geewiz ragbakspan

Dat van die Pan kan ik haast niet geloven...

Maar ik geloof die weegbruggen ook lang niet altijd.
De CBX-Inox van mijn maat Otto bijvoorbeeld is volledig uit RVS opgebouwd. Dus ook het frame, al het plaatwerk enzo.

Mijn originele CBX heb ik in mijn stagetijd bij de KLM rijklaar gewogen op 260 kg.
De RDW heeft de inox destijds op 160kg bewogen... Dusss.....


Ik heb mijn eigen GL EZS vorige week gebruikt om afval mee naar de gemeente werf te brengen. (omdat ik wel nieuwsgierig was hoe zwaar die is) 440 kilo rijklaar met idd half volle tank en lege bak.
Daar komt binnenkort nog een LPG tank bij op... Dus het is niet zo gek dat die niet echt rap van de plek gaat .... Al dat polyester weegt nogal wat
 
Ik zal van de week wel eens kijken of ik op de weegschaal van het werk pas!

Het juiste gewicht op het kenteken is wel wijs. Ook omdat ik geregeld met aanhanger rij en dat de helft mag zijn van de combinatie.
 
Op zo'n RDW weegbrug worden ook voertuigen van enkele tonnen gewogen.
Ik denk niet dat die in het onderste meetbereik, zijspannen dus, nauwkeuriger zijn dan plus of min 50 kg.
 
Ik heb hem net op de thuis weegschaal gewogen.

Dus wiel voor wiel. Is ook niet op de kilo nauwkeurige weging maar wel een goede indicatie.

Met een half volle tank en wat kleine rommeltjes in de bak kwam ik op een totaal gewicht uit van 425 kilo.
 
Op zo'n RDW weegbrug worden ook voertuigen van enkele tonnen gewogen.
Ik denk niet dat die in het onderste meetbereik, zijspannen dus, nauwkeuriger zijn dan plus of min 50 kg.

Bij ons in de buurt zit een mengvoeder bedrijf. En die hebben een weegbrug tot 60 ton. En die schijnt net zo makkelijk 25 kg als 45025 kg te kunnen wegen. Ge-ijkt en al.........
 
goed. mijn pick up is weer apk gekeurd dus weer verder met de span.
ik heb de steunen afgemaakt en ben er wel tevreden mee.
let wel, ik moet ze nog afwerken/mooi maken.
full
 
nou, hij staat op zijn eigen poten.
vandaag de verbinding stukken gemaakt en ook wat foutjes tegen gekomen waar ik geen rekening mee heb gehouden tijden het bouwen.
full
 
het eerste foutje was de ruimte tussen de motor en bak. ik had de hele tijd in gedachte dat ik nog met buis zou gaan werken om de motor en bak aan elkaar te verbinden. maar, gezien de gaffels en hun bevestigingen nemen al heel wat ruimte op. ik heb nu slechts 10cm(bout naar bout)moeten over bruggen om de bak en motor te verbinden. de platen zijn "slecht" 16mm dik en passen precies tussen de gaffels.
full
 
tijdens de bouw van de sub frame had ik ook een foutje gemaakt door geen rekening te houden met het vast zetten van de motor op de brug. deze stond natuurlijk naar beneden getrokken met sjorbanden. het gevolg was dat de subframe, na het los maken van de motor, van achter naar beneden leunde. ik heb dus een kleine aanpassing gemaakt en het achterste gedeelte omhoog gezet.
ik heb tot dus ver vooral veel geleerd hoe ik het de volgende keer anders gaat doen. dat heb je toch meestal met je eerst projecten lijkt mij.
full
 
Als ik die tussenstukken zo bekijk denk ik dat die kunnen gaan draaien.
Ik zou ze aan de bakkant vastlassen
 
lekker bezig maar heb je nu niet twee knik punten geciteerd, dus bak tov motor. is dat wel wenselijk? nog een vraagje over de gaffels. zijn dat koop delen of heb je deze zelf gemaakt.

succes verder
 
Als ik die tussenstukken zo bekijk denk ik dat die kunnen gaan draaien.
Ik zou ze aan de bakkant vastlassen


Dit is volgens mij inderdaad een scharnierpunt te veel,een van de twee vast maken anders gebeuren er ongelukken.
 
lekker bezig maar heb je nu niet twee knik punten geciteerd, dus bak tov motor. is dat wel wenselijk? nog een vraagje over de gaffels. zijn dat koop delen of heb je deze zelf gemaakt.

succes verder
gaffels zijn koop delen. over de twee knik punten, dit heb ik vaker gezien. in combinatie net de nog te plaatsen schoor stangen zal dit volgens mij wel sterk genoeg zijn. de gaffels staan ook beide op een hoek op ongeveer 60 graden, de enne links en de ander naar rechts. de gaffels zijn ook vast. als ik het mis heb hoor ik dacht graag. het spul zit allenmaal vast met 16mm bouten en de tussen platen zijn ook 16mm dik
 
Ook in je schoorstangen zitten draaipunten straks. Ik vermoed dat in de eerste bocht naar rechts, het achterste, onderste punt verdraaid totdat het 16mm vlakke stuk weer horizontaal staat.
 
dan ga ik maar twee gaffels vervangen met wat buis en de tussen stukken vast lassen. ik weet nu waar alles moet zitten dus dat is maar een kleine aanpassing.
 
dan ga ik maar twee gaffels vervangen met wat buis en de tussen stukken vast lassen. ik weet nu waar alles moet zitten dus dat is maar een kleine aanpassing.
:Y :Y
Eerst wil je een heel lomp subframe en is niets sterk genoeg en met aanbouwen neem je shortcuts.
 
:Y :Y
Eerst wil je een heel lomp subframe en is niets sterk genoeg en met aanbouwen neem je shortcuts.
het ging niet om shortcuts maar dat de bak volledig afstelbaar bleef. ik had het idee dat het goed zou gaan als driehoek verbinding maar ik had over het hoofd gezien dat dit geen driehoek meer is....
tja, domme fout, weer wat geleerd.
 
was ik er maar niet aan begonnen van morgen... met wat tegen zin naar de schuur en toch maar begonnen. ik had aan de achterste steun wat ideetjes los gelaten en besloot er een van uit te voeren. met wat buis iets scheef van de bak naar de motor, een nieuwe aansluiting gemaakt. niet het mooiste maar het zat er aan. nog een keer even goed kijken en realiseer ik mij dat de gaffels recht moeten staan anders kan ik de hoek van de motor niet aanpassen. shit, weer iets over het hoofd gezien... alles er weer af en met nog meer kleine dingen die fout gingen (bijv. motor bijna omvallen) heb ik de bestaande steunen van de bak af geslepen want het MOET gewoon netjes zijn, zonder scheef gelaste buis....
nu staat het er zo bij:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan