Geen vonk op een R6 RJ03 uit 2000

supervet

2 of 4 cilinders.... allebei dan maar??
15 sep 2003
5.514
3.863
Heerlen
Goedemiddag,

Zoals de titel al een beetje aangeeft wil het kreng niet aan. Geen vonk is de conclusie, maar wat is de oorzaak??

Wat hebben we gedaan....
Het gaat om een circuitfiets, en we hebben de stuurhelften leeggehaald en het contactslot weggehaald. Dat is vervangen door een aan/uit knop. Linker stuurhelft kon volgens ons helemaal weg en aan de rechterkant zit een domino killswitch/startknop combinatie. Daarna ging de startmotor mooi rond en daar hebben we het even bij gelaten, de tank was eraf dus starten ging niet zo snel.

Nu wilden we het klusje afmaken en wil het kreng niet starten. Zoeken, geen vonk....

Wat hebben we nu al geprobeerd.
Laat ik even voorop stellen dat we geen elektrische koningen zijn, maar met het boek erbij komen we er meestal wel. We hebben het troubleshoot lijstje nagelopen.
  • zekeringen, check
  • schakelaar standaard, check
  • schakelaar koppeling, check
  • schakelaar neutraal, check
  • bobine gemeten volgens het boek, check
  • signaalgever, check
Toen werd het al een beetje vervelender, we hebben nog een of ander "relais" dat bij de accu zit gemeten en daar was het een beetje twijfelachtig met de continuiteit. Maar als dat ding stuk was zou de startmotor ook niet rond mogen gaan en dat doet hij wel.

Dat was het einde van de troubleshoot uit het werkplaatshandboek-O-

Dus we zijn een beetje ten einde raad helaas, en ik hoop natuurlijk dat hier een briljant iemand ons nog een tip kan geven of misschien verder kan helpen.

En even voor de zekerheid, hij krijgt wel brandstof, het pompje loopt en de bougies zijn nat.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Later,

Loek
 
Weet je zeker dat dat ding bij de accu een relais is? En niet een omvalsensor?
Ik heb een x een srad 600 gekocht van 1997 redelijk vergelijkbaar met de eerste R6'en dus. Carburateurs penbobine's end.
Daar hoorde origineel ook geen omvalsensor in de kabelboom te zitten, maar die was er heel erg netjes tussen gemaakt. Pas toen ik dit dingetje begon te bewegen en de motor afsloeg begreep ik wat het was. :+
 
ik wist net even niet hoe het ding heette....
1677333802319.png

Maar het is nummer 6 in de bovenstaande tekening. Dat ding is gecombineerd met de koppelings schakelaar, de neutraal schakelaaer en de standaard schakelaar. Als die goed staan geeft dat ding de stroom door aan de startknop....
 
Heb je de koppelingsschakelaar (5) er nog wel op zitten?
Zit er wel maar niet aangesloten, we hebben de werking getest door het stekkertje door te verbinden. En de koppelingsschakelaar is volgens het schema slechts één van de voorwaarden om de startmotor tot leven te wekken. Als er neutraal is hoef je hem niet te bedienen (sluiten). Als er geen neutraal is kun je de startmotor toch laten draaien door de koppelingsschakelaar te sluiten (normaal koppeling in). Zijstandaard schakelaar hetzelfde, als er neutraal is maakt het niet uit, als er geen neutraal is moet hij ingeklapt of koppeling in. Dat werkt allemaal. In die zin dat de startmotor gaat draaien, maar nou die vonkjes er nog bij.....
 
je hebt de sm ? op pagina 8.12 staat stap voor stap hoe je je probleem moet oplossen.
Ja, die hebben we, dat hele fucking lijstje hebben we gehad. Ik twijfel nu of de bobines wel prik krijgen.... dat gaan we eerst maar eens uitzoeken. Het hele circuit dat het draaien van de startmotor toestaat of niet werkt zoals het hoort, de pick-up voor de timing van de vonk geeft ook de juiste waarde, en de bobine ook....
 
Bij mijn tl1000 had ik het contactslot ook vervangen door een tuimelschakelaar. Kreeg hem toen ook niet aan de praat. Bleek uiteindelijk een weerstand in het slot te zitten op de “contact aan” stand. Die erbij gesoldeerd en toen sloeg die wel aan.
Wellicht is dat bij andere motoren ook?
 
Datzelfde truukje is bij mijn eigen GSX-R750 ook gebeurd. Weerstandje van 100 Ohm ertussen en opgelost. Maar dat is dus Suzuki.... we meten niks aan weerstand in het Yamaha slot. En op internet staat daar ook niks over helaas
 
We zijn weer bezig....

We meten bij contakt aan wel 12,7 volt op het ontstekingskastje. Dus dat is goed. Maar omdat het een CDI is was ik van mening dat er dan ook 12,7V richting de bobines moet gaan en die meten we dus NIET. De draden zijn wel heel, we hebben continuiteit gemeten als de stekkertjes van de CDI en bobines af zijn. Er zijn blijkbaar een aantal voorwaarden nodig om daar spanning te krijgen?!? en die proberen we nu een voor een uit te sluiten of te checken...
 
alles terug origineel zetten, en dan 1 per 1 dingen afkoppelen/overebruggen en steeds testen en je zal het wel vinden.
ik zou toch beginnen bij het kontakslot. wat is "55" ? gaat een draad van het kontakt naar "55" en dan naar de CDI
 
Terug
Bovenaan Onderaan