Geen oliedruk..

Slak

MF'er
11 sep 2004
119
0
Zwolle
Mischien weten jullie iets...
Ik ben druk doende een Kawa LTD 454 (Klaartje a.k.a. Scrap Heap Challenge) van 0 af aan op te bouwen.
Op dit moment ben ik zover dat ik het blok zijn eerste slinger ga geven (helemaal uit elkaar, nieuwe bak erin, zuigerveren enz), maar op de een of andere manier lijk ik geen oliedruk te krijgen ;( Althans... Ik krijg rood licht op de dash :? (olielampje dus).

Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen/uitzoeken??? Ben er al achter dat het vullen van het oliefilter (zegt meneer Haynes) niet helpt.

:}
 
Mischien weten jullie iets...
Ik ben druk doende een Kawa LTD 454 (Klaartje a.k.a. Scrap Heap Challenge) van 0 af aan op te bouwen.
Op dit moment ben ik zover dat ik het blok zijn eerste slinger ga geven (helemaal uit elkaar, nieuwe bak erin, zuigerveren enz), maar op de een of andere manier lijk ik geen oliedruk te krijgen ;( Althans... Ik krijg rood licht op de dash :? (olielampje dus).

Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen/uitzoeken??? Ben er al achter dat het vullen van het oliefilter (zegt meneer Haynes) niet helpt.

:}

Geen oliedruk, of een roodlampje zijn toch 2 héél verschillende dingen
 
tja.............zet je hem gewoon op contakt.........ja dan krijg je geen olie druk...........war dan wel weer goed werkt is dat er een rood lampje brand

het kan ook zo zijn dat je wel druk hebt (moet het blok wel draaien en er moet olie in zitten, dat je draadje aan de oliedrukzender ergens aan de massa zit.

het is nu een raadsel .......... jij mag het oplossen
 
Heb je hem al op de startmotor de olie rond laten pompen ? (onsteking eraf)
Het duurt even voor de olieleidingen gevuld zijn.

Frans

Bedankt voor de snelle reply!

Klopt, dat heb ik inderdaad al gedaan. Bougies eruit (even een lap erboven gefrot zodat ik niet rommel op mijn vers gespoten blok krijg), ontsteking los.
Ben al met al zeker 5-10 minuten aan het droog oefenen geweest, maar zonder resultaat :N Lijkt me toch niet echt gezond om dat lager te proberen? Hoewel, tijdens assemblage heb ik alles wel lekker dik in de olie gezet :Y
Er zit voldoende olie in: 3 liter al met al, zoals aangegeven in het wphb.

Ik zal eens naar die sensor kijken vanavond.
 
heb je niet ergens een uitwendige olieleiding die je iets los kan draaien om te kijken of er wel olie naar boven wordt gepomt ?

Frans

Ja hoor, ik kan ook even kijken bij de leidingen naar de kop, die lopen buiten langs! (niet aan gedacht |( )
Ik kan ook de leidingen alvast bekijken die wat lager in het blok zitten, zo kan ik stukje bij beetje zien waar de olie dan wel komt O-)

Thx

Eric
 
Laatst bewerkt:
als de motor niet loopt (en dus alleen contact aan staat) brandt er toch altijd een rood lampje :?

Als ie loopt, brandt dit lampje dan ook nog?

Yep. Ook als-ie loopt. Heb hem maar heel even aan gehad (secondje of 10), lampje blijft branden :?
Ik vind het maar een vage toestand :X

Btw: is het normaal dat je een "handvast" vastgezet oliefilter er met grote moeite af kunt krijgen???
 
Ik dacht dat de olie via het filter terug in het carter liep.
(bij de mijn tenminste wel)

De oliepomp zuigt (pompt) toch de olie vanuit het carter richting lagers/kop ?
Als er (genoeg) olie in het carter zit en de pomp werkt goed dan moet ie de boel rond kunnen pompen.Zit de aanzuigkorf er wel goed op ?


Frans
 
Yep. Ook als-ie loopt. Heb hem maar heel even aan gehad (secondje of 10), lampje blijft branden :?
Ik vind het maar een vage toestand :X

Btw: is het normaal dat je een "handvast" vastgezet oliefilter er met grote moeite af kunt krijgen???

kan wel voorkomen dat ie wat vaster is gaan zitten. Maar dat is bij mij nog niet voorgekomen, heb 'm altijd met de hand los kunnen krijgen als ik 'm vast had gezet.
 
Ik heb eens zo'n 454 LTD bij de hand gehad. Stond al een tijdje stil, wel aan de praat gekregen maar lampie wilde/ging niet uit...
Toen maar koud afgetapt en ververst (ik hield ook rekening met evt. uitgedunde olie ivm openstaan benzine kraantje). Daarna wilde het lampje nog niet uit, toch een keertje aan de gashendel gedraait... floep uit.

Aldus mijn advies: maak eens ietwat toeren.
 
Ik dacht dat de olie via het filter terug in het carter liep.
(bij de mijn tenminste wel)


Frans
Dat zou betekenen dat vuil uit het carter eerst door het blok heen gaat, voordat het in het filter komt. Dat lijkt mij niet logisch?

Daarnaast, als het daar dan verstopt is, zou je in de rest van het systeem (tot aan het filter) juist wel druk moeten hebben en zou het lampje niet gaan branden, toch?
 
Dat zou betekenen dat vuil uit het carter eerst door het blok heen gaat, voordat het in het filter komt. Dat lijkt mij niet logisch?

Daarnaast, als het daar dan verstopt is, zou je in de rest van het systeem (tot aan het filter) juist wel druk moeten hebben en zou het lampje niet gaan branden, toch?

De olie komt toch weer "schoon"in je carter terecht ?
Alle rotzooi die hij onderweg oppikt blijf bij terugloop int filter hangen.

Mijn oliepomp haalt zijn olie gewoon uit het carter vandaan.De olie loopt terug via het filter(Yamaha FZ,FZR,FZR,YZF1000,YZF750 etc)

Frans


Frans
 
Goed, de truuc met het oliefilter nog een keer geprobeerd (eerst 2 liter eruit, anders loopt het er m.i. zo uit bij je filter :? )... Nog steeds niet uit he dat verrekte lampie :(

Zou maar zo aan die sensor kunnen liggen, althans dat hoop ik. Hoe meet ik zo'n ding door? Ben niet thuis in de elektriek, maar met een multimeter en advies kom ik een eind denk ik zo O-)
 
Ik heb inderdaad geprobeerd het ding wat hoger in zijn toeren te draaien (da's nog gelukt ook :+ )
Leiding heb ik nog niet los gehad, ga ik dit weekend eens ff doen, dan heb ik wat meer tijd...
 
Alvast vooruit denkend (sensor OK, maar nog steeds geen druk)... Zou het ook aan bijvoorbeeld de oliepomp kunnen liggen? Zoals gezegd alles is uit elkaar geweest en volgens wphb weer gemonteerd. Kan zo'n ding van het ene op het andere moment stuk gaan als je alles goed monteert :?
Verder weet ik dat de sensor in de carterpan in een soort van leiding zit, kan het zijn dat ik daar bijvoorbeeld een paar aansluitrubbers niet goed heb zitten waardoor-ie geen druk meet/op kan bouwen?

Mocht ik dit weekend geen olie vinden in de leidingen naar de kop, dan zal ik de carterpan er eens af halen en alles daar in de buurt dubbelsjekken (met een sjekkie erbij :P )

Tot nog toe heel erg bedankt voor alle tips *O*
 
Heb de oliepijp op de kop losgemaakt, he-le-maal kurkdroog. Daar komt de olie dus niet :(
Heb nu de uitlaten eraf, eens de carterpan er onderuit halen en kijken of er vanbinnen misschien iets lekt/niet 100% dicht is (rubbers e.d.)

Er wordt in het wphb ook gesproken over de "relief valve" (ja, hoe heet dat ook alweer in het Nederlands...) die open blijft staan. Ook even sjekken :Y

Wordt vervolgd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan