Geen spanning uit de stator en zwart vliegwiel

Excision

Rookie
17 aug 2011
9
0
Maldegem
Beste forumleden

Vorige week is mijn KTM 300 EXC 2takt ineens uitgevallen tijdens een endurorit. Een snelle inspectie gaf me al snel de reden. Geen vonkje...

Eenmaal thuis ineens alles beginnen doormeten en testen. Gelukkig heeft een kameraad net dezelfde motor, dus ik kon enkele onderdelen testen. De CDI en de hoogspanningsbobijn zijn het dus niet.

Waar ik momenteel op vast zit is de stator. Toen ik het deksel eraf haalde zag ik een zwart vliegwiel. De aanslag lijkt op roet, maar dat kan ik niet zeker zeggen. Uitlaatgassen die langs de krukaskering passeren? Nooit van gehoord, nooit meegemaakt. Motor liep als de brandweer...

Nu goed, alles mooi gereinigd en beginnen meten op de spoelen. Alle weerstandswaarden vallen perfect binnen de opgegeven fabriekswaarden. Ik heb er ook ineens een isolatiemeting op uitgevoerd. Ik durf niet hoger dan 50V, maar alles is in orde. Geen doorslag naar massa, geen doorslag naar de andere spoelen. Isolatie lijkt perfect.

KTM geeft ook een spanningsindicatie weer die de spoelen moeten afgeven. Het wringt echter het schoentje... ik haal amper 4-5 V uit de onstekingsspoel, terwijl dit 30-40V zou moeten zijn. Uit de vermogenspoelen komt ook slechts 10V tijdens het kicken. Dit heb ik gemeten met een doorsnee multimeter met een "max" functie.

Vandaag de stator ook eens geprobeerd bij mijn kameraad. Er kon geen vonk worden gecreëerd.

- wie weet waaer het zwart vanaf kan komen? Er kruipt wel wat vocht achter het deksel

- wie heeft er een verklaring voor de perfecte defecte spoelen?

- het schijnen de spoelen te zijn, maar ik lan me niet van het idee houden dat het vliegwiel magnetisme is verloren.

- ik denk eventueel nog aan een defecte hallsensor. De "gap" kan bij deze modellen niet meer gesteld worden en niet gecontroleerd worden. Ik beschik ook over een oscilloscoop. Dit zal ik nog eens controleren op trigger.

Fotootje van het zwart vliegwiel
20190813_201124.jpg


Alle tips welkom!

Thanks
 
Ik heb een isolatiemeting uitgevoerd op alle spoelen. Dit betekent tussen de spoelen onderling en tussen de ontstekingsspoel en massa. Vermogensspoelen hangen aan massa, dus een isolatiemeting hierop is zinloos. Hierbij stond het isolatiemetingstoestel op 50V.
Er zijn isolatiefouten in de stator.
 
Je hebt de andere onderdelen al getest op een andere motor en dat werkte allemaal.

Wrm blijf je dan twijfelen aan die stator?
Dat ding is zo dood als een pier. Uitgefikt in het vliegwiel. Waar denk je anders dat al dat roet vandaan komt.
Of opnieuw laten wikkelen of nieuwe kopen.

Dan mag jij eens uitleggen hoe iets uitgefikt kan zijn als er geen enkele spoel een afwijkende weerstandswaarde vertoont of doorslaat naar een andere spoel.

Er is geen enkel spoor van verbranding te zien. En waarom zit het roet dan aan de buitenkant en veel minder aan de binnenkant van het vliegwiel, terwijl het vliegwiel over de spoelen draait?

Andere motor start niet met deze stator. Gezien bovenstaande verdenk ik nog steeds de hallsensor of het vliegwiel boven de werkelijke stator.

Iemand die mij hierin verder kan helpen? Ik heb al genoeg reacties gekregen over de spoelen...
 
Dan mag jij eens uitleggen hoe iets uitgefikt kan zijn als er geen enkele spoel een afwijkende weerstandswaarde vertoont of doorslaat naar een andere spoel.

Er is geen enkel spoor van verbranding te zien. En waarom zit het roet dan aan de buitenkant en veel minder aan de binnenkant van het vliegwiel, terwijl het vliegwiel over de spoelen draait?

Andere motor start niet met deze stator. Gezien bovenstaande verdenk ik nog steeds de hallsensor of het vliegwiel boven de werkelijke stator.

Iemand die mij hierin verder kan helpen? Ik heb al genoeg reacties gekregen over de spoelen...

Als een spoel doorslaat naar massa kan de draad nog steeds in orde zijn.

De roet gaat met de luchtstroom mee vandaar dat het voornamelijk aan de buitkant zit,

Als een andere motor niet start met deze stator dan is toch de stator defect

Verder helpen kan en ja je zou al genoeg reakties over spoelen moeten hebben.....
 
Probleem zit inderdaad in de stator, wat niet te beswisten viel.

De werkelijke oorzaak was het blikpakket dat geen afzonderlijke isolatie meer had. Gevolg zijn foucaultsteomen die een tegenwerkend magnetisch veld veroorzaakte.

Hoop dat velen van jullie hier ook iets uit leren.
 
Probleem zit inderdaad in de stator, wat niet te beswisten viel.

De werkelijke oorzaak was het blikpakket dat geen afzonderlijke isolatie meer had. Gevolg zijn foucaultsteomen die een tegenwerkend magnetisch veld veroorzaakte.

Hoop dat velen van jullie hier ook iets uit leren.

Ja, als je een foto van de foucaultsteomen erbij had gezet had ik je dat ook wel kunnen vertellen. 8-)
 
Verkeerde conclusie.
Blikpakket wordt alleen even gelakt tegen corrosie en vervolgens wordt daar koperdraad met lakisolatie omheen gewikkeld.
Bij jou is door trillingen de lakisolatie van de koperdraad beschadigd en is er vervolgens sluiting ontstaan.
Waar dat in dat pakket gebeurt bepaalt of er geen stroom/spanning meer uit komt of dat hij inwendig totaal uit fikt zoals in jou geval.
 
Dat blikpakket is opgebouwd uit transformatorblik dat van een hele dunne isolatielaag voorzien is. Dit om wervelstromen dwars op het pakket tegen te gaan.


De dynamo bij een motorfiets kan je zien als de secundaire wikkeling van een transformator. Het wisselend magnetische veld wordt hier dan niet door de primaire spoel maar door de ronddraaiende permanente magneten opgewekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan