Geen remdruk meer na vervangen blokjes

jeroendv

Rookie
20 mei 2018
9
0
Borsbeke
Hallo,

Ik heb op mijn motorfiets nieuwe remblokjes geplaatst en nu heb ik geen druk meer op mijn remhendel...

Ik heb de oude blokjes verwijderd en dan de zuigers terug geduwd met de hand, daarna de nieuwe blokjes geplaatst en een paar keer gepompt met de remhendel.

Als ik de rem indruk voel je een zeer klein beetje druk maar ik kan de hendel tot het einde indrukken, heb ik iets fout gedaan waardoor er lucht in de leiding is gekomen ofzo?
Nogtans is het reservoir nooit open/leeg geweest.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Jeroen, is het een Yamaha met 1-zuigerremklauwen???

Daar zitten twee ringen in.

1 is een vierkante ring, de eigenlijke cup, die zorgt op een afdichting, maar op zo'n manier dat bij remmen de ring dermate vervormd dat remolie die ring versterkt tegen de zuiger aandrukt. Als je de rem loslaat wil die zuiger, door de constructie van die "cup" helemaal teruggetrokken worden tot waar die zat. Er zit een tweede ring in, de stofring. De funtie van die stofring is om de zuiger vast te houden, en stof te weren, natuurlijk.Dat vasthouden lukt niet helemaal

Doe maar effe tussen één kant wat opvulling tussen de schijf en een remblok en pomp dan de andere rem op. ALs die druk gaat geven kan je zonder vulling de andere kant oppompen.

Je blokken worden te ver teruggetrokken... Been there...
 
Laatst bewerkt:
Jouw reactie kan ik zeer goed begrijpen hoor dkp.

Mijn vraag gaat ook niet over hoe draai je een vijsje in ofzo maar gewoon de vraag hoe het komt dat ik geen remdruk meer heb door de zuiger in te drukken gezien deze ervoor wel werkten.

Heb al veel remmen bij auto's geplaatst en daar nooit iets van problemen gehad. Ook nog nooit een klant ontevreden gehad over mijn werk.
Ik doe trouwens de banden en auto onderhoud in bijberoep en is meer een uit de hand gelopen hobby.

En vooral de motorfiets dat ik heb gekocht staat totaal los met mijn bijberoep, ik heb deze gekocht om er wat te leren aan werken en als hij in orde staat er mee leren rijden (heb nog geen rijbewijs).
Om dan maar meteen al mijn werk in het belachelijke te trekken en zeggen dat ik zo dom als lood ben vind ik er toch wat over. (Daar komen sommige reacties op neer)
Al doende leert men wordt hier gezegd, met enkel erover te lezen weet je het mss goed om uit te leggen op een forum maar kan je het nog niet ook hé. Als je niets probeert zal je ook nooit iets kunnen of ben je geboren met gereedschap in de hand?

Verder ga ik er niet over uitwijken, probleem is opgelost door omgekeerd te ontluchten en dan ook meteen alle remolie vervangen.
 
Nee dat weet ik nog niet, volgens mij komt dit door te oude remolie en zal er wel al wat lucht/water ingezeten hebben. De olie was iets donkerder maar nu ook niet om te zeggen dat ze er zeer slecht uit ziet.
Motor is 14j oud en geen enkel idee wat hier ooit aan gedaan is qua onderhoud.
 
Nee dat weet ik nog niet, volgens mij komt dit door te oude remolie en zal er wel al wat lucht/water ingezeten hebben. De olie was iets donkerder maar nu ook niet om te zeggen dat ze er zeer slecht uit ziet.
Motor is 14j oud en geen enkel idee wat hier ooit aan gedaan is qua onderhoud.

Je kan niet aan de olie zien of hij slecht is of niet,die zooi trekt vocht aan en dat kan
je met je ogen niet zien.Maar als je niet de geschiedenis weet van die motor had je die
remvloeistof moeten vervangen vlak na dat je de blokken vervangde,al is het alleen maar voor de zekerheid.
 
Laatst bewerkt:
...Als het naar pis ruikt en en er ook zo uitziet, remvloeistof vervangen.

Ik kocht een wat oudere motor voor de dochter en heb dat ding ruim 70 kilometer naar huis gereden. Eenmaal thuis bleek de remvloeistof niet geel maar bruin te zijn, een soort diarree en zo rook het ook :r
Ik denk dat het de eerste keer in 18 jaar was dat de remvloeistof vervangen werd. Blokjes ook meteen vervangen en... opeens had het ding wèl fatsoenlijke remmen!
Wel even moeten pompen om er weer druk op te krijgen.
 
Ik kan mij vergissen, maar op zich maakt het voor de werking toch niet uit dat remvloeistof oud en/of zelfs verzadigd van water is. Het blijft vloeistof en dus blijft de werking van de rem hetzelfde. Het is toch pas als de temperaturen in het systeem oplopen dat er zich gasbellen vormen doordat de vloeistof begint te koken? Daarbij zal water in het remsysteem nog wel wat onderdelen aantasten door roest en dergelijke, maar de werking an sich blijft hetzelfde...
 
Ik kan mij vergissen, maar op zich maakt het voor de werking toch niet uit dat remvloeistof oud en/of zelfs verzadigd van water is. Het blijft vloeistof en dus blijft de werking van de rem hetzelfde. Het is toch pas als de temperaturen in het systeem oplopen dat er zich gasbellen vormen doordat de vloeistof begint te koken? Daarbij zal water in het remsysteem nog wel wat onderdelen aantasten door roest en dergelijke, maar de werking an sich blijft hetzelfde...

En dat is al vrij snel richting de remklauw, gasvorming is 1, roest is 2.

Als remvloeistof mij al te donker is of idd geschiedenis onbekend gaat er verse in.
 
maar als er met die oude vettige naar pis riekende diaree voor de remblokwissel wel remdruk was, kan er mij dan iemand uitleggen waarom naar pis riekende diaree zijn druk-doorgeef-capaciteiten verliest enkel en alleen omdat de remzuigers terug geduwd geweest zijn ?
 
Enige wat ik me zo kan bedenken,
is met terugduwen de cilinder niet schoongemaakt, en met wat vuil
de o-ring naar de hufters geholpen hebben.

( of hij was zo roestig dat de meuk ook nu vast zit )

Maar dan heb je meestal ( bij dat laatste ) , wel druk.. alleen loopt ie aan..
 
Het verhaal van RobRD over de yamaha 1zuiger remklauwen kan qua leeftijd van de betreffende motor wel eens goed kloppen.

Blijkbaar is die constructie net ff anders dan normaal en drukt 1 van de rubbers de zuiger verder terug dan eigenlijk zou moeten. Dat gebeurt dus blijkbaar als de klauw nog niet goed op druk geweest is (zodat de rubbers zich hebben kunnen "zetten")

Kan me goed voorstellen dat dit dan uiteindelijk de echte reden blijkt te zijn geweest. Het was met een aantal keer knijpen dus waarschijnlijk ook al opgelost geweest...
 
maar als er met die oude vettige naar pis riekende diaree voor de remblokwissel wel remdruk was, kan er mij dan iemand uitleggen waarom naar pis riekende diaree zijn druk-doorgeef-capaciteiten verliest enkel en alleen omdat de remzuigers terug geduwd geweest zijn ?
Ho, ho... Ik heb nooit gezegd dat er remdruk was met de diarree-remvloeistof. Ik heb alleen gezegd dat ik het kreng veilig naar huis gereden heb. Je kan ook remmen op de motor!
 
Nee, het draait hier helemaal niet om uitlachen alleen.
(al gebeurt het wel ... soms terecht, soms niet, maar daar ga ik niet over oordelen, en dan heb ik het heus niet op dit topic alleen).

Maar gezien je beroep kan het in principe geen probleem zijn om zelf je motorremmen te reviseren, dat mag wel duidelijk zijn.

Het principe is eigenlijk gewoon hefzelfde hoor. Alleen krijgt een motorrem meer water te verwerken dan een autorem, omdat bij die laatste de klauw IN het wiel zit, en motoren in veel gevallen ook nog eens langer stilstaan.

Ik ben auto mechanieker van opleiding, maar ben al lang uit het vak. Tijdens mijn opleiding nooit aan een motorfiets gewerkt, dus de eerste keer was een beetje zoeken hoe alles in elkaar zit, maar omdat het principe hetzelfde is, ben je daar zeer snel mee weg.

Je vraag op zich is niet verkeerd, maar je begrijpt vast wel, dat het feit dat je zelf (regelmatig) aan auto remmen werkt, maar een relatief simpel probleem met je motorrem niet snel zelf gevonden krijgt, toch wel enige vraagtekens doet rijzen?

Laat je verder niet afkraken, maar probeer ook een beetje de reacties te begrijpen ;)


Heel erg netjes verwoord.

Ik denk dat ze zo kritisch naar je zijn omdat je een technisch beroep hebt en soortgelijk werk doet aan auto,s bedrijfsmatig en niet de skills hebt om een vrij eenvoudig probleem op te lossen.

Als hobbyist zou het je nog vergeven zijn denk ik. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan