geen vonk?! XL 500R HELP!

modderman

Rookie
27 sep 2004
26
0
heerenveen
een puzzel voor de technoten onder jullie:

Mijn Xl 500R is er mee opgehouden.

eerst wilde hij niet meer starten. bourgie er uit: geen vonk.
de zwartwitte draad van de kill schakelaar losgehaald.
maakt niets uit.
daarna het contaktslot getsjekt.
en zie daar, met aantrappen en rommelen aan het slot begon ie weer te vonken.
en liep ie weer

aangezien mijn contakt slot niet zo best meer is, (geen sleutel meer aanwezig)
dacht ik hiermee t probleem opgelost te hebben.

als ie een x liep bleef het de hele dag goed, intussen kwam ik dan niet aan het kontaktslot.
uitzetten deed ik met de koppeling. na een week stilstaan moest de bourgie er weer uit en weer rond wrotten met het contactslot totdat ie weer vonkte en dan kon ie weer. RAAAAAR!

na een maand met deze start procedure rond gereden te hebben was ik t zat.

het vreemde was dat ie zonder de zwartwit draad aan het contaktslot het zeker niet deed.

toch maar een nieuw kontaktslot er op. en nu doet ie niks meer!

alles doorgemeten: spoel in orde, bobine,kabel, enz
aarde van bobine ok

het rare is als ik de zwart rode draad van de ontstekingspoel naar de cdi unit onderbreek en dan half tegen elkaar aanhoud terwijl ik trap dan springen de vonken over de stekkers en uit de bourgie!!!! daarmee lijkt mij kabel breuk uitgesloten.

betekend dit dat de cdi unit naar z'n grootje is?
of bouwt de onsteking spoel niet genoeg spanning op?


heeft iemand een suggestie? tip?
waar kun je nog een cdi testen laten, tegenwoordig?
de ontsteking spoel opnieuw laten wikkelen heb ik geen tijd voor.
over 2 weken moet ie het doen voor de noordwolde rit 17 okt! aaaaaahhhh....
 
Ik heb ooit ook zo`n kutding gehad en bij mij was de CDI kapot gegaan had ook geen vonk meer,heb toen de CDI nagebouwd aangezien er een onderdeel inzat die 4 aansluitingen had en er stond niks op geen type niks,dus xl600 schemaatje gebouwd en toen had ik wel weer vonk maar de motor deed het niet goed mee heb em toen verkocht had eigenlijk constant gezeik met dat ding.
 
Laatst bewerkt:
Heb je een foto of serienrs van je cdi? Ik heb hier misschien nog wat liggen.
Maar ik twijfel erg aan je spoel en/of aansluitingen van de zwart/rode draad. De zwart/rode is de draad die van je cdi spoel afkomt en spanning geeft aan de cdi. Als daar iets niet lekker zit zal ie echt niet vonken. Als je dan de stekkers een beetje anders houdt kan ie wel eens net wel contact maken.

Spoel zal ik denk ik ook nog wel hebben.
 
bedankt voor de snelle reakties

het is geen slechte verbinding tussen de cdi spoel en de cdi.
door de stekkers van elkaar af te houden(2mm.) schiet er een vonk over.
en door deze impuls gaat de bourgie ook vonken.
grt joachim

ps wat vraag je voor zon cdi unit?
heb er nog een van een 6 volt liggen kan ik die proberen? of blaas ik m dan in een slag op?

hoe langer ik hier over na denk hoe meer ik aan die ontsteking spoel begin te twijfelen.
ik heb het zelfde eens gehad met een 6 volt xl 500s die vonkte wel maar wou niet lopen. na alles gecontroleerd te hebben bleek het toch de ontsteking spoel te zijn. opnieuw laten wikkelen (90,- pleuro's!!!(kan iemand dat niet goedkoper?) daarna in een kick liep ie!


nog iemand sugesties?
 
Ik heb hier nogal wat liggen. Als je foto's hebt kan ik kijken of het erbij ligt. Dan kan ik ook ff kijken wat ik ervoor wil hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan