Geen remdruk na revisie

Hypertraxxx

MF veteraan
22 mei 2008
1.617
0
Ik heb vandaag mijn rem gereviseerd nadat deze wat aanliep. Keurig netjes gedaan volgens het how-to-topic en aangepast naar mijn VFR750F 1994 met mijn WPHB. Nu heb ik alles schoon, vervangen en weer gemonteerd en probeer de remvloeistof weer bij te vullen, maar nu krijg ik geen remdruk meer. Mijn WPHB is er beperkt en bied geen uitkomst en ik kom ook niet verder met het topic.

Ik heb heb nu alles op de plek waar het hoort. Slangetjes gemonteerd voor het aftappen. Ik heb het resevoir gevuld (deze was helaas leeggelopen). Ik ben de banjo wat los gedraaid en de aftap punten ook iets en pomp met mijn remhendel. Ik heb die 10 min gedaan, maar ik schiet niets op. Enig idee wat ik over het hoofd gezien kan hebben? Wie help me verder?
 
het probleem is dat het systeem helemaal leeg is.
de opbrengst van 1 pompslag van de hoofdremcilinder veel te klein is om een grote luchtbel naar beneden te drukken.
je kunt 2 dingen doen.
je monteert het hele remsysteem zodanig dat de lucht alleen maar naar boven kan en je gaat dan ontluchten.
of je gebruikt iets om het vullen van het systeem sneller te laten verlopen, zoals bv een vacuumontluchter of een grote injectiespuit.
 
heb je dat nog niet gedaan dan?
dan merk je vast dat ook dat niet gaat lukken.
en het gaat niet om de druk, maar om de hoeveelheid remolie die verplaatst kan worden.
 
Laatst bewerkt:
dus als je een remrevisie doet, moet je een speciale ontluchter hebben in hem opnieuw te vullen? kan het niet bijvoorbeeld met een hand aan een ringsleutel om de ontluchtingsnippel en de andere aan de remhendel?
 
niks speciaals aan, aan zo'n ontluchter.
duur zijn ze ook niet.
en het gaat ook wel zonder (door bv de ontluchtingsnippel op het hoogste punt te houden zodat de luchtbel alleen maar naar boven kan), maar het is erg lastig op de meeste motorfietsen.
 
Ga naar de apotheek, of nog liever een dierenarts, die hebben hele grote spuiten, koop er eentje, maak er een plastic slangetje op vast, spuit vol remvloeistof zuigen, slangetje op de ontluchtingsnippel. Zorg voor een leeg reservoir. Ontluchtingsnippel een klein eindje open en dan het systeem van onder uit vullen. Je drukt de lucht dan vanzelf naar boven.

Als er geen spuit voorhanden is, zuigers zover mogelijk naar buiten, spul vullen met remvloeistof. Als je zeker bent, dat de ruimte achter de zuigers vol zit, de zuigers rustig helemaal naar binnen drukken. Je perst dan van onderuit de remleidingen vol en drukt de meeste lucht er uit.

Gelukkig heb ik een vrouw, die voor grote spuiten kan zorgen. Werkt het makkelijkst en goedkoop.
 
Andere optie, als je rubber slangen hebt:
Banjos vast, ontluchtingsnippel stukje open, slangetje erop, reservoir vol.
Knijp met een waterpomptang met een stukje leer of rubber in de bek de remslang dicht , een stukje onder de rempomp. Knijp de hendel in en 10 tegen 1 heb je na twee keer knijpen al drukopbouw.
Hou nu druk op de hendel en laat zachtjes de tang een beetje los tot je de hendel voelt bewegen. Hendel bijna helemaal inknijpen en dan de tang weer vast. Hendel lossen en herhalen tot je vloeistof uit de ontluchtingsnippel ziet komen.
Daarna kan de tang weg en kun je gewoon met de nippel ontluchten.

Met de tang voorkom je dat de remvloeistof meteen weer in de rempomp gezogen wordt als je de hendel lost.
Knijpen in de tang doe je met beleid en niet bij teflon/staal remleidingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan