geewiz ragbakspan

laswerk is niet het mooiste maar ik ben dan ook geen lasser.
full
 
framepje gemaakt waar de ton op komt. zo kan ik ook de kleine beetje ruimte naast de ton gebruiken.
full
 
Niks mis met dat laswerk!
Je zou die rommel van mijn eerste bouwsel eens moeten zien, en dat bleef ook heel.
 
maar hier hangt wel al zijn (en met t AET waarschijnlijk ook deels mijn) bagage aan dat ene lasje...
 
Daar moet je dan ook geen detail foto's van maken. Maar wel gebrek aan kwaliteit compenseren met kwantiteit.
iedereen mag het van mij wel zien hoor. hopelijk krijg ik dan tips om beter te lassen.
en ja, er zit veel las op. ben altijd te bang dat het te weinig is.
 
maar hier hangt wel al zijn (en met t AET waarschijnlijk ook deels mijn) bagage aan dat ene lasje...

Dat is nou een probleem Erwin.
Als je erachter rijdt ben je bang dat die las afbreekt en dat jij op die kar knalt.
Maar als je voorop rijdt eindig je meestal horizontaal in de berm.

Keuzes, keuzes....
 
Volgende keer je lasstroom iets hoger instellen, dan smelt je electrode beter samen met de te lassen onderdelen.
Als je de stroom niet hoger kan in stellen, heb je een krachtiger trafo nodig of dunnere electrode.
 
Dat is nou een probleem Erwin.
Als je erachter rijdt ben je bang dat die las afbreekt en dat jij op die kar knalt.
Maar als je voorop rijdt eindig je meestal horizontaal in de berm.

Keuzes, keuzes....

_O- zorg jij maar dat alle vier de wielen onder je koelblik blijven zitten :X
 
Het kan ook helpen om je electrode dichter op de las te houden, je sleept hem er dan als het ware over heen, tijdens het lassen.

Een goede oefening is, voor je echt gaat lassen; trafo uit, en dan zonder stroom proeflassen.
Je kan dan bepalen welk gedeelte van de las je in één keer kan lassen en hoeveel keer je moet stoppen tijdens de omtrekkende beweging rondom de pijp.

Sommigen kunnen in één keer rond de pijp lassen, maar dit vereist veel oefening.
 
Met bovenstaande, je lassen liggen er meer op dan in, de stroom is te laag geweest of je wilt te snel rondgaan. Het zal vast houden, zeker met een extra schoortje eraan/in.

Benno
 
Volgende keer je lasstroom iets hoger instellen, dan smelt je electrode beter samen met de te lassen onderdelen.
Als je de stroom niet hoger kan in stellen, heb je een krachtiger trafo nodig of dunnere electrode.
dit is met mig/mag. mijn las apparaat kan max 130 amp. misschien was mij draad snelheid te hoog? :?
 
Met bovenstaande, je lassen liggen er meer op dan in, de stroom is te laag geweest of je wilt te snel rondgaan. Het zal vast houden, zeker met een extra schoortje eraan/in.

Benno
de meer dat ik er aan denk was mijn draad snelheid te hoog. het materiaal is 3 a 4 mm dik en met 130 amp moet dat wel goed gaan met een iets langzamer draad toevoer, lijkt mij.
tips?
 
Het kan ook helpen om je electrode dichter op de las te houden, je sleept hem er dan als het ware over heen, tijdens het lassen.

Een goede oefening is, voor je echt gaat lassen; trafo uit, en dan zonder stroom proeflassen.
Je kan dan bepalen welk gedeelte van de las je in één keer kan lassen en hoeveel keer je moet stoppen tijdens de omtrekkende beweging rondom de pijp.

Sommigen kunnen in één keer rond de pijp lassen, maar dit vereist veel oefening.
ik moest idd een aantal keren stoppen om mijn hand te verplaatsen.
 
Als je mig/mag last, zie je op de plaats waar je lasdraad de lasnaad raakt, een gloeiend bolletje van vloeibaar metaal.
Dit gloeiende puntje moet je in het midden van de naad houden, tijdens het lassen.
Voor een betere inbranding moet je je lastoorts zo dicht mogelijk op je materiaal houden.
Als je last, kan je nog varieren met de stand van je toorts ten opzichte van het materiaal, door deze er schuiner of rechter boven te houden.

Als je je voorbereidt op het lassen, is het handig om op je houding te letten, zodat je niet in een krampachtige situatie terecht komt.
Erg belangrijk is dan ook om te bedenken waar je je hoofd "plaatst", dat je constant goed zicht houd op het smeltbad.

Om goed te leren lassen, moet je veel lassen.
De kunst is om je smeltbad te controleren en te sturen.
 
heb deze een keer gelast en daarna nog een keer breed gelast. weet niet of dit vaker gedaan wordt maar hij zal echt niet meer los komen.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan