'Geen rechtsongelijkheid door trajectcontrole'

dr.Bral

Banned
31 mrt 2003
13.016
1
Meppel
veenhuizen - Vanaf woensdag 8 september krijgen hardrijders op de weg Huis ter Heide-Oosterwolde bij Veenhuizen te maken met trajectcontrole, een nieuwe vorm van snelheidscontrole. Niet langer wordt de topsnelheid gemeten maar het gemiddelde. Er zijn inmiddels zes van die trajectcontroles in het land. Veenhuizen is tot nu de enige op een 80-kilometerweg. Hoe rechtvaardig is het nieuwe systeem?

Het openbaar ministerie reageert als door een adder gebeten op de suggestie dat de nieuwe vorm van snelheidscontrole, die vandaag in gebruik wordt genomen in Veenhuizen, rechtsongelijkheid met zich meebrengt. Het systeem maakt onderscheid tussen doorgaand verkeer en automobilisten, die in het dorp moeten zijn.

"Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er sprake is van ongelijkheid", reageert een woordvoerster van het landelijke project verkeershandhaving. Haar hoogste baas, Koos Spee, stelt 's morgens de trajectcontrole over 2,5 kilometer op de Hoofdweg langs Veenhuizen in gebruik.

Het nieuwe systeem meet de gemiddelde snelheid over het traject. Daartoe wordt (vanaf Huis ter Heide gezien) 300 meter na de Norgerweg het moment van passeren van een voertuig vastgelegd. Na 2,5 kilometer, kort voor de bocht naar Oosterwolde, wordt het tweede passeermoment vastgelegd. Op deze wijze valt de gemiddelde snelheid te berekenen. Als die boven de 87 kilometer per uur ligt, volgt de beruchte acceptgiro.

Controlepoort

Bovenstaand scenario geldt voor doorgaand verkeer. Wie echter met, pak hem beet 120 kilometer per uur onder de eerste controlepoort doorjaagt en vervolgens de Kerklaan indraait, blijft buiten schot.

"Maar dat is geen rechtsongelijkheid. Daar zou pas sprake van zijn als de een, die op het hele traject te snel rijdt, wel wordt beboet en de ander niet. Bovendien maak je nu eenmaal op de ene weg wel kans om gecontroleerd te worden en op de ander niet. Zo moet je deze situatie ook zien. Bovendien heeft iedereen de mogelijkheid om zich aan de maximumsnelheid te houden", aldus de woordvoerster van het OM.

Overigens is het OM er heilig van overtuigd dat ook bestemmingsverkeer zich voor 99 procent aan de voorgeschreven snelheid ter plekke zal houden. "Op snelwegen ligt het percentage overtreders bij trajectcontrole onder de een procent. Dat gaat ook bij Veenhuizen lukken." De Hoofdweg is de eerste niet-snelweg in het land die van trajectcontrole is voorzien.

Overigens kondigde de politie vorige week verscherpte 'gewone' controles aan op de wegvakken voor en na de trajectcontrole. Dit om te voorkomen dat hardrijders, die zich 2,5 kilometer per uur hebben ingehouden, opgelucht weer op het gas gaan staan.


bron ; dvhn.nl
 
De Hoofdweg is de eerste niet-snelweg in het land die van trajectcontrole is voorzien.

yeah right, waarom ben ik afgelopen zondag dan een trajectcontrole tegengekomen op een provinciale weg tussen assen en drachten :?
 
Op deze wijze valt de gemiddelde snelheid te berekenen. Als die boven de 87 kilometer per uur ligt, volgt de beruchte acceptgiro.

Fantastisch toch die trajectcontrole. De maximum snelheid gaat omhoog van 80 naar 87km. :9
 
Fantastisch toch die trajectcontrole. De maximum snelheid gaat omhoog van 80 naar 87km. :9

Gezien de afwijking van mening teller, kan je dus gewoon 90 (op de teller) gaan rijden })


Een ander bijkomend voordeel:
Je kunt 2 kilometer vol op het gas, als je daarna maar ff stil gaat staan 0-)
Ze zullen op het traject van de trajectcontrole toch geen 'gewone' controle houden :?
 
Fantastisch toch die trajectcontrole. De maximum snelheid gaat omhoog van 80 naar 87km. :9
De apparatuur wordt ingesteld op 87 kmh vanwege de meetonnauwkeurigheid van 3 km. Dat betekent dus dat zo'n kreng ook al bij 84 échte kmh kan staan te flitsen B|
 
yeah right, waarom ben ik afgelopen zondag dan een trajectcontrole tegengekomen op een provinciale weg tussen assen en drachten :?

Ja ik zag er op mijn PDA nog veel meer in die buurt.
Het wordt steeds interessanter om je kentekenplaat voor korte tijd onherkenbaar te maken.

Ah! daar hoor ik de eerste fatsoenrakker al.
Idd op provinciale wegen (vroeger 80-wegen nu veelal Christelijke 60 wegen) gebeuren tezamen met kruisingen binnen de bebouwde kom de meeste ongelukken.
Dus eigenlijk staan ze goed met die traject controle.

Autosnelwegen (meestal 120- en 100 wegen) zijn statistisch gezien de veiligste wegen. Daar staan ze dus om de bodemloze staatskasput te spekken.
 
Idd op provinciale wegen (vroeger 80-wegen nu veelal Christelijke 60 wegen) gebeuren tezamen met kruisingen binnen de bebouwde kom de meeste ongelukken.
Dus eigenlijk staan ze goed met die traject controle.
Tis maar hoe je het bekijkt. Ik erger me mateloos aan de ombouw van provinciale wegen van 80 km/u naar 60. Zijn meestal doorgaande wegen met hier en daar een verdwaalde boederij (die dan ook nog eens een stuk van de weg af ligt).
Nu wil ik me best redelijk O-) aan de 80 km limiet houden, maar 60 vind ik een aanfluiting, méér dan schandalig :( :(

Nog een voorbeeld, Waalbanddijk. Sommige stukken vallen daar binnen de bebouwde kom en dan geldt er ineens een snelheidslimiet van 30 km/u, geen huis in de buurt |( |(

Ik heb het idee dat zoiets vooral ontstaat na klachten van aanwonenden. En dan vaak mensen die er eerst gaan wonen en vervolgens gaan klagen.
Net zo hypocriet als mensen die vlakbij Schiphol gaan wonen en dan gaan klagen over de herrie van de vliegtuigen |( |(
 
Vraag:
Stel je rijdt met hoogst ilegale snelheid het traject in, je voertuig wordt dan geregistreerd als "ingaand".
Vervolgens rij je met hoogst ilegale snelheid verder en keer je voordat je "uit" het traject gaat. Je rijdt weer met hoge snelheid terug en verlaat "het traject" daar waar je bent binnengekomen.
Hoe verwerkt een dergelijk systeem dat?
 
Vraag:
Stel je rijdt met hoogst ilegale snelheid het traject in, je voertuig wordt dan geregistreerd als "ingaand".
Vervolgens rij je met hoogst ilegale snelheid verder en keer je voordat je "uit" het traject gaat. Je rijdt weer met hoge snelheid terug en verlaat "het traject" daar waar je bent binnengekomen.
Hoe verwerkt een dergelijk systeem dat?


ERROR
.
.
ERROR
.
.
ERROR
.
.
KABOEM
 
Registreren die dingen die bij hoofddorp op de a4 staan niet het kenteken van de voorkant :? en kunnen wij dus doorblazen })

Hoe is dat hier geregeld?

s4s
 
Café De Trajectstop
De Trajectshop. Niet alleen fijne drankjes en tosties maar ook de verkoop van kentekenplaatopklapsystemen, flesjes instant-vuil voor op de kenteken plaat en voor de echte liefhebber wat handzame explosieven om een wat permanenter oplossing te realiseren.
 
Vraag:
Stel je rijdt met hoogst ilegale snelheid het traject in, je voertuig wordt dan geregistreerd als "ingaand".
Vervolgens rij je met hoogst ilegale snelheid verder en keer je voordat je "uit" het traject gaat. Je rijdt weer met hoge snelheid terug en verlaat "het traject" daar waar je bent binnengekomen.
Hoe verwerkt een dergelijk systeem dat?

Hmm, mijn gevoel zegt dat je uitgaand wordt gemeten de andere kant op. Maar dat er niks mee gebeurt, je bent namelijk niet over het hele traject gereden. Tenzij zo'n systeem ook meteen je ingaande snelheid meet (bijv. met 2 lussen in het wegdek). Maar dat zou meteen geen trajectcontrole meer zijn.

Zet me ook aan het denken over het volgende; Op de snelweg hangt er boven elke rijbaan een camera om je kenteken/type voertuig vast te leggen. Doen ze dit op een provinciale 2 baans weg ook? Dus dan zou je 4 camera's per meetpunt moeten plaatsen. 1 per rijrichting(afgaand) + 1 tegemoetkomend. Anders zou je gewoon bij zo'n meetpunt over de andere weghelft kunnen rijden waar niet zo'n camera onder hangt in jouw rijrichting. ;)

Maar dat zal wel wishfull thinking zijn.
 
Fantastisch toch die trajectcontrole. De maximum snelheid gaat omhoog van 80 naar 87km. :9

Altijd al zo geweest: flitspalen staan ook afgesteld op 57, 67, 77, 87, 108 en 128 km/h. De minimum boete die je dus kunt krijgen is voor de snelheden 54, 64, 74, 84, 104 en 124 km/h door de correctie van 3 km/h beneden de 100 en 3% boven de 100. Het loont dus zéér de moeite om je snelheidsmeter te ijken danwel de precieze afwijking te achterhalen! :)
 
Altijd al zo geweest: flitspalen staan ook afgesteld op 57, 67, 77, 87, 108 en 128 km/h. De minimum boete die je dus kunt krijgen is voor de snelheden 54, 64, 74, 84, 104 en 124 km/h door de correctie van 3 km/h beneden de 100 en 3% boven de 100. Het loont dus zéér de moeite om je snelheidsmeter te ijken danwel de precieze afwijking te achterhalen! :)

waar een gps al niet goed voor is :}
 
Altijd al zo geweest: flitspalen staan ook afgesteld op 57, 67, 77, 87, 108 en 128 km/h. De minimum boete die je dus kunt krijgen is voor de snelheden 54, 64, 74, 84, 104 en 124 km/h door de correctie van 3 km/h beneden de 100 en 3% boven de 100. Het loont dus zéér de moeite om je snelheidsmeter te ijken danwel de precieze afwijking te achterhalen! :)
Maar aangezien tussen een nieuwe en een oude band al ca. 1% maatafwijking zit (omtrek), en GPS ook een meetonnauwkeurigheid van (ff uit m'n hoofd) 15 meter zit zou ik niet echt gokken op precies 84 km/h :P
 
afstand afwijking van een GPS is niet relevant voor de snelheidsmeting van een GPS.
na 5 metingen is die afwijking al verwaarloosbaar zelfs, ondanks dat de GPS een rechthoekig grid gebruikt. M.a.w. als je langer dan 2sec dezelfde snelheid aan houdt en jouw GPS aangeeft (bij meer dan 4 sats) dat jij 70km/h rijdt, dan rij jij tussen 69 en 71km/h.
Als een flitspaal jou flitst voor 124km/h (3% regeling vanaf 128km/h) dan het best zijn dat je 62km/h reed.

de meetapparatuur gebruikt door politie en andere overheden zoals de Multanova, de Gatso en de Laserpatrol hebben allemaal 1 grote fout.
Dat is dat ze in het laboratorium zijn verzonnen, gemaakt en geijkt.
we weten allemaal dat wat in een lab gebeurt absoluut niet te vergelijken is met de buitenwereld.

als je in een geisoleerd lab met een MN6F een snelheid van een enkel voorwerp meet heb je 99% kans dat de snelheid binnen de afwijking van 5% valt.
In het echte leven heb je geen geisoleerd lab, maar heb je bomen, bladeren, vogels, meerdere voorwerpen met verschillende reflecties en snelheden enz enz.
ook is de temperatuur ook nooit constant zoals de eeuwige 20 graden celcius @ 60% luchtvochtigheid in labs, maar is het de ene keer -30 en de andere keer +35 @ 80-90% luchtvochtigheid.

in het verleden heb ik zelf zendapparatuur gebouwd, voor gelijkwaardige frequenties. geloof me.. als die dingen in de zon staat te bakken (CPU's zitten bij MN6F op de BOVENKANT! |( en daarna in de pleurisregen staan, dan met "respect" (whoehahaha) in de kofferbak van zo'n KLPD asbak geflikkerd wordt, dan staan die dingen echt niet meer op frequentie.

Bovendien moet voor een GOEDE meting de apparatuur uitgelijnd worden (en dat is vaak veel moeite als je nog je libelle moet lezen) en wordt er relatief weinig vermogen gebruikt.
zo kan het voorkomen dat 2 voertuigen in reflectie van elkaar rijden, de ene 120km/h, de andere 130km/h, dat in de radarbundel dit opgenomen wordt als een voertuig wat 140km/h reed -> FLITS (of erger nog, 270km/h B| )

keej, komt zelden voor, maar het komt voor (en die zie je dan in de krant... "vrouw in 1.4 Astra geflitst met 240km/h" zoals laatst in Top Gear Magazine of iemand voor 406mph in het zelfde Engeland of een VRACHTWAGEN met 300km/h in Belgie laatst).
stom natuurlijk, want deze dingen moeten weggefilterd worden omdat anders IEDEREEN weet hoe (on)betrouwbaar deze metingen zijn.

maarja, we moeten nog allemaal 3 lessen leren. #1 motorvoertuigen zijn melkkoeien, #2 politici en politie: niet alleen de eerste 6 letters hebben overeenkomsten #3 leer ermee te leven of verhuis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan