Geen technische keuring meer bij invoer?

Vmax-Idioot

MF veteraan
20 apr 2007
4.354
10
Kerkrade
Volgens een bekende van mij, die voor de RDW werkt, is er sinds 1 mei 2009 geen keuring meer voor voertuigen, die uit een land geïmporteerd worden waar voor die categorie voertuigen geen APK Keuring is.

Dat zou betekenen dat ik mijn restauratiemotor, die ik van een amerikaans militair gekocht heb, zo naar de RDW kan brengen en dat zij dan alleen het chassisnummer, de papieren en de kleur controleren. Hierna krijg ik dan het kenteken toegestuurd.
GEEN CO-meting, geen technische controle. geen DB meting, geen remmentest, helemaal niks meer....de motor hoeft niet eens te starten....

Ik vind dat in mijn geval absoluut geweldig, maar ik ben wel bang dat er op die manier een heleboel onveilige shit ingevoerd gaat worden.
 
nou heb even op de stite van het RDW gekeken maar ik kan daar niks over vinden of kijk ik verkeerd
 
Laatst bewerkt:
nou heb even op de stite van het RDW gekeken maar ik kan daar niks over vinden of kijk ik verkeerd
er staat wel:

Tijdens het onderzoek worden de gegevens vastgelegd die nodig zijn voor de registratie in Nederland. De procedure is afhankelijk van de herkomst van de motor

Maar mijn bekende zal wel gelijk hebben, hij is tenslotte keurmeester bij die club...
Er moet wél een typegoedkeuring voor die fiets zijn en je moet de datum van eerste ingebruikname kunnen aantonen.
 
Laatst bewerkt:
Iets met, binnen de EU?
Nope, mijn restauratieobject heeft nog nooit een europees kenteken gehad.
Heeft nu USAREUR papieren, daarvoor een amerikaans kenteken uit Florida.
Op de USAREUR papieren staat nog vermeld: POV (privately owned vehicle)
 
Klinkt wel heel raar, Europese (ingezetene-)motoren (vrij goederenverkeer) worden dan volgens deze redenering aan strengere eisen onderwordpen dan niet EU-fietsen. :?
 
Laatst bewerkt:
Niet dat ik je maat niet geloof, maar als jij zelfs nog met twijfels zit, waarom bel je dan niet even met de RDW?

En zet hier het antwoord neer, hebben wij er ook wat aan!
 
:^

Ja, hier ben ik ook wel benieuwd naar! Dus als deze berichten kunnen worden bevestigd, dan graag.

:]
 
Bellen naar de RDW geeft dus echt geen uitkomst, heb ik al 2 keer geprobeerd. Stel debielen bij die klantenservice... Ik zit dus ook nog steeds met de vraag of ik mijn koplamp moet vervangen ja of nee. Moet binnenkort mijn zx6r uit engeland laten keuren..
 
Geloof d'r geen reet van. Kan toch bijna niet... want ook onder niet-APK keuring vallende voertuigen kunnen bv motoren zitten die ernstige gebreken vertonen.

Voorheen werden motoren afgekeurd als ze geen reflector hadden aan de achterkant, of als je banden niet goed genoeg waren. En dan zou je dus vanaf nu met een hok met lekke remleidingen, gescheurd frame of zonder verlichting etc etc zo door de keuring komen. My ass!
 
Op de RDW site zelf staat het ook:

Technische staat
De RDW kijkt bij het onderzoek van een ingevoerde motorfiets uit een EU-lidstaat niet naar de technische staat van de motor.
 
Met ingang van het nieuwe voertuig regelement zijn er een paar dingen veranderd.
1. voertuigen die aantoonbaar binnen de EU geregistreerd zijn geweest hebben recht op alleen een inschrijving. Dus puur indentificatie en overschrijven. Dit telt dus vanaf 1 mei voor alle voertuigcategorieen.(was voorheen alleen met personenwagens en lichte bedrijfswagens). Hier ligt dus de controle aan de permanente eisen bij de handhavers!(politie dus)
2. Alle andere voertuigen moeten dus nog gewoon technisch gekeurd worden.
3. Verder is er een duidelijke scheiding gekomen tussen goedkeuring en registratie. Onder goedkeuring wordt verstaan, of het voertuig wel aan de toelatingseisen voldoet die voor dat voertuig en bouwjaar gelden.
4. Dus bij voertuig wat uit een EU land geimporteerd wordt, kijkt de RDW of de goedkeuring uit het andere EU land gehandhaafd kan worden. Kan dat, dan volgt dus alleen die inschrijving. Kan het niet, dan worden die punten die afwijken of een direkt gevaar voor de verkeersveiligheid of de volksgezondheid een gevaar vormen, aanvullend getoetst. Dus bij die engelse motor met een " linkse" koplamp zal deze gecontroleerd worden. Die open uitlaat zal ook gemeten worden.

Hoop dat het zo wat duidelijker is.
groeten Ruud.
 
Dus ik kan aannemen wat je hier zegt ook ECHT klopt? Heb echt zoveel tegensprekende verhalen onderhand gehoord dat ik er niks meer van begrijp...
 
Dus ik kan aannemen wat je hier zegt ook ECHT klopt? Heb echt zoveel tegensprekende verhalen onderhand gehoord dat ik er niks meer van begrijp...

Jep. :Y :Y
Kan het me voorstellen dat je er niets meer van snapt. Worden hier ook zoveel kulverhalen verteld. Normaal reageer ik niet zo snel maar ik probeer nu wat duidelijkheid te scheppen zodat het voor iedereen wat begrijpelijker is. Zullen straks zeker weer verhalen komen dat er bij "hun" motoren nergens naar gekeken is. Komt omdat het voor de RDW keurmeesters ook nog allemaal niet duidlijk is. Ze hebben jaren een bepaalde manier van keuren gehad en moeten nu op een heel andere manier naar voertuigen kijken. Is gewoon een kwestie van tijd voordat iedereen een beetje op een lijn zit.

groeten en succes,
ruud.
 
Bellen naar de RDW geeft dus echt geen uitkomst, heb ik al 2 keer geprobeerd. Stel debielen bij die klantenservice... Ik zit dus ook nog steeds met de vraag of ik mijn koplamp moet vervangen ja of nee. Moet binnenkort mijn zx6r uit engeland laten keuren..
mijne is ook goedgekeurd ondanks de engelse koplamp :Y
 
Die koplamp zal echt geen aandacht aan besteed worden.
Als die verblind word je door de politie bekeurd, in het uiterste geval verder niet.
 
Eigenlijk dan wel vreemd, lijkt mij een gevalletje verkeersveiligheid wat er dan ter sprake zou moeten komen.
Dat is toch een punt die onder de nieuwe aanvullende toetsing zal vallen als men een linkse koplamp heeft..
Dus zou een motor met een linkse koplamp niet eerder op de weg mogen komen totdat deze zal zijn vervangen, zou je denken krom krom ...
 
Ik kan me voorstellen dat ze een univorme (ha ha ha) regelgeving naleven, het was/is tot heden
ook nog steeds veel makkelijker om een usa car/motor via Dld in te voeren dan via NL...
Daar is natuurlijk wel een historie met de legerbases, van de amerikanen, maar invoeren was daar aan veel minder regels gebonden, en hoppa daarna naar nl, en omdat er een duits kenteken op zat , was het hier ook een three beer job
 
Ik heb mijn motor KTM superduke R in februari geimporteerd uit de UK, maar de keuring sloeg nergens op. Hij is niet gestart en ze hebben inderdaad alleen het motornr framenr en kleur genoteerd. Ow jah en hij moest gewogen worden, omdat het gewicht niet bekend was in hun systeem. 2 weken daarvoor een maatje met zijn R1 2008 hetzelfde verhaal...
 
Terug
Bovenaan Onderaan