geen vonk honda vt1100

vt1100

Rookie
22 aug 2004
16
0
boxmeer
ik heb een probleem met mijn vt1100 bj 1987.
De motor viel in een keer weg onder het rijden. Hij stotterde niet, maar sloeg gewoon ineens af. Nadat hij afgekoeld is start hij weer, maar na ongeveer een halve minuut heeft hij ineens geen vonk meer. Weet iemand wat het probleem kan zijn?

Alvast bedankt!
 
Pulsgever zit in je blok acher een dekseltje, maar het kan ook je cdi unit zijn die hangt links in een rubber houder aan je framebuis.
Ik heb al twee maal meegemaakt dat die op zijn kop gemonteerd was in die rubber houder en toen vol water gelopen was, check dat ook even?
De draden moeten onder uit het kastje komen, maar andersom lijkt logischer en daarom worden ze vaak verkeerd gemonteerd.
 
Vergeet de "eenvoudige" dingen niet: het kan soms aan bougies of KAPJES liggen; moeilijk of niet meetbaar want meest temperatuur- en/of toerental-afhankelijk maar omwisselen (één voor een, om de boosdoener(s) te detecteren) is niet echt moeilijk.
 
Zo'n ding heeft vier bougies en twee bobines dus als hij er ineens mee stopt en beide cylinders niet meer lopen en ook alle bougies niet meer vonken dan vallen dingen als bougies/doppen/kabels/bobines allemaal af.
 
Om de boordspanning ff na te meten hoef je geen blok te laten zakken ...

:X :X :X

;)



Overigens een dulle plek om die pickup's te monteren. Zitten normaal gesproken toch gewoon goed toegankelijk onder ergens op de krukas, zover ik weet.
 
Als het goed is komen dan uit je blok 2(3) draden die naar je CDI unit lopen dat zijn je pulsgever draden meet met een multimetertje de Ohmse waarden volgens de specificaties van jouw motor.(bij je CDI unit trek stekkertje er ff af en kijk gelijk of je contacten schoon zijn je zal niet de eerste zijn met vuile contacten)De weerstandswaarde ligt meestal rond de 30 Ohm

Oneindig hoog is foute boel dan is deze onderbroken(maar zou ook nog draadbreuk kunnen zijn.Wet je zeker dat je niet bij je pulsgever kan komen zonder het blok open te hoeven maken.
 
Hartelijk dank voor jullie reacties :} :}
IK zal vanavond die ohmse waarden naar de cdi eens meten. Dingen zoals accu, schakelaar en standaard kunnen het niet zijn.

Ik zal de metingen gelijk hierop zetten
 
Dat komt omdat je pulsgever een spoeltje is (aantal windingen koperdraad) die door een magnetisch veld een spanninkje afgeeft (pulsje) van enkele honderden millivolts.Het zou kunnen zijn dat door warmte van het blok deze spoel(pulsgever) tijdelijk onderbroken wordt dus een draadbreukje of slecht contact maakt waardoor de puls wegvalt en je CDI die dit pulsje omzet en aanbied aan de bobine die deze transformeert naar duizenden volts(heeeel klein stroompje maar dodelijk)die jouw bougies doen vonken.
 
Naar zoiets moet je zoeken:

full
 
Voor alle zekerheid: ik heb eens meegemaakt (bij een veel kleiner motortje) dat tot mijn tamelijke verwondering er geen min-draad apart liep van de ontstekings-unit naar de accu of minstens een betrouwbaar min-punt maar: naar een boutje in het frame.

Daarop had zich oxidatie en dus overgangs-weerstand opgebouwd MET temperatuur-effect; verschijnselen leken op die in dit verhaal.

Je weet maar nooit, hoewel ik mij nauwelijks kan voorstellen dat constructeurs van forse machines zo verkeerd-zuinig ooit nog trachten tekeer te gaan.
 
het bouwjaar is 1987, net het model met de uitlaten aan een zijde. Ik heb trouwens de weerstanden in de aansluiting op de cdi gemeten. deze zijn beide meer dan 40 ohm.

Ik heb ook de cdi uit elkaar gehaald, en er zijn een paar zwarte punten aan de onderkant. Een weerstandje(diode oid) kun je een beetje bewegen. Misschien ligt het daar aan???
 
@MikeV4: Kan je mij (en de TS natuurlijk) ook verklappen waar dat spul in het blok zit? Ik kan me nl nauwelijks voorstellen dat ze de hele handel in de cilinderkop wegproppen, ipv op de plaats waar je 't bij elke andere motor aantreft.

Alvast :}

soooory was ik nog vergeten,
de pulsgevers zitten achter het rechter motordeksel en de draad zou er ergens waar de uitlaat voorbijkomt, moeten uitkomen. Daar zit ook een stekkertje.En kan je er op meten.
 
als je je CDI al open heb dan moet je kijken of de onderdelen goed gesoldeerd zitten en niet los in het tin,als het laatste het geval is met een soldeerboutje en tin de boel mooi laten vloeien(niet te lang die soldeerbout erop anders gaat het onderdeel kapot) niet aan onderdelen gaan rukken anders breken ze af en ben je verder van huis.

De weerstandswaarden van je CDI staan in je boek.
Je moet niet aan je CDI meten maar eerst aan de stekker(s) van je pulsgever(s)
deze zouden rond de 30 ohm moeten zijn (kijk anders ff in je boek voor de waarden)

succes met je klus
 
soooory was ik nog vergeten,
de pulsgevers zitten achter het rechter motordeksel en de draad zou er ergens waar de uitlaat voorbijkomt, moeten uitkomen. Daar zit ook een stekkertje.En kan je er op meten.
Het leek me ook supersterk dat ze in/op de cilinderkop zouden zitten.
Nou maar hopen dat de TS nog niet de handel eronder uit heeft gehaald.

als je je CDI al open heb dan moet je kijken of de onderdelen goed gesoldeerd zitten en niet los in het tin,als het laatste het geval is met een soldeerboutje en tin de boel mooi laten vloeien(niet te lang die soldeerbout erop anders gaat het onderdeel kapot) niet aan onderdelen gaan rukken anders breken ze af en ben je verder van huis.

De weerstandswaarden van je CDI staan in je boek.
Je moet niet aan je CDI meten maar eerst aan de stekker(s) van je pulsgever(s)
deze zouden rond de 30 ohm moeten zijn (kijk anders ff in je boek voor de waarden)

succes met je klus
@TS: Mocht, zoals Fury al schreef, het idd nodig zijn om aan je CDI te gaan solderen, ga dan alsjeblieft niet met zo'n 100W-soldeerbout (meestal pistoolvorm) aan het werk. Vanwege het hoge vermogen van de soldeerbout loop je niet alleen het risico dat een component door de hitte overlijdt, maar ook dat je de printsporen van de print losweekt. En daar zit je beslist niet op te wachten.

Anyway, succes :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan