geewiz ragbakspan

de stangkop voor de voorste ophangpunt. twee moeren worden gelast in een 40mmx4mm buis. twee dikke ringen las ik aan de kopse kant.
full
 
de buis is ingeslepen (hier nog niet breed genoeg) en zo wil ik de stangkop op zijn plaats vast zetten. ik denk wel dat sterk zat zal zijn. het gaat om m20 stangkoppen en bouten.
full
 
Waarom las je 2 moeren achter elkaar?
Als er iets krimp in lengterichting optreedt of de moeren verdraaien iets t.o.v. elkaar tijdens het lassen dan klopt de spoed niet meer en gaat de boel zwaar lopen en vreten.
Bovendien wordt de achterste moer niet strak aangedraaid en die doet dus sowieso niks.
Als je één moer rondom aan de buis vast last dan is dat ruimschots stevig genoeg.
Ik snap je idee met de ringen. Zorg er wel voor dat de moer tijdens het lassen strak aangedraaid is want anders krijg je naderhand vering tussen de ringen en de moer

Ik moet je wel complimenten maken voor de voortgang van het project :t
Dat schiet al heel lekker op zo
 
Laatst bewerkt:
De stabiliteit is geen issue.
De stangkop brengt alleen maar trek of druk in de lengterichting van de buis over dus van een koppel of buigkracht is geen sprake
 
Ja, 1,5 is wel fijn voor die diameter. Het is wel een schroefdraad voor wielbouten. Je kan er dus wel tapeindjes en tappen voor vinden.
 
Waarom las je 2 moeren achter elkaar?
Als er iets krimp in lengterichting optreedt of de moeren verdraaien iets t.o.v. elkaar tijdens het lassen dan klopt de spoed niet meer en gaat de boel zwaar lopen en vreten.
Bovendien wordt de achterste moer niet strak aangedraaid en die doet dus sowieso niks.
Als je één moer rondom aan de buis vast last dan is dat ruimschots stevig genoeg.
Ik snap je idee met de ringen. Zorg er wel voor dat de moer tijdens het lassen strak aangedraaid is want anders krijg je naderhand vering tussen de ringen en de moer

Ik moet je wel complimenten maken voor de voortgang van het project :t
Dat schiet al heel lekker op zo
idd, wat jij zegt met de twee moeren is ook gebeurt. de moeren hoeven ook alleen maar op hun plek blijven. ik denk dat ik later nog wel de moer aan de andere kant van de ringen ook wel vast las. de stangkop kan niet los lopen maar dat zie je wel in de volgende foto's.
bedankt voor de compliment. :t
 
Ja, 1,5 is wel fijn voor die diameter. Het is wel een schroefdraad voor wielbouten. Je kan er dus wel tapeindjes en tappen voor vinden.
en zo ken ik ook iemand met een tap ;)
het was sowieso de mooiste oplossing geweest en wie weet kom ik hier nog op terug.
 
deze wel terug geslepen. ik wil later dat hier de poedercoat er enigszins strak op zit ipv. 6 strepen las.
full
 
met deze foto en hier boven zie ook de hoeveelheid dat de rechthoekige draagarm beweegt. dus niet simpel weg op en neer maar ook in een boog mee gaat ivm de voorste ophang punt.
nu zal dat nooit zoveel zij omdat de draag arm slecht 4 a 5 cmm travel zal hebben.
 
Laatst bewerkt:
bedankt, maar als je ziet, vergeet ik (of ik word overmoedig) measure twice cut once!
tja....
|(
 
ik wil de mogelijkheid houden om de camber en richting te kunnen veranderen. heb al wat ideetjes maar voor dat ik daar aan begin moet het frame maar eens onder de bak. dan kan ik meteen kijken waar het wiel uiteindelijk moet komen. uiteraard wil ik zo breed mogelijk span bandje. misschien vandaag ff passen en de schokdemper/s op zijn plaats zetten.
ik heb een setje hagons liggen. ik denk dat een demper meer als genoeg maar als hij zwaar beladen is, wil ik de mogelijkheid voor een tweede demper.
ik redeneer dat een motor twee dempers heeft en ze zeker nodig heeft met twee personen en bepakking.
wat vinden jullie hiervan?
 
Ik hd op mijn velorex ook twee schokbrekers omdat die anders volledig op straat lag als er een beetje belading in lag zwaarder dan een kind.

Maar nu onder de EZS heb ik die behoefte totaal niet.
Dus het zal vast wat met de uitvoering van de schokbreker te maken hebben...

Wel weet ik dat ik de bak liever te stug dan te slap geveerd heb
 
Netjes !

Die stang met de 6 lasjes kun je misschien nog inspannen op een draaibank en netjes recht af draaien ?


Dan zou ik er eerder een maatje grotere buis overheen schuiven en die rondom aflassen.
Als je die ingeslepen buis echt terug naar rond gaat draaien kon het wel eens heel dun worden allemaal.

Of 1x door de modder rijden na t poedercoaten, dan zie je die slijpfacetjes ook niet meer hoor *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan