Geen verbindingsrits i.v.m. airbag

Yale

MF'er
23 okt 2021
52
60
Beste allen,

Ik heb besloten een airbag te kopen. Deze komt onder mijn jas. Het wordt afgeraden om dan de jas en broek vast te ritsen. Dat voelt dan ook weer niet zo prettig; de gedachte van een 'ontblote' onderrug of buik bij een schuiver als je pech hebt. Heeft 'de markt' hier een slimme oplossing voor? Ik ben wel beschermende onderkleding tegengekomen (Bowtex, Pando Moto), maar de slijtvaste stof waar zij mee adverteren zit volgens niet zozeer op de buik, maar op de schouders/armen/rug. Dat wordt bovendien ook onnodig warm denk ik, aangezien ik het onder een leren jas ga zou gaan dragen. Het beste wat ik tot dusverre heb bedacht is een strook slijtvaste stof aan beide kanten voorzien van een rits, en dat dan als tussenstukje vastritsen tussen broek en jas. Of alleen aan de broek vastritsen, en dan met bretels op de plek houden. Meh... Dat voelt een beetje als het wiel uitvinden. Zie ik voor de hand liggende opties/producten over het hoofd?

Dank voor de suggesties alvast.
 
Is dat zo? Volgens mij vragen de meeste airbags om een x aantal cm ruimte onder de jas en kan je gewoon aangeritst rijden? Ik zie graag het advies als ik het fout heb. Ik weet niet anders dan die 5 cm ruimte binnen de jas.

Maar over die ritsen: De meeste ritsen, zeker in textiel kleding
gaan een schuiver niet eens volhouden als ze erg zwaar belast worden. Die zijn bedoeld om tocht tegen te gaan en een waterdichte verbinding tussen broek en jas te vormen. In een leren combi misschien.

Voor de hand liggende optie is volgens mij om een Dainese airbag te kopen, of een helite en die over de jas te dragen. Dan kan je pak gewoon aangeritst.
 
Dank voor de reacties.

Dainese heeft inderdaad de smart jacket, maar de mate waarin die zichzelf opblaast valt me wat tegen. Zeker bij de het sleutelbeen. Volgens mij kan je hoofd nog steeds alle kanten op.

Helite heb ik ook naar gekeken. Hoewel dat boven de jas gedragen wordt, is dat wel het alternatief wat ik in gedachten hou. Als eerste optie voor onder de jas heb ik mijn oog laten vallen op een airbag van Held. Eentje met een trekkoord. Inmiddels wordt 'ie alweer niet meer geproduceerd i.v.m. elektronische opvolgers (waar je naast de airbag óók nog eens je portemonnee mag trekken voor de software...), maar restanten zijn nog wel links en rechts te koop. Als je die onder je eigen jas wil gebruiken, is er inderdaad een eis t.a.v. beschikbare ruimte binnen de jas. Hij moet natuurlijk wel uit kunnen zetten. Ik heb gelezen dat om diezelfde reden het ook wordt afgeraden om jas en broek aan elkaar te ritsen. Waar ik dat vandaan heb gehaald zou ik even moeten nazoeken. Dat ging in ieder geval specifiek over de Held airbag. Misschien dat dat de Dainese niet geldt. Die wordt immers minder groot.

Terug naar mijn vraag dan: Begrijp ik goed dat de airbag dus eigenlijk niet een 'nieuw probleem' veroorzaakt, omdat als ik de broek en jas wél zou kunnen dichtritsen, de rits het waarschijnlijk toch al niet houdt bij een val? Ook lekker geruststellend haha (leren broek en jas overigens).
 
had een 2-delig Lookwell pak en heb dat zéér uitgebreid "getest" (denk een 15-tal keer), ook op circuit aan hoge snelheden. en niet 1 keer heeft de rits het begeven. het hele pak heeft het zelfs nooit begeven, op wat doorgeschuurde stiksels na. Het was zo'n goed pak dat ik de stiksels zelfs eens heb laten herdoen. alleen een groeiend buikje kon het niet aan :+
 
Ik rij met een KLIM In&Motion airbag en dacht ook ergens gelezen te hebben dat je broek en jas best niet aan mekaar ritst.
Ben van mening dat het op zich niet veel uitmaakt, zo lang er maar voldoende ruimte is om dat vest z'n ding laten te doen.

Dat je nog een vest overweegt met een trekkoord snap ik niet zo goed, die zijn toch achterhaald?
 
Zorg in ieder geval voor voldoende ruimte, anders slaat de energie naar binnen toe.
Mij lijkt het geen pretje om met een bom onder je jas te rijden maar ieder z'n meug.
 
@Jenkins Ik heb in mijn openingspost bewust geen merken genoemd. Mijn vraag is namelijk niet 'welke airbag moet ik kopen', maar meer 'als je broek en jas niet aan elkaar kan ritsen, is er dan een optie om toch buik/onderrug te beschermen, mocht je onfortuinlijk terecht komen?'. Toch ter volledigheid dan maar: Ik heb gekeken wat er aan airbags is (en inderdaad ook de Alpinestars opties bekeken) en daaruit is een voorkeur voor de Held airbag komen rollen. Tegelijkertijd heb ik gelezen dat broek en jas vastritsen dan niet wordt aanbevolen. Vandaar de vraag in mijn openingspost.

Waar ik dat vandaan heb gehaald heb ik net nog even snel proberen op te zoeken. Heb het zo snel niet meer kunnen vinden t.a.v. de specifieke Held airbag. Wel t.a.v. alle airbags met een In&Motion systeem (o.a. het nieuwe Held eVest, de KLIM die in bovenstaande post wordt benoemd, etc.). Zij zeggen het volgende op hun site:

"When the airbag will deploy, it will go up under the helmet in order to protect from a neck hyper-extension. If you wear a jacket (that is not zipped with your motorcycle trousers), no worries, the airbag can easily go up and deploy correctly… if you wear a suit, it won’t be the case and it might compromise the correct deployment of the airbag in case if incident. The In&motion airbag system is not compatible with jackets having a support in the crotch and cannot be worn with a jacket zipped to your trousers."

@A.S.Moto Ik begrijp je vraag t.a.v. het trekkoord. De elektronische vesten zijn natuurlijk veel geavanceerder. Maar onder de streep zie ik de meerwaarde niet zo. De techniek is duurder en - hoewel het vast nagenoeg altijd goed gaat - blijft daar toch het kleine risico dat de techniek het laat afweten door een storing o.i.d.. En als het om wat voor reden dan ook niet mogelijk was om de maandelijkse kosten voor een In&Motion vest over te schrijven, doet het vest het simpelweg gewoon niet meer. En dan zijn er nog de facepalm momentjes dat ik naar buiten wil en er achter kom dat ik 'm de vorige keer niet meer heb opgeladen. Ik overdrijf vast een beetje nu ;) Het zal allemaal in de praktijk wel meevallen. Maar ik zie al die issues niet bij een trekkoord. Hypermodern? Nee. Functioneel? Yes.

@Wegmisbruiker V.w.b. comfort rijd ik ook liever zonder. Tegelijkertijd heb ik vaak genoeg 'dat scheelde niet veel...' momentjes gehad op de motor en in de auto, omdat er zo veel debielen op de weg rijden. Als 'een bom onder mijn jas' dan - anders dan die woorspeling doet vermoeden - voorkomt dat mijn jonge kinderen vaderloos worden in het geval het wel echt een keer raak is, dan heb ik dat er wel voor over.
 
@Wegmisbruiker V.w.b. comfort rijd ik ook liever zonder. Tegelijkertijd heb ik vaak genoeg 'dat scheelde niet veel...' momentjes gehad op de motor en in de auto, omdat er zo veel debielen op de weg rijden. Als 'een bom onder mijn jas' dan - anders dan die woorspeling doet vermoeden - voorkomt dat mijn jonge kinderen vaderloos worden in het geval het wel echt een keer raak is, dan heb ik dat er wel voor over.
Dat is helemaal goed, zolang je niet aan risicocompensatie zult doen.
In de auto vind ik het helemaal vreselijk dus heb ik een sportstuur zonder airbag.

De reden is simpel, als mij een crash overkomt zal de snelheid hoog zijn, en dat is het gebied waar de airbag zinloos is in een auto.
Hoe dat met motoren zit weet ik niet.
 
@Yale :
Hartelijk dank voor je uitvoerige reactie.
Je hebt je goed verdiept in deze tegelijkertijd luchtige als ook explosieve materie.
Ik schat dat je er inmiddels zelf ook achter gekomen bent dat elk systeem haar eigen plus- en minpunten heeft.
Het perfecte airbag systeem is er nog niet en zal er ook nooit komen.
Deelnemen aan het verkeer brengt risico’s met zich mee.
Zelfs als voetganger ben je nooit 100% veilig voor eigen en andermans fouten.

Autorijden, en zeker motorrijden, brengen nog veel meer risico’s met zich mee. Je schrijft dat je “vaak genoeg momentjes hebt meegemaakt met debielen”.
En dat je je kinderen gunt dat ze hun vader nog lang naast zich mogen hebben.

Misschien dat je je zo gauw mogelijk één van de systemen gunt. Maar daarbij vooral een nóg defensievere rijstijl aanmeet.
Eentje waarbij je nog meer tijd en ruimte inbouwt om de fouten van “debielen” op te kunnen vangen.
Want daar zie ik voor jou de grootste winst aan passieve én actieve veiligheid.
 
Laatst bewerkt:
Door die laatste zin lijkt het net alsof ik zelf een debiele rijder ben ;) Ik zie mezelf zeker als defensieve rijder. Maar ook dan kan er natuurlijk nog iets fout gaan. Daarom wil ik de stap maken naar een airbag. Daarbij heb ik zeker niet de illusie dat daarmee alle risico's zijn verdwenen. 100% veiligheid is een utopie, I know. Maar met airbag is toch wel weer een stukje veiliger dan zonder airbag. En dan zijn er meerdere opties en inderdaad, elke optie heeft zo zijn voor- en nadelen. Maar het gesprek dat ik wilde voeren in deze thread is eigenlijk de stap daarná: Ik heb immers de opties bekeken, daarbij de (voor mij) plussen en minnen tegen elkaar afgezet, en een voorlopige eerste keus bepaald. En die keus heeft dus de 'min' dat wordt afgeraden om broek en jas vast te ritsen. Valt dáár wat slims mee te doen? Dat was de achterliggende gedachte van deze thread.

Gelet op mijn zoektocht op het internet en deze thread, krijg ik het idee dat het niet kunnen vastritsen van broek en jas niet echt als issue wordt gezien, waardoor er ook niet echt voor de hand liggende 'oplossingen' zijn om dit 'probleem' te tackelen. Misschien dat ik maar gewoon ergens een lap leer vandaan tover, en hier een rits aan zet om aan mijn broek te ritsen. Zo wordt de broek wat langer als het ware en wordt de buik/onderrug bedekt als de jas een stukje omhoog zou schieten. Of dat de beste optie is, vast niet. Maar iets beters heb ik nog niet kunnen bedenken.

Dank voor alle reacties tot dusverre. Hoewel het soms een beetje afdwaalt van de oorspronkelijke vraag, blijft het toch interessant om wat te sparren over airbags :t
 
Door die laatste zin lijkt het net alsof ik zelf een debiele rijder ben ;) Ik zie mezelf zeker als defensieve rijder. Maar ook dan kan er natuurlijk nog iets fout gaan. Daarom wil ik de stap maken naar een airbag. Daarbij heb ik zeker niet de illusie dat daarmee alle risico's zijn verdwenen. 100% veiligheid is een utopie, I know. Maar met airbag is toch wel weer een stukje veiliger dan zonder airbag. En dan zijn er meerdere opties en inderdaad, elke optie heeft zo zijn voor- en nadelen. Maar het gesprek dat ik wilde voeren in deze thread is eigenlijk de stap daarná: Ik heb immers de opties bekeken, daarbij de (voor mij) plussen en minnen tegen elkaar afgezet, en een voorlopige eerste keus bepaald. En die keus heeft dus de 'min' dat wordt afgeraden om broek en jas vast te ritsen. Valt dáár wat slims mee te doen? Dat was de achterliggende gedachte van deze thread.

Gelet op mijn zoektocht op het internet en deze thread, krijg ik het idee dat het niet kunnen vastritsen van broek en jas niet echt als issue wordt gezien, waardoor er ook niet echt voor de hand liggende 'oplossingen' zijn om dit 'probleem' te tackelen. Misschien dat ik maar gewoon ergens een lap leer vandaan tover, en hier een rits aan zet om aan mijn broek te ritsen. Zo wordt de broek wat langer als het ware en wordt de buik/onderrug bedekt als de jas een stukje omhoog zou schieten. Of dat de beste optie is, vast niet. Maar iets beters heb ik nog niet kunnen bedenken.

Dank voor alle reacties tot dusverre. Hoewel het soms een beetje afdwaalt van de oorspronkelijke vraag, blijft het toch interessant om wat te sparren over airbags :t
Ik wil je zeker níet als een debiel weg zetten. 🙂

Overleg eens met een kundige motor kledingzaak.
Of een kleermaker die ook leder doet.
Een smal verlengstuk van stretch dat je tussen je broek en jas kunt ritsen…
Of denk ik nu te gemakkelijk?
 
Mijn opmerking over de sterkte van de rits is vooral over ritsen die toegepast worden in textiele pakken. Soms zitten deze ritsen aan de waterdichte voering. Die is niet stevig genoeg om een crash te houden.
In leren combis is de rits meestal steviger, en langer. Het geldt ook zeker niet voor alle ritsen.
Het niet vastritsen kan als nadeel hebben dat je broek niet aan blijft (mits je glijdt, mits dit, mits dat...)
Een ander nadeel, niet gerelateerd aan veiligheid is dat er wind en regen in je jas kan komen.

Bij de meeste jassen en broeken krijg je de andere kant van de rits erbij. Die kan je dan gebruiken (misschien zijn die al genoeg lengte om extra te hebben?) Hoeveel extra ruimte vraagt die airbag in die richting? Een extra lap leer lijkt me niet zo comfortabel

Maar als je airbag zo ver omhoog ontplooit dat je jas niet aan je broek mag zitten, zit er dan wel genoeg ruimte in de jas tussen je oksels en de bovenkant van je schouders?

Trekkoord ontsteking is absoluut functioneel. Echter, het gaat uit van een ongeval waarbij je fysiek van de motor wordt gescheiden voordat er impact is. Als je in stilstand wordt aangereden, of bijvoorberld een lowsider krijgt waarbij je bij de motor blijft terwijl je de grond raakt, heb je geen bescherming. Het is een afweging.

Vertrouwen in technologie is inderdaad nodig. Maar dat heb je ook nodig voor allerlei andere systemen waar we dagelijks gebruik van maken en het niet eng vinden (of er niet van afweten). Omdat het een digitaal systeem is bij alpinestars en dainese (en anderen) is dat vertrouwen er niet. Waarom niet? In koord systemen zitten ook onderdelen die kunnen falen.

Een belangrijke handeling vergeten, dat kan bij een koord ook. Bij het laden is het zo dat je nog best lang kan doorrijden voordat het vest de eerste waarschuwing geeft

Het maandelijkse systeem van inmotion vind ik lastiger. Ik ken het overigens niet goed genoeg maar als de werking inderdaad gewoon uit gaat als je niet dokt... Als je er over na denkt is het beperken van veiligheid door het systeem op afstand uit te schakelen bijna onetisch.
 
Het maandelijkse systeem van inmotion vind ik lastiger. Ik ken het overigens niet goed genoeg maar als de werking inderdaad gewoon uit gaat als je niet dokt... Als je er over na denkt is het beperken van veiligheid door het systeem op afstand uit te schakelen bijna onetisch.

Ik betaal gewoon één keer per jaar.

En als je het liever anders doet kan je ook een éénmalige premie betalen, dan blijft je airbag altijd werken.
Het voordeel van het abonnement is dat je garantie en updates blijft behouden...
 
Helite e-turtle is ook een alternatief. Zonder trekkoord en zonder software. Na een val kan je gewoon de speciale patroon vervangen ipv opsturen en laten fixen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan