe bak erin, zuigerveren enz), maar op de een of andere manier lijk ik geen oliedruk te krijgen ;( Althans... Ik krijg rood licht op de dash :? (olielampje dus).

Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen/uitzoeken??? Ben er al achter dat het vullen van het oliefilter (zegt meneer Haynes) niet helpt.

:}
 
Vorig jaar heb ik ook eens een Kawasakiblok gezien waarvan de eigenaar dacht dat er geen oliedruk was. (de controlelamp ging ook niet uit).
Daar bleek de oorzaak ook het oliefilter te zijn. :Y
 
Yep, geen druk... Zou het aan het oliefilter kunnen liggen? Ik zie dat de olie er wel komt, maar gaat er op de een of andere manier niet doorheen lijkt het. Even met mijn boerenverstand uitgelegd: zou het kunnen dat de openingen waar de olie in moet komen in het nieuwe (en vervangend merk) filter "dicht" zitten? Het lijkt mij dat de gaatjes in de buitenste ring nogal hele kleine openingen hebben, zit een soort van kunststof ring onder die de boel bijna afsluit lijkt het wel. :?

Probeer het eens met het oude filter.
 
Probeer het eens met het oude filter.

Die zat zo vast dat ik hem er met een speciaal tool (schroevedraaier) af moest halen...

@jb37: Ik zal een ander filter halen, wie weet :Y
@ Ejayt: Ik hoor juist heel vaak dat teveel olie niet ok is voor je blok... Ik ben een leek, maar het lijkt me dat ook "heel even" kwaad kan doen. Heb ik dat goed? Iemand ervaring?
 
Laatst bewerkt:
Oliepomp ook los gehad ? Komt er een flinke straal olie uit bij het filter ?
De oliepomp is niet losgeweest tijdens de demontage van het blok, die is er weer in zijn geheel in gegaan. Ik heb even tussen de gaten door gekeken of hij aangedreven wordt (kun je zien van onderaf als de carterpan eraf is) en dat is het geval. Als ik de motor start (zonder bougies) komt er wel olie uit het kanaal bij het filter, weliswaar geen dikke straal, maar het loopt. Ik mag aannemen dat dat allemaal wat meer is als de motor loopt, hij maakt dan meer toeren dan met het starten op de startmotor :Y
het valt mij op dat er wel olie opgepomt wordt: als ik de carterpan eraf haal als de motor even heeft gelopen en de leiding van oliepomp naar filter loshaal, komt er een flinke scheut olie uit de pomp lopen. De leidingen zijn allemaal open O-)
 
Als je dat allemaal zeker weet, gewoon starten en stationair laten lopen, die oliedruk moet dan haast wel komen. (in een paar minuten loopt zo'n ding ook niet meteen op een hoop).
 
Je ziet wel olie bij het filter komen bij starten, maar het olielampje gaat niet uit, begrijp ik ? Waren de nokkenassen nog goed ? Zo ja dan lijkt het me een probleem in de drukschakelaar/bedrading.
Klopt, het lijkt of het niet in de leidingen komt, naar mijn idee komt het niet door het filter heen. Zou hier dus aan kunnen liggen zoals jb37 ook al aangaf. Alle lagers en draaiende delen zijn nagemeten en zijn in orde (ook op de juiste plek terug gezet :+ )
A.s. weekend zal ik eens een nieuw filter opscharrelen in de hoop dat het daarme opgelost is :]

<edit>Bedrading en schakelaar zijn OK volgens multimeter en druktest </edit>
 
Klopt, het lijkt of het niet in de leidingen komt, naar mijn idee komt het niet door het filter heen. Zou hier dus aan kunnen liggen zoals jb37 ook al aangaf. Alle lagers en draaiende delen zijn nagemeten en zijn in orde (ook op de juiste plek terug gezet :+ )
A.s. weekend zal ik eens een nieuw filter opscharrelen in de hoop dat het daarme opgelost is :]

<edit>Bedrading en schakelaar zijn OK volgens multimeter en druktest </edit>

Als je nokkenassen nog goed zijn dan zal je oliepomp ook wel in orde zijn (nok assen hebben meestal snel slijtage door lage oliedruk)
Lage oliedruk kan ook nog voorkomen omdat er ergens olie weglekt door slijtage of verkeerde montage.
In een oliefilter zit meestal nog een klep die opengaat als er te veel drukverschil is in en buiten het filter.
Zou idd een ander (origineel) filter proberen. ;)
 
Sja, lage oliedruk... Er komt gewoon geen olie naar boven. Lijkt mij dat (slijtage of niet) er toch wel enigszins olie in de leidingen moet komen. Maargoed... Boerenverstand O-) Correct me if I'm wrong.
Dat er in een oliefilter ook een drukklep zit wist ik trouwens niet, ik ken alleen het overdrukventiel in het blok zelf (die is OK).

Zoals gezegd, de olie lijkt niet voorbij het filter te komen, dus ik ondersteun de versie van harte dat het aan het filter moet liggen. :Y
 
Mooi zo, wat was nou het verschil in de oliefilters ?
Als je er in kijkt zie je op de "bodem" een ronde dichte bus zitten. In het oude (nieuw en vervangingstype) was dit breder dan in degene die er nu op zit (ook nieuw en vervangingstype). Verder valt het mij op dat de ring die achter de gaten zit waar de olie erin komt bij de goede wat verder naar achter lag dan in de oude waardoor er naar mijn mening makkelijker olie door stroomt.
Lampje ging al na een halve minuut uit 8-)
Ohja, de ene is verchroomd en de ander is zwart... Dat zal het wel zijn :+

Nou de rest nog opleuken :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan