veenhuizen - Vanaf woensdag 8 september krijgen hardrijders op de weg Huis ter Heide-Oosterwolde bij Veenhuizen te maken met trajectcontrole, een nieuwe vorm van snelheidscontrole. Niet langer wordt de topsnelheid gemeten maar het gemiddelde. Er zijn inmiddels zes van die trajectcontroles in het land. Veenhuizen is tot nu de enige op een 80-kilometerweg. Hoe rechtvaardig is het nieuwe systeem?
Het openbaar ministerie reageert als door een adder gebeten op de suggestie dat de nieuwe vorm van snelheidscontrole, die vandaag in gebruik wordt genomen in Veenhuizen, rechtsongelijkheid met zich meebrengt. Het systeem maakt onderscheid tussen doorgaand verkeer en automobilisten, die in het dorp moeten zijn.
"Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er sprake is van ongelijkheid", reageert een woordvoerster van het landelijke project verkeershandhaving. Haar hoogste baas, Koos Spee, stelt 's morgens de trajectcontrole over 2,5 kilometer op de Hoofdweg langs Veenhuizen in gebruik.
Het nieuwe systeem meet de gemiddelde snelheid over het traject. Daartoe wordt (vanaf Huis ter Heide gezien) 300 meter na de Norgerweg het moment van passeren van een voertuig vastgelegd. Na 2,5 kilometer, kort voor de bocht naar Oosterwolde, wordt het tweede passeermoment vastgelegd. Op deze wijze valt de gemiddelde snelheid te berekenen. Als die boven de 87 kilometer per uur ligt, volgt de beruchte acceptgiro.
Controlepoort
Bovenstaand scenario geldt voor doorgaand verkeer. Wie echter met, pak hem beet 120 kilometer per uur onder de eerste controlepoort doorjaagt en vervolgens de Kerklaan indraait, blijft buiten schot.
"Maar dat is geen rechtsongelijkheid. Daar zou pas sprake van zijn als de een, die op het hele traject te snel rijdt, wel wordt beboet en de ander niet. Bovendien maak je nu eenmaal op de ene weg wel kans om gecontroleerd te worden en op de ander niet. Zo moet je deze situatie ook zien. Bovendien heeft iedereen de mogelijkheid om zich aan de maximumsnelheid te houden", aldus de woordvoerster van het OM.
Overigens is het OM er heilig van overtuigd dat ook bestemmingsverkeer zich voor 99 procent aan de voorgeschreven snelheid ter plekke zal houden. "Op snelwegen ligt het percentage overtreders bij trajectcontrole onder de een procent. Dat gaat ook bij Veenhuizen lukken." De Hoofdweg is de eerste niet-snelweg in het land die van trajectcontrole is voorzien.
Overigens kondigde de politie vorige week verscherpte 'gewone' controles aan op de wegvakken voor en na de trajectcontrole. Dit om te voorkomen dat hardrijders, die zich 2,5 kilometer per uur hebben ingehouden, opgelucht weer op het gas gaan staan.
bron ; dvhn.nl
Het openbaar ministerie reageert als door een adder gebeten op de suggestie dat de nieuwe vorm van snelheidscontrole, die vandaag in gebruik wordt genomen in Veenhuizen, rechtsongelijkheid met zich meebrengt. Het systeem maakt onderscheid tussen doorgaand verkeer en automobilisten, die in het dorp moeten zijn.
"Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er sprake is van ongelijkheid", reageert een woordvoerster van het landelijke project verkeershandhaving. Haar hoogste baas, Koos Spee, stelt 's morgens de trajectcontrole over 2,5 kilometer op de Hoofdweg langs Veenhuizen in gebruik.
Het nieuwe systeem meet de gemiddelde snelheid over het traject. Daartoe wordt (vanaf Huis ter Heide gezien) 300 meter na de Norgerweg het moment van passeren van een voertuig vastgelegd. Na 2,5 kilometer, kort voor de bocht naar Oosterwolde, wordt het tweede passeermoment vastgelegd. Op deze wijze valt de gemiddelde snelheid te berekenen. Als die boven de 87 kilometer per uur ligt, volgt de beruchte acceptgiro.
Controlepoort
Bovenstaand scenario geldt voor doorgaand verkeer. Wie echter met, pak hem beet 120 kilometer per uur onder de eerste controlepoort doorjaagt en vervolgens de Kerklaan indraait, blijft buiten schot.
"Maar dat is geen rechtsongelijkheid. Daar zou pas sprake van zijn als de een, die op het hele traject te snel rijdt, wel wordt beboet en de ander niet. Bovendien maak je nu eenmaal op de ene weg wel kans om gecontroleerd te worden en op de ander niet. Zo moet je deze situatie ook zien. Bovendien heeft iedereen de mogelijkheid om zich aan de maximumsnelheid te houden", aldus de woordvoerster van het OM.
Overigens is het OM er heilig van overtuigd dat ook bestemmingsverkeer zich voor 99 procent aan de voorgeschreven snelheid ter plekke zal houden. "Op snelwegen ligt het percentage overtreders bij trajectcontrole onder de een procent. Dat gaat ook bij Veenhuizen lukken." De Hoofdweg is de eerste niet-snelweg in het land die van trajectcontrole is voorzien.
Overigens kondigde de politie vorige week verscherpte 'gewone' controles aan op de wegvakken voor en na de trajectcontrole. Dit om te voorkomen dat hardrijders, die zich 2,5 kilometer per uur hebben ingehouden, opgelucht weer op het gas gaan staan.
bron ; dvhn.nl