Geen rekeningrijden motoren

Koplamp

MF'er
16 jul 2008
40
0
Ouderkerk
Fikse boete voor ontduiking rekeningrijden
Uitgegeven: 5 september 2008 23:08

HILVERSUM - Wie straks probeert het gps-signaal voor het beprijzen van autorijden te verstoren, riskeert mogelijk een fikse straf.
Novum

In een concepttekst voor de Wet kilometerprijs staat op het ontduiken van het rekeningrijden een maximale boete van 67.000 euro, maar kan dat ook met een gevangenisstraf van hoogstens vier jaar worden bestraft.

Dat blijkt uit de concepttekst voor de wet van minister Camiel Eurlings (Verkeer), die RTL Nieuws vrijdag naar buiten heeft gebracht. Een woordvoerder van Eurlings benadrukte dat het gaat om een ontwerptekst. Diverse belanghebbenden en deskundigen moeten nog hun commentaar geven. Naar verwachting bespreekt het kabinet eind dit jaar het wetsvoorstel.

Sancties

De straffen die Eurlings in gedachte heeft voor sabotage van het rekeningrijden, sluiten volgens zijn zegsman aan bij het type sancties in onder meer de Belastingwetgeving.

Hij wees er ook op dat het verstoren van een gps-signaal voor een hele regio duidelijk een zwaardere overtreding is, dan bijvoorbeeld het saboteren van je eigen kastje in je auto of vrachtwagen.

wetsvoorstel

De bedoeling is dat het wetsvoorstel voor de kilometerheffing volgend jaar wordt behandeld in de Tweede Kamer. Eerder dit jaar heeft de Tweede Kamer Eurlings toestemming gegeven om met experimenten te beginnen aan de kilometerheffing, voordat vanaf 2011 het rekeningrijden wordt ingevoerd.

De oppositiepartijen SP, VVD, PVV en GroenLinks weigerden daarentegen hun fiat te geven aan de plannen van Eurlings. In de uitzending van RTL Nieuws beklaagde de VVD zich ook over de hoeveelheid regels die de kilometerheffing met zich mee zou brengen.

Vrachtwagens

De bedoeling is dat rekeningrijden in 2011 eerst alleen wordt ingevoerd voor vrachtwagens en vanaf 2012 ook voor personenauto's. Politie, brandweer en ambulance betalen geen kilometerheffing. Dat geldt ook voor begrafenisauto's, legervoertuigen, bussen en taxi's.

In tegenstelling tot eerdere geruchten zijn en blijven motorrijders volgens de woordvoerder van Eurlings ook uitgezonderd.






Eerst zien dan geloven! Maar toch een goed bericht, hoewel je de overheid niet echt kan vertrouwen...
 
GPS wordt gebruikt voor het rekeningrijden. Dus de overheid kan precies bijhouden waar je wanneer bent geweest. Had Orwell toch gelijk....
Dat doen ze al zolang je je pinpas gebruikt, je telefoon op zak hebt je vingerafdruk ergens achterlaat. Ach ze mogen wel weten waar ik ben geweest, zelfs als ik bij de hoeren vandaan zou komen. :X
 
waarom zouden begrafenisauto's, taxi's en bussen niet hoeven te betalen?
dat zijn toch ook vervoersmiddelen die men voor het werk heeft aangeschaft net als een vrachtwagen
 
waarom zouden begrafenisauto's, taxi's en bussen niet hoeven te betalen?
dat zijn toch ook vervoersmiddelen die men voor het werk heeft aangeschaft net als een vrachtwagen

Motorfietsen ook.

Ik snap je punt niet helemaal? Het gaat om de vervoersmiddelen die de grootste filedruk/wegbelasting veroorzaken (en natuurlijk geld vangen, maar dat laten we hier even buiten beschouwing).
 
Juist omdat zo'n GPS signaal zo simpel te storen is, probeert vadertje staat met hoge boetes dit te voorkomen. Dit doet denken aan paniekvoetbal.

En wat als er buiten jouw schuld om iets stuk gaat?




Ik heb ooit een Renault gehad. Die had af-fabriek draadjes die zo goed isoleerden dat er geen spanning op stond. Zelfs niet op de koperen kern, zo veilig was dat ding.....
 
Juist omdat zo'n GPS signaal zo simpel te storen is, probeert vadertje staat met hoge boetes dit te voorkomen. Dit doet denken aan paniekvoetbal.

En wat als er buiten jouw schuld om iets stuk gaat?




Ik heb ooit een Renault gehad. Die had af-fabriek draadjes die zo goed isoleerden dat er geen spanning op stond. Zelfs niet op de koperen kern, zo veilig was dat ding.....

Wanneer er buiten jouw schuld om het systeem niet werkt zal jij natuurlijk niet aansprakelijk gehouden worden. Wanneer je echter moedwillig het systeem saboteert is het een ander verhaal natuurlijk.

Lijkt me niet meer dan logisch ook.
 
Klikkerdeklik Daar heb je het volledige Ontwerp Wetsvoorstel Kilometerheffing.

Als je zin hebt om de volledige 129 pagina's te gaan lezen.... Suc-6 ;) Maar in paragraaf 3.2.2 (pagina 59 van de .pdf) staat weer genoeg stof tot nadenken voor de motorrijders.
 
Laatst bewerkt:
@ Is dat zo?Is dat zo? Ik denk dat helemaal niet, ik denk als je ding het niet doet de staat de verantwoordelijkheid bij jou legt en dat je gewoon mag aftikken.
Ik heb hier 0,0 vertrouwen in.

@wimmel, het is wat duidelijker als je verwijst naar de memorie van toelichting art 3.3.2 pagina 29
 
Laatst bewerkt:
Wanneer er buiten jouw schuld om het systeem niet werkt zal jij natuurlijk niet aansprakelijk gehouden worden. Wanneer je echter moedwillig het systeem saboteert is het een ander verhaal natuurlijk.

Lijkt me niet meer dan logisch ook.

Het is geen kwestie van logica. De eigenaar blijft verantwoordelijk dus die moet dus ook opdraaien.
Hetzelfde bij APK, als de auto goedgekeurd is en bij een ongeval blijkt dat er toch van alles mis is komen ze bij de eigenaar verhaal halen. De eigenaar blijft verantwoordelijk.

Rekeningrijden draait alleen om geld. Alle andere redenen zijn er om de nederlander een verhaal op de mouw te spelden. Net zoals dat iets goed is voor het milieu, maar toch weer extra geld kost. etc.etc.
Ach en als het allemaal weer net anders uitpakt, toch nog files, ontdanks dat iedereen flink moet dokken om op zijn werk te komen dan is er alweer een ander kabinet en ligt de schuld bij die ander. Maar het rekeningrijden gaat dan gewoon door.
 
Rekeningrijden is here to stay, ongeacht of het in de praktijk blijkt te werken of niet.

Oh, en zodra ze dit systeem ook op motoren kunnen inzetten, zijn die ook aan de beurt. Aan beloftes van een minister hangen is naïef, gebeurt het niet eerder dan zijn we de volgende kabinetsperiode wel aan de beurt. _O-
 
Stel je voor, je koekblik word gejat, gebruikt bij en overval (eerst het GPS signaal gesaboteerd) en vervolgens ergens neergedumpt.

4 jaar gevangenisstraf :+
 
Fikse boete voor ontduiking rekeningrijden
Uitgegeven: 5 september 2008 23:08

HILVERSUM - Wie straks probeert het gps-signaal voor het beprijzen van autorijden te verstoren, riskeert mogelijk een fikse straf.
Novum

In een concepttekst voor de Wet kilometerprijs staat op het ontduiken van het rekeningrijden een maximale boete van 67.000 euro, maar kan dat ook met een gevangenisstraf van hoogstens vier jaar worden bestraft.
Het is goedkoper om iemand te vermoorden.

Durf niet te raken aan de inkomsten van de staat, want dan is het kot te klein.
 
Laatst bewerkt:
Belachelijk die straffen en boetes, eigenlijk moet ik als niks van het rekening rijden hebben.
Omdat je steeds minder privacy is in NL, straks krijg je ook nog een boete thuis gestuurd omdat je te hard hebt gereden volgens het GPS.

Of ze moeten na elke 12 uur alle gegevens wissen en alleen het bedrag bijhouden, maar dat gaat nooit echt gebeuren volgens mij.

Trouwens volgens mij gaan ze geen GPS gebruiken maar Galileo, dan is zelf op de cm precies te bepalen waar je bevind.


Gelukkig blijven de motorrijders nog buiten schot, maar vraag me af hoe lang dit zal blijven.
 
Laatst bewerkt:
Het is geen kwestie van logica. De eigenaar blijft verantwoordelijk dus die moet dus ook opdraaien.
Hetzelfde bij APK, als de auto goedgekeurd is en bij een ongeval blijkt dat er toch van alles mis is komen ze bij de eigenaar verhaal halen. De eigenaar blijft verantwoordelijk.

Rekeningrijden draait alleen om geld. Alle andere redenen zijn er om de nederlander een verhaal op de mouw te spelden. Net zoals dat iets goed is voor het milieu, maar toch weer extra geld kost. etc.etc.
Ach en als het allemaal weer net anders uitpakt, toch nog files, ontdanks dat iedereen flink moet dokken om op zijn werk te komen dan is er alweer een ander kabinet en ligt de schuld bij die ander. Maar het rekeningrijden gaat dan gewoon door.

Foute redenatie..

Als jij kan aantonen dat dat ongeluk waar je het over hebt, veroorzaakt is door een constructiefout van opel (of audi, volkswagen, whatever) word jij niet verantwoordelijk gehouden.

Disclaimer: mijn kennis van deze materie is zeer mager. Dus.. :+
 
Ach ja dat rekeningrijden, ze hebben net weer 87 miljoen verkloot met een automatiseringsprogramma en ze komen er maar niet uit met de OV chipkaart en dan ook nog hun vriendjes spekken die nog meer rotzooi willen verkopen op kosten van de belastingbetaler?
Dat gaat nooit werken maar wel heel veel geld kosten.
 
Maar krijg je dan een GPS apperaatje in je koekblik? Kunnen ze je dit verplichten ?Of wordt gewoon je kenteken opgenomen met een cameraatje oid?
 
Maar krijg je dan een GPS apperaatje in je koekblik? Kunnen ze je dit verplichten ?Of wordt gewoon je kenteken opgenomen met een cameraatje oid?


Hij wees er ook op dat het verstoren van een gps-signaal voor een hele regio duidelijk een zwaardere overtreding is, dan bijvoorbeeld het saboteren van je eigen kastje in je auto of vrachtwagen.
 
Motorfietsen ook.

Ik snap je punt niet helemaal? Het gaat om de vervoersmiddelen die de grootste filedruk/wegbelasting veroorzaken (en natuurlijk geld vangen, maar dat laten we hier even buiten beschouwing).
daar heb je wel een punt,
maar ik denk dat taxi's, bussen en begrafenisauto's net zogoed voor files zorgen. deze voertuigen komen ook op normale weg en de snelweg.
daarnaast zijn het ook werkgerelateerde voertuigen zoals een vrachtwagen.
 
Is die GPS tracking niet in strijd met de wet op de privacy? Wordt echt lachen als je iedere meter die je met de auto rijdt gevolgd kan worden door de overheid...
 
Klikkerdeklik Daar heb je het volledige Ontwerp Wetsvoorstel Kilometerheffing.

Als je zin hebt om de volledige 129 pagina's te gaan lezen.... Suc-6 ;) Maar in paragraaf 3.2.2 (pagina 59 van de .pdf) staat weer genoeg stof tot nadenken voor de motorrijders.

Als ik het goed lees staat er onder art.2.1
Voertuigen die zijn vrijgesteld.
f. motorfiets

Aanvulling. in 2016 is het systeem operationeel voor elke
verkeersdeelnemer, zo staat het bij verkeer en waterstaat.
Dus ook fietsers, scooters en brommers zoals ik het lees.
Nou dan maar lopen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan