Maarten-Z750
MF veteraan
Tot vandaag heeft mijn GPX, bouwjaar 88, het vlekkeloos gedaan, elke dag meegereden, geen rare geluiden, niks vreemds... tot vandaag!
Stationair draait 'ie nog maar 500 toeren ipv 1000 (al schommelt dat wel heen en weer), bij gas geven duurt het zeg maar 3 keer zo lang voordat 'ie bij 4000 toeren is, vanaf 4000 toeren gaat 'ie normaal vermogen leveren, klinkt ie ook goed en lijkt er niets aan de hand. Bij laag toeren klinkt ie ook wat schokkerig en veel lager dan normaal. Bij optrekken slaat ie af met normaal gas geven en moet je heel veel gas erbij geven waarbij 'ie toch terug zakt naar ongeveer 800 toeren (gestart met koppeling in 4000 toeren) en dan heel, heel echt heel langzaam gaat rijden... ook in z'n andere versnellingen heeft 'ie onder de 4000 toeren totaal geen acceleratie.
Het probleem deed zicht eigenlijk voor het eerst voor toen ik heel langzaam een bruggetje omhoog reed en dacht dat ik z'n twee of drie stond omdat hij niet echt omhoog wou... toch bleek met schakelen dat 'ie al in z'n een stond.
Wat me nu dan achteraf opvalt, ik weet niet of het er mee te maken heeft, is dat elke keer als de motor wat langere tijd (bijvoorbeeld 's nachts) heeft stilgestaan er een klein plasje onder het blok ligt, circa 2 vierkante cm groot, ik denk dat het olie. Ga dalijk als de motor is afgekoeld nog wel even olie controleren... maar kan me niet voorstellen dat dat het is, de dealer had dat nog gecontroleerd vorig weekend toen ik hem heb opgehaald...
Zoals je kan begrijpen geen leuke rit gehad, heb zelf ook twee linker handen en zit nu dus een beetje met m'n handen in m'n haren... morgen maar even naar de dealer bellen...
Ben net nog even naar beneden gelopen, en er lag nu ipv het gebruikelijke licht bruine plasje ook nog een heel donker plasje, waarvan ook nog een paar druppels aan de onderkant van m'n blok hangen... Om het te proberen m'n motor maar eens gestart, ging de 1e keer vrij moeilijk, keer of 4 starten, en toen pakte die hem, klonk verder helemaal goed, ook met gas geven... leek erop alsof ie 'em nu wel goed pakte, alleen het donker bruine plasje was toen ik de motor had uitgezet twee keer zo groot...
Is er iemand die een idee heeft wat dit kan zijn? En of het een duur geintje word?
Ideeen iemand?
Weet iemand tussendoor ook nog hoe je olie moet controleren op die GPX? Heel stom maar kan nergens iets daarvoor vinden... Het ligt waarschijnlijk aan mij... maar toch? Iemand??
Stationair draait 'ie nog maar 500 toeren ipv 1000 (al schommelt dat wel heen en weer), bij gas geven duurt het zeg maar 3 keer zo lang voordat 'ie bij 4000 toeren is, vanaf 4000 toeren gaat 'ie normaal vermogen leveren, klinkt ie ook goed en lijkt er niets aan de hand. Bij laag toeren klinkt ie ook wat schokkerig en veel lager dan normaal. Bij optrekken slaat ie af met normaal gas geven en moet je heel veel gas erbij geven waarbij 'ie toch terug zakt naar ongeveer 800 toeren (gestart met koppeling in 4000 toeren) en dan heel, heel echt heel langzaam gaat rijden... ook in z'n andere versnellingen heeft 'ie onder de 4000 toeren totaal geen acceleratie.
Het probleem deed zicht eigenlijk voor het eerst voor toen ik heel langzaam een bruggetje omhoog reed en dacht dat ik z'n twee of drie stond omdat hij niet echt omhoog wou... toch bleek met schakelen dat 'ie al in z'n een stond.
Wat me nu dan achteraf opvalt, ik weet niet of het er mee te maken heeft, is dat elke keer als de motor wat langere tijd (bijvoorbeeld 's nachts) heeft stilgestaan er een klein plasje onder het blok ligt, circa 2 vierkante cm groot, ik denk dat het olie. Ga dalijk als de motor is afgekoeld nog wel even olie controleren... maar kan me niet voorstellen dat dat het is, de dealer had dat nog gecontroleerd vorig weekend toen ik hem heb opgehaald...
Zoals je kan begrijpen geen leuke rit gehad, heb zelf ook twee linker handen en zit nu dus een beetje met m'n handen in m'n haren... morgen maar even naar de dealer bellen...
Ben net nog even naar beneden gelopen, en er lag nu ipv het gebruikelijke licht bruine plasje ook nog een heel donker plasje, waarvan ook nog een paar druppels aan de onderkant van m'n blok hangen... Om het te proberen m'n motor maar eens gestart, ging de 1e keer vrij moeilijk, keer of 4 starten, en toen pakte die hem, klonk verder helemaal goed, ook met gas geven... leek erop alsof ie 'em nu wel goed pakte, alleen het donker bruine plasje was toen ik de motor had uitgezet twee keer zo groot...
Is er iemand die een idee heeft wat dit kan zijn? En of het een duur geintje word?
Ideeen iemand?
Weet iemand tussendoor ook nog hoe je olie moet controleren op die GPX? Heel stom maar kan nergens iets daarvoor vinden... Het ligt waarschijnlijk aan mij... maar toch? Iemand??
Laatst bewerkt: