geewiz ragbakspan

Het zal vast blijven zitten maar ik denk dat je stroom wat lager mag, je brand echt in (randkarteling). de bruine plekken kunnen komen omdat je hoeveelheid gas te laag is of je misschien niet met menggas last maar met zuiver koolzuur.

benno
ik las met argon. op de ventiel staat hij tussen 5 en 6 in een windstille ruimte. 130 amp hab ik hem staan.
 
Argon is het verkeerde gas probleem gevonden! Dat geeft idd rare inbranding en bruine vlekken.

Zoals benno al aangaf je moet menggas gebruiken!
 
Inderdaad meng gas.last waarschijnlijk ook wat beter.

By the way mocht je overstappen naar meng gas

ik zoek nog argon fles voor mijn tig machientje

Als je keer verschil wil testen kan je (mijn)meng fles proberen

Groet John
 
Inderdaad meng gas.last waarschijnlijk ook wat beter.

By the way mocht je overstappen naar meng gas

ik zoek nog argon fles voor mijn tig machientje

Als je keer verschil wil testen kan je (mijn)meng fles proberen

Groet John
eeeh! als ik kijk naar de kleur aanduiding van argon en menggas dan heb ik toch menggas. ik dacht dat het allemaal argon heten :? ik gebruik dus menggas van 85% argon en 15% co2.
Sorry @john toch bedankt.
:t
 
De lassen zien er keurig uit.
Het "bruin"is neer geslagen lasrook, dit betekent niks negatiefs, je kan het gewoon met het leer van je handschoen wegvegen.

Als je last moet je het "vuurballetje" midden in de naad richten, verder opletten of je de toorts schuin, of minder schuin moet houden, bijvoorbeeld als de te lassen delen verschillende materiaal diktes hebben, of, als één deel horizontaal ligt en het andere deel rechtop staat.

Bij verschillende diktes, moet je zorgen, dat de meeste hitte naar het dikste deel gaat.

Ook moet je opletten dat aan beide zijden van de las het materiaal door de hitte verkleurd is.
Daar waar het materiaal door hitte verkleurd is, heeft een goede samensmelting plaatsgevonden.

Als je twee kokers haaks op elkaar last, heb je één hoeklas + drie niet-hoeklassen.
De hoeklas kun je gewoon lassen, de niet-hoeklassen, kun je een beetje "in-slijpen", waar door je tot dieper in het materiaal kan samenvloeien., waardoor een sterkere verbinding ontstaat.
Als je dit niet doet, verbindt de las allen de buitenkant van de lasnaad + de diepte van de inbranding, wat vaak tegenvalt.
Je kunt de stroom wel hoger zetten, voor diepere inbranding, maar dan neemt de materiaal-dikte door de inkarteling weer meer af, direct naast de las.

Door op deze zaken te letten, kun je je laskwaliteiten nog verder verhogen.
 
bedankt voor jou uitleg. het inslijpen heb ik idd gedaan. de lasrook kon ik idd weg vegen.
de toorts houd ik schuin op +/- 45' maar niet geheel in de lijn richting van de lasnaad. ik beweeg de toorts ook langzaam heen en weer over de lasnaad, hechtend, naar mij idee.
 
Wat je ook nog kan doen, is als een las niet naar je zin is, je hem weg slijpt en opnieuw last.
Als je heel netjes slijpt, zodat je alleen de las weg slijpt en niet het materiaal er naast, verlies je geen materiaaldikte.

Om kromtrekken te voorkomen, kun je een mal gebruiken.
Ook is het belangrijk, om voordat je gaat lassen, zoveel mogelijk onderdelen van de constructie samen te voegen, zodat je zoveel mogelijk verband hebt.

Als je vermoed, dat je de krimp niet voldoende kan tegengaan, kan je voor je gaat af-lassen, nog wat tijdelijke verstijving aanbrengen door een profiel of stukje plaat aan te brengen, die je dan na het afkoelen weer verwijderd.

Soms kan je na het af-lassen de vervormingen richten, maar dit kan heel lastig zijn.

Belangrijk is de volgorde, waarin je de lassen last. Door van te voren in te schatten, wat de krimp gaat doen, kan je daar een plan voor bedenken.
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook nog kan doen, is als een las niet naar je zin is, je hem weg slijpt en opnieuw last.
Als je heel netjes slijpt, zodat je alleen de las weg slijpt en niet het materiaal er naast, verlies je geen materiaaldikte.

Om kromtrekken te voorkomen, kun je een mal gebruiken.
Ook is het belangrijk, om voordat je gaat lassen, zoveel mogelijk onderdelen van de constructie samen te voegen, zodat je zoveel mogelijk verband hebt.

Als je vermoed, dat je de krimp niet voldoende kan tegengaan, kan je voor je gaat af-lassen, nog wat tijdelijke verstijving aanbrengen door een profiel of stukje plaat aan te brengen, die je dan na het afkoelen weer verwijderd.

Soms kan je na het af-lassen de vervormingen richten, maar dit kan heel lastig zijn.



Belangrijk is de volgorde, waarin je de lassen last. Door van te voren in te schatten, wat de krimp gaat doen, kan je daar een plan voor bedenken.

Las :t :t :t :t leraar?
 
een goede las tafel kan ook geen kwaad. ik heb het nu gedaan op mijn motorbrug met daarop twee lengtes staal die waterpas zijn.
vervorming is er wel maar valt reuze mee. slechts 1.5mm kruislings. hier ga ik geen last van krijgen.
 
vandaag een aantal bouten en moeren binnen gekregen. nu heb ik begrepen dat 8.8 bouten redelijk zijn. 10.9 is beter en 12.9 het sterkst maar hoe zit het met lassen op deze bouten? wat is beter om een schoorstang oog op een bout te lassen? ik heb sowieso overkill gepleegd. M20 heb ik besteld om op te lassen dus het lijkt mij dat dat wel goed komt maar ik ben wel benieuwd hoe de staal kenners denken van het lassen op deze staal soorten vinden.
 
8.8 lijkt me voldoende, goed lassen lijkt me het belangrijkst.
Al kun je het beste wel even, bij een ervaren span-bouwer checken, of 8.8 echt voldoende is.
Als de staal-legeringen speciefiekere kwaliteiten hebben, vragen ze vaak ook om specifiekere las-procedures. Of dit voor 10.9 en 12.9 geldt, weet ik niet, 8.8 kan je met basis-lasdraad goed lassen.

Mijn (EML) schoorstangen hebben ook 20mm dikke schroefdraad.

Ik ben trouwens geen leraar, maar heb wel veel las-ervaring (met pisbakken-staal/RVS en aluminium), in mijn scheeps/jachtbouw tijd opgedaan.

Ik werk op een grote scheepswerf, in het Botlek-gebied.
Tegenwoordig werk ik als monteur bij onze technische-dienst.
Af en toe las ik nog wel eens iets en dat blijf ik leuk vinden.
Maar nu houd ik me vooral met allerlei pompen bezig (montage, eenvoudige revisie, uitlijnen en trillings-metingen).
 
hoogwaardige bouten oppassen met lassen. is ook afhankelijk van de behandeling die ze hebben (galvanise, zwarten, fosfateren) 12 k geeft een groot risico 8.8 is meestal sterk genoeg. in uiterst geval 10 k nemen maar wel langzaam laten afkoelen
 
hoogwaardige bouten oppassen met lassen. is ook afhankelijk van de behandeling die ze hebben (galvanise, zwarten, fosfateren) 12 k geeft een groot risico 8.8 is meestal sterk genoeg. in uiterst geval 10 k nemen maar wel langzaam laten afkoelen
ik heb nog wat 8.8 m16 tussen mijn boutjes gevonden dus ga ik die wel gebruiken. ze moeten dienen als anker voor de schoorstangen. ik ga er een lasoog op lassen waar de gaffel overheen komt.
vraag? zwarten, wat is dat voor behandeling? :?
 
ik heb nog wat 8.8 m16 tussen mijn boutjes gevonden dus ga ik die wel gebruiken. ze moeten dienen als anker voor de schoorstangen. ik ga er een lasoog op lassen waar de gaffel overheen komt.
vraag? zwarten, wat is dat voor behandeling? :?
ooooh! gevonden!
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...OfJ0GEJ2D7TNHnaKg&sig2=My-PB1KTtP7j1xa_BKTjpw

de m16 bouten zijn idd zwart. wat voor gevolgen zijn er dan om hier op te lassen? kan ik ze simpelweg schoon schuren en dan lassen of zit er meer achter?
ik leer graag wat bij. educate me!
 
Ik weet dat gezwarte bouten vooral heel graag roesten...

Volgens mij kan je dat gewoon zonder blank te maken lassen, maar als je t even probeert merk je dat snel genoeg ;)
 
Daar kun je prima direct op lassen. Ze roesten idd erg hard.

Om te lassen en te bewerken heb ik die ook het liefst. En dat roesten, klopt. Zo'n 20 jr terug een snelle GSX1100 gebouwd, hele blok gepolijst en bij mijn stage-plaats lagen de zwarte m6 inbusboutjes in álle maten voor het grijpen. Vond het prachtig, blinkend blok met afstekende zwarte boutkoppen.

Al heel snel was dat blinkend met roestbruine strepen ;(
 
Om te lassen en te bewerken heb ik die ook het liefst. En dat roesten, klopt. Zo'n 20 jr terug een snelle GSX1100 gebouwd, hele blok gepolijst en bij mijn stage-plaats lagen de zwarte m6 inbusboutjes in álle maten voor het grijpen. Vond het prachtig, blinkend blok met afstekende zwarte boutkoppen.

Al heel snel was dat blinkend met roestbruine strepen ;(
jammer van zo'n project.
bedankt weer voor de info :t
 
ik zie nu dat ik was vergeten een foto van het geheel te plaatsen.
bij deze. er is als laatst een begin gemaakt aan de achterste deel van het wiel ophanging.
full
 
twee gaten geboord voor de voorste wiel ophanging en daar wat versteviging aan gelast. aan de buiten kant word de stangkop vast gezet.
full
 
de achterste ophang punt gemaakt. heb een extra plaatje gelast waar de stangkop door het frame komt zo dat het hier 8mm dik is i.p.v. 4mm.
full
 
de achterste draag arm gemaakt en gemonteerd. om de hoogte laag te houden heb ik de stangkop ruimte moeten geven. ook de bevestiging van de stang kop is zo laag mogelijk geplaatst. de bak komt zo goed als vlak op het frame. de ophanging mag dus niet boven het frame uit komen.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan